[HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anoniem

Re: Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 19:28

Je leert het echt door te doen! Ik heb een jaartje geleden mijn Z1 debuut gemaakt en mijn God wat vond ik de 20x60 baan een ellende...

Regelmatig de baan in heeft bij ons heel goed geholpen.

En de basis moet oké zijn, is hije dat niet dan kom je jezelf enorm tegen.

Ik rijd weinig voor paard in deze klasse.
Maandag les
Woensdag rijden
Vrijdag les
Weekend wedstrijd of bos.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 11:04

vibabu schreef:
Ik vind vooral die ene overgang van galop naar draf zo vervelend. Paard denkt dat er nog een eenvoudige wissel gemaakt meot worden en doet dat dan maar gewoon :')

C_algemgeest dat met teveel buiging heb ik ook. Klapt hij dubbel en kan niet meer vooruit. Nou vind ik het sowieso al lastig om niet te schuin te gaan.


Thuis dus niet vergeten regelmatig de overgang galop draf te maken.
Dat is juist de moeilijkheidsgraad van de proef, dat je paard aan de hulpen is en niet zelf gaat denken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 11:05

EJV schreef:
Ik meld me hier ook, als dat natuurlijk mag. :)

Ik heb mijn 'echte' debuut al gehad. Alleen hebben we een winterstop gehad en ik ben gewisseld van instructeur en dat was toch weer even omschakelen. Inmiddels begint het zijn vruchten goed af te werpen en hebben we zondag onze 'rentree' weer gepland staan. We zijn om de helft van het Z1 en mijn paard is wel zo goed als Z2 klaar. Ik hoop van de zomer dan ook de overstap te kunnen gaan maken.

De buiging is bij mij ook nog altijd wel een dingetje, zeker in de appuyementen maar dat gaat langzaam aan ook steeds beter. De proeven vind ik opzich wel te doen, alleen die slangenvolte met een eenvoudige wissel van contra naar contra blijft een vervelende. En inderdaad @c_alsemgeest het halstrekken op de diagonaal ook. :+


Tip voor de slangenvolte contra/contra. Op tijd de overgang naar stap maken en zorgen dat je ruim genoeg rechtuit gaat voor je de contraboog weer in rijd.

Anoniem

Re: Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 11:37

Het heeft ok heel veel met training te maken. Veel mensen oefenen de dingen die in de klasse voorkomen en daarbuiten weinig andere dingen.
Zie op concours ook veel combinaties die de overgang stap/draf niet meer eenvoudig kunnen maken omdat de overgang stap/galop na het losrijden enkel nog geoefend wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 09:33

Ik rijd ook niet op S&T. Loopt heel fijn op een watertrens

Afbeelding


Anoniem

Re: Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 19:30

Ik oefen enkel in de zomer weleens 20x60.

Verder heel de winter 20x40. Heb er nu niet zoveel last meer van maar in het begin wat het niet handig dat ik niet in een grote ring kon trainen.

Anoniem

Re: Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 20:15

Niet perse de 60 meter lijnen maar wel waar en hoe de figuren gereden moeten worden.

Anoniem

Re: Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 20:18

Het oefenen van proeven/series onderdelen heeft zeer zeker een goede uitwerking op wedstrijd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 21:14

Daar ben ik het niet mee eens.

Resultaten worden echt geboekt door oefening. Ik zie als jury zoveel verschillende bij combinaties die wel proef gericht trainen en wie niet.

Van L naar R is vanuit middellijn naar hoefslag en van K naar G is andersom.

Inzet is anders, eindigen is later.

Maar ook SB vanuit een rechte lijn ipv vanuit een wending is bijvoorbeeld anders.

Ik oefen bijzonder weinig oefeningen en ook zeker niet altijd op de punten waar ze moeten maar ik zorg er wel dat ik de inzet en afwerking ken.

Anoniem

Re: Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 21:19

Ook dat natuurlijk. Je moet tijdens een proef niet meer hoeven denken hoe je iets uit moet voeren.

Ik vind het eigenlijk nu pas leuk worden. Iedere rit nog wat foutjes maar loopt iedere proef met twee vingers in de neus naar overwinning met ruim 65%

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 22:09

Maar ik geef toch ook nergens aan dat je dagelijks 2060 moet rijden?
Train er zelf bijna nooit enkel in de zomer. En bij heel goed weer in de winter soms.
Rijd eigenlijk enkel basis in mijn trainingen.

Alle manieren van trainen zijn prima.
Maar ik vind het (als ruiter en jury) wel van belang dat je je proeven/lijnen kent.

Anoniem

Re: Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 17:14

Gewoon zelf rijden.

Ik rijd gewoon iedere proef ergens anders een grove fout haha

Anoniem

Re: Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 17:23

Goed recht stellen bij de wissel van contra naar contra. Wanneer je paard door je linkerbeen valt (je met in de rechtergalop aanspringen en naar links) kom je al niet meer mooi in de contra galop.

Anoniem

Re: Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 21:15

Volgens mij heb je een stang in principe nooit echt nodig maar wordt hij behoorlijk vaak gebruikt. Voor welk doeleind dan ook!

Maar ik snap natuurlijk goed als je er wel mee rijd. Kan ook meerwaarde hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 19:46

Lithya schreef:
liss schreef:
Welkom!
Heb je er geen commentaar bij staan?


Sympathiek gereden, succes. Af en toe iets tegen de hand.


Naar mijn mening mag af en toe tegen de hand in het Z behoorlijk afgestraft worden. Wanneer je dat een paar keer overkomt dan moet je echt heel veel punten gaan rijden in de andere onderdelen wil je nog aan een winstpunt komen.

Hoe komt het dat je paard dat doet?

Anoniem

Re: Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 19:56

Onhandig dat hij dat doet.

Wanneer het mogelijk is achteraf om advies vragen. Overigens heb ik een hekel aan juryleden die geen commentaar er op zetten. Mijn schrijfsters hebben zere vingers wanneer ze klaar zijn ;)

Anoniem

Re: Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 20:07

Ik doe eigenlijk bij iedere 5,6,7 commentaar. Daarboven en onder weten ze het meestal wel.

Anoniem

Re: Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 20:20

Dat is echt niet te doen...

Ik schrijf op de deelnemerslijst meestal een kort commentaar bij de deelnemer zodat ik later nog weet wat er was.


In december was ik op een wedstrijd. Liep echt 2 topproeven, beide zo goed als foutloos, sprong enkel een keer weg van een vogel.
Ben ik klaar kom ik in de kantine komt de jury naar me toe zegt ze: Ik heb direct wat tips voor je.
Heel verhaal wat ik allemaal anders moest doen, allemaal dingen waarvan ik dacht.. mmm oke... Vraagt ze later wat ik normaal rijd, ik dus verteld dat hij eigenlijk altijd boven de 65% loopt de laatste maanden. Krijg ik mijn punten. Gewonnen met 58%... Had ik gewoon een alleen maar 5e en 6en. Beetje om en om. Nergens commentaar bij.
We hebben er maar heel hard om gelachen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 22:24

nicky_rilana schreef:
Lithya schreef:
Dan zie je dat wel vaker helaas.

Voor diegene die al vaker z gereden hebben, vinden jullie deze proeven ook een verbetering ten opzichte van de oude proeven?

Kan niet echt zeggen dat ik het zo veel verbetering vind. Vind het niet leuk dat je niet meer hoef te groeten bij binnen komst. En ik hen zelf een hekel aan halsstrekken, zeker als je 4 teugels op maat moet maken op zo'n kort stukje. Ik kan ongeveer op x al mijn teugels op maat nemen anders heb ik zo nooit optijd op maat. En dan staat er vaak ook nog bij dat mijn paard lager moet. Maar daar heb ik simpelweg de tijd niet voor. Het is wel een goed onderdeel om te zien of dat je, je paard goed voor elkaar hebt. Wat dat betreft is het wel goed.


Ik vind het jammer dat ze zoveel op elkaar lijken. Echt verrassend zijn ze niet.

Anoniem

Re: Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 22:39

Voor het verloop van de proef vind ik het wel prima.

Waarom zou je een bepaalde oefening 3x beoordelen in 1 proef.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 08:53

In het Z2 is hij nu vliegend van contra naar contra.

Maar dan zullen de eenvoudige wissels vanuit contra naar normale galop ook niet meevallen?

Bij contra kun je als jury mooi zien of er voldoende gedragenheid is.

Anoniem

Re: Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 07:31

Proficiat! Mooi Z2 debuut.

Ik mag volgende week weet starten mits het deze week beter gaat.

Mijn zadel was niet meer aan te passen en nu ben ik van een flexboom terug naar een houten boom. Hij moet er echt extreem aan wennen. Draven gaat oké maar het galopperen... hij loopt net wat uit balans.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 09:02

Welkom!!


c_alsemgeest schreef:
Ja [naam] ik ken dat, ben het afgelopen half jaar ook samen met de zadelmaker op zoek geweest naar het perfecte zadel die goed op hem lag, waar hij goed onder kon bewegen en waarbij hij ruimte bleef houden om spieren te ontwikkelen... eerst wilde ik er ook nog echt lekker op zitten. Maar daarin heb ik zelf een compromis gesloten :'), toen we voor hem het perfecte zadel hadden. (terwijl ik de hoop al had opgegeven) :+
En daarbij... op United zit je nooit echt "lekker"
in draf geeft hij een soort zwaai mee in de beweging waardoor je benen een rondje maken en je gelanceerd wordt de lucht in. Hoe meer hij los laat en hoe meer veer hij krijgt in het lopen... des te groter wordt de heuvel waar je overheen moet in draf :Y)
Zelf ben ik er nu na bijna 10 jaar redelijk aan gewend... maar als anderen weleens voor het eerst op hem zitten, komen ze er allemaal vanaf met spierpijn :')


In draf loopt hij echt geweldig de oefeningen maar in galop is hij normaal geweldig en nu net niet.

Ik kan overal wel in zitten. Dat is niet zo'n probleem.

Maar het zadel is zo anders van model. Andere boom, plattere kussens, andere singel ophanging. Daarbij is het paard ook wat mutsig.
Het is overigens wel weer een custom.

Ligt er ook mooi op.

Afbeelding

Anoniem

Re: Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 15:42

Dat is balen! Wij hebben vorig jaar droes gehad. Hebben maar 15 paarden op stal maar zijn van november tot maart zoet geweest! Een rustige wedstrijdperiode toen ;)

Anoniem

Re: Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 20:43

Ik vond de M2 ook top. Liep eigenlijk altijd 69% en hoger.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Muga en 12 bezoekers