Dit weten veel mensen niet: rondje in de baan

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten
 
 
fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-02 10:48

Jura schreef:
Dat zou echt bijzonder onprofessioneel zijn, als een jury dat zou doen!!!


Artikel 106 lid 1
"........deelnemers mogen in het tijdsbestek liggend tussen het moment dat de voorgaande combinatie de ring heeft verlaten en het moment waarop het protocol van die combinatie wordt afgesloten, de ring verkennen."

Hoe professioneler de jury (lees hoe vlotter) des te minder tijd om de ring te verkennen.

Als de jury het protocol heeft afgesloten op het moment dat de vorige combinatie bij A de ring verlaat (de laatste 4 cijfers kunnen ze afwerken tijdens het in vrije stap de rijbaan verlaten).....kan de jury besluiten dat de volgende combinatie meteen kan starten! Zeker op overvolle wedstrijden waar een vlotte afhandeling gewenst is om op schema te blijven kan dit voorkomen en is aldus gewoon reglementair!!!!!!


fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-02 13:03

Ja tuurlijk Kleintje, dat rondje mag je iig altijd afmaken! Je moet eerst binnenkomen, dan pas kan de jury je het teken of belsignaal geven dat je mag beginnen, en dan mag je gewoon die tijd gebruiken!


fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-02 13:37

Hihi voor echte kijkerige paarden maakt het geen bal uit. Al mag ik met Fab 25 rondjes rijden, ze kan zomaar de 5e of de 17e of de 27e keer dat ze ergens langskomt ineens schrikken.............Haha!

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-02 22:47

Soms wordt met de organisatoren, de bondsvertegenwoordiger en de jury afgesproken om de deelnemers meteen de ring in te sturen, in plaats van ze dat rondje te laten doen, om tijd te winnen. Op dat moment is dat de overrulende afspraak en heb je je als ruiter daaraan te houden. Doe je dat niet dan scoor je niet, zo simpel ligt dat, want dan werk je het soepele verloop van de wedstrijd tegen en dat zal ook de jury je niet in dank afnemen.

Mensen die zo op hun strepen gaan staan op een wedstrijd en geen coulantie tonen kunnen op weinig welwillendheid rekenen, maar dat doen ze dan helemaal zichzelf aan.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-02 23:13

Ja Marieke, dat is inderdaad je recht...........
We zijn met zijn allen met een leuke hobby bezig, en alle mensen die in touw zijn om het jou mogelijk te maken om dat proefje te rijden zitten daar als vrijwilligers.........het is dan wel zo sportief om je aan de gang van zaken een beetje aan te passen.........tenslotte is het voor de meeste ruiters ook alleen maar hun hobby, niet meer en niet minder.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-02 23:38

De startgelden e.d. hebben de verenigingen hard nodig. Hoe denk je dat ze anders zo'n rijhal kunnen bekostigen? De hypotheek zal ook betaald moeten worden. Draai het maar eens om.
Als de accomodatie er niet zou staan zou jij je proefje niet eens kunnen rijden! Deze hobby kost nou eenmaal meer geld dan klaverjassen.

Dat jij problemen met je stress hebt, daar kan een organiserende vereniging niets aan doen. Dat zul je eerst voor jezelf voor elkaar moeten krijgen. Als je paard zo erg over de rooie gaat, is het de vraag of hij eigenlijk wel geschikt is voor dat doel. Zelf heb ik om die reden ervoor gekozen om maar niet meer indoor te starten...........Ieder zijn eigen manier.

En was het maar zo dat de deelnemers dan gezellig in de kantine koffie gingen drinken, maar het komt net zo vaak voor dat ze in de kantine zitten te mopperen dat de boel uitloopt en dat ze naar huis willen!

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 00:14

marieketencate schreef:
ik ga niet de lokale ponyclub sponseren natuurlijk...voor onze eigen rijhal betaal ik namelijk al genoeg contributie...

Ehh welke rijhal???????? Hebben jullie een nieuwe rijhal gezet ook? En hoeveel wedstrijden per jaar organiseert jouw vereniging nu? Of ben je inmiddels lid bij een andere club?

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 00:22

Marieke ik bedoelde daarmee dat jouw vereniging helemaal geen rijhal heeft......... de aanvraag voor een nieuwe losrijhal voor Bergharen ligt bij de gemeente........die hebben meer geduld dan wij!

Hihi en als je een beetje kan sturen heb je van die palen ook niet veel last. Ik heb er nog nooit tegenaan gezeten met mijn paard, ondanks dat het zo'n zeikdoos is.........

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 00:35

Die buitenzijde is wel alleen outdoor he Lov!

Marieke dan verzoek je de mensen om niet op die manier in de weg te rijden en anders spreek je er de ringmeester op aan......die kan er dan wat aan doen Haha!

Maar de nieuwe hal komt eraan hoor.............

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 01:09

Ja klopt Lov, maar ik heb van de zomer op een plaats gereden waar die ruimte ECHT NIET was, dus dan houdt het gewoon op!!!!!nDe 20/60 ring paste net, bij de A was een strook van 2 meter over om binnen te kunnen komen Haha!

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 09:26

Pava de wedstrijden worden voor de ruiters georganiseerd, niet voor de clubs.
De reden dat de wedstrijden volgestopt worden, is omdat er vaak heel veel uitval is, veel ruiters hebben niet eens het fatsoen om zich af te melden. Je probeert dat percentage op te vangen in het programma.

Bij veel clubs werkt het zo dat de leden er veel tijd en energie instoppen om de boel draaiend te houden, ook wat betreft wedstrijden. Als alle ruiters zo'n nonchalante instelling zouden hebben, zou er weinig van de grond komen, en kon je het hele wedstrijdrijden wel op je buik schrijven.

Het zijn vaak de ruiters die lid zijn van een papieren rijvereniging en niets snappen van organisatie en verenigingsleven die het hoogst van de toren blazen als het om hun rechten gaat.
Laatst bijgewerkt door fabienne op 30-10-02 09:30, in het totaal 1 keer bewerkt

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 09:38

Het zijn juist de wedstrijden waarop iedereen tig rondjes door de baan gaan die uitlopen! Niet de wedstrijden die goed gepland zijn en vlot afgewerkt worden. In die zin is het niet laten te lang laten verkennen van de baan dus ook in het voordeel van de ruiters. En er zijn heel veel ruiters die wel gaan 'loeien' als hun starttijd ook maar een paar minuten uitloopt!
Vaak vallen er zelfs gaten in het programma door al die ruiters die niet komen opdagen. Meestal gaan de verenigingen niet eens meer op hun recht staan om het programma in te korten om de ruiters ter wille te zijn.
Bij de 'oude KNF' verenigingen hier in de streek sturen ze dan een vette rekening achterna van inschrijfgeld verdubbeld met boete; misschien wordt het tijd dat alle verenigingen dit gaan doen. Dan leren de ruiters misschien wat selectiever zich op te geven en netjes op de wedstrijden te verschijnen, kan er wat zekerder gepland worden en is iedereen tevreden!

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 12:24

Voor het terugkrijgen van je inschrijfgeld maakt het niets uit Karin, want ook MET een verklaring ben je in principe gewoon je inschrijfgeld schuldig! Wel kan het volgens het reglement uitmaken of je dan wel of geen boete opgelegd krijgt. (Als je geen medische/veterinaire verklaring kan overleggen art 36 lid7). Als een huisarts dit niet mag afgeven dan klopt het reglement in deze dus niet Verward

Jura bij de oude NKB wedstrijden in onze regio was het gebruikelijk dat vooruit betaald werd, maar in deze regio bij de oude KNF wedstrijden moet je altijd op de wedstrijddag zelf gaan betalen, en daarmee krijg je dan je startbewijzen voor de proeven.

Pava ik heb hierbooven geprobeerd uit te leggen wat de problemen nou juist zijn met dat plannen. Wispelturigheid van ruiters is niet in te plannen.

Verder waren we het hier boven eerder al eens over het feit dat je inderdaad RECHT hebt op die 60 seconden na de bel.........voor de rest niks.

Waar ik het steeds over heb is ook niet het recht wat je wel of niet zou hebben, maar de goodwill die ruiters, jury's en organiserende verenigingen op zouden moeten brengen om een en ander soepel te laten verlopen.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 12:55

Marieke het maakt niets uit of je wel of geen verklaring hebt (je inschrijfgeld moet je in principe altijd toch betalen, hoewel sommige clubs er niet moeilijk over doen, wij betalen het zelfs terug als iemand de moeite neemt om zich met veeartsverklaring en al af te melden), alleen bij kampioenschappen willen ze nog wel eens moeilijk doen als je geen verklaring hebt! Dan is het de vraag wat duurder is? De boete of de veeartsverklaring.
Ik heb met mijn veearts een goede verstandhouding Knipoog Haha! (maar dat is niet helemaal eerlijk want hij heeft zijn paarden bij mij op stal staan Haha! )

Jura als je als enige deelnemer zonder muziek je KUR hebt moeten rijden is dat wel even wat anders dan zo'n hypothetisch probleem als wij nu hier bespreken.............het moet wel een beetje eerlijk blijven........alle ruiters hetzelfde!


Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 bezoekers