Loze uitspraken???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Loze uitspraken???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-02 00:57

Wie kent ze ook?

Ik heb de laatste tijd verschillende protocollen langs zien komen omdat ik o.a. even bij het secretaraat van de rv heb gezeten, daar stonden opmerkingen bij die naar mijn mening niet kunnen.
Maar ook op protocollen van kennissen viel het me de laatste tijd op.
Nu weet ik dat juryleden daar voor een habbekrats zitten, dat het hun hobby is enz etc ga zo maar door.
Dat waardeer ik ook enorm, maar om een combinatie nou te ontmoedigen???

Hier enkele uitspraken die ik voorbij zag komen die wat mij betreft niet kunnen:
"Paard mist schwung"
"Paard heeft te weinig uitdrukking"
"Te weinig van de grond"

Dit zijn dus opmerkingen die gemaakt zijn in de basis sport! Ik weet niet meer precies in welke klasses, maar het waren geen opmerkingen op Z protocollen, dan had ik het me nog enigzins kunnen voorstellen.

Zet dan gelijk onderaan: "Kom maar terug als je een paard van een ton hebt."

Jasmijn

Berichten: 3757
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-02 09:34

Het ligt aan de klasse waarin er gereden is, maar in de M2 bijvoorbeeld (het was geen Z zeg je) vind ik dat je best kan zeggen dat bijvoorbeeld een middendraf met te weinig afdruk gereden wordt.
Komt een beetje overeen met, komt onvoldoende van de grond, maar klinkt wat beter.
Verder vind ik de opmerkingen, zeker in de lagere klassen wel ver gaan.

Toen ik nog niet zelf jureerde, moest ik er van een jury bijzetten "pony spoort niet" kortom, hij was niet recht. Ik heb toch maar even gevraagd of ik het in kindertaal mocht opschrijven. Lijkt me ook niet zo leuk om je protocol op te halen en er staat dat je pony niet spoort Haha!
Nu probeer ik zelf dus heel veel rekening te houden met hoe ik commentaar opschrijf, zeker bij ponykinderen.

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-02 09:59

Gelukkig heb ik dit zelf nog nooit meegemaakt, meestal alleen positieve dingen onderaan een protocol. Omdat ik weet hoe blij ik met zo'n opmerking kon zijn, zet ik zelf ook nog wel eens zo'n opmerking onderaan.
Bv.: in de trant van 'leuke combinatie' of 'je hebt je paard goed voor elkaar'. Dit voegt misschien ook niets extra's toe want vaak komen positieve dingen al tot uitdrukking in de punten maar toch weet ik dat mensen dat kunnen waarderen.

Negatieve dingen houd ik liever voor me, die denk ik alleen Schijnheilig

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-02 10:26

Ik heb mijn Lodewijk ooit in de B gehad (wel 173 pnt)
Paard loopt te veel op de grond.
Nu nog steeds snap ik daar echt niets van.
Te weinig zweefmoment? wat bedoelde hij daar mee een paard loopt toch op de grond?
nouja toen ik m'n punten kreeg lag hij vast al met een biertje op de bamk dus heb het ook nooit kunnen vragen.


Fitz klopt ik heb 1 keer met experiment gestart en toen stond er onderaan bij de handtekening nette proef ik liep een week erna nog te glunderen

Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-02 11:52

ik had een keer op mijn protocol staan: 8 voor verzorging
En als je een cursus toileteren volgt krijg je een 10. hmmm wat wil je gaan knippen en scheren bij een tinker???

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-02 12:55

irish_lady schreef:
ik had een keer op mijn protocol staan: 8 voor verzorging
En als je een cursus toileteren volgt krijg je een 10. hmmm wat wil je gaan knippen en scheren bij een tinker???


Gnagna, mag ik even langskomen met mijn scheermachine dan???????? Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-02 13:00

In de B: staat niet vierkant!! een 4
ach ja, ik lig er al heel lang niet meer wakker van, maar ik weet heel goed wat je bedoelt.

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-02 13:13

Dat gaat idd wel wat ver! Ik heb het gelukkig nog nooit gehad, maar ook nooit een 'lief' woordje erop.

gamble
Berichten: 759
Geregistreerd: 31-01-02
Woonplaats: ledeacker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-02 13:15

Klopt, ik deel op wedstrijden ook vaak protocollen uit en lees er hier en daar een. Meestal van de B omdat ik best wel eens een wedstrijd zou willen rijden. Erg ontmoedigend hoor als ik lees waar je paard allemaal aan moet voldoen en dat bij Beginners dus kan ik beter niet meedoen. Gamble loopt niet nageefelijk (begint iets te komen), niet altijd netjes aan de teugel en niet echt lekker ontspannen door zijn lijf. We zijn in een jaar erg vooruit gegaan hoor maar ik waag me nog maar niet aan een wedstrijd en dat vind ik erg jammer.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-02 13:29

Paard niet vierkant, paard duikt af en toe op de voorhand, na halsstrekken iets te diep voordat het paard aan de teugel komt (sja, moest even 3 passen zoeken), middendraf, eerste gedeelte getoond, tweede gedeelte niet (ehm, enkele passen... moet ik mijn paard dan te heet rijden, de hele lijn doorrijden en niet terug kunnen krijgen)

En dat in de B.
Het klopt gewoon NIET met wat er voorin het boekje staat, wanneer je B kan rijden.

Nuv

Berichten: 1127
Geregistreerd: 04-01-02
Woonplaats: hh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-02 13:50

Mja, ik had al eens te weinig afdruk in m'n b proefje, en ik heb een keer onder een protocol heel groot SLAAPVERWEKKEND moeten schrijven.....

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-02 14:01

Nuv schreef:
Mja, ik had al eens te weinig afdruk in m'n b proefje, en ik heb een keer onder een protocol heel groot SLAAPVERWEKKEND moeten schrijven.....


Jemig dat vind ik echt niet kunnen!

Zonnetje81Jarig
Berichten: 18668
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-02 15:36

Ik bijv met mijn paard in het B, 3 jaar oud..... te weinig impuls.....of een proef waarbij mijn paard wat te diep liep, elk onderdeel punt eraf......

Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-02 17:34

hmm ik krijg toch best ook wel leuke reacties: jemig wat knap dat je durft te starten met die koe Haha! Schijnheilig

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-02 22:20

Veel raar commentaar heb ik niet gehad. maar ik vind het nog erger om een 4 te krijgen zonder commentaar en ik heb dan geen idee wat ik fout deed. Een wedstrijd is ook om er iets van te leren toch?

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-02 08:39

volgende keer benen wassen. Erg domme opmerking. Uiteraard had ik wel benen gewassen, maar soms werkt het weer niet mee. Er stond op het protocol dat ik al gesprongen had, en die springring was 1 modderpoel. Daarna moest ik direct door naar de dressuur en was er van dat ene witte sokje niet veel meer over. Ik kon er dus niets aan doen, maar soms kijken juryleden niet verder dan hun neus lang is. Boos!

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-02 10:23

orionneke schreef:
Ik bijv met mijn paard in het B, 3 jaar oud..... te weinig impuls.....of een proef waarbij mijn paard wat te diep liep, elk onderdeel punt eraf......


Als jurylid kan ik zeggen dat ik dit allebei terechte opmerkingen vind. Ook een 3-jarig paard hoor met impuls te lopen en idd bij te diep trek ik ook overal 1 punt vanaf. Misschien had je mij als jury Knipoog

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-02 10:42

Ik heb verder wel eens een 3 gehad zonder commentaar. Ik ben er nooit achter gekomen wat er mis was. Het betreffende onderdeel ging volgens mij en anderen juist heel goed.
Trouwens wel een keer de opmerking gehad: mooie aanleuning Haha!
En direct een proef later: paard te lang in de hals.
Zo verschillend kijken mensen dus naar verschillende onderdelen. We gaan maar van het eerste uit: mooie aanleuning, want het leverde mij een eerste plaats op (en in die andere proef een 2e plaats, dus zoveel is er niet misgeweest).

Zonnetje81Jarig
Berichten: 18668
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-02 11:14

Fitzroy"]
[quote="orionneke schreef:
Ik bijv met mijn paard in het B, 3 jaar oud..... te weinig impuls.....of een proef waarbij mijn paard wat te diep liep, elk onderdeel punt eraf......


Als jurylid kan ik zeggen dat ik dit allebei terechte opmerkingen vind. Ook een 3-jarig paard hoor met impuls te lopen en idd bij te diep trek ik ook overal 1 punt vanaf. Misschien had je mij als jury Knipoog
[/quote]

Nou een paard wat behoorlijk voorwaarts is loopt naar mijn idee voor in het B niet zomaar met impulsverlies....
En een paard wat totaal niet nageeflijk is wordt wel goed gekeurd......
Nou dat is naar mijn idee errug raar.

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-02 13:57

Ik heb wel gehad met mijn eerste paard dat ik steeds te horen kreeg:

Moet meer verruimen, mag meer, meer bodem dekken.....

En dat arme paard strekte altijd als een gek, meer kon hij gewoon niet. Hij gaf echt alles en je voelde gewoon bij het uitstrekken dat het uit zijn tenen moest komen. En dan nog krijg je deze opmerkingen.

Dan denk ik ook van: Ja, moet ik dan een paard van een ton hebben die wel 3 meter van de grond komt ofzo??

Een jaar later had ik een grote hengst in dezelfde klasse en die liep echt op zijn slofjes zo'n proef door, en die kreeg alleen maar 8, 8, 7, 8, 8, 7......

Vond ik zo sneu voor dat paard toen. Die moest 100 x meer zijn best doen dan die hengst en hij kreeg zijn punten gewoon niet omdat hij niet meer in zich had.

mammasan

Berichten: 365
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Muiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-02 14:09

Een vriendin van mij start met haar arabier, kreeg een keer de opmerking dat ze een "echt paard" moest aan gaan schaffen ! Wij hebben er hard om gelachen maar eigenlijk is zo'n opmerking om te huilen.

Op wedstrijden tussen de arabieren altijd een 7 of 8 voor de verzorging. Tussen de "gewone" paarden een 6, het paard gaat altijd spierwit de ring in, zadels en hoofdstellen gepoets, kleding netjes, een vlecht in de staart, alleen geen kleine knotjes maar een arabierenvlecht. Kan dat je nu echt punten schelen?

Het blijft tegen de "paarden" opboksen met onze arabiertjes, ik neem aan dat mensen met andere minder gangbare rassen hetzelfde hebben. We laten ons niet kisten maar het is wel eens flink balen.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-02 14:38

Kleintje schreef:
Paard niet vierkant, paard duikt af en toe op de voorhand, na halsstrekken iets te diep voordat het paard aan de teugel komt (sja, moest even 3 passen zoeken), middendraf, eerste gedeelte getoond, tweede gedeelte niet (ehm, enkele passen... moet ik mijn paard dan te heet rijden, de hele lijn doorrijden en niet terug kunnen krijgen)

En dat in de B.
Het klopt gewoon NIET met wat er voorin het boekje staat, wanneer je B kan rijden.


Het kan toch niet zo zijn dat je vindt dat een paard een winstpunt heeft verdiend als het paard bovenstaande minder goede punten heeft laten zien! In principe heb je een winstpunt verdiend als je je paard zo ver klaar hebt dat je door kunt naar de volgende klasse, en dat je dat ook in de proef kan laten zien.

Als je paard voldoende laat zien, krijg je een 5, dat is in deze context een voldoende, maar nog niet genoeg voor promotie; als je een 6 krijgt is het getoonde goed genoeg voor een winstpunt!

Jasmijn

Berichten: 3757
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-02 15:39

Suzanne F. schreef:
En dat arme paard strekte altijd als een gek, meer kon hij gewoon niet. Hij gaf echt alles en je voelde gewoon bij het uitstrekken dat het uit zijn tenen moest komen. En dan nog krijg je deze opmerkingen.



Gewetenskwestie.
Ik vind het ook altijd erg moeilijk om een paard wat gewoon niet meer in huis heeft een onvoldoende te moeten geven, maar er wordt middendraf gevraagd, dus moet ook getoond worden.
Ik heb zelf met een draver gereden, dus kan me de frustratie goed voorstellen, maar je kan zo'n paard geen voldoende geven omdat hij het niet kan. Ik blijf dan meestal op een 5 hangen.
Ik kan ook geen Grand Prix gaan starten met mijn paard en vinden dat ik voor het hele passage en piaffe stuk kleine voldoendes haal omdat hij het gewoon niet kan, dan krijg ik ook nullen.
Maar het blijft moeilijk vind ik hoor, om in zo'n geval streng te punten. Maar een 5 voor de verruimingen kan je makkelijk ophalen in de rijtechnische gedeelten van je proef, zo heb ik het met mijn draver ook gedaan. Betekend echter wel dat je verder geen steekje meer kunt laten vallen.
Maar we moeten beoordelen wat er gevraagd wordt, en niet wat het paard kan.

Von

Berichten: 1188
Geregistreerd: 30-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-02 16:24

Nuv schreef:
Mja, ik had al eens te weinig afdruk in m'n b proefje, en ik heb een keer onder een protocol heel groot SLAAPVERWEKKEND moeten schrijven.....


Hihi doet me denken aan mijn eerste wedstrijd met Tinka. Stond op het protocol: Paard valt in slaap Slapen
In deze had de jury trouwens meer dan gelijk (had er ook nog wat tips bijgezet hoe dit op te lossen), Tinka dacht zoiets van : lekker dagje uit Haha! , en liep dus vreselijk te sjokken en ik durfde er niet echt aan te rijden dus dat was met recht een slaapverwekkend proefje.

Marije_jiplover

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-02 16:32

Ik heb wel eens bij het halsstrekken als commentaar gehad: moet meer. En dat terwijl Duvel bijna met zijn neus over de grond liep. Moetie dat met zijn neus echt de grond omwoelen ofzo?'
Verder heb ik nog nooit echt kwetsende dingen gezien.
Voor onze vereniging jureer ik soms wel eens de ondelinge ponydressuur voor manegeruitertjes en dan probeer ik juist heel opbouwend commentaar erbij te schrijven. Ik zal nooit opschrijven volte niet rond, maar: probeer je volte ronder te rijden, echt als een cirkel. Heel moeilijke figuren die een beetje de mist in gingen teken ik altijd nog een keertje voor ze.