concoursmoe

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

concoursmoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-02 22:01

ik las een aantal topic's waarin het begrip concoursmoeheid wordt genoemd. ik wil hier even wat meer over te weten komen. neem mijn paard bijv. loopt 3 a 4 keer per aaand wedstrijd met soms (om de 3 maanden) een maand pauze. loopt verder in gewone training ongeveer ieder dag 3 kwartier en 1 keer in de week een buitenrit. soms een dagje vrij (niet vast elke week). onstaat in zo'n situatie nou snel concoursmoeheid?

Fitzroy

Berichten: 25107
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-02 00:48

Ik vind het persoonlijk een behoorlijk overladen programma. Zelf rijd ik hooguit 5 x in de week inclusief buitenrit dus 4 x trainen. Zeker 2 dagen per week heeft hij vrij.

Bij wedstrijden probeer ik eens in de 3 weken wedstrijd te hebben in het indoor seizoen maar ik zag net in mijn agenda dat de wedstrijden waar ik al voor ingeschreven heb ook wat dichterbij elkaar liggen.

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-02 12:23

Fitzroy schreef:
Ik vind het persoonlijk een behoorlijk overladen programma. Zelf rijd ik hooguit 5 x in de week inclusief buitenrit dus 4 x trainen. Zeker 2 dagen per week heeft hij vrij.

Bij wedstrijden probeer ik eens in de 3 weken wedstrijd te hebben in het indoor seizoen maar ik zag net in mijn agenda dat de wedstrijden waar ik al voor ingeschreven heb ook wat dichterbij elkaar liggen.


maar echt vrij krijgen is voor een paard niet zo belangrijk, dat is meer voor de ruiter. mijn moder rijdt hem 3 keer per week en ik 3 a 4 keer. maar weet iemand antwoord op mijn vraag?

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-02 12:31

paardje schreef:
maar echt vrij krijgen is voor een paard niet zo belangrijk, dat is meer voor de ruiter. mijn moder rijdt hem 3 keer per week en ik 3 a 4 keer. maar weet iemand antwoord op mijn vraag?


Waar baseer je dat op?

En volgens mij geef je zelf al antwoord op je vraag.. Echt vrij krijgen is niet voor het paard maar voor de ruiter. Nou ja, dan zal je paard dus niet concoursmoe worden omdat hij geen vrij krijgt.

Ben het niet echt met je eens hoor.. een paard vind het best fijn af en toe een dagje vrij te hebben. En dan niet vrij als in niet komen, want dan is het idd een ruiterdagje vrij. Ga eens lekker wandelen, in de bak spelen, naar buiten oid. Zo wordt een paard wat minder snel concours- maar ook ruitermoe.

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-02 13:00

mijne is niet concoursmoe hoor, maar mijn vraag is: wanneer is de kans op concoursmoeheid groot?
lees bijv maar in het bit dat verhaaltje van max, daar staat dat bijv. over dat vrij krijgen. en die van mij werkt niet iedere dag hard. eens in de week een rustig buitenritje, soms vrijspringen of een keertje zonder zadel. oké niet iedere week, maar ik heb geen wei ter beschikking, alleen een klein paddockje waar hij iedere dag een uur in staat.

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-02 15:12

Ik vind het begrip concoursmoe helemaal een beetje vaag als ik eerlijk ben *LOL* Als je je paard op wedstrijd gewoon eerlijk blijft rijden zodat het voor hem niet vervelend wordt met een hoop getrek en gepluk heb je daar volgens mij niet zoveel last van Haha!
Je hoeft natuurlijk niet elke week een wedstrijd te rijden, gewoon af en toe even rustig aan en dan heb je er niet snel last van *LOL*