Wedstrijden rijden, B dressuur *update*

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Wedstrijden rijden, B dressuur *update*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-02 19:46

Goed, ik ben weer begonnen met mijn oude verzorgpaard. Met de eigenaar wat punten waar het vorige keer mis ging doorgenomen en ik ga weer rijden.

Het is een 5 jarige merrie, engels volbloed. Vorig jaar heb ik haar helemaal ingereden en ben dit jaar wedstrijden met haar gaan rijden. 3 wedstrijden, 6 keer gestart in totaal, 1 winstpunt en op dat moment was ze 5 maanden onder het zadel.

Ze is nu een stuk verder qua ontwikkeling van bouw, haar koppie staat nu meer naar werken en ze is volwassener geworden. Ik ga haar dus weer oppakken en ik wil dit jaar nog gaan starten, heb immers mijn startkaart nog.

Nu hoorde ik dat de jury's toch op andere dingen zijn gaan letten. Dat ze meer oprichting willen zien etc.

Ben dus even benieuwd wat voor tips andere B ruiters, juryleden, instructrices mij kunnen geven. Wat is er veranderd bij de jury, wat willen ze zien?
Laatst bijgewerkt door Kleintje op 27-10-02 22:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-02 22:32

Oeps stom.. ik had het in het verkeerde forum gezet!
Bedankt voor het verplaatsen!

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 08:30

tja, verscheelt helemaal per jurylid he....
oprichting in de B? Lijkt me niet.....

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-02 10:34

MirageGidran schreef:
tja, verscheelt helemaal per jurylid he....
oprichting in de B? Lijkt me niet.....

Het lijkt mij ook niet, maar bij mijn vriendin staat het er gewoon steeds weer op, meer opgericht.
Terwijl ik juist vind dat zij het paard goed in de ontspanning heeft, lekker los en rond.

Zelf ben ik gewoon voorstander van het laag, ontspannen, proberen om het paard al zoveel mogelijk op de achterbenen te laten lopen, rug ontspannen en dan netjes je figuurtjes rijden.
Zo heb ik in maart ook mijn puntje gescoord en zo heb ik ook altijd mijn vorige paarden gereden in de B en L1.
Daarna ga je ze ronder maken, maar nog niet opgericht, dat vind ik echt iets voor de M2 en Z.
Gewoon goed aan de teugel, voor het been, kont eronder en op een enkele hulp reageren.

Maar goed, mijn vriendin zei dus dat er een hoop is veranderd. Als je haar paard ziet lopen dan loopt het echt goed, maar steeds net geen winstpunt. Op de Almeloose Ruiterdagen had ze ook steeds rond de 154.
Jammer dat er zo weinig reacties zijn. Ik zou het graag van anderen horen wat hun willen zien in een B, wat hun ervaringen zijn wat de jury wil zien in de B.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 12:06

Je hoeft ze in het B niet opgericht te rijden, maar ook niet vw/nw. Ik reed Pablo in het B en L1 net boven de horizontale lijn (moeilijk uit te leggen) met voldoende lengte en dat scoorde heel aardig maar ik weet niet wat jij onder laag en ontspannen verstaat. Zou het kunnen zijn dat het paard van je vriendin achter de loodlijn loopt? Eerlijk gezegd zou ik me niet te veel aantrekken van het commentaar van die jury's en je paard gewoon voorstellen zoals je thuis gewend bent. Dan zie je vanzelf wat ze ervan vinden.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-02 12:13

Ik kon het me dus ook niet voorstellen. Laag en ontspannen. Sja.. gewoon wat laat ingesteld, niet met het hoofje op de loodlijn, nog iets ervoor, net als jij, boven de horizontale lijn maar lekker ontspannen waarmee het ruggebruik wordt gestimuleerd.

Sja, ik reed dus begin van het jaar gewoon zoals ik thuis reed.
Heb 6 wedstrijdjes gestart.
De eerste proef was 134, een spiegel en een binnenbak is toch wel heel eng *grinnik*
De tweede proef die dag was 154, ontspanning was weer terug en het vertrouwen ook.

De tweede wedstrijd: 139 en 149. We hadden duidelijk onze dag niet, maar al met al was ze braaf, geen gekke sprongen alleen galop toen verpest.

De derde wedstrijd: 152 en 160.

Dus we zaten er steeds goed bij. En ik ben ook van plan lekker op mijn eigen manier verder te rijden maar was dus erg benieuwd of er mensen zijn die ook die ervaring hebben dat de paarden meer opgericht moeten zijn...

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 14:50

Ik zou naar een jury toegaan als ier in de B had gestaan ' met meer oprichting rijden' . Dat is gewoon onzin!
Ik ga zometeen L1 starten met een 5 jarige merrie, ik rijd haar nu iets van een half jaar. Ze loopt het fijnst in een wat lage lijn, vrij horizontaal. Het neusje wil af en toe nog wel eens achter de loodlijn komen maar daar wordt hard aan gewerkt (met goed resultaat). Ikzelf vind dat van minder belang dan dat het paard goed van achter doorkomt, zichzelf draagt en over de rug loopt. Ik kan ook wel met oprichting rijden maar dan zal de rest van het paard er niet meer zo uitzien zoals nu.

Een jury die er echt verstand van heeft zal je wel belonen als je je paard eerlijk en correct rijdt. Voor de rest, tsja, het blijft een jurysport!

Succes met starten!

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-02 14:54

Dank je Rieja.
Ik zie het dus ook zoals jij het ziet.
Zelf ga ik eigenlijk altijd naar de jury om commentaar te vragen.
Je leert er altijd van. Ook als je een punt hebt gereden.

Ik denk dat ik van het weekend weer met haar meega op wedstrijd en dan eens zelf naar die jury stap...

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 17:42

Ach, gewoon je figuurtjes rijden en netjes afwerken. ZO kom je de B best door. Ik tenminste wel, met mijn jachtpaard Haha!

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 00:31

Ik weet niet hoe dat paard liep, Kleintje?
Misschien liep ie wel met zijn neus op kniehoogte, en dan kan ik me wel voorstellen dat er meer oprichting op het protocol staat.

Tja, wat wil ik verder zien in de B? Dat mensen hun paard niet in de weg zitten, dat ze proberen hun paard nageeflijk en iets bij elkaar te rijden (dus niet een paard dat helemaal uit elkaar loopt), en dat hij redelijk gehoorzaam aan de hulpen is.

Te diep lopen is trouwens wel iets waar wij op cursus de mensen behoorlijk op aan moesten spreken. In die zin klopt het verhaal van je vriendin wel.

Marije_jiplover

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 08:51

Ik heb drie jaar geleden met Estor B gestart en van het voorjaar ben ik met Duvel begonnen. Ik vind echt niet dat "ze" zo anders zijn gaan jureren dan toen. Ik heb gewoon nette proeven gereden en mijn winstpunten gekregen. Ik vind eerder heel vaak dat ik te veel punten krijg, dan dat ze te kritisch zijn geweest, maar ik ben dan zelf ook altijd super kritisch.

Fuurtje

Berichten: 52
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 11:54

ik heb een 4jarige E-pony wat echt een showbink is en die reed ik ontspannen en lekeer voorwaarts in de proef en de jury zei dat ik hem te diep reed en dat er meer oprichting in moest dus dat deed ik en toen had ik elke keer een dikke winstpunt dus dat telt wel denk ik terwijl dat eigenlijk niet mag volgens het boekje Frusty

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 21:48

Fuurtje schreef:
ik heb een 4jarige E-pony wat echt een showbink is en die reed ik ontspannen en lekeer voorwaarts in de proef en de jury zei dat ik hem te diep reed en dat er meer oprichting in moest dus dat deed ik en toen had ik elke keer een dikke winstpunt dus dat telt wel denk ik terwijl dat eigenlijk niet mag volgens het boekje Frusty


reed je hem te diep (achter de loodlijn) of te laag? Het 1e mag niet, en het 2e mag wel.

musje

Berichten: 295
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 09:57

ik moet zeggen dat ik de jury in de B soms ook wat te streng vind. ik heb nu 4x gestart en met zo veel verschil. Van afgelopen zondag stond er op mijn protocol meer op achterbeen opvangen ja sorry hoor maar uh. de vorige keer stond er verliest tact . Ze zullen gerust wel gelijk hebben maar het is toch logisch dat mijn B paardje niet bij een middendraf in de tact blijft lopen of als ik een overgang van galop naar draf maak dat hij nog een beetje te veel op zijn voorhand terug komt. Maar ja dit verschilt weer per jury waar er op gelet wordt. aan de andere kant als ze op dit gaan letten zal de rest wel goed zijn geweesd!

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-02 14:33

musje schreef:
aan de andere kant als ze op dit gaan letten zal de rest wel goed zijn geweesd!

Maar dan klopt de beschrijving in het proevenboekje niet, wanneer je klaar bent voor de B.
Denk dat de jury's dat iets meer moeten aanhouden!

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 19:26

musje schreef:
Ze zullen gerust wel gelijk hebben maar het is toch logisch dat mijn B paardje niet bij een middendraf in de tact blijft lopen !


Tact fouten zijn echt fundamentele fouten, die worden ook in het B hard gestraft!

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-02 11:53

Dat vind ik ook... tact is iets wat bij de basis hoort.
Oefenen en nog eens oefenen. Je moet natuurlijk wel B klaar zijn en dat zijn gewoon goede basisgangen en wat leuke overgangen.
Goed... ik ga zo lekker rijden. Precies een maand voor mijn eerste wedstrijd weer!

Bedankt allemaal, ik heb het idee dat er weinig is veranderd maar dat er waarschijnlijk iets bij het beeld/gevoel bij haar niet klopt!

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-02 22:21

Goed, om even terug te komen op deze discussie...
Ik ben verbaasd na mijn wedstrijd van gisteren.

Er staat een stuk of 3 keer dat het paard op de voorhand duikt. Voor die onderdelen heb ik vieren.
Ik heb de proefjes zelf op video, bijna de gehele proef zit de achterhand er perfect onder.
Volgens mij niet nodig in de B dus ik vind het raar dat ze daar dus toch opmerkingen over maken en een 4 geven. De volte was toch verder echt rond.

KXM van hand veranderen, enkele passen middendraf.
Vanuit de hoek knal ik weg, mooie passen, dan vang ik haar op.
Wat staat er: 1e helft goed, 2e helft niet.
Sja... is toch enkele passen???? Waarom dan een 5???

Er staat 1 of 2 keer: meer lengtebuiging.
Is dit nu ook al in de B verplicht??? Verward

Heb hals laten strekken, dan teugels op maat maken. Wat staat hier: te diep. Een 4.
Op de video zie je dat het paardje de eerste 3 passen zoekt naar de juiste aanleuning, juiste hoofd-hals houding.
Daarna loopt het toch echt goed, niet te diep, niet te hoog, niet achter de loodlijn eerder te ver voor de loodlijn.
Ik snap niet dat ze zo streng punten bij de B.

Punten maken me verder niet uit. Eerste proef 151, tweede proef 144.
Ik rij net een maand weer op dit beestje dus ben dik tevreden, ik heb heerlijk gereden maar ik was hier nogal verbaasd over!

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-02 17:37

lengtebuiging is altijd verplicht, in het B t/m GP. Daar geef ik de jury volledig gelijk in, en dat was iets waar ik als jurylid vroeger ook altijd scherp op lette in het B (geleerd in de cursus).

Middendraf kun je beter mooi verdelen rondom X, dus iets meer opbouwen. De verdere opmerkingen vind ik raar, maar mooi dat je zelf toch tevreden bent.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-02 17:40

Lielle schreef:
lengtebuiging is altijd verplicht, in het B t/m GP. Daar geef ik de jury volledig gelijk in, en dat was iets waar ik als jurylid vroeger ook altijd scherp op lette in het B (geleerd in de cursus).

Middendraf kun je beter mooi verdelen rondom X, dus iets meer opbouwen. De verdere opmerkingen vind ik raar, maar mooi dat je zelf toch tevreden bent.

Was ook de bedoeling om de middendraf te verdelen, maar ze reageerde wat sneller dan normaal. Kon gewoon weg niet door gaan omdat ze dan te heet zou worden en ik haar niet op tijd zou kunnen terugnemen of de kans zou lopen dat ze in galop zou gaan.

Vrijwel de hele proef zat goed in elkaar, ook qua lengtebuiging, dus die paar keer dat het wat minder is maak ik me nog niet druk om. Is immers nog maar B.

Ik rij liever een paar keer 151 dan toevallig een paar keer 156 en dan al L zijn terwijl er nog niet aan toe te zijn. Nu doet ze ervaring op en zorgen we dat we straks klaar zijn voor 160 punten en meer Knipoog