L1 proeven, draf hals strekken en dan naar stap

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

L1 proeven, draf hals strekken en dan naar stap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-05 16:26

In diverse L1 proeven komt voor dat je het paard in draf de hals moet laten strekken en dan een overgang moet laten zien naar de stap. Soms op de diagonaal, soms op de volte.

Wat is het doel van deze oefening?

Wil de jury zien dat je paard mooi terug komt op je zit? Niet gelijk zn hoofd omhoog gooit in de overgang? Niet direct stil valt in stap?

Of gewoon al het bovenstaande? Haha!

Maar goed, wat is het achterliggende idee?

Eusebio
Berichten: 848
Geregistreerd: 28-07-03
Woonplaats: Woerden

Re: L1 proeven, draf halststrekken en dan naar stap

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 16:33

De jury wil inderdaad zien dat je paard mooi terug komt op je zit, dat het paard gehoorzaam is, terug komt naar de stap zonder aan je teugels te gaan hangen en blijft door stappen zonder stil te vallen.
Succes............. Knipoog

patos

Berichten: 4502
Geregistreerd: 23-04-03

Re: L1 proeven, draf hals strekken en dan naar stap

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 16:59

Idd, als je je paard niet goed met je zit kan laten terugkomen val je bij deze oefening meteen door de mand.

Liza_vL

Berichten: 17549
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Re: L1 proeven, draf hals strekken en dan naar stap

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 17:06

Volgens mij had ik dat nooit gehad? Verward Of is het alweer zo lang geleden. Clown

Ow ja heb het toch gehad, heb ff mijn oude couons erbij gepakt van mijn 1e L1 wedstrijd. Ik had een 6 met commentaar dat ie meer beneden voorwaarts moest en een 8 Vork Paard moet inderdaad niet opeens zn hoofd ook omhoog gooien met de overgang.

AnneloesF

Berichten: 4239
Geregistreerd: 17-09-03
Woonplaats: In de kop van Drenthe

Re: L1 proeven, draf hals strekken en dan naar stap

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 20:21

Das idd een leuke oefening om te zien of het paard goed op je zit reageert. Ik heb er weinig problemen mee, maar sommigen..... Verward

Kylan

Berichten: 4201
Geregistreerd: 15-12-04
Woonplaats: Wageningen

Re: L1 proeven, draf hals strekken en dan naar stap

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 20:24

Dat is om te kijken of je paard niet alleen maar terug wil komen als je in de mond zit, dus te kijken of je paard op je zit terug komt. En om te kijken of je paard in de overgang netjes door de rug komt en hals blijft strekken.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: L1 proeven, draf hals strekken en dan naar stap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-05 22:49

Aha, mooi, nou dan ga ik daar maar eens op oefenen Lachen.

Klinkt als iets dat wel zou moeten lukken, halsstrekken is een van onze betere punten Haha!.

(ik maak me meer zorgen over hoe ik dat grote lijf door een volte halve baan kan krijgen Clown Haha!).

Amarie
Berichten: 1565
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Den bosch

Re: L1 proeven, draf hals strekken en dan naar stap

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 07:41

Geweldige oefening, snap niet waarom deze oefening niet in alle klasses voorkomt Clown

j0rinda

Berichten: 412
Geregistreerd: 21-06-04
Woonplaats: spijkenisse

Re: L1 proeven, draf hals strekken en dan naar stap

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 13:56

ik vind het ook een goede oefening zijn der zat die zitten te trekken
en vallen idd gelijk door de mand ...
ik heb die van mij op me zit leren rijden nou en als je het vanaf begin aan doet (bij het inrijden ) doe je daar in je proeven echt je voordeel mee hoor

Kaja

Berichten: 3879
Geregistreerd: 14-12-04

Re: L1 proeven, draf hals strekken en dan naar stap

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 14:48

Een beetje een "kun jij het hoofdje plaatsen en houden waar je het hebben wilt" idee....

Netjes hals strekken...

*Heeft een paard genoeg vertrouwen in de ruiter om te zakken?
*Kan een paard hals strekken zonder voorover te donderen op de voorhand?
*Kan een paard zijn rug loslaten om vervolgens de ruiterhand te volgen?
*Is een paard voldoende aan het been, om niet direct stil te vallen?
* Draagt het paard zichzelf of wordt hij gedragen door de ruiterhand?

Allemaal vragen en ideeën die hals strekken én dan ook nog eens een nette overgang te laten zien in houden....

Je kunt allemaal wel roepen... ach makkie!!
Maar je komt zelden een combinatie tegen welke ook echt daadwerkelijk laten zien wat enigzins de bedoeling is Knipoog ...

Needje

Berichten: 19201
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Re: L1 proeven, draf hals strekken en dan naar stap

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 14:55

De overgang is zeker niet t probleem bij mij. De mijne gaat zich alleen heel snel opkrullen met halsstrekken. Dus ipv neusje eruit, gaat ie achter de loodlijn lopen vaak. (wel met meer halslengte) Maar ik heb liver die overgang tijdens t halsstrekken, als gewoon in draf weer je teugels op maat moeten maken! haha

Kaja

Berichten: 3879
Geregistreerd: 14-12-04

Re: L1 proeven, draf hals strekken en dan naar stap

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 15:02

Maar wel een teken dat je het hoofdje, in dit geval het neusje niet kunt plaatsen waar je het hebben wilt....

Met jou zovelen hoor, daar niet van Haha!

Needje

Berichten: 19201
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Re: L1 proeven, draf hals strekken en dan naar stap

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 17:00

Maar hij blijft wel in t zelfde tempo lopen, en als ik wat meer tijd zou hebben, komt ie uiteindelijk wel. Maar daar heb ik in de proef nix aan. haha. Ligt maar net aan hoe zijn pet staat. Soms mag ik meeliften, soms rij ik m! Ben ik heel eerlijk in! (damn, wat is paardrijden toch een moeilijke sport!) Hij is heel gevoelig voor de manier van losrijden. Kan niet ff snel snel allemaal, want dan bepaalt hij dus alles. Als ik de tijd heb en niet te zenuwachtig ben, dan kan ik m echt superfijn rijden.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: L1 proeven, draf hals strekken en dan naar stap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-05 17:02

Needje, dat 'opkrullen' heb ik ook als ik te slordig ga halsstrekken. Goed voorbereiden en kuit erbij houden en dan komt dat neusje er wel uit Lachen.

In de B had ik vaak een 8 voor het halsstrekken, dus in de L met die overgang erbij zal het ook vast wel lukken Lachen.

(gaat morgenavond gelijk oefenen Knipoog ).

Mn eerste wedstrijd is trouwens pas over een paar weken, maar ik hou jullie op de hoogte wat betreft dit onderdeel Haha!.

SplashIsLief

Berichten: 33030
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Loon op Zand

Re: L1 proeven, draf hals strekken en dan naar stap

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 17:19

Ik vind het echt een rotoefening! In de draf halsstrekken is al een ramp en dan ook nog zo'n overgang rijden Scheve mond

chaai

Berichten: 1049
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Ruinerwold

Re: L1 proeven, draf hals strekken en dan naar stap

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 17:53

geweldige oefening!! (hier haal ik zeg maar mijn punten mee omhoog) Haha! afgelopen zaterdag hadden we ons eerste buitenconcours, en de eerste proef ging rampzalig! gewoon alle onderdelen gingen slecht behalve het wegstappen op X en idd.. hals strekken met een overgang naar stap (dat waren mijn enige 7ens.. Clown )