mag er een ander op je paard met een wedstrijd?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

marene

mag er een ander op je paard met een wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-05 18:22

heeey alemaaal ik vraag me nou goed af of er nou effe iemand voor de wetstrijd mag rijden of niet want ik ging op een wetsrtijd even wat pakken enz.
en toen is me moeder er op gegaan een man kwam gelijk aan hobbelen je mag niet op een paard rijden als jij geen wetstrij rijd nou wij dachten maffen man maar goed wie weet nou of het mag Party!! Vingers aflikken
Laatst bijgewerkt door Karin op 02-04-05 22:27, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel duidelijker gemaakt

Schoentje

Re: mag het nou wel of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 18:26

volgens mij mag het alleen niet als je geen cap op hebt. Ik laat ook regelmatig iemand op m'n paarden rondstappen voordat ik moet rijden...

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 18:31

Alleen aan een los teugeltje stappen is toegestaan.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 18:33

Ja inderdaad, alleen met los teugeltje stappen mag.

marene

dankje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-05 18:45

dankje wel alvast maar al je toch nog graag wil geageren en je bent het er niet mee eens m@IL HET DAN MAAR Haha! Haha! Haha!

MarloesRixt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 20:08

k zout niej wete heb wel ns iemand gezien die ffies op t paard ging rijden met n cap dus denk dat t wel mag

Frantic

Re: mag er een ander op je paard met een wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 07:33

Kuikje ben je dislecties?

Maar het mag niet, rijden dan. Alleen los rondstappen met een cap op.

Het zou anders lekker worden, je laat een goede ruiter je paard losrijden en op scherp zetten. En vervolgens hoef je alleen maar je proefje te lopen met een fijn losgewerkt paard.

YvonneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 10:04

Mag idd niet, me buurmeisje had een keer een wedstrijd en toen ging het ouwe baasje van dr pony hem inrijden. Kwam er een jurylid (niet in functie op dat moment) bij dr dat als ze wel in functie was ze nu gediskwalificeerd zou zijn.

Liza_vL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 13:46

amondi schreef:

Maar het mag niet, rijden dan. Alleen los rondstappen met een cap op.

Het zou anders lekker worden, je laat een goede ruiter je paard losrijden en op scherp zetten. En vervolgens hoef je alleen maar je proefje te lopen met een fijn losgewerkt paard.

Volgens mij doet iemand dat op onze manege wel. Lips are sealed
Het zijn zusjes en dan gaat de ene de pony losrijden en de andere de proef rijden dacht ik. Beide hebben ze wel een startkaartm met die pony, mag dat wel dan?

SnelleMarz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 13:53

liza van loon schreef:
Het zijn zusjes en dan gaat de ene de pony losrijden en de andere de proef rijden dacht ik. Beide hebben ze wel een startkaartm met die pony, mag dat wel dan?

als ze dan ook beide op die dag starten, dus in dezelfde klasse met dezelfde pony, neem ik aan van wel.

Liza_vL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 14:17

Marwszjeuh schreef:
liza van loon schreef:

als ze dan ook beide op die dag starten, dus in dezelfde klasse met dezelfde pony, neem ik aan van wel.

Zus die losrijdt rijdt M2 en zusje M1..
Vaak wel dezelfde dag geloof ik.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 15:45

amondi schreef:

Dat is geen dislectie hoor. Dat is gewoon moeilijk typpen.

Volgens de regels mag er tijdens een wedstrijd(voor,tussen en na de proef) niemand anders op je paard. De jury kan je volgens mij hiervoor diskwalificeren, indien ze dit zien en/of controleren. Dit gebeurt vrij weinig tot nooit, maar het mag officieel niet!

Wat liza omschrijft mag al helemaal niet! Ze mogen wel allebei een startkaart hebben, maar diegene die die dag als combinatie start mag alleen losrijden.

Zal ook allemaal wel op knhs.nl staan.

Solitair

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 18:36

volgensmij mag het ook niet. k heb het namelijk ook meegemaakt. tijdens de kringkampioenschappen in de l2. het wijken totaan de hoefslag lukt niet. maar als m'n instuctrice dr even op ging en het wijken oefende lukte het wel. en heeft zij 5 minuten op m'n pony gereden voor de proef. (logisch Knipoog ) ik ben even aan de kant gaan staan. maar dr kwam gelijk iemand van het bestuur/secretariaat dat het niet mocht. en als ze nog veder zou rijden zou ik gediscualifiseerd (weet niet hoe je het schrijft) worden. dus ben ik dr maar op gaan rijden. maar eigenlijk wisten we al dat het niet mocht. maar toch maar stiekem geprobeerd. wat dus niet gelukt is, ja...eigenlijk wel...ze heeft even een paar keer wijken geoefend. maar doordat zij even op m'n pony heeft gezeten mocht ik wel mooi naar de overijsselse kampioensschappen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 18:43

heidehofs

ben je er nu blij mee dat je op deze manier door mocht?
dat zou ik niet zijn, zou me dan toch een bedrieger voelen..

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 18:47

Daar sluit ik me bij aan, als je het zelf niet kunt hoor je niet op de kampioenschappen thuis.

Geeft niks, volgend jaar kun je het misschien wel zelf. En dan ga je alsnog naar de OK

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 21:57

Als ik veel paarden in een kleine rubriek of barrage heb, laat ik ook regelmatig iemend mijn paarden alvast onder de man opwarmen.
Ik heb daar eigenlijk nog nooit problemen mee gehad...

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 23:02

Nou 1 ding weet ik zeker: Er mag dus absoluut niemand op je paard zitten voordat je de proef gereden heb. Aan de hand stappen mag wel, maar zeker niet inrijden!!

En pas er inderdaad mee op, want je word zo gediskwalificeerd.
Vind ik inderdaad dan ook niet zo erg, want voor hetzelfde geldt laat je je rij-instructeur rijden, mmm lekker makkelijk voor je in de proef, maar je moet het nog altijd zelf leren, toch?

Uitstappen, met veiligheidscap dat mag wel.
(ik zit in een rv, dus ik moet die regels kennen Knipoog )

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 23:09

Nou ja, volgens mij is stappen geen probleem. Vriendin van mij deed M springen en ik ging altijd op dr pony als ze ff wat ging drinken, of barrageparcours door moest nemen, parcours verkennen. Zeiden nooit wat, dus idd met lang teugeltje denk ik dat ze niet moeilijk doen.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 07:07

marene schreef:
heeey alemaaal ik vraag me nou goed af of er nou effe iemand voor de wetstrijd mag rijden of niet want ik ging op een wetsrtijd even wat pakken enz.
en toen is me moeder er op gegaan een man kwam gelijk aan hobbelen je mag niet op een paard rijden als jij geen wetstrij rijd nou wij dachten maffen man maar goed wie weet nou of het mag Party!! Vingers aflikken

VOOR je proef is het verboden om iemand anders op je paard te laten rijden, ook niet aan en lang teugeltje met cap. Aan de hand stappen mag wel (tenzij de begleider het paard dan evenzogoed probeert rijkunstig te verbeteren (het aan de teugel vragen enzo).
Na je proef is alleen uitstappen aan een lang teugeltje toegestaan.
Hier kun je op gediskwalificeerd worden dus geef je moeder maar flink op dr kop Haha!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 07:20

Ik denk dat er een beetje een verschil is met dressuur en springen, bij het springen zie je inderdaad regelmatig anderen op de paarden/pony's rondstappen aan een lang teugeltje.
Bij de dressuur mag het in ieder geval niet. Ik heb het 1 keer gedaan voor iemand, maar dat was bij de oefenwedstrijd in Wanroij en diegene moest met 2 pony's rijden in dezelfde ring, als 1ste en als 3de. Anders zou ik het dus ook nooit voor iemand doen, het mag gewoon niet en het is ook niet eerlijk ten opzichte van de andere ruiters.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 10:54

Al dit soort dingen zijn op te zoeken in het reglement Pling

dressuurreglement schreef:
Op het oefenterrein mag voorafgaand aan of na afloop van de door de ingeschreven deelnemer te rijden proef of proeven, uitsluitend door degene die met een bepaald paard zal starten dan wel met dit paard heeft gestart worden gewerkt. Het rijden van een paard door een ander dan de met dit paard voor de betreffende rubriek(en) ingeschreven deelnemer is - op straffe van uitsluiting van het paard - niet toegestaan.
Onverminderd het hierboven bepaalde mogen derden (verzorgers/helpers, e.d.), in het zadel gezeten, met een paard op het oefenterrein stappen, mits dit aan een lange teugel gebeurt.

De ingeschreven deelnemer is verantwoordelijk voor het gedrag van derde.

springreglement schreef:
Rijden op het voorterrein. Op het oefen- en/of opwarmterrein of waar dan ook op het concoursterrein mag door een ander dan de ingeschreven deelnemer uitsluitend worden gestapt. De ingeschreven deelnemer blijft verantwoordelijk voor het gedrag van degene, die op het paard zit.

Dat is dus duidelijk.

Mexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 11:10

Ik laat wel eens na de proef iemand anders mijn paard uitstappen, maar zo te lezen ben ik dan niet in overtreding Knipoog

Effy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 11:54

schoentje schreef:
Als ik veel paarden in een kleine rubriek of barrage heb, laat ik ook regelmatig iemend mijn paarden alvast onder de man opwarmen.
Ik heb daar eigenlijk nog nooit problemen mee gehad...

Maar het mag dus niet, zie de post van Lielle.

Overigens staat er in het reglement volgens mij ook iets voorgeschreven over een aantal combinaties dat tussen iemand die meerdere paarden in eenzelfde rubriek start moet zitten, zodat diegene genoeg tijd heeft om zelf los te rijden. M.a.w. jij moet van de organiserende vereniging dus genoeg tijd krijgen om je paarden los te kunnen rijden, zijn er niet genoeg combinaties om jou de voorgeschreven tijd te geven dan moeten ze wachten tot je klaar bent. Het is dus niet nodig om een ander je paard los te laten rijden. Dat het makkelijker is, oké, maar dat is minder paarden meenemen op concours ook Knipoog

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 12:00

Artikel 252 - LOTING VOOR DE STARTVOLGORDE schreef:

2. Indien een deelnemer met meer dan één paard aan een rubriek deelneemt, dan kan de jury de startlijst zodanig wijzigen dat er zo mogelijk tenminste tien andere deelnemers tussen de desbetreffende paarden zijn.

nee dus *LOL*

Effy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 12:04

Haha, dan is het gewoon jammer, maar kun je eerder gaan losrijden.