Wat moet je beheersen om B te starten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Wat moet je beheersen om B te starten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-02 17:23

Ik wil toch wel een keer gaan starten maar ik vind het zelf nu nog niet het juiste moment. Wat moet je minimaal beheersen om B te starten?
Laatst bijgewerkt door Manon 2 op 07-08-02 19:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-02 18:32

Volgens het boekje dit:

-als je paard naar zit, been, teugel hulpen luistert
-meestal altijd in de goede galop aanspringt
-een redelijke conditie heeft

Verder staat er nog dat de overgangen nog niet precies op de letter worden gevraagd en hoe je vrije stap moet rijden.

Als het aan de teugel rijden ook aardig gaat is dat wel beter, omdat sommige jury's al in de B een netjes aan de teugel lopend paard willen zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-02 18:56

Als ik heel eerlijk ben dan denk ik dat je toch wel een redelijke L1 proef moet kunnen laten zien voordat je B gaat starten. Als dat redelijk lukt [hoeft geen wp waard te zijn] dan kun je die B ook wel aan.
Iedereen start natuurlijk voor de lol maar het is vreselijk demotiverend om na een half jaar nog steeds niet boven de 150 punten te scoren terwijl je wel vreselijk je best doet.
En door de spanning van de wedstrijd presteer je in de ring toch altijd veel minder dan thuis. Daarom is het fijn om wat over te hebben om op terug te kunnen vallen.
Maar oefen gewoon eens een B proefje en laat dat op video zetten. Dat werkt vaak heel verhelderend.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132037
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-02 22:03

Manon schreef:
Volgens het boekje dit:

-als je paard naar zit, been, teugel hulpen luistert
-meestal altijd in de goede galop aanspringt
-een redelijke conditie heeft

Verder staat er nog dat de overgangen nog niet precies op de letter worden gevraagd en hoe je vrije stap moet rijden.

Als het aan de teugel rijden ook aardig gaat is dat wel beter, omdat sommige jury's al in de B een netjes aan de teugel lopend paard willen zien.


Dit is absoluut waar.
Of je aan deze voorwaarden voldoet kun je vrij gemakkelijk testen door thuis eens wat proefjes te rijden.
Je merkt dan snel genoeg of je voldoet aan deze basiseisen.
Zoals Jippie al zegt is het goed om ook eens wat proeven op video vast te leggen, zodat je zelf kunt checken of je gevoel klopt met het beeld.
Een goede instructeur of iemand met genoeg rij-ervaring kan je vast ook vertellen of je al in staat bent om een B-proef redelijk te rijden, schuw de meningen van anderen (die er "verstand" van hebben) zeker niet !

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-02 22:19

rij eens een B proef bij de les, en vraag je instructrice om je te verbeteren!
Paar keer oefenen, en als je voort een nette proef rijdt, zou je kunnen starten

Fitzroy

Berichten: 25104
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-02 02:06

Manon, je paard moet wel redelijk nageeflijk zijn. Misschien niet constant maar het grootste gedeelte van de proef wel, OOK IN DE B.
Het is een misvatting van veel mensen om te denken dat je paard in de B nog niet nageeflijk zou moeten zijn.

Voor de rest idd nette wendingen met juiste stelling + buiging, in de goede galop aan kunnen springen, dus gewoon redelijk aan de hulpen staan. Volgens mij doet dat voor jou met Maddox geen probleem zijn of wel?

daan
Berichten: 661
Geregistreerd: 16-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-02 07:55

Hoi Fiyzroy,
Waar staat dat, van dat nageeflijk zijn? Ik ben het zelf wel met je eens hoor maar heb altijd van iedereen begrepen dat het in de B niet hoeft. Is voor mij persoonlijk niet van belang maar ben gewoon nieuwsgierig!

Fitzroy

Berichten: 25104
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-02 09:56

Dat hebben wij op jurycursus geleerd, Daan. Het staat dus nergens, net zo min als nergens staat dat je paard NIET nageeflijk hoeft te zijn in de B.

Gezien het huidige niveau van de ruiters en paarden lijkt het me ook niet meer dan normaal dat je pas op wedstrijd gaat met een nageeflijk paard, tenzij je graag voor 140 pnt de deur uit gaat.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-02 10:01

Nou zonder nageeflijk paard kan je ook best 164 punten rijden hoor Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-02 10:02

Ligt ook erg aan de jury, de ene hanteerd, de B voor beginners, en de andere voor de beste der besten.
Als je paard niet netjes nageeflijk loopt, kun je inderdaad beter niet gaan, verder zeg ik altijd! altijd zorgen dat je paard klaar is, voor een klasse hoger dan wat je zelf start.

Toch kreeg ik laatst nog op mijn protocol van het jonge beest: moet meer op het achterbeen, en stond niet vierkant stil. En daar onvoldoendes voor. Dus...............................hoemeer wedstrijden ik rijd, hoe vaker ik denk, ik weet het echt niet meer hoor...wat ze nou willen zien.

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-02 15:51

Ik vind dat je kunt gaan starten zodra je zelf het gevoel hebt dat het lekker loopt. En bij de een is dat pas bij 170 punten en bij de ander voor 150. Als je paard nageeflijk is, netjes stil kan staan, voor het been is, nette wendingen EN binnen de hekjes/bordjes kan blijven ben je al een aardig end op weg voor mijn gevoel.

En ik vind het ook altijd erg belangrijk om zoiets in overleg met de instructeur te doen. Rijd eens een proefje, ga eens het land op en neem het op op video. Dan krijg je ook van jezelf een goed beeld.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-02 15:59

Het wisselt gewoon erg per jurylid. Als jij denkt dat het kan, gewoon doen.
Wat het ene jurylid goed vindt, vindt een ander niets.
Middendraf moet je niet over de hele diagonaal laten zien, dan krijg je een 5 met teveel. Verder moet het paard redelijk in een 'krul' lopen, dus geen sterrenkijker zijn. constant aan de teugel hoeft niet, maar schudden mag ook niet. Je moet het paard wel redelijk aan de teugel hebben is mijn ervaring.
En verder gewoon een keer proberen.

daan
Berichten: 661
Geregistreerd: 16-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-02 21:30

Fitzroy schreef:
Dat hebben wij op jurycursus geleerd, Daan. Het staat dus nergens, net zo min als nergens staat dat je paard NIET nageeflijk hoeft te zijn in de B.

Gezien het huidige niveau van de ruiters en paarden lijkt het me ook niet meer dan normaal dat je pas op wedstrijd gaat met een nageeflijk paard, tenzij je graag voor 140 pnt de deur uit gaat.


Ik ben het ook met je eens hoor Fitzroy. Ik hoor alleen heel vaak dat een paard in de B niet aan de teugel hoeft dus ik was benieuwd of dat, of het tegendeel, ergens aangegeven zou zijn. Bedankt voor je antwoord dus.

Moet zeggen dat ik ook gezien heb dat je best wp kunt halen zonder dat je paard aan de teugel gaat, een vriendin van mij heeft er inmiddels 4, een ander meisje bij ons op de vereniging rijd inmiddels L. waar ze dus ook nooit meer uitkomt maar dat terzijde. Haha maar ik moet nog maar zien dat Ik er ooit uitkom, ookal loopt ze braaf aan de teugel (als ik er tenminste weer eens op zou kunnen)!

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-02 22:33

Ik ga ook echt niet starten als Maddox niet redelijk nageeflijk loopt. Ik moet eerlijk zeggen dat mijn instructeur alles zo goed van de basis oppakt dat ik in het begin heel veel dingen tegenkom. Maddox wil bijvoorbeeld linksom wel nageven maar dan op de binnenteugel en dan met lengtebuiging naar links. Een banaantje dus. Ik ben heel veel bezig met dat linkerachterbeen eronder te rijden (waardoor hij trouwens ook makkelijker nageeft zonder dat ik teveel met links doe).

Ik vind dat zelf een erg prettige manier, maar het duurt wel wat langer. Ik denk niet dat ik MAddox al 6 minuten netjes nageeflijk kan houden, zeker niet in de galop. De overige dingen zou wel moeten lukken.

Ik wacht gewoon nog een paar maandjes. Oktober is er weer een onderlinge wedstrijd maar ik denk nog dat dat te vroeg is (ga namelijk nog 3 weken op vakantie).

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-02 23:31

ik ben gegaan op het moment dat renske kon stappen draven sturen remmen en een beetje gallop.

waarom ben ik zo vroeg gegaan, anderen zullen wrs zeggen TE vroeg, omdat ik wilde dat ze de ervaring zou krijgen, niet dat ze volgend jaar echt L klaar is en ik met haar in de B start, en dat ze dan alles nog moet zien.

Ik heb 3 bagger wedstrijden gereden, deels mijn schuld deels de verkeerde juri deelsd at het paard gewoon niet klaar genoeg was.
Renske en ik zijn op die paar wedstrijden veel dichter na elkaar toe gegroeid en alles gaat nu steeds beter.

dus ik zou zeggen, A) weten wat been is.
B) zeker de rem niet uitvlakken
c) stap, draf gallop,
d) sturen.
e) last but not least, waarvoor wil je gaan, wil je meteen Wp's kunnen rijden of wil je eerst ervaring met hem op doen ?