beetje glad, slechte voorbereiding en toch tevrede

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

beetje glad, slechte voorbereiding en toch tevrede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-02 10:17

1.5 week geleden had ik besloten om nog maar eens te gaan informeren of ik misschien nog bijgeschreven kon worden voor springen. Ik gebeld, gezegd dat ik voor L1 dressuur was ingeschreven, maar ook graag wilde springen. Wat bleek? Ik stond niet ingeschreven bij de dressuur (achteraf eenfoutje van onze vereniging die vergeten was startcoupons van mij op te sturen, en de organisatie die niet even gebeld had dat er alleen een naam opgegeven was). Maar goed, niet dressuren dus, wel springen.
Als er afvallers waren kon ik nog starten, moest ik donderdag na 21 uur bellen. Zo gezegd zo gedaan, maar geen uitvallers in de dressuur.

Vrijdagavond om 22 uur gebeld door iemand van onze vereniging, dat ik toch kon starten. Bleek dat ze net gebeld haddden van de organisatie en tijden het 'koetjes en kalfjes overleg, oftewel over iets anders' werd gezegd dat ik toch nog kon starten. Om half elf 's avonds proefjes nog lezen (had ik nog niet gedaan), en 's morgens om kwart voor 6 uit bed.

paard gevlochten, en hup naar de wedstrijd. Het was behoorlijk nat op sommige stukken, de parcoursbouwer zei nog dat het parcours wat lastiger te rijden was dan gepland (ze hadden i.v.m. natte ondergrond 20 meter dvan de ring afgehaald). Ik heb totaal geen verstand van parcoursen (nog niet tenminste) en had gewoon zoiets van proberen. En voorzichtig, want m'n verzorgpaard heeft geen ijzers. M'n tweede parcours in m'n hele leven, 3 balkjes geen weigeringen dus ik was tevreden. Daarna hup door naar de dressuur, zeggen ze dat er nog 4 ruiters voor mij zijn. Ik denk nog dat gaat snel, en nog even snel het paard weer aan de hulpen zetten. Daarna denk ik, even vragen hoe ver ze zijn. Bleek dat ze scheef gekeken hadden, waren er nog 7 ruiters voor me. Dan maar aan de lange teugel stappen, de trailer stond vrij ver weg en dan moet je afzadelen en direct weer opzadelen.
Toen ik eindelijk naar het voorterrein mocht het paard weer opgepakt en m'n proefjes gereden. 1 ring was erg nat, de hele volte EBE stond blank. De andere ring viel mee, maar daar mislukte mijn proef een beetje, kreeg het paard niet terug uit de galop. M'n eerste L1 proefjes, 1 winstpunt dus ook tevreden.
Daarna paard op de trailer en progressief nog gereden, helaas door het te scherp aanrijden van mij 1 balkje op de laatste hindernis.
Vervolgens nog een prijs in de dressuur, dus een geslaagd dagje.

Het kan dus wel 2 proeven en 2 parcoursen!!!! Haha! Haha!

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-02 10:30

Het kan ook wel, twee proeven en twee parcoursen. Zelf doe ik het echter niet omdat mijn paard dan toch wat minder vlot aanvoelt als wanneer ik het apart houd. Ik vind het ook niet echt eerlijk t.o.v. mijn paard omdat ze al zo goed haar best doet bij het ene en dat ze dan daarna ook nog een andere discipline moet doen. Ze heeft er nu nog plezier in en dat wil ik ook zo houden...

Het parcours was gisteren inderdaad erg krap gebouwd en er zaten vreemde wendingen in. Ik denk dat ze eerst dat stukje grasveld naast de Z-ring er ook bij wilden doen maar dat was inderdaad veel te nat en te glad.
Helaas zat ik met Raloma net niet in de prijzen met ons ene balkje... Er waren bij de laatste ruiters net een paar teveel foutlozen.
Verder inderdaad met een tevreden gevoel naar huis.

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-02 10:33

Dat stukje bij de Z-ringen was inderdaad eigenlijk springveld, maar dat was dus te nat (heb met de parcoursbouwer gesproken). De fout van mij in het progressief kwam dus ook door zo'n rare lijn. Of je moest met een rare bocht buitenom (had ik mij voorgenomen) of heel krap binnendoor (besloot ik op het laatst ook te doen). Daardoor dus 1 balkje, helaas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-02 10:52

Hmm, vind het wel wat veel 2 proeven en 2 parcoursen.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-02 11:07

Het is idd maar net hoe de wedstrijd is. Als je s morgens 2 proeven rijdt en ruim 2 uur er na moet springen heeft het paard voldoende tijd om te herstellen. De laatste keer dat ik zo starte wat dat helaas niet en moest ik eerst springen en daarna dressuren. Voordeel was dat leys lekker moe was voor bij het dressuren dus lekker braaf.

Als je paard veel energie en een goede conditie heeft moet het kunnen. Ik rij zelf ook altijd langs (ruim 1.5 uur) dus dit moet hij kunnen. Het is gewoon per paard verschillend wel is het zo hoe hoger het niveau hoe moeilijker het wordt maar zolang je L en B rijdt moet het op zich kunnen.

We hebben deze discussie al vaak gehad en iedereen moet het gewoon zelf weten. Die persoon zal doen wat goed voor het paard is op dat moment. Ik ga daar vanuit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-02 11:09

En dat arme dier de hele dag op de wagen laten staan, vergeet niet dat het paard thuis misschien altijd anderhalf uur in training staat, maar het vervoeren kost ook energie, en een andere omgeving, ik vind het gewoon teveel.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-02 11:14

Tja de nodige springpaarden staan ook de hele dag op de wagen en die zien er ook goed uit. Vaak springen ze een keer en moeten dan wachten op progressief ruim een uur later. Het is maar net wat ze gewend zijn.

Ik zeg ook niet de hele dag maar een ochtend moet echt geen probleem zijn.

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-02 11:36

Ik heb het paard 's morgens eerst 1 kg merriebrok gegeven, omdat ze normaal alleen gras krijgt is 1 kg best veel.
Ik heb helaas lang moeten wachten op de dressuur, na het springen. Ze zeiden 4 ruiters, maar het waren er 14 (scheef gekeken door de ringmeester). Dus ik heb gesprongen, daarna een uur gestapt en vervolgens 2 proeven gereden. Daarna het paard naar de trailer gebracht, m'n vriendin heeft haar laten grazen (dus niet in de trailer gezet), terwijl ik nog ene half uur had om te bedenken of ik wel of niet progressief zou doen (te veel voor het paard of niet, bodem slecht enz.). Nou ik had voor die tijd al met mn sprnginstructeur over het rijden van 2 parcoursen en 2 proeven gehad, en hij zei dat het best kon. Nou vervolgens parcours gelopen voor progressief, bij het paard gekeken en besloten toch maar te springen. Daarna ingeschreven en als 1 van de laatsten gesprongen.
Volgende keer neem ik wel een jerrycan met water mee (had wel een emmer, maar het was niet bij een manege om water te tappen).
Maar verder ging het perfect, paard kwam niet moe over, maakt zich ook niet echt druk. Thuis even lekker de vlechten verwijderd, beetje brok gegeven, water laten drinken en daarna een dagje rust in de wei. VAndaag kijk ik wel weer of ik haar pak, of nog een dagje laat rusten. Te veel was het zeker niet.

Veel mensen doen het niet 4 onderdelen, maar er was ook een man die B-springen deed en M1 dressuur. Ik heb speciaal nog gevraagd of het werkelijk mocht, maar van de organisatie was er niemand die raar opkeek hoor. Er deden wel meer mensen dit werd er gezegd.
Toch niet direct progressief opgegeven, omdat het misschien toch te zwaar zou worden, maar dat viel achteraf dus wel mee.
Laatst bijgewerkt door germie op 05-08-02 11:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-02 11:37

Prisca schreef:
Tja de nodige springpaarden staan ook de hele dag op de wagen en die zien er ook goed uit. Vaak springen ze een keer en moeten dan wachten op progressief ruim een uur later. Het is maar net wat ze gewend zijn.

Ik zeg ook niet de hele dag maar een ochtend moet echt geen probleem zijn.


Ja maar klassiek, progressief en dan ook nog twee dressuurproeven is toch wel aardig veel. Je vergt heel wat van zo'n paard. Een normale training is toch minder inspannend dan een wedstrijd op vreemd terrein waar je met je trailer of vrachtwagen naar toe moet, waar je paard lang op de wagen moet staan en dan ook nog flink wat inspanning moet leveren.

Maar goed, dit is geloof ik erg offtopic.

Ik vond de logistiek van het concours trouwens niet zo goed. De ringmeester wist 's ochtends niet eens of het op aanmelding was of volgens de lijst. Tevens liep het geheel enorm uit. Ik ben allang blij dat ik niet in het Z spring, want de B was pas 's middags afgelopen. Daarna kwam de L met ook zo'n vijftig combinaties, daarna L progressief, daarna M klass.+prog. en daarna Z klass.+prog. en ZZ...

Ik wil niet weten hoe laat zij eindelijk zouden moeten starten...

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-02 11:41

ZE hadden een morgen, middag en avondprogramma. Ik was pas om 10 uur 's avonds op de vrijdag gebeld dat ik toch nog dressuur kon rijden (en eigenlijk wisten zij dat al eerder hoorde ik van de vrouw van onze vereniging, er was wat misgegaan met de inschrijvingen, degene die dat zou doen had ze niet genummerd waardoor er meer combi's ingeschreven sotnden dan max. gepland. En toen hebben ze besloten om iedereen te laten starten, en de avond als extra mee te nemen.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-02 11:44

germie schreef:
Volgende keer neem ik wel een jerrycan met water mee (had wel een emmer, maar het was niet bij een manege om water te tappen).
Maar verder ging het perfect, paard kwam niet moe over, maakt zich ook niet echt druk. Thuis even lekker de vlechten verwijderd, beetje brok gegeven, water laten drinken en daarna een dagje rust in de wei. VAndaag kijk ik wel weer of ik haar pak, of nog een dagje laat rusten. Te veel was het zeker niet.


Ik zou haar zeker laten lopen. Een dag rust is echt niet goed voor d´r. Ik rij me paard altijd de dag na een wedstrijd of een goede longeerbeurt. Veel mensen geven hun paard de dag erna vrij en gevolg is dat ze de dag daarna wat stijf zijn. Kijk naar jezelf je sport de ene dag heel fanatiek en de dag erna mag je alleen even los lopen meer niet. Je zal je dan ook niet echt happy voelen. Even lekker los door het lijf laten lopen. Je hoeft niet zwaar te trainen maar goede beweging is zeker belangrijk.

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-02 11:52

Dan gaat ze vanavond weer mee naar les Haha!
En ik moet een ritje Vrijbuiter maken voor een jerrycan, komt allemaal goed. Haha!

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-02 11:54

Stalgenootje start haar paard wel eens op 1 concours in het Z2 dressuur en het ZZ springen. Nou moet ik wel zeggen dat dat paard een ex-internationaal springpaard is, heeft heel Europa doorgecrosst, hij is dus wel wat gewend en heel relaxed op concours. Hij is nu met pensioen Haha!
Ik denk dat het gewoon van het paard afhangt of het kan, als je een stresskip hebt die opgewonden rond blijft kijken en absoluut niet tot rust kan komen en zichzelf helemaal leegdraait dan is het wat anders dan wanneer je er eentje hebt die relaxed hooi gaat staan vreten op de trailer en zich verder niet druk maakt.