Juryleden onder ons: beoordeling van 'verzorging'?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Juryleden onder ons: beoordeling van 'verzorging'?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-02 10:15

Vorige week kreeg ik op verzorging een 9 en vijf minuten later een 7 in de ring ernaast…Maar waar bassert zo’n jury nou dat cijfer op? Ik heb meestal een 7 en soms een acht, Verward
Volgens mij verdien ik sowieso een acht:
Paard keurig gepoetst en ingevlochten inclusief staart
Al t wit gewassen (benen bedoel ik dan)
Zelf een knot in
Blauwe cap en rijjasje schoon en netjes
Creme plastron en handschoenen en broek
Gepoetste laarzen
Bit gewassen, hoofdstel gepoetst
Keuring dressuurzadel
Creme dekkie

….waar beoordelen ze dan ‘verzorging ruiter en paard op’ als dat alles een 7 waard is? En wat moet je dan wel niet doen voor een 8? Want volgens mij is dit echt een 8 waard…

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-02 10:19

Ik snap er ook niks van. Er zit totaal geen logica in.
Ik zou bijvoorbeeld zo'n regel wel fijn vinden:
- vies paard - 5
- schoon paard en niet ingevlochten - 6
- schoon en ingevlochten - 7
- echt super glim en heeeel netjes - 8
zoiets.
Ik vindt het ook heel vaag, soms heb je een 6 en soms een 8.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-02 10:26

Ik heb ooit eens een 10 gehad Party!!

Volgens mij helpt het ook heel erg als je met een chique paard aan komt zetten. Ik heb bijna nooit lager dan een 8. Het Farampje was van nature wat minder charmant dan bijv. Nescio, en kreeg dan ook minder makkelijk zijn puntje daar.

Maar dan vlecht ik een keer mooie "roosjes" met touw, krijg ik als opmerking dat er te weinig knotjes in zitten Frusty Willen ze zo'n hele rij met 30 mini-knotjes Misselijk zien...

Het is een beetje een vaag onderdeel. Ik heb ook altijd het gevoel dat als de proef in z'n geheel gesmeerd liep, het cijfer voor verzorging ook hoger is. Volgens mij let men toch ook op de presentatie in het geheel zegmaar.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 01-07-02 10:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Mer1980

Berichten: 18823
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-02 10:29

Zep schreef:
Ik heb ooit eens een 10 gehad Party!!
Volgens mij helpt het ook heel erg als je met een erg chique paard aan komt zetten. Ik heb bijna nooit lager dan een 8.


Ik heb met mijn pony vroeger ook een 10 gescoord. Ze had heel lange manen en ik maakte werkelijk een kunstwerk ervan. Een heel mooi matje met vlechtjes. Haha! Maar bij de paarden altijd 7-ens of 8-en.

Lot

Berichten: 1410
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: MesthoopCity

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-02 10:34

Kortom: het blijft vaag! Waarom durven zo weinig juryleden gewoon een 8 of 9 te geven als je dat verdient? Ik heb ook vaak een 7 en weet ook niet wat ze nou nog extra willen zien. + ik heb toch wel een redelijk chique paard vind ikzelf...

Jasmijn

Berichten: 3757
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-02 10:42

Ik ben zo'n saai jurylid, die bijna altijd een 7 geeft, tenzij er echt iets niet uitziet.
Het is namelijk heel moeilijk om te booordelen hoeveel tijd iemand in de verzorging gestoken heeft. Een paard met een wolllige vacht krijg je niet zo glim als een paard met een dun velletje (dit speelt vooral in de winter) Voetjes wassen doet bijna iedereen, maar soms zi alles weer egaal zwart door het losrij terrein.
Ponykinderen met vlechten die er niet uitzien, zie ik liever dan een rij keurige vlechten, je ziet namelijk het 'selfmade' eraan af en dat vind ik meer waard dan als mams ofzo het doet, maar moet ik diegene dan meer of minder punten geven, nee vind ik niet terrecht.
Kortom, vaak zie je aan de combinatie niet hoeveel tijd erin is gestoken en blijf ik dus op die 7 hangen. Een kapotte zweep, met het touwtje eraf, een zadeldekje dat niet goed vast zit en halverwege de proef onder het zadel vandaan gaat, dat soort dingen kort ik wel op, maar hoger punten alleen als ik zeker weet dat er meer zorg aan besteed is dan gemiddeld, en dat kan je vaak niet beoordelen.
Iemand met een oud zadel kan zich een lamme arm gepoetst hebben, iemand met en nieuw zadel kan hem er zo op gegooid hebben, heeft diegene met dat nieuwe zadel dan recht op meer punten op dit onderdeel, ik vind van niet.
Naar het aantal vlechten kijk ik niet, dat is een kwestie van smaak en voor de wat meer gevorderden onder ons een kwestie van hoe komt de hals het best uit, dat neem ik niet mee in de beoordeling. Tenzij ze los hangen en het is een ponykindje van boven de 12 zeg maar, dan kijk je daar wel weer naar.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-02 10:50

Bij pony's is het idd een ander verhaal Jasmijn. Maar ik vindt dat je bij een paardenruiter van boven de 12 best verschil mag maken in een paard met knotten en een paard met loshangende manen. (wat je bij ons nog best vaak ziet.)

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-02 11:02

Als de grond droog is, zullen de witte voetjes toch niet snel weer zwart zijn. Ik was Muuz helemaal en haar (opgeschoren) witte voetjes met betadineshampoo zodat deze zowat fluoriserend wit worden! Een netjes wit sjabrakje, witte rijbroek, witte plastron en handschoenen, schoon zwart jasje en cap, paard met knotjes ingevlochten en ook de staart gevlochten. Oortjes uitgeschoren, zadel, hoofdstel en laarzen goed gepoetst, zelf een knotje in het haar, etcetera....
Het kost me uren werk, maar dan zien we er ook piekfijn uit. En dan nog krijg je bij de ene jury een zeven en bij de andere een negen.

Ben ik even blij dat er in de M niet meer apart gepunt wordt voor verzorging (al heb ik haar er nu ook nog piekfijn bijlopen, hoort gewoon zo, vind ik).

Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-02 11:02

jullie krijgen tenminste nog 7ens, en 8en e.d.
Bij mijn onderlinge wedstrijd kreeg ik op verzorging een 5! En dat terwijl mijn paard volledig proper was, volledig glimmend. Mooi ingevlochten (er zat geen enkel vlechtje los nee) ook voorlok ingevlochten, hoofdstel en zadel gepoetst en bit proper, singel, stijgbeugels, ... Ik volledig in uniform. Kortom alles was in orde, en ik kreeg een 5!
Terwijl een vriendin van mij niet in uniform reed (het was onderlinge, maar de gevorderden moesten inuniform) en een 8 kreeg, terwijl ze in zwarte rijbroek reed, een gewone trui, tuig niet gepoetst, pony maar half en half ingevlochten,....
Vond ik toch niet eerlijk...
xxx

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-02 11:25

Officieel mag je zelfs gewoon met nette losse manen starten, dus daar mag je ook niet over oordelen.
Ik vind zelf eigenlijk dat zo'n onderdeel als verzorging gewoon een standaardcijfer verdient, of niet eens meenemen in een proef. Ik moet altijd het paard uit de klei trekken, dus ik ben snel 2 uur kwijt met wassen en borstelen. Dat zie je er echt niet aan hoor, maar iemand die het paard met deken van stal plukt is in 30 minuten klaar.
Als ik veel haast heb, bezuinig ik op het aantal knotjes. Maar ook daar heeft een jury vind ik niets over te zeggen. Zelf zie ik paarden zelfs liever zonder, en anders met niet te veel.
Soms heb ik er 23, soms ook maar 14, ligt aan de dag, mijn humeur en de tijd die ik heb om te vlechten. Maar van minder knotjes wordt het paard echt niet minder verzorgd hoor.

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-02 11:50

Ik ben al net zo'n saai jurylid als Jasmijn Haha! en geef er ook standaard een 7 voor.
Alleen iemand met een schimmel die er pico bello uit ziet, netjes gewassen e.d. kan een 8 verwachten.
Voor de rest is het idd heel moeilijk te beoordelen hoeveel tijd iemand steekt in de verzorging.
Je ziet nl. lang zo veel niet als mensen wel denken. Hoe kan ik vanuit de auto nu zien of iemand zijn zadel en hoofdstel gepoetst heeft??

Lot

Berichten: 1410
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: MesthoopCity

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-02 11:54

Ik trek mijn paard ook van stal maar ben echt niet in 30 minuten klaar hoor! Ik heb nauwelijks haar om een staart te doen maar met veel kunst en vliegwerk wordt het een knot. 20 minuten staart invlechten, 3 kwartier manen vlechten, avond voor de wedstrijd voeten wassen en staart, ’s ochtends staart uitpluizen + weer voeten wassen (slaapt nl altijd met rechtervoorbeen in pies…), poets mijn laarzen en zadel en hoofdstel…..sorry hoor, maar ook al sjurylid kan je toch wel bedenken dat om zo’n paard (bij volwassenen dus) er zo strak uit te laten zien dat dat moeite en energie kost? En dat ik dus op zondag om 5 uur opsta om om 6 uur op stal te zijn om knotten te draaien aangezien ik dat niet de avond ervoor kan doen want dan schuurt hij ze eruit. En aantal maakt niet uit, maar wel of ze een beetje recht zitten of schots en scheef. En ook een paard met veel vacht kan vies of schoon zijn.

Als ze iemand geen 8 willen geven omdat dat te veel punten oplevert ofzo (en dus zeg maar 2 vijven compenseert) dan moeten ze dat onderdeel niet op het protocol zetten. Maar zo lang als het meetelt moet je – vind ik – ook durven punten.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-02 12:04

d*mn, quick reply werkte dus niet.

Ik gaf dus vroeger toen ik nog officieel jureerde altijd een 8, tenzij er dingen echt niet uitzagen (vies dekje, ongepoetste laarzen, dat soort dingen). Juist om de redenen die Jasmijn aangeeft. Overigens zijn losse manen wel toegestaan maar minder gewenst (zie voorin het boekje) en dat leverde bij mij dus ook aftrek op.

Germie, waarom voel jij je altijd zo achtergesteld? Ik lees wel vaker je berichtjes en iedereen is altijd tegen je, als ik die moet geloven. Je hebt geen chique paard, dus is het niet eerlijk dat die prachtige KWPN-ers altijd voor je staan, je moet hem/haar eerst uit de klei trekken, etc. Je kan wel meerdere paarden rijden voor een eigenaar, kan naar wedstrijden, hebt les. Dat heeft lang niet iedereen, misschien moet je je dat ook eens realiseren. Om nog maar te zwijgen van de opmerkingen van Lot hierboven.

Spirit

Berichten: 27617
Geregistreerd: 09-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-02 12:06

Ik heb altijd een 7 (ik rijd wel manegewedstrijden), heb volgens mij één of twee keer een 8 gehad.

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-02 12:10

Ik maak me niet druk om die laatste poetspunten...wat een gedoe. Als je goed gereden hebt, maakt het echt niet meer uit of je een 6, 7 of 8 hebt op de poetselarij....

Waarom zou ik mijn bruine helemaal gaan wassen en zowel zadel als hoofdstel kompleet gaan poetsen, voor die ene punt....ik lap het paard op met antiklit op zijn bips (glimt ie van), spuit de staart volledig schoon met antiklit (voor mezelf, ik mag graag staartpluizen, de staarten zijn eigenlijk altijd vrij van knoopjes op stal) en klaar is het paard. Goed, een smerig wit voetje haal ik een natte borstel over, maar als het enigszins wit lijkt, vind ik het al best....

Mijn kleding is schoon, mijn niet te organiseren haar onder de cap gefrunnikt, het shabrak onder het zadel is schoon, de zweep is alleen voor wedstrijdgebruik....
Ik ben zo klaar, invlechten kan ik goed, dus dat gaat ook snel, en ik heb hooguit 13 vlechten, de voorpluk laat ik voor wat die is...

En eh.... ik heb nog nooit een onvoldoende gehad op de verzorging.
Bovendien, als ik de winstpunt moet verdienen met de verzorging, wil ik hem niet eens...wat heb je daar nu aan?! Je moet het met rijden verdienen, niet met poetsen.....

Lot

Berichten: 1410
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: MesthoopCity

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-02 12:23

Túúrlijk! Mee eens! En ik poets niet voor die ene punt maar omdat ik het netjes voor mekaar wil hebben. En mijn paard optimaal voor wil stellen. Maar als het een onderdeel is, moet je m ook naar behoren punten!!!

Inderdaad Dees: ban de Plastron! Ik heb zo’n jachtding en ben de gebruiksaanwijzing kwijt…heeft iemand die toevallig? Misschien dat het bij mij daar aan ligt??
Haha!

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-02 12:37

het is natuurlijk wel een stuk leuker kijken naar een mooi verzorgde combinatie dan naar een rommelig geheel. Maar waar sommige jury's geen rekening meehouden is dat sommige rassen niet getoiletteerd (hoeven te) worden volgens de 'normen' (dus met roosjes etc.). Zo kreeg iemand bij mij op stal ooit voor haar keurig getoiletteerde Fries een 4 of 5 voor verzorging omdat hij niet gevlochten was... Friezen (en Tinkers en IJslanders en Fjorden en Haflingers en...) hoeven niet ingevlochten te worden, volgens mij kun je die beter uitbrengen volgens de toiletteer-regels van het betreffende Stamboek.

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-02 12:41

Ik ben per wedstrijd ongeveer een dik uur bezig met de verzorging. Vlechten (11), laarzen poetsen, paard poetsen, antiklit in de staart (en eventueel wassen), hoefjes in het vet en klaar. Altijd een 7 of een 8.

Ik schrijf ook regelmatig bij wedstrijden, en dan valt het mij wel op dat er geneog juryleden hun punten afwegen bij de verzorging. Bij bijvoorbeeld 155 of ex eqou zijn er genoeg juryleden geneigd om de verzorging een punt lager of hoger te doen. En dat is niet de bedoeling. Laat ze dan eerst een punt op verzorgin geven en dan de proef.......... En gooi van mijn paard het onderdeel verzorging er maar uit, vanaf de L1 ofzo.

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-02 12:53

Piaffe schreef:
Ik schrijf ook regelmatig bij wedstrijden, en dan valt het mij wel op dat er geneog juryleden hun punten afwegen bij de verzorging. Bij bijvoorbeeld 155 of ex eqou zijn er genoeg juryleden geneigd om de verzorging een punt lager of hoger te doen. En dat is niet de bedoeling. .


Dat is zeker niet de bedoeling. Op de opleiding hebben wij te horen gekregen dat je eigenlijk eerst de punten voor de verzorging moet geven, dan staan die alvast.
En idd ben ik het met Dees eens, dat je het niet goed doet als je de wp moet krijgen door de punten van de verzorging.

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-02 13:02

ik had laatst een 5 voor verzorging (terwijl alles helemaal tiptop was) en het tweede proefje (toen waren m'n broek en laarzen inmiddels al niet zo heel schoon meer) een 8, ja hoezo vaag....

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-02 13:10

Ik vlecht Odin nooit in. Haar staart ook niet, want dat vind ik niet mooi bij een Fjord. Haar manen knip ik heel mooi, en ik was haar staart alleen, voorderest niets.
En ik heb altijd een 7 gekregen, en daar ben ik heel tevreden mee hoor! En zoals Dees zegt, je moet een winstpunt verdienen met rijden, en niet voor het poetsen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-02 14:16

Ik kreeg met mijn schimmeltje bijna altijd een 8.
Naar mijn idee ook terecht.
Ik ben alleen over zijn staart al bijna een uur bezig.
Maar dan is die ook spier wit en glanzend.
Tuig e.d. is ook alijd gepoetst en het bit ook weer mooi goudkleurig.

Ik vind het dus jammer dat er in de M geen punten meer voor zijn, vaak mijn enigste 8 Lachen

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-02 15:45

Ik mij achtergesteld voelen??????
Nee hoor, dat zeg ik ook niet hoor. Momenteel moet ik het paard (of zal ik met dit regenachtige weer maar knol zeggen?) letterlijk uit de klei trekken, kost het mij werkelijk 2 uur (ook al is het paard redelijk zwart met weinig wit). In de winter ben ik in 30 minuten klaar, staat het paard netjes met deken op op stal. Ik vlecht een dag eerder en doe er verder niets aan. Helaas mag ik niet scheren, want het paard komt altijd pas half november op stal (daarvoor dag en nacht buiten) en heeft dus wel een enorme wintervacht. In de winter was ik ook geen staart ofzo, je ziet het toch niet en het is erg koud (voor m'n handen en ook een beetje voor het paard).
Het is wel zo dat verzorging een discutabel onderdeel is, en niet iedereen krijgt altijd hetzelfde cijfer hoor. Ik heb wel eens een 9 gehad en 5 minuten later in een andere proef is het een 6.
Verder vind ik het ook vaag als je een lager cijfer op verzorging krijgt als je een rode sjabrak ofzo onder het zadel hebt, kan vind ik net zo mooi zijn als wit.
Ik heb alleen maar een witte sjabrak, dus voor mij maakt het niet uit.
Net als losse manen, dat zegt vind ik ook niets of iemand lui is of niet, dus ook dan moet je gewoon eerlijk oordelen.
Degene waar ik vroeger les van had zei altijd: "altijd een 7, alleen als het om ex-equo gaat doe ik er een puntje bij of af.
Ook de schimmel met de vlek is een 7, watn ik ga ervan uit dat die persoon ook echt z'n best gedaan heeft om die vlek kwijt te raken. Met of zonder vlechten, het maakt niet uit."

Persoonlijk vind ik een 7 wel erg middelmatig, een 8 zou eerlijker zijn t.o.v. de overige cijfers, je besteedt immers veel tijd aan het poetsen, verhoudingsgewijs zelfs meer dan aan een bepaald onderdeel voor rijden.

Maar goed, dressuur blijft een jurysport en zolang er maar niet gekeken wordt naar de kleur van het zadel en de prijs (je kunt soms echt zien dat het om ee ngoedkoop zadel gaat).

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-02 16:18

Citaat:
je besteedt immers veel tijd aan het poetsen, verhoudingsgewijs zelfs meer dan aan een bepaald onderdeel voor rijden.

Daar ben ik het eerlijk gezegd niet mee eens. Bijna dagelijkse training om je paard soepel en gehoorzaam te krijgen zorgen ervoor dat je een bepaalde oefening kunt rijden. Daar gaat naar mijn idee meer tijd in zitten dan een poetsbeurt van twee uur.

Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-02 16:35

Ook ik heb ontzettend veel geschreven in de klassen L1 t/m Z1 en inderdaad ook mij valt het op dat 8 van de 10 juryleden hun verzorgingspunten laten afhangen van de rest van de proef als een soort bijschaving.

Stel de vorige was toch net iets beter, dan maar één of twee puntjes minder voor de verzorging, of juist omgekeerd.

Dit vind ik uiteraard niet correct, al kan ik me in sommige gevallen wel voor kan stellen dat iemand een ander toch net iets meer gunt.

Eén keer heb ik zelfs meegemaakt dat een jurylid eerst de punten op een kladje liet schrijven en later nadat hij het aantal wist pas op de startcoupon geschreven mocht worden. Is dat niet valsheid in geschrifte?

Overigens is er nog een jurylid hier uit de omgeving die standaard bij iedere wedstrijd ... de eerste 10 ruiters géén winstpunt geeft. Ook iets wat niet klopt. Is hier overigens een bond voor om deze juryleden aan te geven ofzo?