De eerste wedstrijdervaring van Cres met Jura

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eyes
Berichten: 854
Geregistreerd: 14-03-02

De eerste wedstrijdervaring van Cres met Jura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-02 23:18

Vandaag werden in Midden Beemster de kringkampioenschappen gereden.
Maartje/Jura zou eerst met Razinda gaan starten maar omdat zij pas geopereerd was ging dat dus helaas niet door. Voordat ik goed en wel besefte wat ik zei was het er al uit. "Dan start je toch met Cres?". Dus..secretariaat opgebeld of er 'vervanging' mocht komen en alles geregeld.
Ik begon me naderhand toch af te vragen of het wel eerlijk was tegenover Cres. Hij is natuurlijk amper onder het zadel, kan nog maar heel moeilijk rechte lijnen lopen en is natuurlijk door zijn handicap aan z'n 'mannelijkheid' maar vrij weinig bereden (ontstoken koker door een niet goed uitgevoerde castratie waarvoor hij waarschijnlijk binnenkort ook geopereerd moet worden). Maar door de DA was een regelmatige mobilisatie wel aanbevolen.
Verder moest hij wel gelijk in een kampioenschap meelopen waarbij toch wat zwaarder wordt gekeken.
Het ging er mij eigenlijk vnl. om, om te zien hoe hij zich zou gedragen op het wedstrijdterrein en wat je straks kan verwachten als het om het 'eggie' gaat.
Dus van de week wat geoefend op overgangen, rechte lijnen, halthouden etc.
Het zat van de week niet zo mee. Allereerst in het begin van de week de hitte, verder pas heel laat rijden (Maartje moest overwerken en ik had het stervensdruk met de küren waarop ik een deadline had) dus echt soepel ging het niet.
De hele week rotgebeld naar allerlei hoefsmeden, want Cres liep op blote voetjes en omdat het nog zo'n lange slappe slungel is heeft hij erg veel moeite om op vochtig gras zichzelf staande te houden, vooral in de galop.
Boos! Nou dat lukte dus niet want niemand had tijd Boos! .
Dan maar op blote voetjes. 2x de proefjes geoefend, waarbij hij heel vreemd opkeek zoiets van "Wat is dit nou? Waarom moet ik zoveel zo snel achter elkaar doen"?
Vandaag was het dan zo ver.
Eerst nog op Maartje in zitten praten dat het voor mij niet om de resultaten ging maar om de ervaring en dat ze zich niet zenuwachtig moet maken (ambitieus als ze is Knipoog ) maar dat ze er juist voor Cres moest zijn omdat hij alle hulp nodig had die hij kon gebruiken. Hij zou zoveel nieuwe ervaringen opdoen, zich onzeker voelen, er zouden dingen van hem gevraagd worden die hij eigenlijk nog niet aan kan, dus ze moest hem echt steunen.
Nou, dat heeft ze fantastisch gedaan!!Toppie Knipoog !!

Dan nu het verslag:

Eenmaal aangekomen heb ik Cres eerst gelongeerd en daarbij gleed hij eigenlijk al direct een paar keer goed uit wat hem onzeker maakte.
Toen Maartje er eenmaal op zat heeft ze alleen rechte einden gegaloppeerd om hem weer wat vertrouwen te geven.
Toen Maart aan haar eerste proef begon was dat in ring 1 zonder hekjes, direct gelegen aan het losrijterrein. Het liefste wilde Cres weer daarnaartoe vooral omdat net op dat moment Claudia het terrein op kwam rijden. Pling Ha, daar is m'n vriendje(Himeros) Pling dacht Cres, maar hij bleef toch netjes in de ring. Bij het groeten moest Cres ineens ontzettend kakken net op het moment dat Maartje weg wilde draven. Ik kon moeilijk als lezer gaan roepen "Doe maar kalm aan want hij moet schijten", dus dat gaf een onregelmatigheidje bij het wegdraven. Verder had hij geen aanleuning van de omheining dus af en toe was het net of ie dronken was. Omdat ie tijdens de proef niet geconcentreerd was (Himeros dus...) brak hij vervolgens 2x bijna z'n nek omdat hij het bordje A over het hoofd zag. Halsstrekken was richting losrijterrein waar al die andere interessante paarden waren, dus dat deed hij wel, alleen niet in de goede richting. Kortom...149 pnt. Een hoop 5-en en 4-en, maar verder ook weer veel 7-ens en zelfs een 8. Middendraf die er thuis totaal niet uit komt (omdat ie al zo ruim draaft is het moeilijk om er nog meer uit te krijgen, gewoon omdat hij daarvoor de kracht van achter uit nog mist) bleek hij zeer acceptabel te doen (allemaal 7-ens) dus hij kan ons nog steeds verbazen. Hij liet dus hele mooie dingen zien en ook minder mooie, maar ja, ik ben het wel eens met die 4-en want dat zijn onderdelen die hij nog helemaal niet beheerst. Vooral het naadloos aan elkaar plakken van de oefeningen kost hem nog erg veel moeite.
In de 2e proef zat ie tussen twee andere banen ingeklemd dus kon hij zich wat meer concentreren. Liep toen ook stukken beter alleen....Claudia startte 2 minuten later (weer met Himeros dus!!!!) in de ring vlak naast Cres.
Pling Ha!!! daar is m'n vriendje weer!! Pling
En toch liet ie zich heel goed sturen. Alleen dit keer (en dat verbaaste mij een beetje) slechts 147 pnt.
Al met al een heel positieve ervaring waarbij blijkt dat ie toch heel cool in de kop is. Het was heel vertederend om te zien dat ie toch heel graag mee wilde werken en z'n best wil doen. Dus.. heel motiverend om wat meer proefgericht te gaan trainen, naast de basis uiteraard die nog heel erg bevestigd moet worden, en wie weet.. gaan we volgende keer wel voor het eggie. I.i.g hebben we dan wat meer tijd om hem voor te bereiden.

Trouwens...Claudia mag M2 starten want die heeft haar puntje wat ze nodig had gehaald. 1x 150 pnt. en 1x 159 pnt. *LOL*

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-02 23:30

De punten van de tweede proef vielen inderdaad enorm tegen, we zeiden nog, we hadden de eerste jury voor de tweede proef moeten hebben! *LOL*

Maar het belangrijkste is dat hij zich super heeft gedragen, hij heeft heel wat afgehinnikt, bordjes omver gelopen en hij is ook bijna tegen de auto van de jury aangelopen. Haha!
Die zei toen snel: ga maar in de ring even rondjes rijden hoor! Schijnheilig
Ook liep hij dwars door en over mensen heen als je hem niet op tijd weg trok, hij keek alle kanten op behalve die waar hij heen ging! *LOL*
Bij het uitstappen liep ik even met hem naar de kantine, hij ging voor de kantine staan, waar iedereen buiten op het terras zat, deed zijn hoofd heel hoog en het leek wel alsof hij iedereen aan het bestuderen was! }>

Nog een uiting van zijn lompigheid was dat hij op Eyes zijn teen ging staan, toen die even met hem aan het grazen was bij de trailer. Hij keek weer eens niet uit, ging bovenop Eyes zijn voet staan en draaide toen ook nog terwijl hij daarop stond. Dat was dus echt weer een Cres actie! Clown
Het ergste is nog dat hij pas op Eyes zijn rechtervoet had gestaan en nu op zijn linker! Haha!

Maar hij was echt top vandaag, wat een kanjer. En er zat al zoveel verschil tussen de eerste en de tweede proef. Als deze stijgende lijn nou zo door gaat! Over een paar weken nog maar eens proberen! Party!!

Afbeelding

Klik hier voor de rest van de foto's.
Laatst bijgewerkt door Jura op 23-06-02 23:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-02 23:31

Eerste wedstrijdervaring dus, mooi heeft ie die gehad. Het lag zo te lezen nogal aan van alles en nog wat, maar dat is ook niet zo verwonderlijk. Fijn te weten dat hij zich normaal gedraagt op vreemd terrein.
Met Himeros viel eigenlijk toch wel mee, ik heb wel meegemaakt dat paarden totaal onhandelbaar werden met hun stalmaatjes in de buurt, dat viel dus ook wel mee.
Volgende keer beter!

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-02 23:32

Wat super zeg! gefeliciteerd met het resultaat hoor, geweldig gewoon!

Jasmijn

Berichten: 3758
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-02 23:36

Fijn dat het zo goed ging!!! Nu weet je een beetje wat je volgende keer kan verwachten, dat hij dus heel braaf en cool is, dus nu alleen rijtechnisch nog wat meer doorwerken en dan gaan de punten binnenstromen.
Hopelijk veel geldprijzen, want die bekers worden zulke stofnesten, en dat is vast niet alleen bij mij. Schijnheilig

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-02 00:16

Echt goed zeg, wat is het ook een leuk paard!
Binnenkort ook meteen ff een springwedstrijd? Knipoog
Mooie foto is dat trouwens.

Fitzroy

Berichten: 25104
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-02 00:33

Coole Cres dat hij zo zijn best deed voor jullie.
Jammer dat de punten van de tweede proef wat tegenvielen, maar als je er zelf een goed gevoel bij hebt is het toch prima.

Hij heeft wel een 'verhouding' met jouw tenen, Eyes Haha!

Maarten

Berichten: 4185
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-02 02:37

Super maartje en Charles dat het zo goed gaat. Toppie!! Het is een genot naar de combinatie te kijken en dat is niet overdreven Knipoog ziet er gewoon top uit!!! Maartje en Cres: jullie komen er wel! Party!!

Eyes
Berichten: 854
Geregistreerd: 14-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-02 03:51

Bedankt Maarten.
Enne...sommige onderdelen ogen waarschijnlijk wel toppie maar zijn het natuurlijk nog lang niet. Dit was meer een emotionele test. Hoe reageert hij? Wat kunnen we straks qua gedrag verwachten? Nou, dat antwoord is dus klip en klaar. Hij is gewoon cool in de kop.
Op het technische vlak zijn we natuurlijk nog maar net begonnen en de simpele basis zal eerst nog veel meer ontwikkeld en daarna bevestigd moeten worden. En dan pas kunnen we beginnen.
Maar ik ben van mening dat prestaties pas geleverd kunnen worden als de wil om iets voor elkaar te willen doen aanwezig is. Daarom vind ik paardrijden veel meer dan alleen maar lichamelijk ontwikkelen, oefeningen aanleren en presteren. Het is meer dan je paard je wil opleggen.
Het gaat er allereerst om dat je je paard leert begrijpen. Een vermogen om in de gedachten van je paard te kruipen en een begrip opbrengen van wat hij/zij voelt in de verschillende omstandigheden en hem daarbij te ondersteunen. Zekerheid bieden daar waar hij het nodig heeft. Vertrouwen te geven daar waar het ontbreekt. Een wederzijds respect opbouwen. Een brede vertrouwensband kweken als basis van waaruit verder gewerkt kan worden.
Dat zijn basiselementen die vele malen belangrijker zijn dan het strelen van de eigen ego ten koste van het dier. En tuurlijk kunnen er best discussies ontstaan. Dat is niet meer dan natuurlijk.
Daarom vind ik zulke testcases zo belangrijk. De combinatie leert elkaar zo beter kennen. Leert elkaar verstaan.
Als die broodnodige basis eenmaal is gelegd dan komt de technische basis vanzelf.

E.e.a. wil niet zeggen dat ik een geitenwollensokkenfiguur ben m.b.t. de omgang met paarden hoor. Ik vind alleen dat men er best wat vaker bij stil mag staan. Ik ben zeer een aanhanger van een consequente benadering, maar bezie dit ook in het licht der omstandigheden.
Laatst bijgewerkt door Eyes op 24-06-02 04:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Eyes
Berichten: 854
Geregistreerd: 14-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-02 03:57

P.s.
Nog een kleine aanvulling............

Dat wederzijdse begrip is wel even (tijdelijk) over hoor als ie voor de zoveelste keer met z'n grote klompen op m'n tenen gaat staan. Op dat moment kan ie een schop van mij verwachten nadat ik eerst zeer tot mijn schepper gesproken heb (g*dverdeg*dver) Boos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-02 10:00

Eyes schreef:
P.s.
Nog een kleine aanvulling............

Dat wederzijdse begrip is wel even (tijdelijk) over hoor als ie voor de zoveelste keer met z'n grote klompen op m'n tenen gaat staan. Op dat moment kan ie een schop van mij verwachten nadat ik eerst zeer tot mijn schepper gesproken heb (g*dverdeg*dver) Boos!


Dat lijkt mij heel erg veel te maken hebben met wederzijds begrip, paardje mag best snappen dat ie op zijn eigen voeten moet staan en niet op die van jou, hij heeft er 4 tot zijn beschikking.
Wederzijds begrip, inleving, compassie en empathie zijn toch niet hetzelfde als alles goedvinden om maar harmonie te behouden? Het lijkt mij dat je dan de plank flink misslaat. Zonder begrip en duidelijkheid geen harmonie.

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-02 10:02

Netjes hoor en erg fijn dat hij zo cool is *LOL* Dan komt het allemaal vanzelf goed Haha! En mooie foto's ook trouwens!

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-02 10:13

In 1 woord: ik vind het toppie! Ikzelf zou bagger schijten als ik op een groentje een wedstrijd zou moeten rijden, op de 1 of andere manier moet alles bij mij perfect gaan (hoe bedoel je perfectionist) en durf ik het nauwelijks aan een onervaren paard uit te brengen. Toch heb ik het ook wel eens gedaan, mijn tevredenheid was zeer wisselend.
Maar nogmaals heel knap, wees maar trots op jezelf en op Cres natuurlijk!

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-02 10:17

Dat heb ik ook, ben ook een perfectionist. Ik was echt heel trots op Cres maar de punten van mijn tweede proef vielen zo tegen dat ik wel even goed in een dip zat. Eyes heeft mij daar toen weer uit weten te praten. Het is Cres zijn eerste keer, het belangrijkste was om er achter te komen hoe hij zich zou gedragen op een vreemd terrein met zoveel paarden om zich heen. En er werd misschien ook wel wat strenger gejureerd omdat het kampioenschappen waren. Die punten komen nog wel want hij heeft de kwaliteiten absoluut in huis.

Overigens is dit nu het derde groene paard waarmee ik op wedstrijd ga. Het geeft wel een kick hoor, om met een paard voor het eerst op wedstrijd te gaan, je weet helemaal niet hoe hij zal reageren. Erg spannend altijd weer!

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-02 12:01

Die punten komen echt nog wel, maar ik begrijp wat je bedoelt. Ik kan echt dagen depri zijn als iets niet naar verwachting is gegaan, echt heel irritant. Terwijl ik anderen altijd moed in kan praten, lukt dat bij mijzelf niet.
Gelukkig heeft eyes op je in gepraat!
Niet zo heel lang geleden heb je Razinda uitgebracht, nu Cres, ik vind het knap!

Jasmijn

Berichten: 3758
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-02 12:20

Eyes schreef:
P.s.
Op dat moment kan ie een schop van mij verwachten nadat ik eerst zeer tot mijn schepper gesproken heb (g*dverdeg*dver) Boos!


Uit betrouwbare bron heb ik vernomen dat je schepper heel erg blij is als je eerst even met hem overlegt Haha!

De eerste ontmoeting tussen Cres bescheiden voetje en jouw klomp (of was het andersom?) was deels mijn schuld, maar gelukkig heb ik nu een alibi, ik was er niet bij, pfiew. Knipoog

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-02 14:58

Helemaal vergeten te vertellen; Cres was gisteren ook nog eens jarig! Party!!
Hij is nu officieel 5 jaar! Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-02 10:16

Eyes schreef:
Op het technische vlak zijn we natuurlijk nog maar net begonnen en de simpele basis zal eerst nog veel meer ontwikkeld en daarna bevestigd moeten worden. En dan pas kunnen we beginnen.
Maar ik ben van mening dat prestaties pas geleverd kunnen worden als de wil om iets voor elkaar te willen doen aanwezig is. Daarom vind ik paardrijden veel meer dan alleen maar lichamelijk ontwikkelen, oefeningen aanleren en presteren. Het is meer dan je paard je wil opleggen.
Het gaat er allereerst om dat je je paard leert begrijpen. Een vermogen om in de gedachten van je paard te kruipen en een begrip opbrengen van wat hij/zij voelt in de verschillende omstandigheden en hem daarbij te ondersteunen. Zekerheid bieden daar waar hij het nodig heeft. Vertrouwen te geven daar waar het ontbreekt. Een wederzijds respect opbouwen. Een brede vertrouwensband kweken als basis van waaruit verder gewerkt kan worden.


Met deze gedachtengang ben ik het wel eens. Als je in staat bent om een paard te begrijpen, dan kun je daarmee bewerkstelligen dat je paard jou kan begrijpen. Zodra een paard begrepen heeft wat er van hem wordt verwacht dan geeft dat een veel mooier resultaat dan het 1000 keer herhalen van hetzelfde in de hoop dat hij het onthoudt. Het grote verschil zit m dan in de uitstraling die het paard (combinatie) zal krijgen, je zult daarmee een beeld scheppen van harmonie en ongedwongenheid wat nu juist het dressuurrijden zo mooi maakt (en niet alleen dressuur). Met consequent rijden op louter het opleggen van de wil bereik je dat niet.

Citaat:
Als die broodnodige basis eenmaal is gelegd dan komt de technische basis vanzelf.


De basis voor het vertrouwen, respect en begrip leg je thuis, waar je elkaar kent. Hetzelfde geldt voor de technische basis, die leg je ook thuis. Zodra je bereikt hebt dat je paard begrijpt wat er van hem verwacht wordt, ontstaat er een wisselwerking tussen beiden. Het een vult het ander aan en zo kom je steeds verder.
Naar mijn mening neem je een paard pas mee naar een wedstrijd als de technische basis aanwezig is. Op die manier kun je terug vallen op de rationaliteit als je elkaar in die situatie op niet zo goed (her)kent of begrijpt. Dan kun je de technisch bekende zaken gebruiken om de aandacht weer bij elkaar te brengen.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-02 10:32

Meestal wel, maar als we eerlijk waren, was Cres nog niet helemaal klaar voor een goede proef, maar dit was ook gewoon om te kijken hoe hij zou reageren. Soms neem je een jong paard gewoon al een keer mee om te kijken wat ie doet. Eigenlijk was hij precies zoals we verwachten, dus je kent je paard eigenlijk wel zo goed dat je kan inschatten hoe hij zal reageren. Maar normaliter ben ik er voor om je paard al verder in training te hebben dan het niveau waarop je start.

Met Razinda was ik ook al veel verder. Alles wat in een B-proefje zit kan ze, maar ik wijk ook met haar en pak af en toe een schouderbinnenwaarts mee of zet haar een keer weg op een volte. Met Cres wijk ik ook en rij ik ook wel eens wat schouedrvoor enzo, terwijl hij nog niet heel bevestigd is in het rijden van rechte lijnen. Maar je hoeft niet altijd alles in de volgorde te doen die in een proevenboekje staat. Je voelt vanzelf aan wanneer je wat doet met een paard. Bijv: Cres spingt nu al wissels met zijn ogen dicht, maar achterwaarts kan hij nog niet.

En dat houdt nog niet in dat het in een B proefje allemaal vloeiend achter elkaar lukt. Sowieso is het rijden van proeven iets heel anders dan het trainen, en ik ben zelf gewoon (nog) niet in staat om te pieken op een wedstrijd en een goede proef neer te zetten. Ik vergeet een beetje te rijden door de zenuwen (die zenuwen komen door mijn perfectionisme, de drang om te presteren) en maak fouten, en blijf met mijn gedachten hangen bij een onderdeel dat fout ging, in plaats van door te rijden en te kijken naar het volgende onderdeel. Wat wel een voordeel is, is dat ik met trainen helemaal geconcentreerd ben op het rijden en het paard, en alles om me heen vergeet ik. Op een wedstrijd kan ik me ook wel redelijk afsluiten.

BTW gisteren ging het rijden op Cres zo ontzettend fijn, zeldzaam gewoon. Alles klopte, ik voelde hem gewoon dansen. Overgangen gingen fijn, aanleuning was super, en dan is Cres echt een paard dat je zó'n goed gevoel geeft, alsof je 1 met hem bent. Dit gevoel heb ik eerlijk gezegd nog nooit met een paard gehad.

Maarten

Berichten: 4185
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-02 10:37

Wow!!! Gaaf om te lezen Maartje, dat Cres zo goed voelt!! Ga maar door en door tot aan de top!! Party!!

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-02 10:43

Jura schreef:

Sowieso is het rijden van proeven iets heel anders dan het trainen, en ik ben zelf gewoon (nog) niet in staat om te pieken op een wedstrijd en een goede proef neer te zetten. Ik vergeet een beetje te rijden door de zenuwen (die zenuwen komen door mijn perfectionisme, de drang om te presteren) en maak fouten, en blijf met mijn gedachten hangen bij een onderdeel dat fout ging, in plaats van door te rijden en te kijken naar het volgende onderdeel. BTW gisteren ging het rijden op Cres zo ontzettend fijn, zeldzaam gewoon.


Jij omschrijft precies wat ik ook altijd heb op wedstrijden. Thuis gaat het dan heel lekker, maar dan op wedstrijd gaat het door mijn zenuwen (door dat perfectionisme, dus geen fouten durven/willen maken), vaak veel minder. Ik hoop dat dat door steeds meer ervaring beter gaat worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-02 10:43

Jura schreef:
En dat houdt nog niet in dat het in een B proefje allemaal vloeiend achter elkaar lukt. Sowieso is het rijden van proeven iets heel anders dan het trainen, en ik ben zelf gewoon (nog) niet in staat om te pieken op een wedstrijd en een goede proef neer te zetten. Ik vergeet een beetje te rijden door de zenuwen (die zenuwen komen door mijn perfectionisme, de drang om te presteren) en maak fouten, en blijf met mijn gedachten hangen bij een onderdeel dat fout ging, in plaats van door te rijden en te kijken naar het volgende onderdeel. Wat wel een voordeel is, is dat ik met trainen helemaal geconcentreerd ben op het rijden en het paard, en alles om me heen vergeet ik. Op een wedstrijd kan ik me ook wel redelijk afsluiten.


En juist dan moet je terug kunnen vallen op rationaliteit. Om twee redenen, ten eerste om jezelf uit die spiraal te halen en ten tweede om je paard te begeleiden. Overigens spreek ik uit ervaring, want op wedstrijd ben ik ook in onbekende sferen, maar ik heb altijd nog kunnen vertrouwen op bepaalde basiselementen. Daar komt dan wel bij dat ik altijd heb kunnen en nog steeds kan vertrouwen op mijn paard, hij laat mij niet in de steek en ik weet wat ik aan hem heb en hij aan mij. De uitwerking van de proeven laat nog wel te wensen over, maar dat verwijt ik mijn paard niet, dan zal ik toch moeten leren de proeven beter te rijden.

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-02 10:47

Lovely schreef:
De uitwerking van de proeven laat nog wel te wensen over, maar dat verwijt ik mijn paard niet, dan zal ik toch moeten leren de proeven beter te rijden.


Ik zal ook nooit mijn paard de schuld geven van een niet goed gereden proef. De fout ligt altijd bij de ruiter...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-02 10:52

Appie"]
[quote="Lovely schreef:
De uitwerking van de proeven laat nog wel te wensen over, maar dat verwijt ik mijn paard niet, dan zal ik toch moeten leren de proeven beter te rijden.


Ik zal ook nooit mijn paard de schuld geven van een niet goed gereden proef. De fout ligt altijd bij de ruiter...
[/quote]

Uiteindelijk ligt de oorzaak altijd bij de ruiter/africhter. Tenzij je zo'n draak van een paard hebt, dat er eigenlijk niks zinnigs mee te doen is. Maar daar is hier geen sprake van.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-02 11:56

Citaat:
Maar daar is hier geen sprake van


Wat wil je nou eigenlijk zeggen, dat ik Cresje niet goed heb begeleid? Je was er niet eens bij en ik weet toch zeker dat ik dat wél heb gedaan. Zeker de tweede proef, de eerste was echt lachwekkend, hoewel er een paar mooie cijfers tussenzaten. Ik weet dondersgoed waar de zwakke punten nog zijn van ons beiden. Cresje was gewoon top die hele dag (behalve het op Eyes zijn teen staan dan *LOL* ) en deed super zijn best. Eigenlijk ging hij niet niet eens slechter dan hoe hij thuis loopt, het enige was dat hij wat gleed af en toe omdat hij op blote voeten liep en daar kunnen ze wat onzeker van worden.
BTW ik zal nooit snel zeggen dat het aan het paard ligt, je probeert zo goed mogelijk samen te werken met een paard en soms zijn er wat foutjes in de communicatie, maar een paard zal niet snel met opzet niet luisteren, en zeker Cres niet want dat paard heeft gewoon een super karakter.