Wat doen jullie.......

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gabbertje

Berichten: 707
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Zwolle/Zalk

Wat doen jullie.......

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-02 17:27

als er bijna drie kwartier tussen twee dressuurproeven zit? Ik heb dat nl aanstaande vrijdag. Ik vind dat eigenlijk best wel veel. Meestal zit er toch zo'n 10 minuten tot een kwartier tussen??
Ik laat hem waarschijnlijk een hele poos stappen, maar ik ben benieuwd wat jullie zouden doen in dit geval.

Pugi

Berichten: 1205
Geregistreerd: 10-06-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-02 23:13

Ik zou die van mij afzadelen en even laten grazen i.o.d.
Anders zit je er bij elkaar zo 1,5 uur op.
Als je een paard hebt met een superconditie dat kan het misschien wel maar als ik het met die van mij zou doen dan is ie niet meer vooruit te branden in het tweede proefje.

grassie

Berichten: 4856
Geregistreerd: 13-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-02 09:50

Ik zou er persoonlijk gewoon op blijven zitten en wat rondstappen ed.
Mijn en zijn 'concentratie' zouden helemaal weg zijn als we tussendoor pauze nemen en daarna alles weer moeten oppakken. ( moet ook wel een beetje als je aan een lange teugel rond gaat stappen, maar dat is naar mijn idee toch anders)

Hangt er dus vanaf hoesnel je je pony weer voor elkaar hebt om de ring in te gaan. Als je zelf denkt dat je makkelijk ff pauze kan nemen en maar 5 minuutjes hoeft te rijden van te voren zou ik dat doen.
verschilt dus per combinatie Lachen

obelix

Berichten: 11877
Geregistreerd: 09-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-02 11:17

ik heb er laatst 2 uur tussen gehad!! ik heb m toen op stal gezet... ik zou m met 3 kwartier denk ik niet op stal zetten...maar dat is voor iedereen weer anders en net hoe(lang) je los je rijdt !

Gabbertje

Berichten: 707
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Zwolle/Zalk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-02 19:27

Ik rij hem ongeveer een half uurtje los. Dus ik denk dat ik gewoon tussendoor met een lang teugeltje of ernaast met hem ga stappen. Het is ook precies zo'n tussentijd die eigenlijk te kort is om hem op de trailer te zetten en te lang is om flink door te rijden.
Ik denk ook niet zozeer dat het aan de conditie van het paard ligt, eerder aan die van mij, ik heb het na 1.5 uur wel dik gezien! Haha!

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-02 21:49

Als ik zo lang moet wachten ga ik meestal even naar de auto en neem wat te drinken, zadel even losser en halster om. Twintig minuten voor de proef alles weer aan en vast en nog even rondhobbelen...en dan de proef in. Zeker als ik al gesprongen heb of nog moet ga ik niet drie kwartier op dat paard hangen. Na een kwartier heb ik hem meestal wel los genoeg Haha!
Als het een halfuur is blijf ik wel te paard, maar drie kwartier of langer is toch even relaxen. En ik merk dat mijn paard hier ook niet slechter van gaat lopen(was bij mijn pony wel, dan zat ik op een wedstrijd soms drie uur of langer erop...lastig als het springen en dressuur en viertal een beetje verspreid liggen Haha! ). Dit paard zou waarschijnlijk na drie uur onder het zadel slechter lopen dan even pauze tussendoor *LOL* En van al dat stappen aan een lange teugel lijkt hij juist niet beter te worden, concentratie is dan wel weg Verward
maar ik denk dat het per paard verschillend is!

Gabbertje

Berichten: 707
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Zwolle/Zalk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-02 22:01

Ja en daarvoor ga ik dus te weinig op concours, ik heb dit nog nooit meegemaakt en ik weet dus ook niet hoe Gabber reageert als ik hem eerst weer naar de trailer doe en hem bijvoorbeeld even laat grazen! Geen idee of hij het dan weer oppakt Verward

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132053
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-02 22:13

Oef, da's inderdaad best wel lastig.
De tijd is te kort om je paardje uitgebreid rust te geven en evt. op de trailer te zetten, maar misschien weer te lang om hem actief aan het werk te houden.
Als eerste zou ik meteen na afloop van de eerste proef checken of de tweede ring precies op tijd loopt, zodat je zeker weet of er werkelijk 3 kwartier tussen zit.
Dan kun je daar je "programma" meteen op afstellen.
Ik zou even uitstappen aan een lange teugel, dan even aan de hand stappen.
Rijd/loop bijv. even terug naar de trailer, dan kun je zelf even wat drinken en op adem komen (indien nodig Haha! ).
Daarna weer rustig aan stappen, en je paard even "oppikken" en kijken hoe hij reageert.
Je merkt dan vast wel of er nog veel werk aan de winkel is, of dat je hem nog even rustig kunt laten stappen.