Waar wissel je nu eigelijk van been?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Waar wissel je nu eigelijk van been?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-02 22:47

Ik twijfel, hoor verschillende dingen en herinner mij ook verschillende dingen uit een vaag verleden Haha!

Als je van hand wisselt, over de diagonaal en je draaft. Waar wissel je dan van been?
Mijn herinnering zegt op X, dat heb ik ooooit geleerd in een rijles. (lang geleden en slechte lessen overigens)
Ik heb al eens hier gelezen dat je zeker als je een middendraf rijd op de diagonaal, je pas aan het eind moet wisselen, omdat je anders je paard stoort in zijn passen. Logisch en duidelijk.
Maar doe je dat dus ook als je een gewone "van hand verander" maakt?

Dorine_81

Berichten: 1639
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Beek (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-02 22:57

Volgens mij is het pas aan het eind van de diagonaal...idd dat je je paard niet stoort met middendraf etc.

Marije_jiplover

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-02 23:10

In de meeste proeven moet je of middendraf op de diagonaal of halsstrekken. In beide gevallen is het handiger om aan het einde van de diagonaal van been te verwisselen, ivm met eventuele misstappen etc. En soms moet je ook op de diagonaal naar de stap, dan is het makkelijk, want dan wissel je bij het opnieuw aandraven.
Ik heb in de L2 trouwens een keer gehad dat ik op de diagonaal tijdens middendraf op het verkeerde been lichtreed Verward Heb toen aan de jury gevraagd wat er bedoelt werd, want ik zat toch op geen enkele hand dus het maakt dan ook niet uit? Nou, volgend die jury moet je lichtrijden op het buitenbeen van de hand waar je vandaan komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-02 00:04

Aan het einde van de diagonaal, altijd. Je blijft dus op het buitenbeen lichtrijden tot je de hele diagonaal over bent. Marije, jij zat dus voor de diagonaal ook al verkeerd (of je bent in de eerste wending gewisseld)

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-02 00:27

Voorin het proevenboekje staat aan het einde van de diagonaal...

Marije_jiplover

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-02 08:22

Zep schreef:
Marije, jij zat dus voor de diagonaal ook al verkeerd (of je bent in de eerste wending gewisseld)

Ik heb niet gewisseld, want in de L2 ben je de rest van de proef aan het doorzitten. Dus ik ga lichtrijden op het moment dat ik de wending uitkom en mijn middendraf inzet. Vandaar dat ik dacht dat het niet uitmaakte op welk been ik zou lichtrijden.
Was dus wel, dus nu let ik er op dat ik op het juiste been begin en dan mijn middendraf eruit rijd en dan weer doorgazitten.

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-02 08:37

aan het einde van de diagonaal, maar of dat nu 3 meter eerder of later is, dat maakt niet uit. Ik wissel wel eens pal voor de letter, maar ook wel eens al 5 meter voor de letter. Beide wordt goedgerekend en is te beargumenteren als het einde van de diagonaal.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-02 09:04

Ik heb ooit geleerd (ik meen voor mijn ruiterbewijs in 1980!), 1 meter voor de letter. Persoonlijk wissel ik net voordat ik de wending inzet, dat is dus een meter of 3 voor de letter.

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-02 22:02

aan het eind, heb eens strafpunt gehad omdat ik dacht dat het in het miden moest

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-02 22:40

orri schreef:
Voorin het proevenboekje staat aan het einde van de diagonaal...


Ik heb nog geen proevenboekje, ik heb heeeele lieve mensen die voor mij zo hier en daar een proefje overtiepen Lovers

Aan het einde van de diagonaal dus. Dat komt mooi uit, want dat kan ik dan doen als ik de wending in zet, kan ik even extra doordrukken met mijn binnenkuit (ehm, hoe leg je dat uit, een soort ophouding met je kuit zeg maar. Oh mèn, ik leer die "dresuurtaal" nooit)
Kom ik extra mooi terug uit de middendraf (heb ik kans op inieder geval Knipoog )

Jasmijn

Berichten: 3757
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-02 22:43

Ik heb vroeger ook nog geleerd op X hoor, dus je geheugen klopt wel, alleen veranderen ze soms dingen, erg lastig Knipoog

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-02 23:06

ik wissel altijd op X, op het moment dat ik de stelling om ga vragen, dan wissel ik van been. Maar idd met middendraf, niet dan gewoon op het einde.

groetjes Lara

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-02 08:19

Maar WJ, heb jij dan echte stelling op de diagonaal? Nee toch....
Ik dacht stelling goed door de hoeken aan het begin en eind en daar tussen zo recht mogelijk rijden Verward

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-02 13:00

niet dat ze dus zo naar binnen kijken als in de bochten Lachen
maar wel altijd een klein beetje, zodat ik niet zo heel erg duidelijk moet omstellen heb ik het zelf wat makkelijker met renske,
probleem nog een beetje het omstellen na een diagonaal, daarom klein beetje stelling op de diagonaal, zodat ze "rechter" loopt *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-02 14:01

ja, ja heel duidelijk Haha!

Maar vroeger heb ik ook nog geleerd op X, maar dat is ondertussen achterhaald. Tijden veranderen Haha!

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-02 14:45

orri schreef:
Voorin het proevenboekje staat aan het einde van de diagonaal...



Ik heb ook altijd geleerd op X, maar ik heb ook geleerd dat men wijkt in draf en blijft doorzitten Haha!

Maakt mij niet zoveel uit, ik heb iig in de middendraf dan geen probleem met hem storen op X ...vind ook lichtrijdend wijken in draf net zo makkelijk.

¡!Ellen!¡
Berichten: 2797
Geregistreerd: 12-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-02 15:25

Op het einde van de diagonaal, zeker met middendraf of halsstrekken omdat je het paard anders stoort in zijn passen. Maar ik doe het altijd aan het einde, heb ik gewoon zo geleerd, gaat vanzelf Haha!

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-02 15:35

kawa doe niet zo *woordje maar weg gelaten* Misselijk

het staat er zoals ik het bedoel, renske heeft dus moeite met de juiste stelling aannemen na een handverandering, we zitten daar beide nog wat te klote, daarom vraag ik op X al stelling,. Nu duidelijk genoeg ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-02 17:02

Je hoeft niet meteen te katten hoor, ooit gehoord wat Haha! betekend!
Ik snapte het idd niet, (misschien blond Haha! ) maar goed als we dan toch aan het katten zijn: en jij snapt niet dat je niet elke keer een wp hebt als je niet een normaal een wending door kunt rijden.Verward

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-02 20:48

runningkawa schreef:
Je hoeft niet meteen te katten hoor, ooit gehoord wat Haha! betekend!
Ik snapte het idd niet, (misschien blond Haha! ) maar goed als we dan toch aan het katten zijn: en jij snapt niet dat je niet elke keer een wp hebt als je niet een normaal een wending door kunt rijden.Verward



snap ik wel, maar dat ik vorioge week 162 punten reed met 1x een niet fatsoendelijk afgewerkte bocht vind ik toch netjes.

Als het niet als katten bedoelt was , dan heb je het op de verkeerde manier der neer gezet. had je misschien deze weg moeten laten.
was het voor mij anders over gekomen.
Dan bied ik dus bij deze mijn excusses aan voor het "gekat" op jou berichtje.
Maar goed dat ik dan even blonT ben Lachen
En nu on topic.

Ikm heb ook altijd geleerd op X, maar goed dat ik weet dat dat alweer veranderd is, dan doe ik dat hopelijk nooit meer fout Haha!