Ik zoek gewoon de verkeerde wedstrijden en ringen uit.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-02 13:23

Het valt mij wel op wedstrijden op dat ik soms paarden niet helemaal rad zie lopen, en dat dat soort mensen nog gewoon winst rijden?!?
Gisteren in het Z won er iemand waarvan ik toch zeker wist dat die knol echt kreupel liep. En daarbij zo stijf als een plank. Terwijl er iemand mee deed die misschien niet helemaal super foutloos reed, maar wel haar paard heel fijn voorelkaar had, mooi op het achterbeen, veel souplesse, naar de hand toe, supermooie aanleuning. Ik kan er soms geen touw aan vast knopen wat een jury nu wil.



Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-02 13:27

Ieder gewoon correct gebouwd paard, met correcte gangen kan Z lopen!!, misschien zal hij niet altijd voorop lopen, maar ieder correct!!! paard kan het.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-02 13:31

Er zijn veel correcte paarden in nederland, ik bedoel natuurlijk met correct niet apart bewegend.
Een paard wat gewoon functioneel beweegt, daar zijn er zat van. En paarden met een net model, zijn er ook zat van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-02 13:38

Oefenen en goede instructie, dan kom je een heel eind. Het belangrijkste aan een goed paard is dat ie goed stapt en goed galoppeerd, dan kom je een heel eind, want die draf kun je apart maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-02 14:06

Een paar jaar geleden heb ik een keer bij het Z geschreven, ze konden niemand vinden dus okee. Dan ik maar even. Het verbaasde mij hoe de jury cijfers gaf. Toen ze erachter kwam dat ik deurne had gedaan vroeg ze wat ik er van vond, bij een schouderbinnenwaarst die zij een 8 waard vond, en waarvan ik zei dat het dier van stijfigheid opzij ging, maar totaal geen lengtebuiging had, ( waar de oefening toch voor is) zei ze goh, ja inderdaad, en werd er een 4 gegeven, uiteindelijk kwam het erop neer dat ik de rubriek heb gejureerd onofficieel. Maar ik verbaasde me erover, dat er zo weinig op souplesse/ activiteit, naar de hand toe rijden, en fijne aanleuning gejureerd word. Ik zie veel liever een paard wat correct gereden is, wat niet altijd super op de letters is, dan een dooie brave knol die enorm stijf is, alleen maar in de krul loopt, en door zijn bravigheid een precies op de letter proefje loopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-02 14:30

Desiree"]
[quote="Lovely"][quote="Pipo schreef:
Ik kan er soms geen touw aan vast knopen wat een jury nu wil.


Dat is mij ook af en toe een raadsel. Een stalgenoot van mij reed zaterdag M2 met een fijn bewegende merrie die lekker los door haar lijf lichtvoetig door de baan gaat en haar oefeningen goed beheerst, de ruiter heeft internationale ervaring ook nog. Oftewel, het is een nette combinatie met een degelijk afgericht paard. Hij was eerste met 153 en bij dezelfde jury was ik 1 met 154 (M1); dan kijk je elkaar toch wel even aan. Dat ik geen winst rij, soit; maar dat hij geen winst krijgt is echt belachelijk. In de andere ring was het al bijna net zo erg.
Geen idee waar ze heen willen met de dressuur.
[/quote]
gewoon, de dressuursport kapot maken lovely, daar lijkt het tenminste wel op! Wat denkt die jury wel niet? DAT iedereen geld zat heeft voor toppaarden en topinstructeurs en dat ze de hele dag tijd hebben om professioneel te trainen. Want zo wordt er wel gejureerd. was die vent van de pot gerukt of zo? ik erger me hier kapot aan.
mensen trainen en doen hun best om een goede proef neer te zetten. een dag die op gaat aan toiletteren en wassen, dan die hele rit er naartoe, weer een dag er aan kwijt, en dan gejureerd worden op anky van grunsven niveau! Die jury's weten niet waar ze mee bezig zijn.
[/quote]


Juist!!!, er moet eens gerealiseerd worden dat het HOBBY is voor de meeste mensen. Lijkt mij een goed idee om amateurs en profjes te gaan scheiden ( of toch niet??)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-02 14:56

Waar moet iemand die een opleiding in de paarden heeft gehad, en meestal een stuk of 3 kwalitatief goede jonge paarden of uit brengt tot M nivo in rijden volgens jullie??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-02 15:22

Bij veel jury krijg ik het idee, dat ze de diploma bij een pakje croma krijgen!!>

En door de mensen met veel geld, word de boel goed verziekt, want die kopen steeds duurdere paarden, dure spullen. Ondanks ik moet zeggen dat ze vaak voor geen meter kunnen rijden, en het goede van de paarden en na enkele maanden er niet meer vanaf te zien is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-02 15:49

Ik met je eens dat het nivo diepbedroevend is, daarom ben ik zo fel erop dat het zo vaak gebeurd, dat een stijve, niet aan de hulpen maar erg braaf paard wint. Terwijl die ruiter met dat lekker door het lijf lopende niet altijd super op de letter rijdende juist geen punten scoort. Dat is mijn probleem.

Ik heb zelf vorig jaar met een merrie gereden, waarvan ik regelmatig dacht, als dit een punt is, eet ik mijn laarzen op. Ik lag in de sloot, kreeg haar niet op de hoefslag. En dan nog winnen omdat het een bloedje mooi dier was , met heel veel beweging. Tja, leuk voor mij, maar niet eerlijk tegenover de rest. Op dat moment word je puur op het uiterlijk van het paard gejureerd.

En aan de andere kant, ik zelf maak me nooit zo druk op wedstrijden, als ik vind dat ie het goed heeft gedaan, dan ben ik blij en als de jury een kreupele eerst plaats, is dat zijn probleem niet de mijne.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-02 16:01

PFf..... de gemoederen lopen hoog op.

Nou dat ieder correct paard Z kan lopen, heb ik ook al vermeld. Maar wat ik niet begrijp is dat juist de mensen die de knollen zou slecht voor elkaar hebben een puntje winnen. En de mensen ( en ik heb het niet over mijzelf!!) die de paarden super door het lijf hebben lopen, juist weleens niet een puntje rijden.

Laatst in Huizen wezen kijken, als ik zie wat daar wint, dan kan ik wel janken, wat betreft het nivo. Stijve paarden, die half kreupelen. Maar zij rijden punten.

Zelf ga ik het over 2 weken weer ondervinden, ben er een half jaartje uit geweest, dus praat alleen over bij visuele ervaringen van de laatste tijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-02 16:08

Toch vind ik dat een mooi paard wat een paar maanden slecht gereden word, echt niet mooi meer is hoor!!, die gaat op de kop lopen..........en alle ellende die er nog meer bij kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-02 16:18

Zep schreef:
Als ik sommige mensen gefrustreerd zie doen op concours snap ik niet dat ze zeggen dat ze voor de lol rijden. Misschien heb ik mazzel dat mijn "concoursvelden" zich vooral in Overijssel en Brabant bevinden. Ik heb het idee dat de sfeer en de mensen daar wat anders zijn dan bijvoorbeeld in de randstad.


Nou daar ben ik het volkomen mee eens. Ik reed vorig jaar in Houten, en tja, m'n paard was ietwat fris, dus ging briesend de baan door. Allemaal zenuwachtige gezichten, chagarijnige reacties. HEb hard de opmerking gemaakt dat het toch wel een hele LEUKE HOBBY is. hahaha Haha! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 08:51

Wat ik wel een zou willen weten is: hoe vaak word een jurylid bijgeschoold??

Lijkt mij verstandig als dit 1 x per jaar verplicht gebeurd. Zo blijft ook bij de juryleden de kennis optimaal. Misschien gebeurd het al zo?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 11:03

Thuis moet je je paard voor 200 % voorelkaar hebben, wil je op wedstrijd voor 80% kunnen presteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 11:53

Vaak starten ( met regelmaat) is wel nuttig voor het wedstrijdritme, al ik 1 keer in de 2 weken ga, lopen ze altijd beter, dan als ik een maandje niet ben geweest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 14:32

Ja, Pris, nu ben ik ook nieuwsgierig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 14:43

Mmm, dramt door de buitenteugel heen dus....................voltes maken volte kleiner maken, ligt opvangen op de buitenteugel reageert ie niet, volte kleiner maken, komt ie vanzelf terug, anders gaat ie onderuit namelijk!!.

Toch moet je soms door de visieuze cirkel heen, en dan kan hij er boos en druk van worden, hij moet net even weten dat hij erop moet luisteren. En als je steeds stopt als hij dat gedrag vertoont, dan doorbreek je die cirkel nooit. Toch moeilijk om vanaf internet te zeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 15:18

Prisca, als hij door de buitenteugel loopt, en z'n achterhand naar buitenplaats, dan wil ie niet buigen in de rug, en dus zijn achterbeen niet plaatsen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 15:25

Als het het soort paard is die snel te heet word, moet je ook de cirkel doorbreken, maar kijk uit met dit soort paarden dat je ze niet teveel beledigt. Dan heb je een probleem namelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 15:30

Zit wel lekker die stoel trouwens hahaha Haha! Haha! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 16:24

Vertrouwen winnen doe je alleen door consequent te zijn, zowel bij straffen als belonen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 bezoekers