in de B- aan de teugel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten
 
 
Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-02 12:19

absoluut scoort dat paard beter, simpelweg omdat de basis dan al beter voor elkaar is (er vanuitgaande dat hij niet in de krul getrokken is). Overigens hoef je hier in de buurt (Den Bosch / Eindhoven) in het B echt niet aan te komen met een paard dat niet aan de teugel loopt, daar krijg je absoluut geen w.p. mee. Het niveau ligt hier erg hoog, en je moet je paard al aardig voor elkaar hebben om een w.p. te halen. Met alleen maar nette figuren kom je er niet.

Bovendien kun je volgens mij geen nette proef rijden als je paard niet aan de teugel is. Dat is nl geen doel op zich maar dat krijg je pas als je paard gehoorzaam voorwaarts aan je been is. Als dat niet voor elkaar is kan ook je proef niet lekker gaan. Buiging, stelling, overgangen en dergelijke zijn pas mogelijk als je paard nageeflijk je hand accepteert.
Laatst bijgewerkt door Lielle op 02-05-02 12:23, in het totaal 1 keer bewerkt


Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-02 12:25

germie schreef:
zonder aan de teugel haal je tegenwoordig echt geen winstpunt meer, iedereen doet het, dat is het probleem


noem je dat een probleem?


Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-02 14:50

germie schreef:
ja, dat is echt een probleem, als je namelijk een ordinaire knol hebt, die braaf is, maar niet echt de bouw en bewegingen van een dressuuurpaard heeft, dan moet je 3 keer zo goed rijden als de rest.
Bovendien is het veel moeilijker om verder te komen dan zeg maar 10 jaar geleden


sorry, maar daar zijn het nu wedstrijden voor. Bovendien ben ik het helemaal eens met rk, dat ieder paard aan de teugel kan lopen. Het niveau is idd de laatste jaren behoorlijk gestegen, er wordt goed les gegeven en goed gereden. Dan mogen juries IMO ook strenger gaan jureren en ik vind dat een B proef waarin je paard niet aan de teugel loop en de basis om verder te komen dus ontbreekt niet winstpuntwaardig is. Hoe ga jij wijken en middengalop rijden in het L1 met een paard dat niet nageeflijk loopt? Een gewoon braaf proefje vind ik gewoon niet voldoende.

En als er heel veel super dressuurpaarden in jouw ring zitten, kun je het nog steeds winnen als het rijtechnische deel (dus juist dat aan de teugel lopen, maar veel meer dan dat) goed voor elkaar is.

PS IK was zelf ook jurylid, en heb vorig jaar nog B gereden met een 4 jarige die nu L2 loopt.

Sjimmy,

ik denk idd dat je met een fijn nageeflijk paard dat een beetje kan wijken net zo makkelijk in het B als in het L1 een winstpunt haalt. Dat verschil vind ik persoonlijk niet zo groot, L1 naar L2 dus wel. Ik vind wel dat je een proef positief moet benaderen, maar het hangt er ook vanaf hoed je paard 'niet aan de teugel' loopt. Echt de kop in de lucht steken (of veel te diep!) is voor mij een vette onvoldoende (4 of erger), net een beetje over de teugel maar niet echt verzet zit dan op een 5 of 6. Wel aan de teugel maar andere fouten (volte te groot, dat soort zaken) ook een 5 of 6. Zo zul je al niet makkelijk aan een w.p. komen, en dat herken ik dus ook bij het B hier.

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Re: in de B- aan de teugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 18:03

heel oud topic


Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 bezoekers