Commentaar tijdens losrijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
daffodil

Berichten: 10441
Geregistreerd: 12-11-03

Commentaar tijdens losrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-04 09:15

Afgelopen weekend wedstrijd gehad. Gelukkig zelf het commentaar niet gehoord tijdens het losrijden, maar vriendinnen uiteraard wel. Ik vind dat zo jammer dat mensen die langs de kant staan zo snel hun oordeel klaar hebben.

Inderdaad is mijn paard nog wat slapjes, staat nog geen jaar in training waarvan de afgelopen drie maanden weidegang en veel buitenritten.

Gewoon voor de lol en voor de oefening (eerste keer binnenbak) een wedstrijd meegedaan en dus niet om super te scoren. Dan hoor je daarna, terwijl je supertrots bent op je paard, dat er commentaar geleverd wordt in de trant van dat ie zwabbert etc.
Dat een jury dit soort kritiek levert, dat zou terecht zijn, maar dat is niet eens gebeurt!!!

Nee, van die betweters die langs de kant staan, die weten het het beste. Zeker teveel gevraagd om commentaar voor zich te houden......Jammer hoor.

Wie heeft hier nog meer last van ??

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132045
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 09:18

Ik denk dat je het probleem zo groot kunt maken als je zelf wilt Knipoog
'De beste stuurlui staan aan wal', dat spreekwoord ken je toch wel ?
Als je je al het commentaar aan gaat trekken dan ben je wel even bezig hoor Lachen
Lekker laten kletsen en je eigen plan trekken en zorgen dat je veel plezier beleeft, da's de beste oplossing Knipoog

Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 09:19

ikheb een keer gehad met losrijden; mijn paard reageerden niet op mijn been, dus ik geef een tikje met mijn zweep, de moeder van een meisje waar ik tegen reed tegen haar dochter(die overigens zonder zweep en zonder sporen rijd); "waarom krijgt ie nou een tik hij doet toch niets" ze had niet verwacht dat ik het hoorde en toen ik dus zei; "nee daarom dus" kreeg ze een hoofd als een tomaat!!! dat was wel grappig....

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 09:26

Het maakt toch niet zoveel uit? Ik sta ook vaak langs de kant te kijken. Gewoon omdat ik daar veel van kan leren, door naar anderen te kijken. En dan bespreek ik ook met degene die bij mij staat wat ik ervan vind. Net zogoed als ik bespreek als ik een leuke combinatie zie, zeg ik het ook als ik vind dat iemand dit of dat anders zou kunnen doen.
Het hoeft echt niet altijd kwaad bedoelt te zijn.

En als het dat wel is. So what?! Laat ze toch lekker kletsen!

daffodil

Berichten: 10441
Geregistreerd: 12-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-04 10:24

ja, jullie hebben gelijk. Geef ook toe dat ik me er niet zo heel veel van aan trek. Alleen dit figuur stond zo overdreven tot vier keer toe te zeggen dat mijn paard wel erg wiebelde en zwabberde dat je je er wel aan moest ergeren. Dus mn vriendin heeft zich een keer omgedraaid en teruggezegd dat ie inderdaad slap is. Toen kreeg ze een rood hoofd en liep maar weg.

Ik vroeg het me alleen af in hoeverre anderen zich eraan storen. TEgenwoordig stoor ik me niet meer zo heel snel aan andere mensen, maar vroeger heeeeel erg.

Ik hou me nu voornamelijk bezig met mn paardje en of ik trots op m kan zijn, en tot nu toe is dat nog altijd zo geweest!

manic

Berichten: 6987
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 10:27

daffodil schreef:
Ik hou me nu voornamelijk bezig met mn paardje en of ik trots op m kan zijn, en tot nu toe is dat nog altijd zo geweest!


Als je dat jezelf maar blijft vertellen en zolang jij je doel maar bereikt zal het je verder toch worst wezen? Laat ze lekker praten...

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 10:41

Ik moet inderdaad ook eerlijk zeggen dat ik als ik sta te kijken ook de combinaties vaak 'bespreek', niet om af te katten ofzo.
Als andere mensen mij bespreken trek ik me daar niks van aan, het zal wel, ik doe gewoon mijn best.

ikkemetwikke

Berichten: 4801
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: in 't Zeeuwse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 12:56

ik moet eerlijk zeggen dat ik dat ook doe hoor!
als er mij iets opvalt,(dit kan ook positief zijn)dan zeg ik dat tegen mijn vriendin.
dat heeft niks met concurentie of jalouzie te maken,ik sta te kijken,zie iets,en zeg dat tegen mijn vriendin,maar zo kan ik dus ook iets moois zien,en dat zeggen.

WWWiske
Berichten: 1187
Geregistreerd: 12-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 13:22

Neus in de lucht en niks van aantrekken, tut hola's !!

Prinnie

Berichten: 925
Geregistreerd: 10-10-03
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 13:27

Ik denk ook dat lang niet iedereen het negatief bedoelt. Het is gewoon een constatering en dat bespreken ze, om te kijken of ze het goed zien. Mensen die dat niet op die manier doen, maar alleen om het afkraken, moet je lekker in hun sop gaar laten koken.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 19:00

Ik ga met prinnie mee..... iets constateren is iets anders dan daadwerkelijk comentaar hebben.....

Suzanne F.

Berichten: 49206
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 19:05

Vippie schreef:
iets constateren is iets anders dan daadwerkelijk commentaar hebben.....



OK dan! OK dan!

Juist! Helemaal mee eens. Alleen sommige mensen vinden dat dit niet gezegd hoeft te worden. Daar is ook wel weer wat voor te zeggen maar ik vind dat ik gewoon mijn mening mag geven over de combinaties die er rijden.

Liza_vL

Berichten: 17549
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 19:08

Ik zou het alleen fijn vinden als er echt iets mis is. Ze mogen echt wel zeggen als ie onregelmatig loopt of als je wanhopig op je paard zit, zonder hulp.

Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 23:34

Citaat:
ikheb een keer gehad met losrijden; mijn paard reageerden niet op mijn been, dus ik geef een tikje met mijn zweep, de moeder van een meisje waar ik tegen reed tegen haar dochter(die overigens zonder zweep en zonder sporen rijd); "waarom krijgt ie nou een tik hij doet toch niets" ze had niet verwacht dat ik het hoorde en toen ik dus zei; "nee daarom dus" kreeg ze een hoofd als een tomaat!!! dat was wel grappig....


ik vind het ook niet erg hoor, doe het zelf ook vaak, maar ik zeg er wel altijd bij dat je niet weet hoe het paard normaal is/reageert..... en die vrouw die het bij mij zei, zei het echt op zo'n toon als of ik mn paard aan het mishandelen was terwijl ik 1 tikje gaf.... maar ja, moeten ze het zelf maar eens proberen.....

daffodil

Berichten: 10441
Geregistreerd: 12-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-04 08:24

Ja, het gaat vaak om de toon waarop iets gezegd wordt. Toevallig werd bij dezelfde wedstrijd een meisje door de jury verzocht geen tweede proef te starten omdat ze haar pony echt niet goed vond lopen.

Mijn complimenten voor hoe ze het overbracht, dat was echt heel netjes. Kind natuurlijk wel huilen, dat was wel sneu.....

Kijk, iedereen levert wel commentaar. Het zou huichelachtig zijn om te zeggen dat ik het zelf nooit doe Haha!

Maar echt moedwillig iemand de grond inboren, daar hou ik dus echt niet van!

Liza_vL

Berichten: 17549
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 09:23

Klopt daffodil er zijn echt mensen die dan heel neerbuigend klinken, maar ook gewoon die behulpzaam willen zijn.

WWWiske
Berichten: 1187
Geregistreerd: 12-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 10:35

liza van loon schreef:
Klopt daffodil er zijn echt mensen die dan heel neerbuigend klinken, maar ook gewoon die behulpzaam willen zijn.


Ja, elkaar afsnauwen dat is duidelijk, maar behulpzaamheid? dat klinkt dan wel heel idylisch, maar de meeste ruiters /amazones staan niet open voor opbouwend commentaar, ze voelen zich al snel aangevallen of vinden dat ze het zelf fantastisch doen.
welgemeende adviezen worden nvaak niet gewardeerd.

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 13:31

Ik denk dat WWWiske daar wel een punt heeft. Als ik zelf aan het losrijden ben heb ik ook geen zin dat iemand me aan de kant instructies gaat geven om eventueel e.e.a. beter voor mekaar te krijgen.
Ik heb elke week 2 keer les en neem de stem van mijn instructrice in mijn achterhoofd mee op concours.
Ze zouden het bij mij niet moeten doen op concours, ik zou het niet waarderen. Als ik het niet goed doe, dan merk ik dat aan het einde van de wedstrijd wel aan de punten en het commentaar van de jury!
Zelf heb ik wel eens een meisje aangesproken die op een paardje zat met een gruwelijk dik been. Zelf had ze het niet gezien en ze stapte ook niet af om even te kijken wat er scheelde! Ze reed haar proef maar werd wel laatste, waarschijnlijk omdat het paardje toch wat onregelmatig was.
Kijk, dat appricieer ik wel. Als mijn paard op een of andere manier onregelmatig oogt en ik heb er geen erg in dan vind ik het fijn als iemand me daarop aanspreekt. Dan kan je nog kijken wat je doet.

Spetterlover
Berichten: 17862
Geregistreerd: 01-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 19:42

Lekker laten praten, misschien was het behulpzaam bedoelt, misschien ook niet, als jij voor jezelf maar weet hoe jouw paardje is en wat je er van kunt verwachten, jij kent je paardje en die mensen niet

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 08:40

Niet zoveel van aantrekken joh.
Ik hoor het ook wel eens soms negatief maar heel vaak positief van wat zou dat voor'n ras zijn.
sommige mensen komen daadwerkelijk vragen wat voor'n ras het is.

Ik ben geen topruiter en de mensen langs de kant bekijken vaak de B combinatie's al als topruiters.
Ik vind het best hoor maak me er niet druk om. Ik heb een goede instructeur en zolang ik punten en prijzen rijd gaat het goed genoeg dan heb ik geen hulp nodig Tong uitsteken

meisje333

Berichten: 662
Geregistreerd: 02-08-03
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 18:44

Ik heb het een keer gehad dat iemand langs de kant me begon te wijzen op het feit dat ik op het verkeerde been aan het lichtrijden was. Ik heb haar toen duidelijk gemaakt dat ik niet gediend was van ongevraagd advies en ze was er nog boos om ook dat ik zo reageerde.
Als ik er niet op let om op het goede been licht te rijden mag ik het toch zelf weten of niet soms??