Onderzoek voor kürmuziek

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
oot123

Berichten: 241
Geregistreerd: 06-02-04
Woonplaats: Amersfoort

Onderzoek voor kürmuziek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-04 21:48

Beste Bokkers,

Voor een nieuw op te starten kürmuziek project willen wij graag jullie mening weten over een aantal zaken.
Jullie antwoorden zullen worden gebruikt om dit project zo goed mogelijk af te stemmen op de wensen die er zijn op het gebied van kürmuziek.
We hebben er voor gekozen om dit via Bokt te doen omdat we dan onze doelgroep goed benaderen, hier zit tenslotte iedereen die er verstand van heeft.
Tevens kan deze informatie ook van groot belang zijn voor alle andere kürmakers die hier op bokt zitten.
Wij hopen dan ook op veel respons.
Iedereen wordt er tenslotte beter van!

Wij zouden graag het volgende van jullie willen weten:

Op de vele evenementen die wij bezoeken zien we veel paarden dansen op nummers in klassiek jasje gegoten van o.a. The Rolling Stones, Queen, Marco Borsato, The Beatles enz enz.

Is het jullie eigen keuze om deze nummers in een klassieke uitvoering te gebruiken.

Zo niet, wat zouden jullie graag anders zien.


Is de muziekkeuze jullie eigen keuze.

Zo niet, wat zou jullie keuze dan zijn.


De prijs die jullie voor een kür op muziek betalen, vinden jullie die in verhouding met het eindproduct? (je hoeft hier geen prijs te noemen als je dit niet wilt, maar het mag wel)

Zo niet, wat is er dan niet goed en wat zouden jullie anders willen zien.


Wat voor tip of suggestie zouden jullie ons kunnen geven.

Je kunt hier alles kwijt, muziek ideeën, thema ideeën noem het maar op.



Het zou leuk zijn als er op dit forum iets zou gebeuren wat erg waardevol is voor de kür op muziek.
Zodra er genoeg reacties binnenkomen gaan wij deze verwerken in een overzicht. Dit overzicht gaan we uiteraard delen met iedereen die aan dit onderzoek meedoet.

Wij bedanken jullie voor alle reacties!

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 22:01

Wil je dit per PB of op het forum ?

oot123

Berichten: 241
Geregistreerd: 06-02-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-04 22:08

Graag op het forum zodat iedereen weet wat er leeft.

Tnx!

Ragne
Berichten: 1931
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 23:25

Ja ik heb vrij veel ideeën over hoe mijn kür eruit zou moeten zien...

Muziekkeuze is geheel aan de ruiter denk ik, je moet rijden op muziek waarop JIJ je goed voelt, waarop jij lekker kan rijden. Het moet natuurlijk wél bij de combinatie passen...The Rolling Stones, Queen, Marco Borsato, The Beatles enz enz hebben natuurlijk prachtige deuntjes, maar ik denk niet dat het dé muziek is van de gemiddelde kürruiter...

Ik vind het verschrikkelijk dat het allemaal in een klassiek jasje wordt gegoten, vaak is die rauwe gitaar of de zware bass juist dát wat het nummer zo lekker maakt. Dus voor mij niet dat halfzachte gedoe maar eerlijke muziek...

Zang wordt afgeraden in een kür he? Ik zou het er juist wél in doen (met mate). Het geeft een breekpunt in de muziek, mensen gaan ervan rechtop zitten. Ik vind het zelf leuk! De stem kan je ook als instrument gebruiken en de stem is natuurlijk verschrikkelijk veelzijdig.

Ik vind een kür mooi als er warmte in de muziek zit, wanneer het klinkt alsof de muziek bijna live gespeeld wordt. Dus absoluut niet elektronisch! (soory 80-ies fans!) en niet teveel samples..
Als het kon speelde ik mijn eigen muziek zelf in, dan wordt het echt persoonlijk...

Ik heb nog nooit een kür laten maken, ben ook nog nooit op dat niveau geweest. Heb wel verschillende küren zelf gemaakt en merk dat daar een hoop tijd in gaat zitten. Met mijn eisen aan een kür zul je al gauw een lichte portemonnaie hebben, aangezien het een hoop studiotijd zou gaan kosten. Voor een superkür ben ik wel bereid een hoge prijs te betalen (€400, ik noem maar wat). Maar dan moet het wel écht super zijn....

Suggesties en ideeën..Nou ik heb zelf voor de gein een keer een kür op muziek van the Muppetshow gereden (muppet's theme, It's not easy being green, Manah manah) als Kermit de Kikker. Als je zo een kür voor de 'fun' maakt, zou ik ook een geinig onderwerp nemen met een beetje vrolijke muziek, zoals muppetshow, bob de bouwer, addams family, sesamstraat, spongeBob, etc. Voor het publiek herkenbare deuntjes die lekker aanslaan.

Voor een serieuze kür moet je het dicht bij jezelf zoeken, wat past bij jou, vooral wat vind je mooi/leuk, en wat past bij je paard...Filmmuziek kan supermooi zijn (Braveheart, Shrek, Pirates of the Carabean, Dances with Wolves, Robin Hood, Harry Potter). Maar ook een kür op bekende muziek uit de top40 bijvoorbeeld hoeft helemaal niet gek te zijn en kan ook heel aantrekkelijk zijn. Denk aan de muziek van Blöf, Acda en de Munnik, Coldplay, Keane...Het is allemaal simpel te verwerken en je kan er denk ik heerlijk op rijden.
Nog gedurfder is Eminem-tunes te pakken, en vooral de beat erin te laten (als je paard tactmatig sterk is, maar wat minder lichtvoetig kan zoeits heel mooi passen). Niet dat dat mijn keuze zou zijn, maar ik heb het idee dat alles kán als je er maar achter staat. Zélfs Britney en Shakira...ook zeker niet mijn keuze, maar wél apart

Je moet je gewoon goed laten adviseren, maar niet uit het oog verliezen wat JIJ mooi vindt.

Ik maak nu een kür voor iemand op muziek van Boudewijn de Groot. Klinkt helemaal niet gek, zeker niet voor iemand van de oude dressuurgarde!!

goh ik kan hier nog wel een avondje over doorgaan...Heb je hier wat aan Oot123?

Groetjes
Lot

oot123

Berichten: 241
Geregistreerd: 06-02-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-04 23:38

Hoi Lot,

Dit zijn dus DE berichten waar ik op zit te wachten. Dit is voor ons echt hele goede info. Ik ben alleen heel erg benieuwd wat de anderen vinden van jou mening betreffende het klassieke jasje!
Je geeft ons weer nieuwe ideeën en werk!

Leuk dat je zelf ook aan het maken van kürmuziek doet!

Bedankt voor je reactie.

Groetjes,
Olaf

Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 23:55

ik rij zelf ook nog niet op dat niveau, maar als ik een officiele kuur zou kunnen rijden, zou ik dat toch op vlotte muziek doen (zoals edward gal, op sensation/ authum 2003) niet iets waar je van in slaap valt dus......en ik zou er ook wel een behoorlijk bedrag voor over hebben, maar ja dan moet ik eerst mn paard helemaal goed voor elkaar hebben............ hoop wel ooit een mooie kur te kunnen rijden.... ik heb ook wel zelf een kur gemaakt (voor een onderlinge wedstrijd) maar de overgangen van de muziek waren toch wel verschrikkelijk.

oot123

Berichten: 241
Geregistreerd: 06-02-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-04 09:08

Bedankt voor je reactie saffier.

Best lastig he, zo'n kür in elkaar zetten. Wel goed dat je het probeerd!

WWWiske
Berichten: 1187
Geregistreerd: 12-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 09:29

Ik vind de meeste kuren die in de breedte sport worden gereden saai, het is vaak hetzelfde deuntje, het gros gebruikt dezelfde muziek, er zijn maar weinig bijzonderheden te vinden is mijn persoonlijke mening, wat denk ik het belangrijkste is? dat de muziek past bij het paard; lichtvoetige muziek gebruiken bij een lichtvoetig paard, het moet wel "passen" maar ook dat zie je niet vaak, ik denk dat het ook komt omdat de prijs die aan een echte goede kur zit behoorlijk hoog is voor de meeste onder ons.

Ook ben ik voorstander van hetzelf bedenken van je kur, dan kan je meer nadruk leggen op de sterke kanten van je paard ( die weet jezelf tensotte het beste) en met een slimme regie kan je de wat zwakkere onderdelen zo inbouwen dat ze iets minder opvallen, ook heb ik verschillende muziekstukken uitgezocht die passen bij mijn paard, daar ben je wel even bezig..... maar met een video van je proef en een stapel cd's lukt dat aardig, het moet natuurlijk ook 1 geheel zijn, niet een rommeltje van verschillende muziekstijlen aan elkaar gebreid, nu nog iemand die de hele boel aan elkaar kan mixen, het is in ieder geval muziek die past bij het paard, en die mijzelf zeer aanspreken, dat laatste is denk ik ook belangrijk, dat je het zelf te gekke muziek vindt, dan voel je jezelf er lekker bij en geef je dat ook door aan je paard, het is tenslotte net als met dansen, je gaat ook alleen de dansvloer op als je jouw lekkere deuntjes hoort, toch? een kur is toch emotie, je moet dat ook uitstralen.
Aan de andere kant, zijn de meeste Kur juryleden ( en die gaan het toch beoordelen straks) een generatie ouder, en wellicht zijn die wat minder gecharmeerd van een flitsende "soft-house" kur, hoe apart dat ook kan zijn, zal het hun waarschijnlijk minder aanspreken, dus ook daar moet je naar kijken en rekening mee houden, de doelgroep dus!!!

Ragne
Berichten: 1931
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 09:43

ach Wiske, als het past, denk ik dat je je daar gaan zorgen over hoeft te maken. Dan klopt wat men hoort met wat met ziet en is dat nou net niet de essentie van de kür?? ik denk het wel. En die juryleden zullen dat wel zien...

wat vinden jullie trouwens van een écht zelfgemaakte kür, dus ook op door jezelf bedachten melodiën...Moet een kür altijd herkenbare deuntjes bevatten?
ik denk van niet. Volgens mij kan 'nieuwe' muziek super zijn voor een kür, want daar heeft niemand associaties mee. Als er iemand op de muziek van Grease rijdt bijvoorbeeld, en jij vind dat een onwijze poedersuiker film, dan kijk je tóch anders naar die kür. Tegelijkertijd kan het natuurlijk ook versterkend werken, als iemand die film juist onwijs mooi vindt. Maar dat is dan de gok.
Met zelf gecomponeerde muziek kan je het wel écht passend maken!

oot123

Berichten: 241
Geregistreerd: 06-02-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-04 10:19

Heel duidelijk verhaal wwwiske,

Ik denk ook dat veel mensen een muzieksoort gaan kiezen omdat men dit ooit heeft gezien op een wedstrijd en dat er goede resultaten mee gereden zijn. De abba küren spetteren regelmatig uit de boxen op div. evenementen. Ik zelf denk zeker dat de jury de muziek keuze zal meenemen. Muziek is emotie en dat schakel je niet zo makkelijk uit.
Wel merken we dat de aanvragen qua muziek steeds "jonger" worden, vele mensen willen wat anders en ook de jury zien we jonger worden. Dit wil overigens niets zeggen over de oudere juryleden.

Ragne heeft ook weer goede dingen!

Ik ben een groot voorstander van eigen composities. Wel komt er dan een kostenpost om de hoek kijken en de samenwerking tussen kürmaker en ruiter/amazone moet verder gaan dan alleen een video opname.

Belangrijk is en blijft dat de muziek past bij jou en bij je paard. Kies nooit een muziekje of deuntje omdat het zo lekker bij de jury zal aanslaan. Kies met gevoel en verstand!

Leuke en goede reacties!

WWWiske
Berichten: 1187
Geregistreerd: 12-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 10:21

Ragne schreef:
Als er iemand o p de muziek van Grease rijdt bijvoorbeeld, en jij vind dat een onwijze poedersuiker film, dan kijk je tóch anders naar die kür.


Ja helemaal mee eens OK dan! maar je zal dan dus toch het beste scoren met een herkenbaar deuntje, wat bij iedereen lekker in de oren klinkt, zoveel mensen, zoveel wensen, je kan nooit een kur hebben die iedereen geweldig vind, ik heb me laatst echt verbaast over een kur van iemand in de basissport, dat echt mijn haren overeind gingen staan ( geen kippevel dus) dan heb ik het alleen over de muziek he, ik vraag me dan echt af hoe iemand op dit soort K. muziek Ziek een kur kan rijden, maar degene die hem rijdt vindt het waarschijnlijk geweldig en misschien de jury ook, dus een makkelijk herkenbaar deuntje dat iedereen wel leuk vindt (toch een beetje gericht op de massa dus) geeft denk ik toch de meeste slagingskans bij een breed publiek, zo'n 10 uit een dozijn kur krijg je dan toch wel weer snel, maar doe er dan iets extra's mee, bijv. Alex van Silfhout begon zijn kur bij het binnen rijden tot aan het groeten met kerkklokken die heel erg galmde, daar kreeg je echt kippevel van de jury ( ik was toen schrijfster ) vond dat ook heel apart, daarna werd het weer een beetje gewoontjes, maar met dat aparte bij het binnen komen, wat misschien ook weer verwerkt had kunnen worden bij de stapreprises of het afgroeten, dat maakte die kur van hem toch weer een beetje bijzonderder.

daffodil

Berichten: 10441
Geregistreerd: 12-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 10:24

ik ben een onwijze fan van de kur op muziek, echt al jaren en hou me daar ook mee bezig. Samen met een vriendin maakten we jaren geleden al kuren simpelweg met de cassetterecorder.

Inmiddels is er een hoop veranderd en kun je met je computer een heel eind komen. Ikzelf maak ze dan ook door muziek te downloaden en daarmee aan de slag te gaan.

Mijn vriendin maakt ze inmiddels een stuk professioneler (en voor een schappelijke prijs) door een videopname van de reeds in elkaar gezette kur te bekijken en aan de hand van de beweging van het paard en de voorkeur van de amazone deze in elkaar te zetten.

Grappig, want ik heb gisteren een advertentie voor haar op Commercieel gezet....

Juist met officiële kuren is het enorm grappig om met aparte muziek te rijden. Inderdaad is de muppetshow erg leuk, zeker als je dat kunt combineren met muziek die er wel bij past, maar net iets anders is.

Ook veel succes hebben we gehad met een Dallas/Dynastie kur. Voor de iets jongeren onder ons absoluut niet herkenbaar, maar zodra je de dertig gepasseerd bent, echt heel leuk om te horen. En inderdaad muziek zoals sensiation moet kunnen! De tijd van oubollige muziek is echt voorbij.

De combinatie maakt uiteindelijk het plaatje af. Heb je een groot fors paard met flinke gangen, is het raar om daar lichtvoetige klassieke muziek bij te gebruiken. Pak dan iets zoals Braveheart of wil je het grappig doen, bijvoorbeeld de Teletubbies. Dan weet je zeker dat in het eerste geval mensen het echt mooi vinden, en in het tweede geval iedereen dubbel ligt van het lachen.

WWWiske
Berichten: 1187
Geregistreerd: 12-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 10:24

oot123 schreef:
Muziek is emotie en dat schakel je niet zo makkelijk uit.


Verward Huh, Nee zeker bij de kur niet, want daar gaat het toch juist ( voor een heel groot deel) om de muziek? anders kan je net zo goed wel een gewone dressuurproef rijden.

oot123

Berichten: 241
Geregistreerd: 06-02-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-04 10:35

Klopt helemaal.
Ik bedoel hiermee dat de muziekkeuze iets los kan maken bij de jury, een bepaalde emotie. Het is een onbedoelde en menselijke beinvloeding.
Iemand kijkt toch met een ander gevoel als er een voor hem/haar lekker muziekje op staat, erg menselijk toch?
Als je gaat kijken bij een grote kürwedstrijd merk je gewoon dat als het deuntje leuk, vrolijk en herkenbaar is, het applaus meer is terwijl een ander op een prachtig maar zwaar stuk klassiek iets minder van het publiek krijgt.
Natuurlijk kijken de echte kenners gelukkig verder.

WWWiske schreef:
:? Huh, Nee zeker bij de kur niet, want daar gaat het toch juist ( voor een heel groot deel) om de muziek? anders kan je net zo goed wel een gewone dressuurproef rijden.

oot123

Berichten: 241
Geregistreerd: 06-02-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-04 10:42

[quote="daffodil"]
Grappig, want ik heb gisteren een advertentie voor haar op Commercieel gezet....

Leuk! weer een collega erbij!
Ik merk dat er veel nieuwe kürmakers bij komen. Ik denk dat het gezond is voor de markt en de mensen hebben op deze manier meer keuze!
Veel succes.

gr.
Olaf

Ragne
Berichten: 1931
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 10:54

Weet je wat veel mensen volgens mij mooi vinden in een kür?
gemarkeerde onderdelen!
de vliegende wissel op precies die ene slag van de snare drum
de overgang naar draf precies wanneer het ritme van de muziek veranderd. Het gaat om de markeringen in de muziek..

'Anschau die perfecte tanz zwischen reiter und pferd'
sorry voor spelfouten, mijn Duits is niet zo..

- Commentator van WDR tijdens de winnende kür van Anky op de Wereldbekerfinale in Düsseldorf -

het gaat om die perfecte dans! perfect op de muziek. Niet om de mooie of herkenbare muziek, leuke bijzaak. Als de dans perfect is, hoeft de muziek helemaal niet herkenbaar te zijn denk ik. Zo lang de muziek het paard volgt en het paard de muziek volgt. En het grote publiek heeft dát ook echtwel door, want dan lijkt alles 'te kloppen'.

Bij herkenbare muziek blijven die associaties mij dwarszitten (ook positief!). Een minder perfecte dans met herkenbare muziek kan wel hoog scoren, misschien door die herkenbaarheid en het bijbehorende kippevel moment.

muziek = emotie OK dan! (al jaren mijn standpunt)
Wil ik nog even toevoegen: een perfecte dans = superemotie!

Leuke discussie!
Groetjes
Lot

WWWiske
Berichten: 1187
Geregistreerd: 12-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 11:39

Oh ja in dit "marktonderzoek" werd ook nog naar bedragen gevraagd. Mijn bescheiden mening is dat het vooral duidelijk moet zijn!!!!, niet vaag Cool , niet dat je voor verassingen komt te staan Verward , je kan denk ik beter een uitgebreide prijslijst geven aan mensen met alle mogelijkheden erop die er zijn, van standaard tot maatwerk, dan dat je moeilijk over de prijs gaat doen, dat is alleen maar drempelverhogend, mensen zullen dan al snel denken dat het helemaal erg duur zal zijn en lopen weg, en dus weer een klant gemist....

Misschien een rare vergelijking, maar ik zie het zo; als je een auto koopt, weet je ook de prijs van een kaal basis model , dat kan je overal horen/zien/vernemen, dan kan je daarnaast nog met een boek vol accessoires hem net zo naar je eigen smaak maken zoals je wilt en dat kost dan extra geld, maar bij ieder dingetje wat je uitzoekt weet je wel van te voren wat het kost, je kan het zo gek maken als je zelf wilt, maar het is wel vooral helder en duidelijk voor iedereen, en zeker toegankelijk.

Mensen die alles (regie, muziekkeuze etc.) uit handen geven zullen dan een ander bedrag betalen dan mensen die een deel van dat werk zelf hebben gedaan, of mensen die een soort standaard kur willen hebben, of een kur volledig op maat, ik kan me voorstellen dat er ook mensen zijn die 1 keer een kur rijden of met heel veel wisselende paarden, en dat je dan ook een "kant en klare" kur die al op de plank ligt prima vindt, geen maatwerk dan dus.

Ik heb laatst gevraagd wat een kur maken kost, lijkt me toch niet zo vreemd als dat nergens vermeld wordt Bloos , maar daar kreeg ik dus geen antwoord op, werd wat vaag over gedaan, moet je wellicht eerst een afspraak maken ofzo, nou dat werkt dus niet, misschien had ik helemaal niet verbaasd gereageerd als ze gewoon een prijs genoemd hadden, maar in dit geval, dacht ik ook, nou laat maar ik ga wel verder zoeken.

amagun
Berichten: 3061
Geregistreerd: 26-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 11:43

saffier schreef:
(zoals edward gal, op sensation/ authum 2003)


Even zeuren hoor Schijnheilig

Dat stukje trance is het "origineel" van William Orbit (Barber's Adagio for strings) De mix die Ed gebruikt weet ik niet precies, velen hebben dit nummer namelijk geremastered o.a. Tiesto, Paul Oakenfold enz

Remember

Berichten: 6005
Geregistreerd: 13-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 11:44

Ragne schreef:
Weet je wat veel mensen volgens mij mooi vinden in een kür?
gemarkeerde onderdelen!
de vliegende wissel op precies die ene slag van de snare drum
de overgang naar draf precies wanneer het ritme van de muziek veranderd. Het gaat om de markeringen in de muziek..

'Anschau die perfecte tanz zwischen reiter und pferd'
sorry voor spelfouten, mijn Duits is niet zo..

- Commentator van WDR tijdens de winnende kür van Anky op de Wereldbekerfinale in Düsseldorf -

Lot


Inderdaad, kan me nog een kür van Coby van Baalen met Ferro herinneren waarbij ik geloof de wissels om de pas op alleen 'slagen' van een drum Verward gereden werden, maar dat vind ik toch wel vreselijk stoer, vandaar dat ik het onthouden heb Knipoog ...

Ik heb zelf ook al wel een idee van hoe mijn kür er ooit Haha! uit komt te zien. Weet iig al op welke muziek in binnenkom! Ik vind het geweldig als er echt spanning opgebouwd wordt voor een onderdeel, onheilspellend deuntje hier, onheilspellend deuntje daar...

En bijv. in de kür van Anky, vanuit een uitgestrekte galop in de pirouette, het lijkt mij leuk als je dan die muziek hoort 'stoppen' alsof je een grammofoonplaat uitdraait ofzo (weet niet echt hoe ik het moet omschrijven, je hoort het tegenwoordig ook wel vaak in popmuziek bij een overgang naar een rustig stukje) en als je daarna weer verder gaat je hem weer 'aandraait' (sorry voor de vage omschrijving Lachen ).

Ik vind muziek van Enya (vooral voor stapgedeeltes), Era ed mooi, hou wel van echt keltische muziek. In de muziek van de Dubliners zitten ook leuke stukken, jammer dat daar vaak op gezongen wordt (veel werk om dat eruit te filteren lijkt mij).

Paar leuke nummers (overigens allemaal gedownload met Kazaa Tong uitsteken ):

Duelling Violins van Lord of the Dance
Fiery Nights van Lord of the Dance
Cry of Celts van Lord of the Dance
Musique Celtique van Celtique Irisch Folk Music
Tempus Vernum van Enya (mijn binnenkomer!)
Crazy Benny van Safri Duo (jammer dat het 'juiste' ritme een beetje ontbreekt, maar dit soort 'drummuziek' vind ik wel vreselijk gaaf, juist omdat je zo mooi kunt benadrukken!)

Uit dit soort muziek, gecombineerd met elkaar zou ik best een kür willen hebben! Dan natuurlijk het liefst uit nummers die niet iedereen kent, wat er op internet staat is behoorlijk commercieel, maar denk dat er genoeg cd's met dit soort muziek te vinden zijn die maar weinig mensen kennen.

En voor een goede kür die echt mooi in elkaar, mooie accenten heeft en origineel is ben ik best bereid aardig wat geld neer te leggen. Weet niet precies hoe de prijzen liggen, hangt natuurlijk van veel factoren af. Wil de choreografie zelf doen, gooi ze ook niet in het diepe wat muziekkeuze betreft, wil veel meebeslissen en mee uitzoeken... Maar nogmaals, zou zo geen concreet bedrag kunnen noemen, maar een paar 100 euro zou ik er zeker wel voor neer leggen als ik er echt blij mee ben!

oot123

Berichten: 241
Geregistreerd: 06-02-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-04 11:47

[quote="WWWiske"]Oh ja in dit "marktonderzoek" werd ook nog naar bedragen gevraagd.[/

We vragen niet echt om bedragen, maar we willen graag weten wat je krijgt voor je geld en of je daar tevreden mee bent.
Ik ben van mening dat je dit erg duidelijk verwoord hebt en ik ben het met je eens.
Ik kan je alleen wel melden dat er soms aanvragen binnenkomen waar je echt niets tot weinig mee kan. Soms weet je niet eens om welk niveau het gaat.
De vragen als" ik wil een kuur, wat kost dit?" zijn een wekelijks terugkerend ritueel.
Toch nemen we elke aanvraag serieus!

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 12:16

WWWiske schreef:
Ik vind de meeste kuren die in de breedte sport worden gereden saai, het is vaak hetzelfde deuntje, het gros gebruikt dezelfde muziek, er zijn maar weinig bijzonderheden te vinden is mijn persoonlijke mening, wat denk ik het belangrijkste is? dat de muziek past bij het paard; lichtvoetige muziek gebruiken bij een lichtvoetig paard, het moet wel "passen" maar ook dat zie je niet vaak, ik denk dat het ook komt omdat de prijs die aan een echte goede kur zit behoorlijk hoog is voor de meeste onder ons.

Ook ben ik voorstander van hetzelf bedenken van je kur, dan kan je meer nadruk leggen op de sterke kanten van je paard

Ik neem aan dat je dan bedoelt dat de kur speciaal gecomponeerd wordt voor die 5 minuten....
Dat lijkt me BAR prijzig.
Lijkt me eigenlijk alleen een optie voor de (semi)professionele muzikant die zelf op zo'n kur rijdt, of die dit maakt voor een goede kennis.


Maar wat ik me nu afvraag is het volgende:
In de meeste gevallen wordt de proef op video opgenomen (als uitgangspunt) en daar dan de kur bij gemaakt.
In bepaalde gevallen lijkt het me simpeler om het om te draaien.
Wél eerst bepaalde stukken muziek uitzoeken met de juiste BPM's, en ook overgangen tussen die BPM's.
Aan de hand van dergelijk "stukken muziek" kan ik dan later wel technisch een proef in elkaar breien.
Dat lijkt me rijtechnisch niet zo'n probleem.

Ik bedoel maar dat ik waarschijnlijk gemakkelijker de baanverdeling kan aanpassen dan de muziek (dat laatste valt in de praktijk altijd een beetje tegen........
..... dan krijg jevan die onnatuurlijke overgangen)

oot123

Berichten: 241
Geregistreerd: 06-02-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-04 12:56

CGJ12 schreef:
Ik neem aan dat je dan bedoelt dat de kur speciaal gecomponeerd wordt voor die 5 minuten....
Dat lijkt me BAR prijzig.
Lijkt me eigenlijk alleen een optie voor de (semi)professionele muzikant die zelf op zo'n kur rijdt, of die dit maakt voor een goede kennis.


Maar wat ik me nu afvraag is het volgende:
In de meeste gevallen wordt de proef op video opgenomen (als uitgangspunt) en daar dan de kur bij gemaakt.
In bepaalde gevallen lijkt het me simpeler om het om te draaien.
Wél eerst bepaalde stukken muziek uitzoeken met de juiste BPM's, en ook overgangen tussen die BPM's.
Aan de hand van dergelijk "stukken muziek" kan ik dan later wel technisch een proef in elkaar breien.
Dat lijkt me rijtechnisch niet zo'n probleem.

Ik bedoel maar dat ik waarschijnlijk gemakkelijker de baanverdeling kan aanpassen dan de muziek (dat laatste valt in de praktijk altijd een beetje tegen........
..... dan krijg jevan die onnatuurlijke overgangen)


De meeste muziekstukken kunnen qua BPM worden aangepast, dit moet je ook weer niet overdrijven natuurlijk alhoewel dit overdrijven soms juist erg leuk is.
Snelheden van muziek is in deze moderne tijden geen enkel probleem meer mits je weet hoe dit te doen.

WWWiske
Berichten: 1187
Geregistreerd: 12-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 13:03

CGJ12 schreef:
Ik neem aan dat je dan bedoelt dat de kur speciaal gecomponeerd wordt voor die 5 minuten....
Dat lijkt me BAR prijzig.


Nee met :"ik ben voorstander van het zelf bedenken van je kur" bedoel ik de cheografie, en vervolgens een mix van bestaande muziek, niet het bedenken van muziek, maar het bedenken van de proef, of bedoel je dat niet? en da's toch niet prijzig, het is een vrije kur, dus je kan daar zelf de volgorde van (de verplichte) onderdelen inzetten, als je een beetje handig ben, doe je dat zelf, is toch leuk? kan je dan een beetje mee spelen, en de eerst indruk is de belangrijkste dus een start met 1 van je sterke oefeningen is al een mooi begin.

ik heb wel eens een oefen kur gereden van iemand anders en dat klopte voor geen meter, dat paard ( waar de kur voor gemaakt was) had een heel andere, iets wat flegmatieke beweging en dat correspondeerde totaal niet met de beweging van het paardje waar ik de kur voor wil hebben, zij heeft juist enorme voorwaartse drang en heeft een andere maat in haar beweging waardoor zij niet op de maat van de muziek liep, wat bij die ander wel was,dus dan moet je toch special een kur laten maken, ook al is dat duurder, geloof jij in een standaard kur, die voor iedereen zou passen dan?

Daarom ben ik tijdens het afdraaien van stukken video met puur en alleen daar op de gangen ( verzamelde en uitgestrekte )gaan zoeken naar muziek die mij aanspreekt en past bij haar, het kostte even tijd, maar nu heb ik zoveel gevonden, dat ik niet meer kan kiezen Lachen , als iemand mij nu daar verder mee kan helpen om het op de juiste manier te mixen onder de kur op video, dan zijn we klaar, da's toch eigenlijk wat jij ook bedoeld, of hebben we nu een miscommunicatie?

oot123

Berichten: 241
Geregistreerd: 06-02-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-04 13:03

Vergeten jullie niet een belangrijk ding?
Het benadrukken van de uitgestrekte gangen is in veel gevallen wel erg belangrijk.
Bij bestaande nummers waar meestal zang bij zit is het moeilijk om juist die stukken eruit te halen voor de uitgestrekte.
Het is helaas nog niet mogelijk om de zang er helemaal uit te halen.
Daarom worden de bestaande nummers geheel opnieuw gemaakt om op deze manier ook wat flexibeler met de BPM om te kunnen springen.
Dit opnieuw maken is wel tijdrovend mits je het goed wil doen. Je moet van elk nummer als het ware een nieuwe eindmix gaan maken.

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 13:04

Probleem is wel dat Anky dan wel keurig op de beats kan rijden, maar een willekeurig Z2-ruiter / paard echt niet.

De tact van een Z2 paard valt in de praktijk bitter tegen, zelfs al als je denkt een tactvast paard te hebben.
Neem voor de lol eens een gewone proef op op video en tik later de beenzuitting pas voor pas uit........... het resultaat valt dan niet mee.
Als je daar dan een exact passend muziek stuk bij moet maken, mag je de BPM zowat wel aanpassen bij elke oefening.
(En dat is zeer goed merkbaar voor het menselijk oor en /of het onderbewuste.)

Als de die proef opnieuw gereden wordt is de beenzetting nooit helemaal gelijk en ga je op verschillende punten de fout in.
De controle over de beenzetting van een paard is op Z2 niveau eigenlijk gewoon te klein.