Onderzoek voor kürmuziek

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
oot123

Berichten: 241
Geregistreerd: 06-02-04
Woonplaats: Amersfoort

Onderzoek voor kürmuziek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-04 20:48

Beste Bokkers,

Voor een nieuw op te starten kürmuziek project willen wij graag jullie mening weten over een aantal zaken.
Jullie antwoorden zullen worden gebruikt om dit project zo goed mogelijk af te stemmen op de wensen die er zijn op het gebied van kürmuziek.
We hebben er voor gekozen om dit via Bokt te doen omdat we dan onze doelgroep goed benaderen, hier zit tenslotte iedereen die er verstand van heeft.
Tevens kan deze informatie ook van groot belang zijn voor alle andere kürmakers die hier op bokt zitten.
Wij hopen dan ook op veel respons.
Iedereen wordt er tenslotte beter van!

Wij zouden graag het volgende van jullie willen weten:

Op de vele evenementen die wij bezoeken zien we veel paarden dansen op nummers in klassiek jasje gegoten van o.a. The Rolling Stones, Queen, Marco Borsato, The Beatles enz enz.

Is het jullie eigen keuze om deze nummers in een klassieke uitvoering te gebruiken.

Zo niet, wat zouden jullie graag anders zien.


Is de muziekkeuze jullie eigen keuze.

Zo niet, wat zou jullie keuze dan zijn.


De prijs die jullie voor een kür op muziek betalen, vinden jullie die in verhouding met het eindproduct? (je hoeft hier geen prijs te noemen als je dit niet wilt, maar het mag wel)

Zo niet, wat is er dan niet goed en wat zouden jullie anders willen zien.


Wat voor tip of suggestie zouden jullie ons kunnen geven.

Je kunt hier alles kwijt, muziek ideeën, thema ideeën noem het maar op.



Het zou leuk zijn als er op dit forum iets zou gebeuren wat erg waardevol is voor de kür op muziek.
Zodra er genoeg reacties binnenkomen gaan wij deze verwerken in een overzicht. Dit overzicht gaan we uiteraard delen met iedereen die aan dit onderzoek meedoet.

Wij bedanken jullie voor alle reacties!


oot123

Berichten: 241
Geregistreerd: 06-02-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-04 21:08

Graag op het forum zodat iedereen weet wat er leeft.

Tnx!

oot123

Berichten: 241
Geregistreerd: 06-02-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-04 22:38

Hoi Lot,

Dit zijn dus DE berichten waar ik op zit te wachten. Dit is voor ons echt hele goede info. Ik ben alleen heel erg benieuwd wat de anderen vinden van jou mening betreffende het klassieke jasje!
Je geeft ons weer nieuwe ideeën en werk!

Leuk dat je zelf ook aan het maken van kürmuziek doet!

Bedankt voor je reactie.

Groetjes,
Olaf

oot123

Berichten: 241
Geregistreerd: 06-02-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-04 08:08

Bedankt voor je reactie saffier.

Best lastig he, zo'n kür in elkaar zetten. Wel goed dat je het probeerd!

oot123

Berichten: 241
Geregistreerd: 06-02-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-04 09:19

Heel duidelijk verhaal wwwiske,

Ik denk ook dat veel mensen een muzieksoort gaan kiezen omdat men dit ooit heeft gezien op een wedstrijd en dat er goede resultaten mee gereden zijn. De abba küren spetteren regelmatig uit de boxen op div. evenementen. Ik zelf denk zeker dat de jury de muziek keuze zal meenemen. Muziek is emotie en dat schakel je niet zo makkelijk uit.
Wel merken we dat de aanvragen qua muziek steeds "jonger" worden, vele mensen willen wat anders en ook de jury zien we jonger worden. Dit wil overigens niets zeggen over de oudere juryleden.

Ragne heeft ook weer goede dingen!

Ik ben een groot voorstander van eigen composities. Wel komt er dan een kostenpost om de hoek kijken en de samenwerking tussen kürmaker en ruiter/amazone moet verder gaan dan alleen een video opname.

Belangrijk is en blijft dat de muziek past bij jou en bij je paard. Kies nooit een muziekje of deuntje omdat het zo lekker bij de jury zal aanslaan. Kies met gevoel en verstand!

Leuke en goede reacties!


oot123

Berichten: 241
Geregistreerd: 06-02-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-04 09:35

Klopt helemaal.
Ik bedoel hiermee dat de muziekkeuze iets los kan maken bij de jury, een bepaalde emotie. Het is een onbedoelde en menselijke beinvloeding.
Iemand kijkt toch met een ander gevoel als er een voor hem/haar lekker muziekje op staat, erg menselijk toch?
Als je gaat kijken bij een grote kürwedstrijd merk je gewoon dat als het deuntje leuk, vrolijk en herkenbaar is, het applaus meer is terwijl een ander op een prachtig maar zwaar stuk klassiek iets minder van het publiek krijgt.
Natuurlijk kijken de echte kenners gelukkig verder.

WWWiske schreef:
:? Huh, Nee zeker bij de kur niet, want daar gaat het toch juist ( voor een heel groot deel) om de muziek? anders kan je net zo goed wel een gewone dressuurproef rijden.

oot123

Berichten: 241
Geregistreerd: 06-02-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-04 09:42

[quote="daffodil"]
Grappig, want ik heb gisteren een advertentie voor haar op Commercieel gezet....

Leuk! weer een collega erbij!
Ik merk dat er veel nieuwe kürmakers bij komen. Ik denk dat het gezond is voor de markt en de mensen hebben op deze manier meer keuze!
Veel succes.

gr.
Olaf

oot123

Berichten: 241
Geregistreerd: 06-02-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-04 10:47

[quote="WWWiske"]Oh ja in dit "marktonderzoek" werd ook nog naar bedragen gevraagd.[/

We vragen niet echt om bedragen, maar we willen graag weten wat je krijgt voor je geld en of je daar tevreden mee bent.
Ik ben van mening dat je dit erg duidelijk verwoord hebt en ik ben het met je eens.
Ik kan je alleen wel melden dat er soms aanvragen binnenkomen waar je echt niets tot weinig mee kan. Soms weet je niet eens om welk niveau het gaat.
De vragen als" ik wil een kuur, wat kost dit?" zijn een wekelijks terugkerend ritueel.
Toch nemen we elke aanvraag serieus!

oot123

Berichten: 241
Geregistreerd: 06-02-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-04 11:56

CGJ12 schreef:
Ik neem aan dat je dan bedoelt dat de kur speciaal gecomponeerd wordt voor die 5 minuten....
Dat lijkt me BAR prijzig.
Lijkt me eigenlijk alleen een optie voor de (semi)professionele muzikant die zelf op zo'n kur rijdt, of die dit maakt voor een goede kennis.


Maar wat ik me nu afvraag is het volgende:
In de meeste gevallen wordt de proef op video opgenomen (als uitgangspunt) en daar dan de kur bij gemaakt.
In bepaalde gevallen lijkt het me simpeler om het om te draaien.
Wél eerst bepaalde stukken muziek uitzoeken met de juiste BPM's, en ook overgangen tussen die BPM's.
Aan de hand van dergelijk "stukken muziek" kan ik dan later wel technisch een proef in elkaar breien.
Dat lijkt me rijtechnisch niet zo'n probleem.

Ik bedoel maar dat ik waarschijnlijk gemakkelijker de baanverdeling kan aanpassen dan de muziek (dat laatste valt in de praktijk altijd een beetje tegen........
..... dan krijg jevan die onnatuurlijke overgangen)


De meeste muziekstukken kunnen qua BPM worden aangepast, dit moet je ook weer niet overdrijven natuurlijk alhoewel dit overdrijven soms juist erg leuk is.
Snelheden van muziek is in deze moderne tijden geen enkel probleem meer mits je weet hoe dit te doen.

oot123

Berichten: 241
Geregistreerd: 06-02-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-04 12:03

Vergeten jullie niet een belangrijk ding?
Het benadrukken van de uitgestrekte gangen is in veel gevallen wel erg belangrijk.
Bij bestaande nummers waar meestal zang bij zit is het moeilijk om juist die stukken eruit te halen voor de uitgestrekte.
Het is helaas nog niet mogelijk om de zang er helemaal uit te halen.
Daarom worden de bestaande nummers geheel opnieuw gemaakt om op deze manier ook wat flexibeler met de BPM om te kunnen springen.
Dit opnieuw maken is wel tijdrovend mits je het goed wil doen. Je moet van elk nummer als het ware een nieuwe eindmix gaan maken.

oot123

Berichten: 241
Geregistreerd: 06-02-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-04 13:35

CGJ12 schreef:
Probleem is wel dat Anky dan wel keurig op de beats kan rijden, maar een willekeurig Z2-ruiter / paard echt niet.

De tact van een Z2 paard valt in de praktijk bitter tegen, zelfs al als je denkt een tactvast paard te hebben.
Neem voor de lol eens een gewone proef op op video en tik later de beenzuitting pas voor pas uit........... het resultaat valt dan niet mee.
Als je daar dan een exact passend muziek stuk bij moet maken, mag je de BPM zowat wel aanpassen bij elke oefening.
(En dat is zeer goed merkbaar voor het menselijk oor en /of het onderbewuste.)

Als de die proef opnieuw gereden wordt is de beenzetting nooit helemaal gelijk en ga je op verschillende punten de fout in.
De controle over de beenzetting van een paard is op Z2 niveau eigenlijk gewoon te klein.


Toch zitten er wel erg goede Z2 combinaties bij hoor.
Wij hebben een Fries op Rock and Roll laten dansen en het was niet alleen omdat het mijn eigen muziek was dat ik kippenvel kreeg.
Nou moet ik wel zeggen dat deze combi er enorm veel tijd in heeft gestoken. Door je proef gewoon veel te oefenen ga je de muziek ook voelen en ga je met takt rijden denk ik.
Ik zie zo enorm veel küren waarin de overgangen of halthoudingen zo knullig gaan omdat de muziek er niet op is aangepast en dat doet, voor mij, veel af aan het totaal plaatje.

oot123

Berichten: 241
Geregistreerd: 06-02-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-04 13:36

CGJ12 schreef:
Vraag je toch de 24-sporen band op? Verward

Da's oud!!!!! Revox?

oot123

Berichten: 241
Geregistreerd: 06-02-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-04 14:44

Ik begrijp dat er een menings verschil is. maarrrrrrr

Wie helpt mij aan nog meer antwoorden op de vragen. Daar ben ik dit topic tenslotte om begonnen.
Ik moet wel zeggen dat ik geniet van alle antwoorden en opmerkingen.

ff terug naar het begin?

gr.
Olaf

oot123

Berichten: 241
Geregistreerd: 06-02-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-04 17:07

WWWiske schreef:
Ja ! doe dat maar want straks ben je je broodwinning nog kwijt, want als jouw doelgroep toch geen tijdsbepalende hulpen kan geven, heeft het rijden van een kur op Z niveau dus ook geen enkel nut, kan je ook wel de radio aanzetten tijdens een gewone proef uit het boek, hebben we OOT PROD. dus ook niet nodig, want goede muziek of niet, we kunnen het blijkbaar toch niet


Ehh oei, nee dat is dus niet de bedoeling dat ik mijn broodwinning kwijt raak, maar mijn doelgroep is wel wat groter wwwiske. Ook voor een lager niveau maken wij muziek. Het zijn jullie woorden en ik mag best zeggen dat ik de discussie goed vindt alleen gaat dit topic hier niet over.
Maar als je over dit onderwerp een topic wilt openen ga gerust je gang, ik doe mee, graag zelfs voor een goede discussie ben ik niet bang.
Als laatste moet je ook wel goed lezen wat ik in een vorig stukje over de Z2 schreef!!!!!

Dus graag terug naar het begin als het mag.

oot123

Berichten: 241
Geregistreerd: 06-02-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-04 18:38

[quote="oot123"]Heel duidelijk verhaal wwwiske,

Ik denk ook dat veel mensen een muzieksoort gaan kiezen omdat men dit ooit heeft gezien op een wedstrijd en dat er goede resultaten mee gereden zijn. De abba küren spetteren regelmatig uit de boxen op div. evenementen. Ik zelf denk zeker dat de jury de muziek keuze zal meenemen. Muziek is emotie en dat schakel je niet zo makkelijk uit.
Wel merken we dat de aanvragen qua muziek steeds "jonger" worden, vele mensen willen wat anders en ook de jury zien we jonger worden. Dit wil overigens niets zeggen over de oudere juryleden.
quote]
Hoi Wwwiske
In dit bovenstaand stukje staat iets over juryleden.
Ik lees in je profiel dat jij ook jury bent. Kloppen deze dingen die ik suggereer? Ik denk namelijk dat je als jury heel anders kijkt naar een kür als de muziek niet klopt of gewoon niet goed is.
Beoordeel je dan niet anders? en kijken/luisteren oudere juryleden niet anders?

Wat een vragen he.

oot123

Berichten: 241
Geregistreerd: 06-02-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-04 21:53

Zit ik gewoon ff in de studio en dus niet op bokt, komen jullie met allemaal leuke nieuwe dingen.

wwwiske, ik ga je zeker pb'en, het lijkt me erg leuk om eens met een kür jury te praten, ik ben er voor om te leren toch?

Tazz, bedankt voor het prijs compliment.

Kadans16, daarom is dit topic ook een beetje. Ik wil graag weten wat jullie er voor willen betalen en daar gaan we dus in de toekomst erg rekening mee houden. Met de tijd zien jullie wel hoe dit topic terugkomt in een kürvorm.
Gezien mijn belofte tegen de mods over commercie gaan we het hier verder niet over hebben.

De kür als ondergeschoven kindje, ook daar wil ik wat aan proberen te doen. Ik ga gewoon sponsoren op kür evenementen. Hoe meer men de küren ziet hoe leuker het zal worden en hoe meer ze worden uitgeschreven.
En hoe meer werk!! toch? (blijf wel eerlijk!)

oot123

Berichten: 241
Geregistreerd: 06-02-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-04 18:26

Wat inderdaad vaak een probleem zal zijn is een geluidsinstalatie.
Op de stal waar mijn vriendin staat ga ik mijn eigen instalatie inzetten. Voor mij is dat redelijk makkelijk omdat ik de instalatie van mijn band bezit.
Maar het huren van een redelijke instalatie is ook niet zo gek duur en er is altijd wel iemand die daar mee om kan gaan.

Geld, ja daar draait het wel vaak om. Ik ga daarom ook een stukje sponsoring voor mijn rekening nemen. Ik denk dat er vele meer zijn die de kür een warm hart toe dragen, dus als iedereen zijn best gaat doen komen we best een eind denk ik.
Ik weet in iedergeval van een paar bekende studio mensen dat die de kür graag vanuit Nederland op een hoger niveau willen tillen.

oot123

Berichten: 241
Geregistreerd: 06-02-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-04 18:33

In Amersfoort bij Marcroix is ook regelmatig een kür op muziek avond. Iedereen kan meedoen vanaf Z1 niveau geloof ik.
Omdat het bij ons in de stad is en wij er zelf een jaar hebben gestaan zijn we ook toeschouwer. Erg leuk. En als je zoiets goed aanpakt is het ook nog eens goed voor de bar omzet. Ik weet zeker dat er best veel plaatselijke ruitersportzaken of weet ik veel wat voor andere ondernemers zijn die dit willen sponsoren.

Mochten er mensen zijn die hier meer tijd in willen steken dan horen we dit wel. Hoe meer ideeën hoe beter!

oot123

Berichten: 241
Geregistreerd: 06-02-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-04 07:51

Toch raar.......

We maken een leuke en leerzame discussie los waaruit blijkt dat iedereen eigenlijk dezelfde mening heeft namelijk "meer wedstrijden kür op muziek", maar als er 10 mensen zijn die aan dit onderzoek mee hebben gedaan dan is het veel.
Ik heb veel aan de info maar 10 man is wel wat weinig.

Waar denken jullie dat dit aan ligt?
Het onderwerp?
Mijn vraagstelling?

Wie helpt nog een handje?

oot123

Berichten: 241
Geregistreerd: 06-02-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-04 16:34

Wat gerrie zegt is ook wel goed. Vanuit de KNHS zou ook iets meer moeten komen.
De factor moeite en tijd is ook zo wat....
Dus eigenlijk is het zo, als er meer wedstrijden kür op muziek worden gehouden dan gaat iedereen meer moeite doen en komen er sponsoren dus geld en dan wordt het leuk.

Ik neem aan dat er best iemand van de KNHS op bokt zit toch?
Wie o wie en waar bent u?
Ik zou het er graag eens over willen hebben.
Volgens mij moet er nu, juist na de olympische spelen toch kür evenementen losbarsten?

Leuk en Big Business voor sponsoren, bar omzetten enz enz?

oot123

Berichten: 241
Geregistreerd: 06-02-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-04 17:29

Ik heb dit kleine onderzoekje ook op div. andere fora uitgezet. Mochten er daar reacties komen dan nemen we deze mee in het totale plaatje.

Verder niemand meer???

oot123

Berichten: 241
Geregistreerd: 06-02-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-04 21:55

Ik ben het wel voor een deel met Theo eens. Het moet niet zo zijn dat iedereen zo maar even denkt er rijk van te worden. Het kost tijd maar bovenal is het leuk. Je moet inderdaad een soort van passie hebben voor het geheel en opleiding in de muziek is ook niet weg. Als ik inderdaad mijn kostprijs zou berekenen naar gelang de uren die er in een kür gaan zitten dan zou ik nog niet eens brood kunnen kopen!

Maar wat bedoel je met het zelf doen Theo? Ik neem aan dat jij al die instrumenten die je in je küren gebruikt niet allemaal zelf speelt?
Leg eens uit?

Dit onderzoekje is dan ook gehouden om er wat van op te steken en ja ik heb zeker commentaar gehad op de küren die ik heb gemaakt en soms terecht. Voor mij is dit een bevestiging dat ik nog een (lange) weg te gaan heb maar zeker de goede weg heb gevonden. Ik heb er inderdaad nog geen 1000 gemaakt dus Theo, respect van deze beginnende kürmaker.
Laten we er allemaal gewoon het beste van maken en goed luisteren naar de mensen wat men wil, ik ben er van overtuigd dat de kür op muziek dan zeker een flink aantal tredes omhoog kan!

Ik hoor het graag van je Theo.

Gr.
Olaf

oot123

Berichten: 241
Geregistreerd: 06-02-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-04 06:16

Ik snap wat je bedoeld Theo, er zijn heel wat thuis editers die inderdaad verbluffende goede muziek uitkiezen en daar een goede kür van maken.

Maar leg me nou toch eens uit, de küren die jij maakt bestaan niet uit kant en klare cd's waarin je gaat knippen en plakken. Als ik op je site luister, dan hoor ik vele bekende melodieen geheel opnieuw gemaakt door jou, mag ik aannemen.
Ook neem ik aan dat je zelf een aantal synthesizers bezit om je eigen composities mee te maken.
Ik snap dus niet wat jij met de eenvoudige weg kiezen bedoeld als je spreekt over editen op de copmputer.
Zonder computer zouden we enorme moeite hebben met het maken van deze mooie producties.
Ik snap wat je bedoeld met waardering voor de mensen die zelf aan de gang gaat, maar als het gaat om küren maken in opdracht voor mensen dan neem ik aan dat jij net zo'n syntersizer man bent als de rest van ons.

Toch?

Olaf

oot123

Berichten: 241
Geregistreerd: 06-02-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-04 09:25

jacobien schreef:
We hebben gebruik gemaakt van muziek van de x files, robbert miles, star wars, twin peaks en voor de galop moet je even aanvullen olaf... ik weet de titel niet meer... Bloos!


Eve of the war!

oot123

Berichten: 241
Geregistreerd: 06-02-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-04 16:42

Dit is weer zo'n typisch geval van mening. Ik snap best dat compusmurf de composities niet mooi vindt. Ik kan ook snappen dat iemand een productie niet mooi vindt, dit zijn allemaal meningen en gelukig mag dat.

Ik snap dus dat smurf van mening is dat het origineel mooier is. Wat ik niet snap is dat de meeste van deze geluiden (space geluiden) uit een synthersizer komen. In deze originele productie zitten de standaard instrumenten en ja ook synthersizer en geen enkele blazer of strijkers, die komen uit de .... ach laat ook maar.
What the F... is er mis met een synthesizer dan?

Wat is computermuziek?
Ik wil best een groot orkest inhuren om een mooie productie te maken, maar dan moet ik heeeel lang sparen of hele hoge rekeningen sturen dus laten we dat maar niet doen.
In de huidige VST wereld kom je een eind.

Ik geloof niet dat ik er meer iets van snap.

Maar goed, ik, en ik hoop anderen ook, heb zeker iets gehad aan deze discussie.
Wat mij betreft gaan we nog door als het daardoor allemaal beter zal worden.

Olaf


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 bezoekers