[JV]Verschil tussen jureren bij pony's of paarden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
daantjuh

Berichten: 1195
Geregistreerd: 31-03-02

[JV]Verschil tussen jureren bij pony's of paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-04 18:39

Ik ben benieuwd of juryleden anders jureren bij de pony's dan bij de paarden.
Ben je bij de pony's soepeler of probeer je hetzelfde te jureren?
Of ben je alleen bij de jongeren soepeler (bijv. bij de A/B-ponytjes)?

Naar mijn idee kom je bij de A/B-ponytjes makkelijker door de lagere klassen heen zonder nageeflijkheid dan bij de grotere pony's. Maar het kan best zijn dat mijn indruk hier over verkeerd is.

Ben benieuwd naar reacties van juryleden!

Soph12

Berichten: 4076
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 19:13

ik ben dan geen jurylid maar heb wel eens geschreven, ik heb het toen ook gevraagd. Ze zei dat als de kinderen erg klein zijn heb ik wel als ik twijfel tussen een 6 en een 7 dat ik bijna altijd wel die 7 geef. Dat is bij de paarden en grotere pony´s minder..

Buggie
Berichten: 387
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 19:20

Ik merk tog wel dat ze bij de pony's soepeler zijn dan bij de paarden. En vooral bij de A/B ponys dat ze daar heel soepel zijn en dat ze dan meestal ook kijken naar dat er zon klein schattig kindje op zit dat ze dan ook hogere punten geven.

daantjuh

Berichten: 1195
Geregistreerd: 31-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-04 19:34

Mijn vroegere instructrice is ook jurylid. Zij zei zelf dat ze inderdaad vooral bij de A/B-ponytjes soepeler is. Ze vindt dat zulke jonge kinderen een winstpuntje verdienen als ze netjes en met plezier hun proefje rijden.

Kel2004

Berichten: 1424
Geregistreerd: 30-08-04
Woonplaats: Almere, of all places...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 20:46

Ik ben dan ook geen jury maar ik rijd dus met een D-pony tussen de paarden. Ik merk bij sommige juryleden dat ze toch liever een paard zien. En vooral in de hogere klasses gaan ze kijken of je klaar bent voor t ZZlicht en dan blijven de punten nog wel eens laag.
Maar als een jury eerlijk is dan moet het volgens mij niet uitmaken.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 07:41

Toen Denies en ik Tjo nog allebei uitbrachten in de B (denies bij de pony's ik bij de paarden) was het verschil wel overduidelijk dat de juryleden pony's veel soepeler jureren dan de paarden.

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 08:51

Bij de pony's ligt de aaibaarheidsfactor wat hoger.............. zeker bij kleintjes.

KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 08:56

Bij mij zit er ook wel verschil in, zeker bij de kleintjes. Ik wil graag dat de kleintjes het leuk blijven vinden en ik bekijk het altijd positief.Maar een volwassen persoon op een paard die een prachtig ei maakt ipv een volte...

ART_UMA

Berichten: 2112
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 09:43

Bij de AB ponies ben ik wel wat soepeler in de zin dat ik geen echt lage cijfers geef, maar ik vind het wel lastig om ze jureren. De helft rijd op het verkeerde been licht en zit er bijna achterstevoren op (dat is wat overdreven). Ze moeten toch een beetje rijden voor een winstpunt, blijkbaar was ik toch te streng ~~}> want ze hebben daarna nooit meer gebeld Cool

fresco

Berichten: 4163
Geregistreerd: 23-07-04
Woonplaats: Akersloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 11:57

Ik heb afgelopen dinsdag avond nog pony's gejureerd.
Ik had daarbij ook een AB combinatie, omdat die kleine pony's zulke korte pootjes hebben, is het super moeilijk voor hun een middendraf te rijden b.v., als ze dan voldoende verruimen krijgen ze zo een zeven van mij!

ikkemetwikke

Berichten: 4801
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: in 't Zeeuwse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 12:40

bij ons was er laatst een ,een shetlander,die moest om binnen te komen,over de drempel van de binnenbak springen!!
dit was een onderlinge hoor!
maar dan is het toch moeilijk om streng te jureren,als zo'n gup op zo'n shetter z'n best doet!
een middendraf is nauwelijks te herkennen.

Emeraldo
Berichten: 3024
Geregistreerd: 16-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 18:34

Normaal wordt er altijd gezegd dat er een enorm verschil is tussen pony's en paarden. Door de jurileden hier wordt gezegd dat alleen de AB-pony's wat soepeler zijn. Mijn mening is nog steeds dat het niet veel verschil is.

astridastrid

Berichten: 5792
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Warmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 18:40

KarinvdM schreef:
Bij mij zit er ook wel verschil in, zeker bij de kleintjes. Ik wil graag dat de kleintjes het leuk blijven vinden en ik bekijk het altijd positief.


Vind ik een goede zaak!
Een kind heeft niks aan 130 punten (is wel eens bij ons voorgekomen), zeker niet als het toch geen mini-pro's zijn denk ik ook. Bij 150 weten ze ook wel dat ze net niet genoeg hebben gereden, dat is meer stimulerend dan 130 (bijvoorbeeld)!

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 18:46

nee, daar ben ik het niet mee eens. Je kunt dan nl geen verschil meer maken tussen best aardig (= 150 bij mij) je moet nog wel wat harder oefenen (140) en dat was een drama (130). Met 150 zit je al tamelijk dicht bij een wp en wat denkt zo'n kind dan als ze de volgende keer een stuk beter rijdt en weer 150 scoort? Dan heeft de jury het weer gedaan. Niet dat ik vind dat je structureel 130 punten moet geven, maar IMO wordt er veel te weinig onderscheid gemaakt tussen 'net net een wp waardig' en 'nog lang niet aan een wp toe'.

Ja, en kleuters op een shetlander jureerde ik ook milder, maar zoals ik een tijdje terig zag nr 1 195 en de laatste nog 170, dat lijkt me ook niet goed.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 19:24

Met onderling hebben wel wel eens gehad dat een meisje op een shet zo heel hoog haalde, en 1e werd terwijl een ander meisje op een grote pony veel netter reed, maar veel minder punten haalde en niet in de prijzen viel. Dat was voor dat meisje echt wel slikken, want die zag echt wel dat ze veel netter had gereden dan het kleinere meisje op de kleine pony, maar ze werden wel bijelkaar gezet voor de prijzen. Dat vind ik dan ook niet helemaal correct... Laat ze dan die beide groepen uit elkaar houden in het klassement.

Overigens heb ik ook wel het gevoel dat in elk geval B en L pony's minder streng gejureerd word dan B en L paarden... Denk ook dat het niveau in de hogere klassen wel hoger is bij de paarden dan bij de pony's (in het algemeen) en er ook strenger beoordeeld wordt. Van volwassenen verwacht je meer, en ze hebben meestal gewoon ook meer ervaring...

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 20:12

Toevallig net met een "verse" jury zitten kletsen, eh ik bedoel natuurlijk vergaderen over haar aankomende eerste ponywedstrijd. Bij de paarden vind ik haar zeer correct( dat is in veel ogen dus streng) maar wat werd er nu van haar verwacht bij de pony's? Ze zit daar dus echt mee, ik ben benieuwd hoeveel winstpunten ze kan uitdelen. Zijzelf was bang dat het er heel weinig werden n.a.v. wat ze zoal zag rondrijden in lessen en op concoursen.

Fitzroy

Berichten: 25106
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 20:50

Ik ben bij de pony's over het algemeen milder dan bij de paarden. Bij de A/B's kom ik eigenlijk niet onder de 150 uit in de B.
Ik vind niet dat je die kleine kinderen die zo hun best doen met 135 pnt. naar huis kunt sturen. Ze moeten het leuk blijven vinden.

judithh

Berichten: 3348
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 23:25

ik jureer de A/B pony's wel iets minder streng, maar dan bedoel ik meer dat als er iets mis gaat ik bv geen 3 of 4 geef maar een 5, winstpunten weggeven terwijl die kleintjes eigenlijk geen nette proef hebben gereden doe ik niet, en dat gebeurd naar mijn mening wel te vaak, het is inderdaad de reactie van...ahhh wat een leuk gezicht...maar ook die combinaties moeten gewoon netjes hun figuren en overgangen kunnen rijden, wel is het zo dat ik die kleintjes niet lager punt als 150, dit omdat kinderen erg gevoelig zijn voor puntjes rijden.
Ik denk dat als je die kleine schattige combi's te soepel gaat beoordelen dat er ooit een punt komt dat ze dan als ze doorstromen naar hogere een klasse vaak een hele grote tegenvaller krijgen omdat er dan wel meer verwacht wordt.

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 06:31

Maar wat dan bij B(beginner) CDE pony's, vragen jullie dezelfde nageelijkheid als bij de paarden?

daantjuh

Berichten: 1195
Geregistreerd: 31-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-04 09:45

Bedankt voor alle reacties tot nu toe!
Amondi, ik heb het idee dat de jury's bij de grotere pony's toch al meer dezelfde nageeflijkheid verwachten als bij de paarden.
Maar daar mogen de jury's ook nog even zelf op antwoorden Knipoog

En nog een vraagje: Kijken jullie nou anders aan tegen een kindje van 8 op een D-pony die amper met d'r voeten onder het zadel uit komt dan een 17-jarige op een D-pony?

vencedor
Berichten: 9350
Geregistreerd: 27-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 13:56

ik vind zo ie zo het de jury bij dressuur niet echt eerlijk..voorbeeld ik reed voor de 2de keer een wedstrijd met mijn paard (heeft geen wedstrijd ervaring) en een meisje bij mij op stal reed ook mee. haar paard spring over viel uit galop en maakte meer van die fouten..terwijl mijn paard het goed had gedaan zeker voor de 2de keer. en alleen hij het jury lid niet aanstond...en dat andere paard hem wel had zij veel hoger , met commentaar: mooi beest goeie gangen. ik kan er best tegen dat ik niet zn hoge punten haal maar als het maar eerlijk is...kreeg ik ook nog een 4 omdat ik hem beloonde Boos! beetje overdreven..

daantjuh

Berichten: 1195
Geregistreerd: 31-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-04 14:06

Ja, dressuur is en blijft een jurysport. Maar ik denk altijd maar zo; Als je echt een goede proef neer zet kan een jury daar niet om heen.

Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 15:44

randie schreef:
ik vind zo ie zo het de jury bij dressuur niet echt eerlijk..voorbeeld ik reed voor de 2de keer een wedstrijd met mijn paard (heeft geen wedstrijd ervaring) en een meisje bij mij op stal reed ook mee. haar paard spring over viel uit galop en maakte meer van die fouten..terwijl mijn paard het goed had gedaan zeker voor de 2de keer. en alleen hij het jury lid niet aanstond...en dat andere paard hem wel had zij veel hoger , met commentaar: mooi beest goeie gangen. ik kan er best tegen dat ik niet zn hoge punten haal maar als het maar eerlijk is...kreeg ik ook nog een 4 omdat ik hem beloonde Boos! beetje overdreven..


Overdrijf je niet een beetje? Het maakt de jury niet uit of dit je 2e keer of je 100e keer is, het moet er gewoon goed uit zien. En dat je paard de jury niet aanstaat is wel erg makkelijk gezegd...

NehnaDagmar

Berichten: 3949
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Roden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 19:26

Maar zie.. ik ben bijna 18 en rijd een fjord.. ik mag dit jaar nog bij de pony's beginnen, maar ga beginnen bij de paarden omdat dat makkelijker is (vervoer etc.) Krijg ik nou lagere punten dan als ik bij de pony's had gereden? (Niet dat het me uitmaakt, gewoon nieuwsgierig..)

fresco

Berichten: 4163
Geregistreerd: 23-07-04
Woonplaats: Akersloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 19:28

Ja, wij als jury's kunnen het niet gauw goed doen, zorg dat je thuis een wereldproef kan rijden en ga daarna pas starten!
Dit is niet gemeen bedoeld, maar een TIP!