Jury's.....zelfde probleem??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
connemara
Berichten: 287
Geregistreerd: 02-06-03
Woonplaats: Doorwerth

Jury's.....zelfde probleem??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-04 14:57

Haj Haj, iedereen.
Ik woon in Gelderland en rijd vanaf Oktober wedstrijden.
Ik het begin gign het super met de winstpuntjes... Zit nu in de L1 Verward
Als ik het idee heb dat het super ging, krijg ik geen winstpunt. ik denk dat ik nu al iets van 8 of 7 keer geen winstpunt heb gekregen.
en ik heb al vaak genoeg meegemaakt dat degene die 1ste was, ook geen winstpunt had.
Ik vind dit egt te erg worden. Het lijkt wel alsof je in de L1 een Z proef moet rijden om een beetje vooruit te komen. En dat bij de pony's nog wel!!... Ik wil graag jullie verhaal horen....
Ik hoop dat er ook jury's bij zitten die hun mening kunnen geven.
Bedankt.
ChristyXxXLady OK dan!

_Romana_
Berichten: 3188
Geregistreerd: 01-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 14:59

Nou precies, heb ik ook! Paar keer eerste zonder winst, heb er nog maar drie! In de B vloog ik er doorheen!

Soph12

Berichten: 4076
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 15:02

ik rij ook in gelderland wedstrijd en ben eigenlijk wel snel door de L1 gegaan, ik had geloof ik mijn laatste wedstrijd alleen geen winstpunt maar dat was dan ook echt geen goede proef. Janneke (JIPKIP) met wie ik ook op wedstrijd ging heeft het ook erg snel gedaan en liza(LIZA VAN LOON) ook dus ik vind het nog wel meevallen eigenlijk. Ik heb een e pony en janneke en liza een d pony

joelledsr

Berichten: 1641
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: ergens ver weg...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 15:14

Tjah als het niveau bij een wedstrij laag is, zal er onder de slechten toch een winaar uit moeten komen, maar de jury zal dan geen WP's geven.
Misschien zijn jij en je pony wel heel snel gegaan, maar wil de jury nu meer bevestiging zien... en daar moet je gewoon op oefenen.
De L1 is natuurlijk ook wel moeilijker dan de B

_Romana_
Berichten: 3188
Geregistreerd: 01-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 15:21

Maar toch is het raar, dan is dus op alle wedstrijden waar ik kom het niveau erg laag, bij paarden wordt er bijv gejureerd, l1 met tien pnt verschil op de l1 pony's

Vd week startte ik ook, 148 en 136 punt, dat is tien punten verschil! Tien punten! Dat is toch echt bar en bar slecht als ik zo rijd, terwijl ik netjes reed, ja hij ging iets te hard( hij was sloom en ik wilde hem aan t werk houden) en iets meer oprichting en de andere proef iets te diep, maar dat zijn bekende fouten bij mij.. Maar dan toch 136!!! en 148 ook! Ik bedoel dat is de eerste keer dat ik 136 rijd en al helemaal zonder winst, in de B had ik, toen hij nog niet aan de teugel liep( 1e twee keer starten) net geen winst, en daarna zat ik altijd rond de 160 of hoger!

Ook bij de paarden vorige week, 1 had 170, ander had 148, moet die ander toch wel bar slecht rijden...

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 15:27

Misschien kun je je protocollen van de L eens naast elkaar leggen en kijken of je telkens dezelfde fout maakt.
Evt je protocollen van de B ernaast en eens nadenken waar nu de fout zit.
In de L1 hoef je echt geen Z proef te laten zien maar inmiddels mag wel van de combinatie wat meer bevestiging verwacht worden en wat meer buiging en stelling.
Probleem met combinaties die door de B vliegen is dat ze vaak nog niet klaar zijn voor de L maar wel te goed voor de B. Dan komt de dip veel harder aan merk ik al.
Dus even goed nadenken, ga eens kijken bij andere combinaties of wedstrijden en vergelijk dat eens met je eigen rijden, kan echt heel verhelederend werken.

Succes in de L!

Buggie
Berichten: 387
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 15:56

nouw ik rijd dan in Friesland maar ik vind het hier wel meevallen. Mijn moeder is jury en dan ga ik vaak genoeg met haar mee en dan heb ik echt zoiest van van mij had die nog niet eens zo hoog gekregen...echt waar.
Maar goed er zitten tog wel goede ruiters tussen en minder goede ruiters jah dan krijg je dat punten verschil. Ik vindt dat zehier in de l en b niet streng zijn echt niet...

maar succes verder!!!!

Squawk

Berichten: 5692
Geregistreerd: 01-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 16:14

Ja ik ken dat, ik rij zelf wedstrijden in brabant en gelderland. Heb kei vaak gehad dat ik 1e werd zonder winstpunten!!

Jammer, maar helaas, kun je nix aan doen!

Tegenwoordig denk k ook niet meer van oh het ging kei goed dus k zal wel een winstpunt hebben, want dat is juist vaak niet het geval, ondanks dat je 1e bent geworden ofsow...

In de B, L1 en L2 had ik ook altijd in de 160/170 punten maar nu in de M mag k al blij zijn als ik 156 heb!!

Maar ik weet ook niet wat het de laatste tijd is met die jury's, ik denk dat ze vinden dat sommige mensen te snel overgaan naar een hogere klasse of iets dergelijks, of omdat er teveel wedstrijdruiters zijn op dit moment... ik weet het niet Verward

_Romana_
Berichten: 3188
Geregistreerd: 01-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 16:47

ja, ik heb de laatste tijd alleen maar strenge jury's getroffen waarbij er bijna dus in geen 1 klasse een winspunt werd gereden, ik bedoel zijn de pony rijders dan echt zo laag van niveau of zijn de jury's erg streng geworden. Bij de paarden valt me op dat dit eigenlijk niet zo het geval is..

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 18:04

Bij de paarden wordt ook meestal beter gereden Romana. Dat komt omdat daar vaak ruiters op zitten die al wat langer op wedstrijden meegaan.
Toch is de overgang van de B naar de L1 niet zo heel groot. Je kunt het beste je proef eens door iemand op laten nemen op video en dan thuis met de protocollen erbij kijken. Voor het oog kan het er vaak heel anders uitzien dan dat het voor de ruiter aanvoelt.

confetti

Berichten: 2152
Geregistreerd: 22-08-01
Woonplaats: breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 18:18

Ik merk wel dat juryleden steeds strenger worden . Onlangs heb ik gejureerd in Waspik en had in de klasse Z1 een hele leuke combi in de ring, maar het paard kon niet spectaculair bewegen. Alle oefeningen gingen wel netjes en ze had een dikke winstpunt. In de tweede proef kreeg ze 20 punten minder, omdat het paard teweinig bewoog, en dat vind ik erg, want ookal kan een paard minder bewegen, ze kunnen net zo goed winstpunten behalen als ze de proef verder netjes rijden, maar goed dat is mijn mening Knipoog .

De verschillen tussen de juryleden blijven groot, want een ieder kijkt er anders tegenaan. Hoewel ik vind dat ze op de bijeenkomsten voor juryleden wel proberen om positief over te komen, maar goed wat ik al zei ieder mens is verschillend.

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 18:25

Die 10 punten verschil, kan dat dan niet liggen aan de twijfeling tussen 5-en en 6-en? Dat ze overal toch maar juist die 5 en niet die 6 geven? (of juist die 6, en niet de 7).

Strengheid vind ik persoonlijk niet slecht, als het dan écht goed gaat zal je dat wel merken. Wat ik wel vreselijk vind is als ze bij de mindere punten er geen commentaar bij schrijven.

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 19:12

Neem het zekere voor het onzekere, neem een camera mee. Neem je proef op en laat hem eventueel aan je instructie zien. Vraag zijn/haar commentaar. Maar inderdaad willen de jury''s betere resultaten zien dan vroeger. Braaf en rustig is niet voldoende. Dat komt natuurlijk omdat ze zo'n hoop problemen hebben bij de hogere klasses( rug wegdrukken niet nageefelijk) En dat is een hard gelag voor de B en L ruiters maar hoe voorkom je anders dat iemand M wordt met een niet bevestigd paard?

_Romana_
Berichten: 3188
Geregistreerd: 01-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 19:15

Ik heb mijn protecollen gepakt, het is 148 bij de proef van pony moet met meer oprichting gereden worden en tempo ligt te hoog( normaal mag ie wat harder lopen in de proefdan dat tempo slome tempo dat hij meestal heeft,en is hij wat luier, dus heb ik liever iets meer de gang erin dan dat t zo'n sloom geheel wordt, wat het snel bij hem wordt aangezien hij, als je maar ff niet je aandacht op hem legt er onderuit porbeert te komen)

Meer oprichting, ik probeer hem zoveel mogelijk naar de hand toe te rijden, handvast en drijven( ophoudingen dus) en meteen weer ontspannen, dan loopt hij lekker los, maar iemand die erbij was zei je moet hem iets dieper laten lopen, beter te diep dan zo, zegt mijn instructie ook, maarja ik deed hem iets dieper, maar hij was nog steeds vrij opgericht, maar dus nog niet goed genoeg, maarja mijn instructie zegt ook, beter iets te diep dan helemaal niet.

Op zich heeft ze daar gelijk in, want ja in de L1 hoeft hij toch ook niet als een z paard te lopen?? En in de proef was hij helemaal niet hangerig zoals hij normaal vaak is. Hij is gewoon een moeilijk paard met een kort halsje, en dan ook nog eens niet zo'n dressuurpaard hals, dus sowieso is hij moeilijk opgericht te rijden, daarbij komt ook zijn luie karakter, dus dan zakt t snel in als ik hem niet heel actief houd, daarom deed ik hem ook zo actief, anders wordt het gewoon echt sloom.

het zijn bij mij dus meerdere ooorzaken, en ook als ik hem niet in de hand rijd of hoe je dta moet zeggen, dan gaat hij helemaal snel te diep. Het is dus absoluut geen makkelijk paard, hij lijkt makkelijk aan de teugel te gaan, maar dat is schijn, dan gaat hij vals lopen..Maar ik vind dan ook dat ze niet kunnen verwachten dat hij perfect loopt, sowieso is het geen dressuurpony qua bouw en qua karakter al helemaal niet, ik moet t ook echt vd oefeningen hebben, middengangen is niet veel bij hem..

Andere proef is 138, en daar staat bij, vaak te diep, nou dat is dus wat zij zeiden, rij hem maar wat dieper, is beter dan dat je hem zo hebt( in de aanleuning want hij neemt zeg maar wel t bit aan, maar loopt dan voor de loodlijn) die iets minder diepere manier waarvan zij weer zeggen dta dta niet goed is, dan loopt hij niet aan de teugel, dan rijd ik hem voor mijn gevoel veeeel lekkerder, maarja dan schijnt t weer dat ze niet punten omdat hij 'te hoog' loopt, al met al een lastig probleem, waar dus blijkbaar veel op wordt gestraft..

Voor mij maakt dat t niet leuker, ik kan hem toch ook meer oprichten als ik hoger zit, dat hoeft nu toch niet, hij kan toch ook licht in de aanleuning lopen en los door zijn lijf en die oefeningen netjes?? Ik ga me dit seizoen nog 1 keer opgeven, en anders ga ik maar ff hard oefenen zodat hij wel als een Z paard loopt als dat zo nodig moet in de L1 want ik weet t niet meer!!! Ik dacht al aan sgw, daar hebben ze niet zo'n groot probleem over dta iets te diep of te hoog lopen, heb ik gelezen, maarja dat vind ik eigenlijk eng dat springen en crossen, terwijl hij daar veel beter op zijn plaats zou zijn, een net proefje, iets te diep maar dat is niet erg, geweldig springen en hij vind t( schijnt) helemaal geweldig om te crossen, volgens mij is hij helemaal thuis in de sgw

Maar ja geen trailer he.. dat maakt een hoop dingen lastig

Fitzroy

Berichten: 25106
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 19:21

Bij de pony's kan ik het verschil tussen B en L1 wel verklaren.

Bij mij kan een pony die niet de hele proef nageeflijk loopt maar iig niet tegen de hand nog wel winst halen in de B. In de L1 vind ik dat je je pony echt wel nageeflijk moet hebben. Dan zou het dus kunnen dat je in de B wel makkelijk je punten haalde maar nu even niet.
Dus ik weet niet hoe dat bij jou is?

Emeraldo
Berichten: 3024
Geregistreerd: 16-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 09:09

Je noemt zelf al redelijk veel mindere punten op tijdens je proef. Je kan er wel bij zeggen dat je pony het moeilijk vind, zijn bouw niet mee heeft en niet makkelijk is met zijn aanleuning, maar daar hoeft een jurilid helemaal geen rekening mee te houden. Hij punt naar wat hij ziet, is het niet zo goed, kan hij je geen hoog punt geven.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 09:22

Te diep is niet goed, dat is wel duidelijk denk ik zo op je protocollen. Te diep wordt nl gezien als verzet (onttrekt zich aan de hulpen) en dat blijkt als hij ook nog eens op turbo-snelheid zn proef loopt.
Het is de kunst om dat middentempo te zoeken tussen net niet te sloom en net niet te snel. Gewoon arbeidstempo dus. En wat jij vaak te sloom vind in je proef is voor het oog een normaal tempo, dus neem je proef eens op op video dan zie je waarschijnlijk al waar het probleem zit.

Eneeehhh bij de SGW wordt je ook gewoon beoordeeld hoor, ook daar is te diep altijd fout! Beetje vaag dat je nu het even niet lukt in de L1 meteen een andere tak van de sport (waar juist nagefelijkheid en gehoorzaamheid troef is) in het leven roept.
Kun je net zo goed endurance gaan rijden, daar schijnt iedere paard wat in de dressuur en springsport niet meekomt geschikt voor te zijn Haha!

Verder vind ik het geen excuus dat je pony een korte en zware hals heeft. Ook die halzen kun je gewoon netjes trainen zodat ze netjes op de loodlijn kunnen lopen. Ik rij zelf met een fjord tussen de paarden (L1+7 in 7 wedstrijden) en die heeft ook een kort dik nekkie maar nooit geen commentaart op mn aanleuning, waar een wil is is een weg zeg ik maar.

Dus ga eens kritisch naar jezelf kijken want daar zit duidelijk het probleem. Rij volgende keer liever een te slome proef die gewoon netjes gaat met netjes afgewerkte onderdelen ipv een F1-proef waar je de onderdelen te slordig afraffelt, stel hem liever wat hoger in dan te laag, liever wat voor de loodlijn en met een netjes tempo en afgewerkte oefeningen dan kin op de borst, racetempo en slordig.

Veel succes!

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 09:59

_Romana_ schreef:
Ik dacht al aan sgw, daar hebben ze niet zo'n groot probleem over dta iets te diep of te hoog lopen, heb ik gelezen, maarja dat vind ik eigenlijk eng dat springen en crossen, terwijl hij daar veel beter op zijn plaats zou zijn, een net proefje, iets te diep maar dat is niet erg, geweldig springen en hij vind t( schijnt) helemaal geweldig om te crossen, volgens mij is hij helemaal thuis in de sgw

Maar ja geen trailer he.. dat maakt een hoop dingen lastig


Bij de SGW moet je ook een fatsoenlijke dressuurproef neerzetten. Een 'slechte' combinatie wordt daar zelfs strenger beoordeeld. Zou je normaal op 140 zitten, dan heb je kans dat je daar op 130 uitkomt. Een goeie combinatie wordt dan wel extra beloond. Je zou dan zelfs op 200 punten uit kunnen komen. Dit is, omdat het verschil in strafpunten in de dressuur gemaakt moet worden.
Niet alle juryleden zijn hier volgens mij van op de hoogte. Soms punten ze ook wel gewoon alsof ze een gewone dressuurwedstrijd aan het beoordelen zijn.

eknein

Berichten: 4347
Geregistreerd: 01-05-04
Woonplaats: Vries

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 10:41

het is ook steeds een andere jury he... messchien jureert(dat heb ik vast niet goed geschreven, geen idee hoe het anders zou moeten) die jury gewoon wat strenger Verward

_Romana_
Berichten: 3188
Geregistreerd: 01-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 15:33

Dat vd sgw heb ik ook maar gelezen hoor Knipoog

Kijk als ik slomer ga, is het weer pony doet te sloom, en nu ging ik hem eens een keer hard aan het werk zetten en harder doorrrijden, gewoon een keer uitproberen van hoe ze daar op reageren, dat was dus blijkbaar te hard..

Ik wilde hem eigenlijk wat voor de LL zetten, zodat hij iig niet te diep kán lopen ( als ik dat in de gaten houd enz) natuurlijk ligt t ook aan mij, ik doe het ook niet altijd even best, maar het wordt ook moeilijker omdat hij een lastig geval is en daarbij als ik me meer op de proef qua figuren concentreer neemt hij het ervan, hij zal niet eens een keer denken, oh we gaan op wedstrijd laat ik eens mijn best gaan doen.

Vippie, die turbosnelheid( t was niet eens turbosnelheid maar goed) heb ik voor gezorgd, ik heb keihard moeten werken om hem zo te laten lopen, hij doet dat echt niet uit zichzelf hoor! Misschien dacht jij dat hij dat uit verzet doet, maar dat is niet zo!

Als hij te diep loopt ligt dat aan hem en aan mij, ik omdat ik dan wat te veel vraag, als ik teveel doe, dan loopt hij al te diep, maar in een vals krulletje, dus als ik hem gewoon veel opdrijf in die teugels doet hij dat niet. En daarbij komt dus ook nog dat hij heel lui is, heel uitgekookt van, oh je let ff niet op of oh dit nou dan lekker sloom sloom sloom.

Als ik hem goed in die teugels rijd of hoe je dta ook zegt, loopt hij heerlijk, dan loopt hij iets voor de LL maar á la, maar ja dta mag dan denk ik niet in de L1 want dan zeggen mijn instructrice en nog iemand dat hij niet diep genoeg loopt, dat hij meer moet. Maarja ik heb zoiets laat ik het eerst zo maar doen en later dan wat dieper.

Ook al krijg ik voor mijn onderdelen goede cijfers, dan heb ik net 158, ja het is een winstpunt( maar ik wil liever wat hoger ook al blijf je er 1 hebben).. Maar ja als ik dus slomer ga rijden, is het weer van sloom geheel enz, als ik hem dan ook nog eens een foutje maak bij het wijken en een andre oefenening is het al gebeurd. En ik hoor van veel mensen, laat hem, niet zo sloom worden, zet hem aan t werk want hij kruipt er gewoon onderuit!!

Fitzroy, hij liep in de B nagefelijk, maar wel iets te diep, als ik zo rijd in de L1 dan zijn mijn punten laag lijkt t wel..

Ik doe ook niet alles goed, mijn pony is ook niet een makkelijke, dat zijn dus de hoofdredenen, dat maakt t allemaal bij elkaar..

Maar waar de discussie eigenlijk over ging( ik was een beetje afgedwaald) was waarom er zo weinig winst werd gegeven, ik bedoel eerste worden zonder winst met nog 7 anderen, is toch niks??? Of gewoon in bijna alle klassen geen winst geven?? Zijn ze dna zo streng of is het niveau te laag??

Emeraldo
Berichten: 3024
Geregistreerd: 16-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 16:41

Laatst was ik 1e van de 11, ik had als enige een winstpunt in de M2. Dat komt dus niet alleen in de L1 voor.

Het ligt aan het niveau, als je 1e bent wil niet zeggen dat je goed bent, het wil zeggen dat je die dag het beste hebt gereden.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 16:43

Tsja ik blijf erbij, sloom, actief en hard zijn 3 verschillende dingen, had is niet altijd actief nl en andersom.
Vind je instructrice niet correct als ze zegt dat je beter wat dieper kunt rijden, je ziet nu zelf dat dat dus niet goed overkomt bij de jury, dus volgende keer iets voor de LL proberen te houden, dan hangt hij voor het oog ook niet zo op de voorhand.
Je geeft zelf eigenlijk het probleem al aan, je moet meer drijven of je pony beter aan je been zetten/houden om hem actief en dus meer opgericht te laten lopen.

Maar idd even terug naar het oorspronkelijke onderwerp: er zit altijd ene golfbeweging bij de jury's heb ik al gemerkt, soms tref je een periode waarin je je wp met 2 vingers in je neus haalt en soms moet je er keihard voor werken en krijg je ze niet. Raar maar waar.
Vaak is het niveau ook niet echt super, maar het kan zijn dat er dan net een nieuwe lichting is overgestapt.
Niet bij de pakken neerzitten, gewoon opzadelen en gaan met die banaan (eeehh ponie), laat jullie niet kisten, straks bij de paarden gaat het er veel heftiger aan toe hoor, dus wen er maar vast aan.

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 16:47

L1 is een klasse hoger dan de B, je moet dus ook een klasse beter rijden dan in de B. Als je voldoende scoort dan rij je eigenlijk goed genoeg voor de L1 maar niet goed genoeg voor de L2. Dat is tenslotte de betekenis van een winstpunt, beter zijn dan de klasse waar je in rijdt.
Je kunt dus ook het beste de B pas verlaten als je vaker ver in de 160 scoort dan maar telkens net een winstpuntje, tenzij je het niet erg vindt om in de L1 niet direct te scoren.

patos

Berichten: 4502
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 19:29

Emeraldo schreef:
Laatst was ik 1e van de 11, ik had als enige een winstpunt in de M2. Dat komt dus niet alleen in de L1 voor.


Daar heb je gelijk in, het is de laatste tijd steeds vaker dat alleen de 1e een wp heeft. Misschien komt dat nu ook wel omdat ik wat hoger rijdt, dan liggen de wp's ook niet meer voor het oprapen. Maar als de 1e prijs geen wp heeft kun je er in 99% van de gevallen ervan uitgaan dat het niveau qua combinaties gewoon te laag was.

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 19:33

Ik heb een beetje het idee dat jij jezelf eronder uit probeert te kletsen:
"Hij loopt met zn hoofd zo want hij is sloom, en hij doet dat maar dat komt door zn bouw, en hij is ook geen dressuurpaard dus daarom doet ie dit, etc."

Even een extreem voorbeeld:
Een jury beoordeeld niet hoe geweldig knap het wel is als een ruiter zijn misschien wel levensgevaarlijke paard in de ring kan houden- ondanks dat daar misschien wel veel meer rijkunst voor nodig is dan met een braaf dier een M-proef rijden, maar een jury beoordeelt het beeld wat 'ie op dat moment ziet. Het boeit die jury niet wat voor beperkingen jij of je paard hebben, hij punt gewoon op de oefeningen die hij ziet!

Verder vind ik persoonlijk dat ze bij de ponies best wel streng mogen punten, ik zie regelmatig combi's in het M2 of Z rondcrossen waarvan ik zoiets heb van 'Hebben jouw ouders de jury omgekocht ofzo?'