Turnen, ook een jurisport... 1 groot verschil

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Turnen, ook een jurisport... 1 groot verschil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-04 17:51

Zij gaan uit van een 10, wij van en 5 of 6.
Zij kunnen een 9.703 halen, wij redden de 90% niet eens..

Ik was gister naar het turnen aant kijken en constateerde dat die jurileden heel anders punten dan in de paardensport.
Zij geven de oefening een moeilijkheidsgraad, en gaan daar van uit. Bij alle foutjes die ze zien gaat er een tiende of meer vanaf.

Bij de dressuur gaan de meesten uit van een 6, is het minder een 5, is het beter, een 7. en je hebt de uitschieters.

Wat mij ook opviel was dat er 6jurileden zaten en de hoogste en de laagste telden niet mee..
hier kan ik me erg in vinden.

*het gaat mij niet persoonlijk om de juri's, maar het verschil van jureren viel mij erg op*

Ragne
Berichten: 1931
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 17:53

Ja nistria, ik heb trouwens ook al eens gehoord dat daarover is gesproken in de paardenwereld. En dan bedoel ik het hoogste en het laagste resultaat wegstrepen...

eerlijk gezegd kan ik me er wel in vinden...

Maar als je de drama's bij het turnen ziet, qua jureren....dan denk ik weer: het is overal niet eerlijk Knipoog

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 18:23

ik heb voor de gein eens dat gedaan met de uitslagen van de GP en de GPS, en het maakt uiteindelijk heel weinig uit.

benneton

Berichten: 1548
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Achtmaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 21:29

Was vorig jaar op Breda hippique en hoorde daar een jruy zeggen "bij Anky ga je uit van een 10, in de basiswedstrijdsport van een 6". Heb dat altijd al een hele rare uitspraak gevonden... waarom wel bij Anky en niet bij ons? Verward

Wat me bij turnen vooral opviel was dat er ook regels waren wanneer je een 10e punt aftrek kreeg.. Bv. bij de landing een stapje achteruit is gewoon 1 tiende... bij ons zou daar heel verschillend over gedaan worden.

Van mij mogen ze het bij paardrijden ook zo doen Haha! Kan best nog wel schelen denk ik

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 21:43

Benneton, in de hogere regionen van de sport is het wel duidelijk wanneer iets een 10 waard is, in de basis is dat nauwelijks te bepalen (is mijn indruk). In de basis lijkt een 8 voor de meeste jury's wel het hoogst haalbaren en het is niet helemaal duidelijk wat je nog meer moet doen voor een 10 en die jury's kunnen je daar ook het antwoord niet op geven.
Neem nou het simpelste onderdeel ooit, verzorging: wat moet je doen om een 10 op verzorging te krijgen????

Nistria, je hebt gelijk hoor en ik ben ook nog zeer voor het systeem dat partijdige jury's uit hun functie gegooid worden.

Cemlys

Berichten: 14953
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 08:23

daar is een heel andere puntentelling, daar begin je bv je wedstrijd met een startwaarde van 9. heel raar en ik snap er de ballen van maar mn zus weet er alles van.

Margo

Berichten: 1636
Geregistreerd: 05-07-04
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 09:11

Volgens mij blijft het zoiezo ellende zolang er jury's aan te pas blijven komen.. Maar misschien is het hoogste en laagste resultaat wegstrepen wel een goed idee...

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 09:16

Ik vind het ook een goed systeem, maar als je dat landelijk zou toe gaan passen heb je voor elke ring al minstens 5 juryleden nodig. Waar vind je die en hoe ga je zoiets betalen?

tweedle
Berichten: 30
Geregistreerd: 02-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 13:41

Ik vind het ook een goed systeem. Het lijkt ook erg duidelijk, met bijvoorbeeld een tiende aftrek bij een hupje in de landing. Maar het blijft toch een jurysport met soms cijfers die niet makkelijk te verklaren zijn. Zoals bij de mannen in de finale van rek.