Piaffe en passage

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pauline
Berichten: 12188
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Piaffe en passage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-04 18:46

Vandaag viel het me op dat de amerikaanse amazone Mc Donalds haar paard heel erg liet "slepen" met de punt van de achterhoef op voornl. de piaffe. Ook achteraf als je alleen de benen gefilmd zag, kon je het echt goed zien.
Maar anderen deden dat ook, en ik vraag me dus af, waarom? Bij mijn weten moet je dan juist een goede afdruk zien dus dat het paard van de grond komt. Maar ik weet dat ik geen echte Z-amazone ben, dus vandaar mijn twijfel Lachen

pevoco

Berichten: 190
Geregistreerd: 12-04-04
Woonplaats: de manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 20:23

De piaffe is de verzamelde draf op de plaats. Bij deze oefening worden de benen diagonaalsgewijs opgetild en neergezet in een verende draf, waarbij het paard op één plaats blijft. De piaffe is een van de zwaarste en moeilijkste dressuuroefeningen. Het paard moet zijn vier benen even hoog optillen om als het ware van de ene stap in de andere te springen. Daarbij wordt de achterhand omlaag gebracht.


De hulpen voor de piaffe : Geef een halve ophouding en rijd het paard voorwaarts met een licht recht bovenlichaam en zit en hele lichte teugelhulpen. Beenhulpen moeten zacht en zwaaiend zijn. De ruiter moet op het paard afgaan; als het goede passen maakt moeten lichte, diagonale hulpen gegeven worden. Als het paard 'kleeft' gebruikt u beide benen tesamen in het ritme van de passen om meer impuls te krijgen, maar de passen niet te versnellen.


Nee, ik zie nergens iets staan over slepen, dat kan dus niet de bedoeling zijn Knipoog

lies

Berichten: 9627
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 20:37

pevoco schreef:


De hulpen voor de piaffe : Geef een halve ophouding en rijd het paard voorwaarts met een licht recht bovenlichaam en zit en hele lichte teugelhulpen. Beenhulpen moeten zacht en zwaaiend zijn. De ruiter moet op het paard afgaan; als het goede passen maakt moeten lichte, diagonale hulpen gegeven worden. Als het paard 'kleeft' gebruikt u beide benen tesamen in het ritme van de passen om meer impuls te krijgen, maar de passen niet te versnellen.



Oooh, simpel zeg

Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 20:42

Dat slepen hoort niet, niet in passage, niet in piaffe en niet in welke gang dan ook.
Volgens mij sleept Brentina niet echt, maar tilt ze op, laat ze haar voet weer zakken en tilt ze weer op voordat ze haar voet neerzet.