Z dressuur = stang en trens erin

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rl_PrincEsS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 13:35

Marliesje schreef:
Ben ik met je eens.
Anti-bit mensen zullen nooit het nut begrijpen van een stang en trens.

Volgens mij dwing je trouwens altijd iets af als je op een paard gaat zitten. Hetzij met een bit, hetzij zonder bit. Tenzij je er in de wei op gaat zitten en hem laat bepalen waar je heen gaat.

Maar zelfs dan dwing je iets af, namelijk dat jij op zijn rug moet zitten....

Nou inderdaad als je niets zou willen afdwingen is de conclusie dat je ze in het wild moet laten leven.

tuffi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 13:46

Wat ontzettend jammer en frustrerend dat er hier door een aantal mensen gesproken wordt van een anti-bitkamp versus een pro-bitkamp. Zo is het wel erg gemakkelijk om jezelf te verschuilen achter "ach die gekke mensen die tegen bitten zijn, ja daar valt niet mee te praten hoor". Dit geeft weer aan wat voor niveau er hier op bokt soms gehanteerd wordt.

Een aantal mensen dat zich verdiept heeft in de werking van het bit en hieruit de gevolgtrekking heeft gemaakt 'liever geen bit', probeert hier duidelijk te maken wat het probleem van bitten is. Door een aantal andere mensen, dat liever zijn kop in het zand houdt, wordt alles wat er gezegd is wat hem niet aanstaat betiteld als onzin.

Als je niet bereid bent te kijken naar je eigen fouten en in plaats daarvan alles wat je eigen denkbeeld tegenspreekt verwerpt, kom je nooit verder.
In wiens belang is dit?
In ieder geval niet in het belang van je paard(en)...

Marliesje

Re: Z dressuur = stang en trens erin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 13:55

Ik heb al een hoop gelezen over bitten. Maar ben niet overtuigd.
Dat is het verschil, ik heb een andere conclusie getrokken. Wil niet zeggen dat ik mijn kop in het zand steek.

Feit is wel dat ik respecteer dat jij graag zonder bit rijdt. Alleen andersom is dat niet het geval.

tuffi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 14:06

Dat zie ik toch anders. Ik probeer je alleen ervan te overtuigen dat -volgens mijn visie- een bit meer kwaad dan goed doet. Of je dat moet zien als het niet respecteren van je wens wel met bit te rijden... tsja daar valt over te discussiëren. Ik dwing je niet ter plekke al je bitten ritueel te verbranden, ik hoop(te) alleen dat je je mening alsnog herziet.
Ik begrijp dat daarvoor een topic als dit niet genoeg is. Ik neem ook niet zomaar iets aan wat me verteld wordt. Ik ga wel op onderzoek uit en vorm dan een gefundeerde mening. Je schrijft dat je zelf een hoop over bitten hebt gelezen. Ik vraag me wel af waar en wat. Want wat ik ben tegengekomen, behalve het hallelujahgeluid van mensen die alles zonder na te denken overnemen en doorgeven, was behoorlijk veelzeggend. Er zijn databanken op internet met wetenschappelijke artikelen die je gratis in mag lezen (van sommigen alleen de samenvatting). Heb je daar al eens gekeken? En de twee boeken die ik al eerder noemde in dit topic?

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 14:09

Ik heb getemt, want deze discussie gaat behoorlijk offtopic. Het was eerst nog een discussie over wel of geen S&T in de Z1, het lijkt me niet de bedoeling dat hier voor de zoveelste keer de discussie wel of geen bit gevoerd wordt. Gebruik de zoekfunctie, daar zijn méer dan genoeg andere topics voor.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 14:14

Inmiddels heb ik net als Lara een hoop discussies gelezen over bitten wel of niet. Vanuit daar ook terecht gekomen in meerdere artikels over. Maar in tegenstelling tot jou niet overtuigd van het feit dat een bit meer kwaad doet dan goed.

Ik zie mijn rijden met bit nog steeds niet als 'een gemaakte fout'.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 14:17

het is tegenwoordig typerend dat elke bit topic tegenwoordig gebruikt wordt om het nut van een bit in vraag te stellen.
Echter was dat niet de vraag of stelling waarmee dit topic gestart is, dus relevantie is nihil.

Wel is verkeerd gebruik nooit goed te keuren, maar dat zien we eveneens bij bitloze optomingen. Dit misbruik spruit voort uit gebrek aan kennis, gevoel en vaardigheid.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 14:22

tuffi schreef:
Wat ontzettend jammer en frustrerend dat er hier door een aantal mensen gesproken wordt van een anti-bitkamp versus een pro-bitkamp. Zo is het wel erg gemakkelijk om jezelf te verschuilen achter "ach die gekke mensen die tegen bitten zijn, ja daar valt niet mee te praten hoor". Dit geeft weer aan wat voor niveau er hier op bokt soms gehanteerd wordt.

Een aantal mensen dat zich verdiept heeft in de werking van het bit en hieruit de gevolgtrekking heeft gemaakt 'liever geen bit', probeert hier duidelijk te maken wat het probleem van bitten is. Door een aantal andere mensen, dat liever zijn kop in het zand houdt, wordt alles wat er gezegd is wat hem niet aanstaat betiteld als onzin.

Als je niet bereid bent te kijken naar je eigen fouten en in plaats daarvan alles wat je eigen denkbeeld tegenspreekt verwerpt, kom je nooit verder.
In wiens belang is dit?
In ieder geval niet in het belang van je paard(en)...

Het heeft niks met verschuilen te maken, ik wees er op dat dit niet de discussie is die hier van toepassing is. Alleen dat het daar nu heen gaat in deze '''discussie'' en dat is iets heel anders.
Als ik daar over moet gaan discusieren ga ik wel naar een ander topic toch?

Rl_PrincEsS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 14:36

Marliesje schreef:
Inmiddels heb ik net als Lara een hoop discussies gelezen over bitten wel of niet. Vanuit daar ook terecht gekomen in meerdere artikels over. Maar in tegenstelling tot jou niet overtuigd van het feit dat een bit meer kwaad doet dan goed.

Ik zie mijn rijden met bit nog steeds niet als 'een gemaakte fout'.

Los van de bit discussie heb ik het op de voet gevolgd en ben ik benieuwd wat je gaat doen?

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 14:44

Wat ik ga doen?
Komende zondag?

Als ie het deze week zo goed blijft doen op stang en trens als gister ga ik die ook gebruiken. Het is mijn laatste wedstrijd met hem, hij is namelijk al verkocht. :)

Nog een keertje foto's maken in Z-outfit en dan nemen we afscheid, gelukkig gaat ie niet ver, blijft voorlopig nog gewoon bij me op stal staan. :)

Rl_PrincEsS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 14:51

Ja aankomende zondag :) Dat is wel leuk dan heb je in ieder geval nog wat leuke foto's. Ik wens je heel veel succes en laat maar even weten hoe het ging. Ik ben benieuwd!

slokkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 14:55

Rl_PrincEsS schreef:
Marliesje schreef:
Ben ik met je eens.
Anti-bit mensen zullen nooit het nut begrijpen van een stang en trens.

Volgens mij dwing je trouwens altijd iets af als je op een paard gaat zitten. Hetzij met een bit, hetzij zonder bit. Tenzij je er in de wei op gaat zitten en hem laat bepalen waar je heen gaat.

Maar zelfs dan dwing je iets af, namelijk dat jij op zijn rug moet zitten....

Nou inderdaad als je niets zou willen afdwingen is de conclusie dat je ze in het wild moet laten leven.

Vergeet niet de volledige infrastructuur van Nederland afbreken en iedereen de zee indrijven.
Geeft de onevenhoevigen de ruimte die ze verdienen!!

:+

Rl_PrincEsS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 15:04

[/quote]
Vergeet niet de volledige infrastructuur van Nederland afbreken en iedereen de zee indrijven.
Geeft de onevenhoevigen de ruimte die ze verdienen!!

:+[/quote]
Haha

mrs_ed

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 15:16

volgens mij lopen er hier een aantal discussies door elkaar en dat is jammer, want het is/zijn nuttige discussie(s).

Daarom even een poging om de boel te ontwarren:

1. S&T wordt op de verkeerde manier gebruikt, het is een middel om de communicatie te verfijnen. Sommige ruiters hangen de S&T te vroeg in terwijl ze er nog niet aan toe zijn of gebruiken de S&T als dwangmiddel om voor elkaar te krijgen wat met een trens niet lukt.
(volgens mij was dit de bedoeling van de TS?)

2. S&T betekent meer ijzer in de mond. Een bit is überhaupt al verkeerd omdat het dier in zijn welzijn wordt aangetast. De mond van een paard is niet gemaakt voor een bit dus moet je dat er ok niet inhangen, laat staan S&T.

3. Een goede dressuurruiter heeft een bit niet nodig, de been- en gewichtshulpen zijn voldoende om een paard de gevraagde dressuuroefeningen te laten vertonen.

1. S&T wordt op de verkeerde manier gebruikt, het is een middel om de communicatie te verfijnen. Sommige ruiters hangen de S&T te vroeg in terwijl ze er nog niet aan toe zijn of gebruiken de S&T als dwangmiddel om voor elkaar te krijgen wat met een trens niet lukt.
Helaas zie ik dit ook in mijn omgeving :( Wat mij betreft mogen ze de S&T verbieden tot LT niveau. De meeste ruiters die net de M2 hebt doorgelopen kunnen nog niet voldoende subtiel met hun paard communiceren om er een S&T in te hangen. Ze gaan met dezelfde kracht om met de S&T als ze met hun trens deden. Met als gevolg dat die paarden ontzettende klappen in hun mond krijgen met alle negatieve gevolgen van dien.
Vandaar ook even onderstaande quote:

cheyentic schreef:
Nativa schreef:
Ik vind het toch niet kloppen. Aan de ene kant maak je de hulpen kleiner, maar dat doe je met een scherper bit. Dus voor het paard scheelt het dan eigenlijk niets. Een grovere hulp met een zacht(er) bit of een kleine hulp met een scherp(er) bit.

nou we komen in de buurt.. tot op dit punt klopt het, alleen in de hogere dressuur worden er meer moeilijk ellementen gevraagt achter elkaar, door subtiler tekunnen zijn met je teugelhulpen kun je ook differentieren in de hulp, zelfde als bij de spoor, de hulpen zitten dichtbij elkaar en door de hulpen dus te verfijnen ontstaat er geen ruis

De druk blijft inderdaad hetzelfde of verminderd, terwijl je veel ruis uit de communicatie haalt. Hierdoor kun je beter communiceren met je paard via je "telefoonlijntjes" waardoor je de gevraagde oefeningen beter kunt uitvoeren. In theorie zou je (en dan laat ik de tweede discussie even buiten beschouwing) je paard dus juist helpen met een S&T. Jammer alleen dat dit vaak niet zo gebruikt wordt. Wat mij betreft mag daar veel stenger op worden gestraft. Kantelt de stang verder dan 45 graden, dan is óf je optoming verkeerd (ketting te los) óf je werkt te hard in . In beide gevallen fout dus strafpunten waard.

2. S&T betekent meer ijzer in de mond. Een bit is überhaupt al verkeerd omdat het dier in zijn welzijn wordt aangetast. De mond van een paard is niet gemaakt voor een bit dus moet je dat er ok niet inhangen, laat staan S&T.

We komen er niet onderuit: een is bit onprettig voor een paard gezien zijn anatomie. Als dressuurruiter en liefhebber van mijn paard accepteer ik dat ik mijn paard enig ongemak bezorg en probeer ik te voorkomen dat dit ongemak omslaat in pijn door te hard in te werken. Want laten we daar wel even onderscheid in maken: ongemak is niet hetzelfde als pijn. Een kapster staat de hele dag op haar benen en ervaart daardoor ongemak. Dit hoeft echter niet om te slaan in pijn zolang ze goede schoenen draagt en haar voeten af en toe ontlast.
Daarnaast wil ik even een kanttekening maken bij het hele schuimverhaal: inderdaad gaat een paard schuimen doordat hij moeilijker kan slikken. Dit wordt echter NIET ALLEEN veroorzaakt door het bit.
Je kunt dit zien aan de bitloze ruiters die met hun paard enige hogere graad van dressuur beoefenen. Deze paarden schuimen ook, niet omdat er ijzer in hun mond zit, maar doordat ze door de graad van oprichting hun hals moeten inbuigen. Door het inbuigen van hoofd en nek is er minder ruimte voor de luchtpijp en slokdarm. Omdat ademen dan belangrijker is, zal de slokdarm minder ruimte krijgen om uit te zetten. Het paard kan daardoor moeilijker slikken en krijgt een schuimlaagje om de lippen.
In mijn ogen toont dit aan dat bitloos geen garantie is voor het opheffen van het al ongemak.

3. Een goede dressuurruiter heeft een bit niet nodig, de been- en gewichtshulpen zijn voldoende om een paard de gevraagde dressuuroefeningen te laten vertonen.

Zien is geloven. Ik hoop dat bitloos rijden snel wordt ingevoerd en dat er goede bitloze ruiters komen die alle klassen doorlopen. En dan heb ik het over bitloos zonder hefboom, dus géén hackamore. Ik heb nog maar één voorbeeld gezien van een ruiter die met een touwhalster een juiste oprichting en verzameling voor elkaar kreeg. Zij kon de meeste oefeningen uit de Zware Tour laten zien, hoewel ze nog niet helemaal perfect werden uitgevoerd. Hopelijk komen er ruiters die zich hier nog meer op gaan toeleggen en zich in de Grand Prix kunnen laten zien. Dat zou het bewijs zijn dat (bitloos) rijden op alleen zit kán en dat we in de toekomst de dwangmiddelen in de kast kunnen laten liggen.

Wat natuurlijk ook kan, is dat een dressuurcrack het eens gaat bewijzen. Dus Anky, Edward, Adelinde, Imke, Jan Peter etc etc etc haal dat bit er eens uit en laat maar zien! :D

Voor mezelf kan ik in ieder geval zeggen dat ik graag bitloos dressuur zou rijden, maar het nog niet helemaal snap. De communicatie met mijn paard is beter als er een bit in hangt, hoewel ik het graag anders zou zien. Wellicht komt er straks ook meer instructie op niveau die de (potentiele) bitloze ruiters kan helpen om goed dressuur te rijden. Voorlopig kijk ik de kat nog even uit de boom.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 16:59

woods schreef:
Wat natuurlijk ook kan, is dat een dressuurcrack het eens gaat bewijzen. Dus Anky, Edward, Adelinde, Imke, Jan Peter etc etc etc haal dat bit er eens uit en laat maar zien! :D .

Deze cracks hebben daar helemaal geen zin in. Ze durven het niet of denken het niet te kunnen zonder twee bitten.
Twee cracks die wel een bitloze demo op Grand Prix niveau hebben gegeven, zijn David de Wispelaere en Gert Wiegand Bruss.
woods schreef:
Voor mezelf kan ik in ieder geval zeggen dat ik graag bitloos dressuur zou rijden, maar het nog niet helemaal snap. De communicatie met mijn paard is beter als er een bit in hangt, hoewel ik het graag anders zou zien. Wellicht komt er straks ook meer instructie op niveau die de (potentiele) bitloze ruiters kan helpen om goed dressuur te rijden. Voorlopig kijk ik de kat nog even uit de boom.

Met "simpele" centered riding lessen kom je al een heel eind. Want zoals gezegd: rijden doe je met je zit, houding, focus en energie.

mrs_ed

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 18:22

Over David de Wispelaere heb ik veel gehoord, maar helaas nog nooit live zien rijden. Is er ergens een filmpje van hem bitloos? Ben zeer nieuwsgierig!

ik weet het, het boek van Anne Muller staat in mijn boekenkast (en wordt regelmatig gelezen en ja, ik weet dat dat geen centered riding is, maar het komt in de buurt. ;) )

Met instructie bedoel ik wekelijks en gericht op de dressuur in de wedstrijdsport. Er zijn wel cursussen die je kan volgen, maar probeer maar eens een instructeur te vinden die wekelijks bij je langskomt voor een privéles. Ben allang blij dat ik een goede "gewone" instructeur heb gevonden :D

Jammer dat je verder niet op de argumenten ingaat.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 19:09

Het centered riding boek wat ik heb staat gaat ook gewoon uit van een paard dat met bit gereden wordt. Ik denk wel dat heel veel goede instructeurs tegenwoordig gebruik maken van deze methode met lesgeven. Tineke Bartels heb ik bijvoorbeeld ook weleens tegen een kind horen zeggen dat ze met teugels vasthouden net moesten doen alsof ze twee plastic bekertjes cola had in haar handen, ze moest wel vasthouden maar niet het bekertje kapot knijpen. Dat is vergelijkbaar met de kuikentjes van Sally Swift. Ik hoor ook altijd dat ik mijn paard vóór me uit moet denken etc. Met bit rijden betekent niet dat je niet op je zit rijdt.
Het schijnt overigens dat je met sommige bitloze hoofstellen zo weg rijd op de 'dressuurmanier'. Ook niet zo gek, als ik mijn halster vergeten ben met uit de wei halen pak ik mijn paard zachtjes achter zijn oren en op zijn neus. Met die twee drukpunten heb je héél veel te vertellen en met een hoofstelriempje wat daar druk op uitoefent waarschijnlijk ook. Ik vraag me alleen af of dat paardvriendelijker is dan het trensje waar ik nu op rijd.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 20:29

woods schreef:
Wat natuurlijk ook kan, is dat een dressuurcrack het eens gaat bewijzen. Dus Anky, Edward, Adelinde, Imke, Jan Peter etc etc etc haal dat bit er eens uit en laat maar zien! :D

Heeft onze premier gekozen voor een carriere in de paardensport, of bedoel je HANS-peter :D
(Even een grapje tussendoor om het leuk te houden)

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 21:14

woods:goed gesproken!Eindelijk iemand die het ook van 2 kanten kan bekijken en open staat voor dit soort dingen.Ik zelf rijd natuurlijk ook gewoon met bit aangezien ik vol op in de sport mee rijd.Door wetenschappelijke onderzoeken is het echter wel mijn plicht na te gaan denken en niet klakkeloos te volgen.zo ben ik mij nu wel aan het verdiepen in de Myler bitten,deze schijnen beter te zijn,meer ruimte te geven om te slikken.Zelf heb ik een rustige hand dus kies ik ook bewust voor dunnere bitten daar er vaak te weinig ruimte is in de mond.Stangen met een hoge tongboog kom je bij mij ook niet tegen.
Het zou inderdaad leuk zijn als we wat meer vrijheid kregen in optoming.Helaas is het altijd moeilijk om bestaande denkpatronen en eeuwen oude gewoonten te doorbreken.

Anoeska:het voordeel van Jan Peter is dat hij geen helm meer op hoeft te zetten met zijn kapsel.

karinna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 16:04

Kabouterdans schreef:
Adjeee schreef:
@ kabouterdans . ooh hahaha foutje;) ja mijn moeder heet conny .. hoe ken je mij dan ?
Van de wedstrijden, wel jammer dat Kijfakker wedstrijd dit jaar de laatste keer was.

Dat vind ik nu ook @kabouterdans, heb het 3 jaar als erg gezellig ervaren!!! :D

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 22:47

Ik kijk naar het paard ik rijd sowieso alles zo veel mogelijk op trens. Soms pak ik S&T in mijn training erbij maar meestal alleen in aanloop naar een concours waar ik Baldo wel op S&T start. Ik kan met S&T nog veel kleiner zijn met mijn hulpen bij hem.
Op concour wil hij soms wat teveel omgeving in de gaten houden waardoor ik met trens dan soms grotere ophoudingen moet maken.
Mijn merrie doet het nu heel fijn op trens ook op concours dus die gaat straks ook op trens mee de Z in

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 22:21

Heb nu wel een stang en trens hoofdstel liggen, maar die zal voorlopig alleen nog eventueel gebruikt worden als trenshoofdstel. Eerst maar eens zien dat ik dichter in de buurt van het Z ga komen. En dan nog eens afwachten tot mijn instructrice ga zeggen dat ik er klaar voor ben. En moet nog gaan sparen voor de stang en trens bitten dus voordat ik er mee zal rijden gaat dat nog heel lang duren (en ermee zal durven rijden). Zeker gezien het feit dat baasje een dure smaak heeft met bitten, maar wil gewoon dat er wat goeds passend in die mond hang. ;)

En moet trouwens eerst opzoek nog naar een bruine gladleren gevoerd met rubber stangteugel (smokkelteugel). Heb anders niks aan de stangteugel, want kan die anders niet vasthouden. :+

Ach ik ken mensen die met een stang en trens rijden terwijl ze nog niet eens wedstrijden rijden. En zie het nog niet gebeuren dat die een fatsoenlijke B proef kan laten zien. :+

mrs_ed

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 08:15

ambre schreef:
woods:goed gesproken!Eindelijk iemand die het ook van 2 kanten kan bekijken en open staat voor dit soort dingen.Ik zelf rijd natuurlijk ook gewoon met bit aangezien ik vol op in de sport mee rijd.Door wetenschappelijke onderzoeken is het echter wel mijn plicht na te gaan denken en niet klakkeloos te volgen.zo ben ik mij nu wel aan het verdiepen in de Myler bitten,deze schijnen beter te zijn,meer ruimte te geven om te slikken.Zelf heb ik een rustige hand dus kies ik ook bewust voor dunnere bitten daar er vaak te weinig ruimte is in de mond.Stangen met een hoge tongboog kom je bij mij ook niet tegen.
Het zou inderdaad leuk zijn als we wat meer vrijheid kregen in optoming.Helaas is het altijd moeilijk om bestaande denkpatronen en eeuwen oude gewoonten te doorbreken.

Anoeska:het voordeel van Jan Peter is dat hij geen helm meer op hoeft te zetten met zijn kapsel.

hihi oeps, sorry HANS Peter.

Ha, fijn dat er nog iemand is die zich niet meteen afsluit voor beide kanten. Wel jammer dat er ineens weinig inhoudelijk meer wordt gereageerd... misschien omdat het weekend is?

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 10:22

Citaat:
Slikken met een bit in

Er is een discussie geweest over de mogelijkheid dat een paard in staat is te slikken met een bit in en of het type bit dat gebruikt wordt van invloed is op het gemak van het slikken. Om te kunnen slikken moet een paard de gelegenheid hebben om zijn tong te bewegen en terug te trekken. Onderzoekers hebben de vraag gesteld of de aanwezigheid van een bit de tongbeweging hindert en het slikken tegenhoudt. In het McPhail onderzoek gebruikten we een endoscoop om de bewegingen van het strottenhoofd vast te leggen terwijl de paarden op een lopende band galoppeerden met het hoofd afgebogen. Analyse van de videobanden toonde aan dat er een heleboel variatie was tussen de twaalf paarden wat betreft de frequentie van hetslikken. Maar de slikfrequentie van ieder afzonderlijk paard was hetzelfde, of ze nu een bit(enkelgebroken trens of een Myler comfort trens), een halster of een bitloze optoming aanhadden. Daarom concludeerden we dat de aanwezigheid van een bit het paard niet hindert in zijn mogelijkheden tot slikken.

http://www.paul-versluis.nl

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 10:25

Maar prober zelf eens een potlood in je mond te doen en dan te slikken, dat gaat toch ook moeilijker? Ja, 't kan wel maar 't gaat wel moeilijker. Ik denk dat 't ook komt omdat ze natuurlijk nageeflijk gereden worden, dan krijgen de luchtpijp en slokdarm toch ook minder ruimte? :)