schiet talentenplan zijn doel voorbij?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

schiet talentenplan zijn doel voorbij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-04 11:22

Nu het Rabo talenten plan een aantal jaren succesvol draait komt er toch enige wrevel.
In het talenten team staan namen als: vd Vleuten, Voorn, van Baalen, van Silfhout.
Aangevuld met mensen die van huis uit gewend zijn om in de paarden te zitten, handelsstal, manege etc. Slechts een paar zijn echt nieuwe namen. Kunnen deze ruiters de top ook niet halen zonder Rabobanktalenten plan? Is het talentenplan, van oorsprong, niet bedoelt om juist diegene een kans te geven die van huis uit niet zo’n grandioze hulp mee krijgen?
De basis om op een talentendag te mogen verschijnen is wel met dit idee opgezet, lijkt mij.
Je komt alleen voor zo’n dag in aanmerking als je de rubriek wint, iedereen evenveel kans. En dan ergens hogerop gaat het mis en kom je veel jonge mensen tegen die familie zijn van..... Maar waar en waarom?


Hou mij te goede, de mensen die in het talententeam zitten zijn echt wel de top van de Nederlandse disciplines, het gaat alleen om het feit dat de sponsoring, die bedoelt is voor mensen zonder hippisch erfgoed, nu toch terecht blijkt te komen bij mensen die het zonder Rabotalentenplan ook moeten kunnen halen. De rabo zou ze gewoon ook individueel kunnen sponsoren en het talentenplan voor de "gewone" talenten kunnen houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 11:26

Ik ben het helemaal met je eens, de namen die nu op het lijstje staan hadden het zonder talentenplan ook makkelijk gered.
Ik heb niet het idee dat ze door het talentenplan net dat duwtje hebben gekregen dat ze nodig hadden om de top te bereiken.
Het zijn zonder twijfel talenten maar hebben echt geen hulp van de Rabobank nodig, door hun eigen contacten binnen de paardenwereld kunnen ze zaken ook makkelijk zelf regelen Haha!
Ik denk dat de Rabobank dan veel beter gewoon als sponsor kan optreden voor de toch al (semi) proffesioneel rijdende ruiters en het talentenplan voor de basissport moet bewaren.
Nu krijgen mensen toch het idee dat het "de verkeerde" worden geholpen.

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 11:41

Ik deel dezelfde mening. Ik heb ooit ergens gelezen dat het plan er is voor mensen met veel talent, maar niet de middelen (en een groot gedeelte daarvan is toch geld) om hogerop te geraken. En dat gebeurt nu niet. De mensen die het zelf al zouden redden worden nu nog eens extra gesponsord, zo zie ik het.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 11:44

Inderdaad heel erg jammer.

Ooit een keer een springwedstrijd gezien. Outdoor, weet niet meer zo goed waar, maar was groots opgezet.

Zie ik een jong meisje met een wat ouder paardje, tussen (sorry Bloos! ) een groepje kwallen die het breed lieten zien. Meisje deed het heel erg goed met haar paardje en bij de laatste hindernis brak haar teugel. Verdrietig Niks geen dure outfit en tuig (wat haar helaas wel parten speelde), was een hele eenvoudige meid.

Had graag gezien dat ze in de prijzen viel.

Zo iemand zie ik graag in het talentenplan terug. Die meiden en jongens die met bij wijs van spreken met een krantenwijk hebben leren paardrijden en een talentje in zich hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 11:45

Deel deze mening helemaal met jullie.
Ik heb er ook al eens een topic over gehad.
Deze mensen zijn er imo al, daar hoeft de rabobank niet meer extra in te helpen.

risthia
Berichten: 249
Geregistreerd: 21-07-04
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 11:47

Ik sluit me geheel bij het bovenstaande aan!!!!

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 11:47

De duivel schijt altijd op de grote hoop..........

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 11:50

Het talentenplan moet keuzes maken...

Ik ben van mening dat mensen zoals een Marlies van Baalen, Maikel van der Vleuten, Vincent Voorn en Diedrick van Silfhout al een heel streepje voor hebben op de échte talenten. Okay, deze mensen kunnnen leuk rond sturen, maar échte talenten zijn voor mij mensen die zelf naar de top rijden. De bovengenoemde 'talenten' hebben al een heel streepje voor op de rest, gezien de ouders en de prestaties daarvan.

Ik denk dat het beter is om een rabobanktalenten plan op te zetten voor ruiters / amazones die zelf niet echt de middelen hebben en voor hen van daaruit verder te werken. Ik denk dat je daar meer aan hebt dan aan een Marlies te steunen die er tóch wel komt...

Of heb ik het mis?

GeJe

Berichten: 2493
Geregistreerd: 12-06-04
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 11:57

De Rabobank sponsort natuurlijk liever combinaties waar van te voren de verwachting hoog is gespannen. Is uiteraard een betere PR dan dat je nooit meer iets hoort van de desbetreffende combinatie.

Verder is de Rabobank wel een beetje hyprocriet. Ze steken erg veel geld in het laten zien "hoe veel ze wel niet over hebben voor de paardenliefhebber..." maar als je bij ze aanklopt "als paardensportliefhebber" blijkt de "paardenbranche" een onzekere en instabiele factor te zijn en moet je het maar zien te redden met je eigen geld...

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 11:59

GeJe schreef:
De Rabobank sponsort natuurlijk liever combinaties waar van te voren de verwachting hoog is gespannen. Is uiteraard een betere PR dan dat je nooit meer iets hoort van de desbetreffende combinatie.

Verder is de Rabobank wel een beetje hyprocriet. Ze steken erg veel geld in het laten zien "hoe veel ze wel niet over hebben voor de paardenliefhebber..." maar als je bij ze aanklopt "als paardensportliefhebber" blijkt de "paardenbranche" een onzekere en instabiele factor te zijn en moet je het maar zien te redden met je eigen geld...

Ervaring??? Haha!

Dominque

Berichten: 436
Geregistreerd: 01-07-04
Woonplaats: noord-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 12:01

Ik vind dat het rabobank talentenplan juist wel werkt. Kijk maar eens naar de resultaten op de jeugdwedstrijden.. we kunnen duitsland nu verslaan, het niveau is de laatste jaren flink gestegen. (dat was de bedoeling van het rabo talentenplan) En de, volgens sommige, echte talenten die niet over het materiaal beschikken worden ook geholpen alleen dit ziet men niet.

Als je zon talentenrubriek wint krijg je ten eerste een gratis les van twee topinstructeurs, dat is toch al enorm. (daar denken veel mensen niet over na, maar vinden jullie het niet heel bijzonder dat je gratis instructie krijgt van in mijn geval edward gal en mieke de kok en dat zijn dus ongeveer 200 verschillende combinaties die dit krijgen en dus 200 combinaties die geholpen worden!)

Als je dan volgens hen talent hebt, zelfs zonder goed paard of goede pony kom je alsnog in de groep die 10 gratis lessen krijgt. Ik heb die lessen ook gehad en in de groepen voor en na mij zaten geen bekende namen. Het talententeam is om voor meer publiciteit te geven aan de A en B kaderleden, daarom is er nu het aankomende talententeam voor degene die nog niet de naam hebben! Het talententeam is niet het hele rabo talentenplan! Het is een onderdeel voor de A en B kaderleden en de grote namen. Die eerste instructiedag, die 10 lessen, zelfs het dekje dat je krijgt is ook een onderdeel van het plan.

Dominque

Berichten: 436
Geregistreerd: 01-07-04
Woonplaats: noord-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 12:01

Structuur Rabobank Talentenplan
De structuur van het Rabobank Talentenplan loopt van brede basis naar smalle top en biedt ondersteuning op alle niveaus. Het is voldoende flexibel om getalenteerde ruiters op alle niveaus in te laten stromen. Met het Rabobank Talentenplan kunnen toekomstige topruiters in een vroeg stadium worden ontdekt, opgeleid en begeleid. Daarnaast voorziet het Talentenplan in een begeleiding van de Pony-, Junioren- en Young Riders-teams in de Olympische disciplines springen, dressuur en eventing. Tot slot biedt de KNHS professionele begeleiding voor de groep ruiters/amazones die de laatste stap naar de internationale seniorentop willen zetten.

http://www.knhs.nl/topsport/talentenplan.asp?rid=12 Lees Knipoog

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-04 12:02

Ha, ook iemand met ervaring voor in investerings aanvraag.
blijft natuurlijk toch staan dat er een groot verschil is in sponsoring en de doelstellingen van het talentenplan zoals ik het begrepen heb. Zo'n meisje als hierboven omschreven zou heel veel baat hebben met een lespakket van een toptrainer. de grote berg schij... van Cgj12 hebben die trainer al in huis en kunnen hun geld dus uitgeven aan paarden en materiaal.
Laatst bijgewerkt door Frantic op 12-08-04 12:07, in het totaal 1 keer bewerkt

arinda

Berichten: 2542
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: 's-Gravendeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 12:05

ik vind meestal dat het de meiden zijn die van pappie en doorgereden paard krijgen en dan daarbij komen..dus dan ist makkelijk en daardoor vervallen de andere talenten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 12:06

Maar dominique jij hebt al een super paard onder je kont..

Ik heb wel eens een echt talantje gezien in de manege les
Echt, ze reed de eerste les al 1000 keer beter als andere na een jaar en dat bleef zo uit groeien.
Zo ontzettend veel ruitergevoel.

Echter haar ouders gingen scheiden, geen les meer, weg talentje

Daar zou het talentanplan voor moeten zijn.
Niet voor mensen die van ouders al een paar getalenteerde paarden krijgenen ook al goede les, vrachtwagen om op concours te komen ed.
Maar naar mensen die dat niet kunnen bekostigen, maar waar wel degelijk talentjes bij zitten.

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 12:09

Dominque schreef:
Ik vind dat het rabobank talentenplan juist wel werkt. Kijk maar eens naar de resultaten op de jeugdwedstrijden..

Die resultaten komen echt niet door de RABObank hoor............... echt niet

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-04 12:16

En 1 les van een topinstructeur smaakt naar meer, maar welk mens kan dat betalen? Het is hetzelfde als een rondje in een Ferrari rijden als beloning voor je rijbewijs. Leuk maar het echte talent heeft er niks aan.
Ikzelf zou er veel meer voor zijn om dat geld te steken in een serie gesponsorde lessen bij een goede basis instructeur. Daar heeft een kind veel meer aan.

AnoeskaB

Berichten: 544
Geregistreerd: 25-01-04
Woonplaats: Annen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 12:22

Misschien zouden ze zich iets meer op de basis moeten richten. Niet hoger gestart zijn dan Z2, bijvoorbeeld.

Meer mensen de kans geven op extra instructie, ipv een kleine groep (die er toch wel zal komen) heel intensief begeleiden.

Dominque

Berichten: 436
Geregistreerd: 01-07-04
Woonplaats: noord-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 12:26

het niveau wordt iig beter... er komt iig meer bekendheid dat er junioren etc rubrieken bestaan mede door rabo talentenplan 5 jaar geleden was t nog niet zo bekend hoor de junioren enzo.

angela heeft zichzelf helemaal naar de top gereden. gertjan bruggink ook. de rest eigenlijk ook. en met een duur paard onder je kont kom je er echt niet, je hebt echt een dosis talent nodig. het talentenplan is nooit opgezet om manege mensen te helpen, dus het streeft zn doel echt niet voorbij en daar ging deze discussie om. dacht ik tenminste Schijnheilig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 12:29

je hebt zeker wat talent nodig
maar een berg talent en een gewoon paard, dan kom je misschien met heel veel werk in de middenmoot in het Z1 terecht, maar echt nooit verder.
daar heb je toch een beter paard voor nodig en een beter paard betekend ook duurder
En veel talenten die dat niet hebben...en er daardoor nooit komen..
En dat ijn dan mmisschien wel talenten, die 100 x meer talent hebben, dan wat nu met het talentenplan meedoen

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-04 12:29

Geld(duur paard) maakt niet gelukkig, maar zeker wel makkelijker.
En ook bij angela zit de instructeur gewoon aan de eettafel en snijdt het vlees aan.

Sprintje

Berichten: 2144
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 12:29

Dominque schreef:
met een duur paard onder je kont kom je er echt niet, je hebt echt een dosis talent nodig.


Klopt, met een duur paard moet je ook talent hebben. Maar bekijk het ook van de andere kant:
Met een minder paard kom je er zelfs mét talent niet Knipoog

En hoeveel jonge mensen met ouders die zelf niets met paarden hebben krijgen een redelijk tot goed sportpaard onder hun reet Verward Dat zijn er echt niet zo heel veel.

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 12:29

Dominque schreef:

angela heeft zichzelf helemaal naar de top gereden. gertjan bruggink ook. de rest eigenlijk ook. en met een duur paard onder je kont kom je er echt niet, je hebt echt een dosis talent nodig. het talentenplan is nooit opgezet om manege mensen te helpen, dus het streeft zn doel echt niet voorbij en daar ging deze discussie om. dacht ik tenminste Schijnheilig


Ben je het met me eens, veel mensen van de rabobanktalenten plan worden juist gesteund door de ouders. De meeste mensen hebben een duur paard onder hun kont, dus daar zal het niet aan liggen, én ze krijgen de steun en begeleiding van huisuit mee. Die ouders willen investeren.

(trouwens, was die Angela niet een dochter van een man met een hele grote manege in Almere???? Verward ik kan het ook mis hebben hoor).

Dominque

Berichten: 436
Geregistreerd: 01-07-04
Woonplaats: noord-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 12:38

met een minder paard en talent kom je er ook. op die instructiedagen lopen ook haflingers en fjordjes mee in de dressuur, en volgens mij zijn dat nou niet echt de talenten onder de dressuurpaarden.

staar je niet blind op het talententeam! kijk is naar deze lijst mensen : http://www.paardensport.nl/topsport/talentselectie.asp ja, ook petra van esch zit daartussen maar van de rest heb ik nog nooit gehoord, die krijgen dus allemaal een les van twee topruiters.. gratis, nou als je talent hebt dan leer je daar heeel veel van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 12:43

Ze hebben al een paard, hoeveel hebben er geen paard, moeten een krantje bezorgen voor een manegelesje
maar zijn wel talentjes?

Weet ik raar om te begrijpen als je zelf wel in de situatie zit dat je een paard krijgt, maar vele kunnen nog maar amper een manegeles betalen, laat staan een pony/paard, trailer, inschrijfgeld enz enz
Want dat lukt niet als je maar 1 ouder hebt die net het hoofd boven water kan houden wat betreft gewoon levens onderhoud.

Net zoals dat talentje wat ik toen zag van de ouders die gingen scheiden...