2 reglementvragen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

2 reglementvragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-04 14:43

Ik heb de KNHS reglementen nagespit, maar ik kon de antwoorden niet vinden.

1. Lengte van de zweep mag voor de dressuur 130 cm zijn. Is dat gemeten met het touwtje aan de zweep of zonder? (laatst stonden ze bij het springen ergens met touwtje erbij te meten)

2. Is een grondbalk voor een hindernis (in het B) verplicht? Of mag de onderste balk ook wel bijv. 10 cm boven de grond zweven?

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 14:55

1. Ik weet niet anders dan dat de zweep zonder touwtje wordt gemeten.

2. Een grondbalk ik niet verplicht in het B springen.

Beide antwoorden ben ik niet 100% zeker van hoor...
Laatst bijgewerkt door Sjaan op 09-08-04 14:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 14:55

jep, ze meten met touwtje en een grondbalk is geloof ik wel verplicht Knipoog

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 14:57

haha die is mooi, wij hebben wel heel erg tegengestelde antwoorden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 15:00

Met touwtje
Zo hebben ze bij mij eens gemeten bij het springen voor ik de ring in ging.
Ik zat op een groen paard, zijn eerste wedstrijd, werd me zweep ingenomen want hij was te lang.
Precies het touwtje te lang, ik zei dat ze het er wel af mochten knippen en ik dan mijn zweep houden, niet dus.

later kregen andere alleen een waarschuwing, ik was de enigste die hem in had moeten leveren Scheve mond
lekker eerlijk
Maar ik was netjes rond met 1 balkje Haha!

En de grondbalk, geen idee of het verplicht is, het ligt er meestal wel, is fijner voor de onervaren paarden, maar verplicht? geen idee

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-04 15:03

Ik heb een dressuurzweep gekocht. In de winkel zweerden ze bij hoog en laag dat het zonder touwtje was. Ik heb het ding in de winkel maar nagemeten MET touwtje. Ze zullen toch geen verschil maken voor dressuur en springen?
Wel stom. Ik ben zelf jurylid (dressuur). En ik weet nog niet eens wat nou de lengte van de zweep mag zijn. Verward

Ik dacht dat een grondbalk altijd verplicht was, totdat er laatst op concours 1 hindernis stond die er geen had. Nou maakt het mij niet zoveel uit, maar ik vond het gewoon opvallend. Dus... wie weet het zeker? Haha!

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 15:05

Dit staat in het regelement voor springen: (vraag 2)

4. Bomen en andere onderdelen van de hindernis liggen op ondersteuningen (beugels of lepels). De boom moet op de ondersteuning kunnen rollen. Deze moet minimaal 18 mm en maximaal 30 mm diep zijn. Voor planken, hekken of andere zware onderdelen van de hindernis moet de diameter van de ondersteuning meer open of zelfs helemaal plat zijn.
-------------------------------------------------------------------------------------
Dat zou dus betekenen dat er helemaal geen grondbalken mogen liggen (behalve op de voet van de staanders), wat me stug lijkt want ik zie vaak genoeg wel grondbalken liggen.

In het B heb ik vaak dat de laatste sprongen zonder grondbalk zijn en de eerste sprongen met grondbalk.

meisje333

Berichten: 662
Geregistreerd: 02-08-03
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 16:11

De zweep wordt met touwtje gemeten, ik heb het eens op de kampioenschappen gehad dat ze controleerden, mijn zweep was te lang. Als ik een elastiekje had mocht ik het touwtje aan mijn zweep binden en dan was ie wel goed. (en dat was alleen voor het losrijden want in de M mag je niet eens met zweep starten, waar ze al niet moeilijk om doen)

Over grondbalken kan ik inderdaad in de regelementen alleen maar hetzelfde vinden als hierboven al is gemeld.

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 19:49

Zwepen worden gemeten incl. de lengte van het touwtje

Grondbalken zijn nooit verplicht, maar altijd toegestaan bij normale hindernissen
In de oefen- en B-rubrieken werken veel parcoursbouwers wel met grondlijn ivm de vaak jonge dieren die er meelopen.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 20:56

met touwtje en zonder grondbalk volgens mij.

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 21:21

Lielle schreef:
met touwtje en zonder grondbalk volgens mij.



zo d8 ik ook Knipoog ik zie in het B idd wel eens sprongen zonder grondbalken

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 22:22

gomir schreef:
Zwepen worden gemeten incl. de lengte van het touwtje

Grondbalken zijn nooit verplicht, maar altijd toegestaan bij normale hindernissen
In de oefen- en B-rubrieken werken veel parcoursbouwers wel met grondlijn ivm de vaak jonge dieren die er meelopen.



Ja vandaar dat ik dus dacht dat het in de B verplicht was.