Concours Stramproy!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
YellyBelly
Berichten: 631
Geregistreerd: 23-02-04

Concours Stramproy!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-04 21:00

Wie is er nog meer geweest? *LOL*

Het was eigenlijk de achtertuin van de paarden, want de paarden die ik verzorg en rijd, staan bij de boerderij daar. Dus het was niet heel erg lang met de trailer Tong uitsteken Sterker nog... We konden te voet! Cool

Ik reed mee met 2 pony's.

Kwieny, in het C-L1, en Heliana, in het D-B.
Met Kwieny had ik 161 puntjes en met Heliana 158 en was ik net buiten de prijzen...
Maar ik was echt super tevreden omdat Heliana pas 3 jaar is, en het haar eerst concoursje was!! Haha! Hebben jullie ook al 'ns met jonge paarden voor het eerst meegedaan? Hoe ging dat eraan toe?

Heliana gedroeg zich in elk geval heel braaf..!

En morgen zijn de paarden aan de beurt, ga ik schrijven.. Kan ik misschien nog wat van leren

Ben benieuwd wie er nog meer naar Stramproy is geweest, of wie morgen nog moet bij de paarden. In elk geval, veel succes alvast dan!!


Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 07:22

Ik ga er vandaag heen! Stramproij is altijd een leuuke wedstrijd!
Misschien zie ik je nog wel!

jaggie

Berichten: 4274
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: omg Venlo/Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 12:59

Zoals je al wist heb ik ook meegedaan gisteren in Stramproy. Ik heb de klasse E-Z1 gewonnen met mijn eigen pony Jafet ben Jaquar.
De jonge pony's konden niet mee, omdat deze een menwedstrijd in Ommen (Drenthe) liepen.

Ik ben al 3 x met een jonge pony begonnen op wedstrijd. De 1ste was toen geloof ik al 5 jaar, hij vloog mij uit de ring, maar was ook mijn allereerste wedstrijd toen. De wedstrijden daarna is hij altijd braaf geweest. Vorige zomer ben ik begonnen met 2 toen bijna 4-jarige. Die waren heel erg heet, (ook thuis met rijden) en op concours waren ze ook nogal snel, was dan ook niet zo'n succesvol seizoen met die 2, maar ik kon ze toen ook maar weinig starten. Ze lopen nu allebei klasse L1, 1tje ga ik L2 starten. En nee met deze pony's start ik geen 10 of meer wedstrijden per seizoen, meestal minder.

Veel plezier met schrijven vandaag.

Maartje__

Berichten: 7413
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Somewhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 18:28

ik had ook mee gedaan. M springen, schoot mn martingaal los, moest ik vastpakken, ik en mn pony waren concentratie kwijt, en dat zorgde voor een balk..

In t Z springen, was ik 2 keer foutloos en 3de.

YellyBelly
Berichten: 631
Geregistreerd: 23-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-04 18:46

Marliesje: Ik weet natuurlijk niet hoe je eruit ziet, maar wie weet zie ik je nog wel een andere keer Lachen

Jaggie: Jah! Super goed gedaan zeg! Het schrijven was heel leerzaam en leuk! Ik ga met Heliana in het begin denk ik ook nog maar heel weinig starten, in Kessel nog (jij toevallig ook?), en dan in de winter, maar dat zie ik dan nog wel...

Maartjuh: Proficiat, 3e is goed! Vervelend van die martingaal zeg. Maar gelukkig zijn er geen ernstigere ongelukken gebeurd (zoals vorig jaar..)


Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 20:27

Je had in mijn profiel kunnen kijken! Knipoog

Iig was ik eerste in B-dressuur en 3e met B-springen.

jaggie

Berichten: 4274
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: omg Venlo/Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 21:27

@ yellybelly ja ik start ook in Kessel, ik start daar voor de 1ste x Z2. Waarschijnlijk schrijf ik me ook nog bij voor het B springen, dat wil ik weer oppakken als dat goed gaat, ga ik daarna over het L. En misschein schrijf ik nog met een andere pony bij in het L2 dressuur , ook debuut.

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 21:39

ik ben vandaag wezen kijken..rond half 11 waren we er, rond 12.00 weer even weg gegaan om vervolgens voor de Z2 categorie terug te komen. Het viel me behoorlijk tegen qua ruiters. We waren laatst in Roggel en daar zaten veel vriendelijkere ruiters tussen. Er liepen wel een paar prachtpaarden!

Suzy

Berichten: 2241
Geregistreerd: 16-02-02
Woonplaats: Ittervoort ( L)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 22:05

Ik ben vandaag ook nog daar geweest. Moest rond 10 uur met m'n haflingertje rijden in het L2, er waren ontzettend veel afmeldingen zeg........terwijl alle dressuur (uitgezonderd de Z2) 's morgens was, en het viel met die wind nog best mee kwa hitte.....

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 22:50

#Ymke# schreef:
ik ben vandaag wezen kijken..rond half 11 waren we er, rond 12.00 weer even weg gegaan om vervolgens voor de Z2 categorie terug te komen. Het viel me behoorlijk tegen qua ruiters. We waren laatst in Roggel en daar zaten veel vriendelijkere ruiters tussen. Er liepen wel een paar prachtpaarden!


Die van mij dan ook gezien? Ook een prachtpaard (dat vind ik iig)

lieke2
Berichten: 2127
Geregistreerd: 12-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 23:05

Het was best wel warm, maar met de wind best uit te houden hoor!
Ik heb vandaag staan fotograferen, vanochtend bij de ringen 3 en 4, in de middag bij de z2.
Vond je het dan minder aardige mensen? is me niet opgevallen hoor!

Inderdaad wel een paar hele mooie paarden, sommige lieten ook hele mooie proeven zien.
Alleen die rietpluimen langs ring 1 Haha! daar was niet iedereen van gecharmeerd....

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 23:14

Aha, jullie hebben bij dressuur gestaan, jammergenoeg geen foto's geschoten bij het springen, mijn vader had wel een camera bij maar de batterij was jammer genoeg leeg dus geen foto's.

passie

Berichten: 2323
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Roermond

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 08:15

Ja daar ben ik ook geweest!!
Met dressuur had ik 158 punten en was ik 12de ofzoiets in de D-B
En met springen was ik 8ste in de D-B
Even tussendoor wie gaat er naar Beaxem?

lieke2
Berichten: 2127
Geregistreerd: 12-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 11:37

Marliesje schreef:
Aha, jullie hebben bij dressuur gestaan, jammergenoeg geen foto's geschoten bij het springen, mijn vader had wel een camera bij maar de batterij was jammer genoeg leeg dus geen foto's.


Om ook een keer de dressuurmutsen vast te leggen Knipoog , fotograferen wij geen springers waar door deze weleens verontwaardigd willen reageren... Cool
Was wel een leuke wedstrijd vond ik!

jaggie

Berichten: 4274
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: omg Venlo/Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 13:26

Citaat:
Alleen die rietpluimen langs ring 1 daar was niet iedereen van gecharmeerd....


helemaal geen last van gehad zaterdag met mijn pony Schijnheilig , hij ging alleen maar VOL op de rem, aansteller, die dingen zag je amper. Maar wij waren dus niet de enige combi die daar last van hadden?

@Passie ik ben uiteraard ook in Baexem a.s. weekend Lachen

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 17:56

lieke2 schreef:
Vond je het dan minder aardige mensen? is me niet opgevallen hoor!



Niet minder aardig in de zin van stomme mensen, maar minder vriendelijk tegenover de paarden. Veel geprik en gemep met de zweep. Een meisje reed met haar koffievos en die was als een gek aan het strekken, paard kon al niet meer, z'n been was al bijna horizontaal, en nog steeds slaan met de zweep, niet 1 keer maar echt elke keer achter elkaar! Daarna ging ze een "show" weg geven in een lege ring en daar bleef ze maar vechten met het paard, het moest alsmaar meer! Geen vriendelijk beeld
Er liepen wel een paar toppers rond hoor! ook supernette ruiters, maar het viel me op dat vergeleken met een paar andere concouren, deze nogal onvriendelijk oogde wbt ruiters/amazones.

Sjaad

Berichten: 4728
Geregistreerd: 04-04-04
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 18:06

Ymke, bedoel je iemand uit Ring 2, M2 dressuur?
(Ik moest daar schrijven)

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 19:32

ik heb echt geen ideee welke ring het was. Wel tegen de Z-bak, uitgerekend denk ik dat het de M-ring was.. Heb haar verder niet in een proef zelf gezien!

lieke2
Berichten: 2127
Geregistreerd: 12-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 22:23

Tegen de Z-bak aan, was ring 3, wel m2 proef.
en het valt me tegenwoordig steeds meer op dat de paarden van die ' vlekken' hebben waar de spoor zit. Aan het been noemen ze dat....

pieternel
Berichten: 278
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: groningen en binnenkort weer in brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 12:31

Sommige paarden "tekenen" heel snel op plaatsen waar vaak "iets" tegenaan komt. Als het geen open plekken met bloed zijn, hoeft het echt niet altijd zo dramatisch te zijn hoor. Niet alle paarden lopen zo makkelijk in alle oefeningen en hebben net vaak een beetje ondersteuning nodig. Ook met het verzamelen vergt dat nu eenmaal wat meer "werk". Begrijp me goed er is verschil tussen gewoon gaan zitten prikken en het inderdaad aan het been houden van een paard. Bij meer verzameling is het vasthouden van deze verzameling dan ook onlosmakelijk verbonden met het paard aan het been houden om door deze verzameling de oefening dan ook goed op het achterbeen uit te kunnen voeren. In de B en L speelt dit allemaal nog niet zo. En bovendien vind ik het over het algemeen dat de ruitertjes/amazones bij de pony's hun benen nou niet altijd netjes stil kunnen houden en vaak dan ook doordat er met een spoortje gereden word uit gewoonte met hun benen "klapperen" en zo de pony ook vaak onnodig raken.

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 12:54

pieternel schreef:
Sommige paarden "tekenen" heel snel op plaatsen waar vaak "iets" tegenaan komt. Als het geen open plekken met bloed zijn, hoeft het echt niet altijd zo dramatisch te zijn hoor. Niet alle paarden lopen zo makkelijk in alle oefeningen en hebben net vaak een beetje ondersteuning nodig. Ook met het verzamelen vergt dat nu eenmaal wat meer "werk". Begrijp me goed er is verschil tussen gewoon gaan zitten prikken en het inderdaad aan het been houden van een paard. Bij meer verzameling is het vasthouden van deze verzameling dan ook onlosmakelijk verbonden met het paard aan het been houden om door deze verzameling de oefening dan ook goed op het achterbeen uit te kunnen voeren. In de B en L speelt dit allemaal nog niet zo. En bovendien vind ik het over het algemeen dat de ruitertjes/amazones bij de pony's hun benen nou niet altijd netjes stil kunnen houden en vaak dan ook doordat er met een spoortje gereden word uit gewoonte met hun benen "klapperen" en zo de pony ook vaak onnodig raken.


Ik weet inmiddels wel het verschil tussen gewoon aan het been zetten dmv spoortjes, of het voorwaarts werken dmv spoortjes. De eerste lijkt mij de reden van sporen (afgezien van verfijnen van hulpen). Wat ik heb gezien (buiten het meisje met de koffievos even om) waren 10 ruiters van de 10 met sporen. Ik heb in de 3 uur tijd dat ik er heb gelopen, op het dressuurlosrijdterrein (leuk woord voor galgje Tong uitsteken ) welgetelt 4 ruiters zonder sporen gezien! Ik heb niks tegen sporen, maar wel tegen deze manier van sporen gebruiken. Gewoonweg 9 van de 10 ruiters gebruikten ze verkeerd, dat de jury daar niet meer op gaat letten..

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 15:04

In de M en hoger ben je ook verplicht om met sporen te rijden! Knipoog

lieke2
Berichten: 2127
Geregistreerd: 12-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 10:25

Volgens mij is dit allemaal al lang en breed uitgemeten op een ander topic op RT Haha!
Ik heb niets tegen sporen maar vind het wel vreemd dat de sporen dan zo vaak ergens langs moeten komen dat je dit gaat zien Verward

Ik ben zelf van mening dat aan het been houden niet letterlijk betekent aan het been houden, dus continu het spoortje eraan houden. Dit doe je middels kuitdruk en anders denk ik betere instructie gaan halen
Tuurlijk moet je ze actief houden, maar mijns inziens doe je dat echt anders, laat ze wachten op wat komen gaat, schakelen helpt hierbij goed.

Maar goed, ik heb ook de wijsheid niet in pacht, anders zou ik wel meemogen naar de OS Clown en zolang dat niet is, zijn er meerdere wegen naar Athene (vanaf september weer naar Rome Knipoog )

pieternel
Berichten: 278
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: groningen en binnenkort weer in brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 13:11

Het is ook de bedoeling om je hulpen zo te verfijnen dat je een spoortje niet meer zo veel hoeft te gebruiken. Het is ook te wijten aan veel te weinig goede instructie in deze en het feit dat het wel stoer staat om met sporen te rijden (niet altijd, vaak wel) Ook IK vind dat je een paard/pony zonder sporen moet kunnen rijden, maar in de praktijk zie je wel anders. Het is alleen jammer dat als iemand die er pertinent op tegen is iets ziet waar een ruiter/amazone toch vaak niet veel aan kan doen, dit zo opgeblazen word. Het bekijken van combinaties gedurende het gehele losrijden en dan juist diegene die zich afzonderen, geeft vaak een beeld van hoe het niet moet....

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 18:01

Marliesje schreef:
In de M en hoger ben je ook verplicht om met sporen te rijden! Knipoog

Kan je vertellen dat die ik heb zien rijden sóchtends zeker geen M waren

Maargoed, zo gaan we flink offtopic Haha! Ik ben ook helemaal niet antispoor, rij er zelf ook mee, maar niet om een paard voorwaarts te schoppen..

Vind het altidj geweldig om op concours te kijken, en commentaar te geven. Dan valt je op hoeveel verschillende manieren,ruiters en paarden er zijn..
Komende 3 weekenden ben ik weer druk met kijken, baexem, kessel en melick! ik ben er ook