Triest dieptepunt in wedstrijdstress

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 15:54

Fitzroy schreef:
Mensen die op een uitslagenlijstje zitten te turen en je onderaan zien staan met zulke punten en daar vaak nog lol aan beleven ook , ik ken de paardensport.


Ja, die zijn er zeker.

Ik heb vroeger ook heel veel last gehad alleen al vanwege het idee dat mensen al lopen te giebelen als er een oefening in je proef de mist in ging, of dat je weer eens geen winst had en ze er de grootste lol aan beleefden.

Ook ik kwam meer nerveus op een wedstrijd vanwege deze mensen, dan vanwege de wedstrijd zelf.

Nu niet meer. Ik kan het nu aardig relativeren.

Hoe? Door in te zien dat ik met mijn paardje niet dikke winst kan rijden. Door in te zien dat er meer is dan alleen die wedstrijden. Door in te zien dat ik überhaupt blij mag zijn dát ik kan/mag rijden, want een hele hoop mensen dit niet uit financieel- of door gezondheidsredenen.

En ja, áls het even niet lekker gaat, of de punten vallen tegen, dan heb ik wel buikpijn. Maar dat duurt gelukkig niet langer dan een kwartiertje. Want als ik dan zie wat een schat aan ervaring we met die dag hebben opgedaan, maakt het allemaal niet meer uit.

Afgelopen zondag had ik ook wedstrijd. En geen winst, vanwege kleine rotfoutjes. Maar rijtechnisch héérlijk gereden. So what? Lachen


Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 18:06

Fitzroy schreef:
Tijdens het losrijden zit ik zelfs te bedenken dat ik een bevoorrecht mens ben. Dat het prachtig weer is, dat het leuk is om wedstrijden te rijden. Dat ik gezond ben (voor zover ik weet Knipoog ) en toch: dat wat ik in mijn hersenpan denk, vertaalt zich niet naar de rest van mijn lijf.


Je zei net nog wat anders Haha!

Citaat:
Het is idd een vorm van faalangst. Ik ben van tevoren al bezig met de concurrenten en tijdens het losrijden wordt dat alleen maar erger als ik al die megagave paarden zie lopen.
Ik voel me dan zo klein worden en pats boem, al mijn zelfvertrouwen is weg.


Ik denk dat jij denkt dat je jezelf bewust wilt maken van de feiten die jij positief noemt, maar deze nog niet daadwerkelijk tot je doordringen. Eerder van: "Ik MOET blij zijn, want ik rij nu een wedstrijd. Ik MOET lachen, want het is lekker weer, etc. etc...".

Je "instinct" oftewel angst neemt het uiteindelijk dan toch over. Ik denk dat jij oogklepjes nodig hebt, want je bent veel te veel afgeleid door je omgeving. Een goed gesprek met Rico Schuyers (Sportpsycholoog) kan je denk ik een heel eind op weg helpen. Hij "traint" je om naar een bepaalde concentratie te werken.
Ik zal eens informeren voor je als je wilt, waar hij te bereiken is Knipoog

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 13:17

Jnien schreef:
Eigenlijk................... doet et me goed om te lezen dat er zovele 'last' van hebben!
Zelf heb ik er 'pas' last van sinds ik in het Z1 rij


Ben nog nooit zo relaxed de ring ingegaan sinds ik GP ben. Ik maak toch geen schijn van kans tegen die zwaargewichten en is dus elke proef gewoon mooi meegenomen om ervaring op te doen voor later Lachen


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 bezoekers