Triest dieptepunt in wedstrijdstress

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Fitzroy

Berichten: 25091
Geregistreerd: 11-01-01

Triest dieptepunt in wedstrijdstress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-08-04 13:50

Dat ik een stresskip ben is een aantal van jullie wel bekend maar vandaag bereikte dat toch wel een dieptepunt.

Ik zou hier op het concours in Lisse starten, een gewone proef en de kur op muziek. Na wat oefenen deze week waar het al niet naar mijn zin ging, besloot ik dat de kur toch wat te hoog gegrepen was en die heb ik afgezegd.
Ik kon wel 2 Z2-proeven starten en dat moest haalbaar zijn.

Vandaag dus vol goede moed op concours. Aan Fitz zou het niet liggen die had gisteren nog met een megacscore gewonnen Knipoog
Met losrijden begon de ellende, ik blokkeerde totaal, kon mijn linkerhand niet meer ontspannen en Fitz maakte daar gretig gebruik van en pakte vol vast. Helemaal terecht van hem, hij werd steeds narriger en dan kan hij het nog wel eens op een lopen zetten.
Het had totaal geen zin om nog verder te rijden dus ondanks wat peptalk van mijn moeder Ach gut en zelf wetend dat er totaal niets op het spel stond heb ik besloten om niet te starten en ben teruggereden naar de trailers.

Dat het zo ver kon komen dat ik door de stress niet meer zou starten had ik eerlijk gezegd nooit verwacht.
1000 x kan ik tegen mezelf zeggen: wat stelt het nou helemaal voor, maar toch op het wedstrijdterrein slaat het toe en kan ik niet meer normaal rijden en denken.

Het stomme is dat ik tot de Z2 altijd wel zenuwachtig was maar nooit zo extreem en het lijkt iedere keer wel erger te worden.
Normaal is het niet, maar hoe kom je er nu vanaf?

Meest logische stap is om niet meer te starten maar ik wil graag verder met jureren en daarvoor moet je bep. klasseringen halen.

Dus hier zit ik nu, gedesillusioneerd en me afvragend of ik er ooit nog vanaf kom.

De gouden tip is van harte welkom

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.



Fitzroy

Berichten: 25091
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-08-04 14:01

Tigger schreef:


Wat vervelend zeg, is het een vorm van faalangst? Het op dat moment in het middelpunt staan, alle ogen zijn gericht op jou?


Het is idd een vorm van faalangst. Ik ben van tevoren al bezig met de concurrenten en tijdens het losrijden wordt dat alleen maar erger als ik al die megagave paarden zie lopen.
Ik voel me dan zo klein worden en pats boem, al mijn zelfvertrouwen is weg.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Fitzroy

Berichten: 25091
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-08-04 15:47

Dees schreef:
Misschien een heel moeilijk iets hoor, als je een tikkie steberig bent aangelegd, maar waarom op het moment dat je toch al terug rijdt naar de trailer, niet denken "ik ga gewoon een trainingsrondje voor mezelf rijden, puur om van mezelf te winnen". Bepaal voor jezelf tussen je oortjes dat je 'buiten mededinging' meedoet. Dan nu misschien niet meer voor de opleiding van je paard, maar puur zodat jezelf toch start.



Dees, ik was op weg naar de trailer toen ik mijn moeder tegenkwam die niets vermoedend kwam kijken.
Die stuurde mij terug onder dit motto Knipoog
Maar wat voor waarde had dit? Het losrijden ging al niet, dus hoe kun je dan zo de ring in gaan?
Fitz wordt daar niet beter van en voor mijn zelfvertrouwen zou het NOG slechter geweest zijn als ik met bv. 156 pnt. de ring uitgekomen zou zijn, wat zeker niet gek geschat is met een ruiter/paard die niet loslaten.
Mensen die op een uitslagenlijstje zitten te turen en je onderaan zien staan met zulke punten en daar vaak nog lol aan beleven ook , ik ken de paardensport.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Fitzroy

Berichten: 25091
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-08-04 16:39

Tyrza schreef:
Nu niet meer. Ik kan het nu aardig relativeren.

Hoe? Door in te zien dat ik met mijn paardje niet dikke winst kan rijden. Door in te zien dat er meer is dan alleen die wedstrijden. Door in te zien dat ik überhaupt blij mag zijn dát ik kan/mag rijden, want een hele hoop mensen dit niet uit financieel- of door gezondheidsredenen.



Tijdens het losrijden zit ik zelfs te bedenken dat ik een bevoorrecht mens ben. Dat het prachtig weer is, dat het leuk is om wedstrijden te rijden. Dat ik gezond ben (voor zover ik weet Knipoog ) en toch: dat wat ik in mijn hersenpan denk, vertaalt zich niet naar de rest van mijn lijf.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Fitzroy

Berichten: 25091
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-08-04 23:59

Het stomme was dat ik van tevoren helemaal niet zenuwachtig was nadat ik besloten had geen kur te starten.
Ik heb het dan ook echt niet 'aan' zien komen. 2 weken geleden ben ik ook gestart en toen ging het voor mijn doen best aardig qua stress. Mijn lezer was met een bepaald onderdeel wat laat omdat het heel snel achter elkaar ging en toen had ik zelf al de tegenwoordigheid van geest om het betreffende onderdeel te rijden. Dat was voor mijn doen al heel wat, normaal gesproken vaar ik blind op de lezer.
Juist daarom kwamen die blokkades in mijn lijf van vandaag als een volkomen verrassing. Ik kon niet eens meer fatsoenlijk ademhalen.

Vanavond heb ik het nog even met mijn instructeur doorgenomen, hij reed zelf verderop een ander paard. Uit de verte zag het er volgens hem goed uit dus hij snapte het niet zo. Maar toen ik vertelde dat ik blokkeerde en dat Fitz mij daarop direct afstrafte, wist hij wel wat ik bedoelde en vond hij het een goede beslissing.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Fitzroy

Berichten: 25091
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-08-04 13:36

Zep schreef:
. Je moet er van overtuigd zijn dat je kunt wat je wilt doen


En daar schets je het probleem in een kort zinnetje. De overtuiging dat ik Z2 zou kunnen rijden ontbreekt, denk ik.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Fitzroy

Berichten: 25091
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-08-04 13:40

Zep schreef:
waar ligt dat dan aan?


Gebrek aan zelfvertrouwen?

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Fitzroy

Berichten: 25091
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-08-04 13:43

Zodra het woord proef voorbij komt gaat het al mis Knipoog

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Fitzroy

Berichten: 25091
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-08-04 14:43

Sorry MissJ Bloos! , maar misschien had ik er ook bij moeten zeggen dat ik al een clinic sportpsychologie gevolgd heb. Pipo, Ilindra en nog wat bokkers waren daar getuige van Knipoog

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 bezoekers