Zomertenue

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
CharlotteH
Berichten: 1
Geregistreerd: 06-08-04
Woonplaats: Ede

Zomertenue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-04 11:21

Mag ik jullie wat vragen over het "zomertenue", wanneer dit wordt toegestaan, maken jullie hier dan ook gebruik van of blijf je met je jasje rijden? en wat vinden de jury's van mensen die wel in zomertenue rijden?

Tango40
Berichten: 330
Geregistreerd: 30-07-04
Woonplaats: Noord drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 11:32

Hey hoi,

In de regelementen staat dat als het 30 graden of warmer is dat je met zomerteneu mag rijden.
ALs ik jou was zou ik het wel even navragen op het concours zelf omdat sommige mensen er anders over denken.

Groetjes Tango

Roxx
Berichten: 4481
Geregistreerd: 27-01-03
Woonplaats: Norg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 12:35

Toegestaan of niet, ik heb nog nooit in zomertenue gereden. Ik vind het met jasje gewoon veel netter staan. Okay, het is even afzien, maar dat hoort zo af en toe ook bij sport!

Marije_jiplover

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 12:49

Ik heb al meerdere keren in zomertenue gestart (in de dressuur).
Het kan dan wel netter eruit zien met jasje, maar ik doe het wel voor mijn lol. Mijn paard leg ik met warm weer ook het zadelvormig schabrak op, ipv het dekje met sponsor, en ik trek als het mag gewoon mijn jasje uit!
Heb er zelf ook al weleens naar gevraagd bij de jury toen het erg warm was en toen werd het toegestaan.
Kortom, als het mag, doe ik het eigenlijk ook altijd (heb voor die gelegenheid ook altijd wel mijn bloes bij me, met warm weer gaat mijn jasje anders nl gewoon over een t-shirt of topje, als mijn plastron goed zit, zie je toch niet of ik een bloes of shirtje aan heb).

Hoipiepeloii

Berichten: 7295
Geregistreerd: 23-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 13:18

Ik heb het nog nooit gedaan... Met de dressuur vind ik dat toch jammer, als je zonder jasje rijdt, dus die 8 minuten houd ik nog wel uit. En al helemaal in het Z, ga ik niet met een hoedje rijden, zonder jasje. Vind ik gewoon niet mooi.

Scubadoo

Berichten: 800
Geregistreerd: 09-08-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 13:29

Klopt het dat je dan een blouse met lange mouwen aanmoet? En wat doen jullie met je plastron, blijft die dan wel netjes zitten? Ik heb morgen namelijk om 14:30 een wedstrijd en ik zit er zwaar over te denken om dat zonder mijn (wollen!) jasje te doen.

Marije_jiplover

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 13:33

Nee, dat klopt niet (meer).
knhs disciplinereglement dressuur schreef:
Uitsluitend in het geval van extreme zomerse temperaturen (> 30º Celsius) kan de afgevaardigde beslissen, dat
de rij-jas tijdens de proef mag worden uitgelaten, behalve bij kampioenschappen. Maakt men hiervan
gebruik, dan dient gereden te worden in een wit, beige of geel overhemd of -dressuurblouse (met korte of
lange mouwen).

Let er trouwens wel op dat je alleen in zomertenue mag, als het van de jury ook echt mag he, dus niet op eigen houtje je jasje uitlaten.

WWWiske
Berichten: 1187
Geregistreerd: 12-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 13:46

indien toegestaan maakt het mij echt niets uit of iemand zijn jasje uit of aan heeft tijdens de proef, het hoort natuurlijk wel een beetje bij de dessuur maar om met dat soort extreme temperaturen te denken dat de jury je hoger gaat beoordelen omdat je je jasje aan hebt (dat wordt toch vaak gedacht) Verward zonder jasje kan je tenminste nog beter zien hoe iemands zit is, jasjes verbergen een hoop, zou daarom bijna iedereen z'n jasje aanhouden? Bloos!

KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 14:49

Ik trek voor ik de ring in ga altijd mijn jasje aan. Ik vind het netter en verzorgder staan.

WWWiske schreef:
zonder jasje kan je tenminste nog beter zien hoe iemands zit is, jasjes verbergen een hoop, zou daarom bijna iedereen z'n jasje aanhouden? Bloos!


Mijn jasje zit dusdanig dat je prima kan zien hoe ik zit, mijn jasje verbergt niets...

GeJe

Berichten: 2493
Geregistreerd: 12-06-04
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 15:13

Ben zojuist terug van het jureren van de Groningse Dressuurkampioenschappen. Het was/is erg warm in Onstwedde en 's ochtends was al besloten dat er in zomertenue gereden mocht worden.
Je ziet eigenlijk alleen op het losrij-terrein mensen zonder jasjes rondrijden. In mijn rubriek (L2) had ik slechts één dame zonder jasje.

Meestal staat de blouse dan erg bol en dat is ook weer niet een fraai gezicht. Idd even doorbijten en 8 minuten een jasje aan doen hoor!

Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 16:12

Ik heb het nog nooit gehad dat ik in zomertenue mocht starten, maar denk ook niet dat ik het zou doen. Staat gewoon veel minder netjes. Wat sjaantje ook zegt; wel een hoedje geen jasje is geen gezicht.

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 16:33

Losrijden doe ik met dit weer zeker zonder jasje.
Maar vlak voordat ik de ring in ga worden de peesbeschermers afgedaan en doe ik zelf even mijn jasje aan. Even een paar minuutjes doorbijten.
Het staat gewoon een stuk netter en ik vind het er gewoon bij horen.

Sjef

Berichten: 156
Geregistreerd: 26-03-04
Woonplaats: ZH / NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 17:02

Het staat gewoon netter met jasje, dus hoe warm het ook is, ik rij niet in zomertenue

WWWiske
Berichten: 1187
Geregistreerd: 12-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 21:33

Zelf houd ik hem ook altijd aan, die paar minuten maakt inderdaad niets uit, maar toch vind ik dat het rijden zonder jasje, mits toegestaan, niet ten kosten van je punten voor het rijden mogen gaan, goed is goed, fout is fout, of dat nu met of zonder jasje is.

Effy

Berichten: 1280
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 21:40

Met springen rijd ik gerust in zomertenue. Vaak zit er nog een bodyprotector overheen, dus als ik dan een jasje aan had gehad had je er toch weinig van gezien. Met dressuur heb ik wel altijd een jasje aan. Vind ik gewoon mooier. Maar ja, als je in zomertenue mag en je vindt dat prettiger, dan moet je het vooral doen.

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 21:45

Met dressur wil ik hem voor het proefje nog wel even aantrekken. Met springen gaat ie zo snel mogelijk uit. Gelukkig hoef ik mijn paard niet elke pas achter de kont aan te zitten dus zo vreselijk warm krijg ik het daar niet van.

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 21:48

Het valt me altijd op dat springruiters al vanaf 20 graden in zomertenue rijden, zonder dat het wordt omgeroepen. Maar... springruiters mogen dan ook veel meer.
De meeste dressuurruiters rijden hardnekkig met een jasje, zelfs al vallen ze er dood bij neer Haha! (incl. moi).

Margo

Berichten: 1636
Geregistreerd: 05-07-04
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 13:33

Ik start ook nooit in zomerteneu trak altijd voordat ik de ring in ga me jasje aan.. Vind t echt niet netjes zonder jasje.. helemaal niet met van die charmante zweetplekken onder je oks Nagelbijten / Gniffelen els....

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132002
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 15:14

Ik heb ook nog nooit in zomertenue gereden.
Wel met losrijden, maar in de ring even jasje aangetrokken.
Niet zozeer voor de jury maar wel voor mezelf, ik vind het er gewoon niet netjes uitzien zonder jasje.

Voor de punten zou het eigenlijk niet uit mogen maken.
Als er toestemming gegeven wordt om in zomertenue te starten, dan mag dat ook en het zou imo. niet door mogen werken in de punten.

Ik kan me ook wel vinden in de mening van Scum: jasje aan tot je er bij neervalt *LOL*
'k Ben letterlijk een keer van m'n stokje gegaan vanwege de warmte, het was toen 34 graden (12 uur 's middags in de brandende zon) en meteen 2 proeven achter elkaar gereden.
Paard was ook niet meer vooruit te branden, dus die moest ik ook nog op sleeptouw nemen Knipoog
Daarna gelijk richting trailer gestapt (of gesloft Knipoog) en van m'n paard afgegleden om even wat water te tappen, tot ik ineens op de klep van de trailer lag........ even knock out.
Ook zonder jasje was dat waarschijnlijk wel gebeurd, maar op dat moment was ik er letterlijk kapot van *LOL*

RanouK

Berichten: 3571
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 16:20

Als het dressuur is zou ik het jasje aandoen, staat mooier en dan kan je betere punten krijgen. Maar bij springen is het niet zo erg als je zonder rijd. Lachen

* Ellen *

Berichten: 1672
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Ommen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 18:41

in het B springen hou ik ook eigenlijk altijd mn jasje aan.
dat staat gewoon wat netter en omdat de B ook op stijlpunten gaat Schijnheilig

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 19:09

Scum schreef:
Het valt me altijd op dat springruiters al vanaf 20 graden in zomertenue rijden, zonder dat het wordt omgeroepen. Maar... springruiters mogen dan ook veel meer.


Dressuurruiters mogen ook alleen maar in witte bloes rijden, terwijl je bij de springers alle kleuren van de regenboog tegen komt (net als met de zadeldekjes)

AnoeskaB

Berichten: 544
Geregistreerd: 25-01-04
Woonplaats: Annen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 19:55

Ik zag vandaag in Zuidlaren bij de dressuur iemand met een donker rood/roze bloes aan. Volgens het reglement mag je alleen wit, beige of geel. In de praktijk zie je dus ook wel andere kleuren (ook lichtblauw). Echt mooi vond ik het niet, wit ziet er toch wel wat netter uit.

Maar een gekleurd zadeldekje is wel toegestaan. Zelf rijd ik met mijn schimmel met een zwart dekje, dat lijkt bij een schimmel mooier dan een wit dekje.

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 19:57

Roxx schreef:
Toegestaan of niet, ik heb nog nooit in zomertenue gereden. Ik vind het met jasje gewoon veel netter staan. Okay, het is even afzien, maar dat hoort zo af en toe ook bij sport!



bij de dressuur had ik hem ook altijd aan, vlak voor de proef aantrekken en meteen erna weer uittrekken, 5 minuten met een jasje is idd best te doen.

met springen had ik hem niet aan als je in zomertenue mocht rijden. maar ja dat is toch al veel minder op de netheid van je kleding e.d. gericht

Suusjeher
Berichten: 3701
Geregistreerd: 28-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 20:02

Ik draag heel trouw mijn jasje, ook al is het toegestaan om in zomertenue te starten.
Ik vind het gewoon netter staan.