Starten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Starten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-04 11:48

Ok, wordt net gebeld door Jamaica's verzorgster, ze heeft haar moeder overgehaald dat ze mag starten met Jamaica (2005).

Ze had het er qweleens over, maar tegenwoordig hoorde ik haar er niet meer over, dus dacht ik dat ze niet meer wilde.
Nu wil ze kennelijk wel, en ik ben niet de moeilijkste, maar ik wil me erg graag even heel goed voor laten lichten wat er allemaal bij komt kijken, waar ik aan moet denken, zeker gezien het niet haar paard, maar mijn paard is.
Daarnaast is het zo dat ik er redelijk fanatiek western mee rij.
Hoe zit het met verzekeringen bijv? Ik zal er echt niet elke wedstrijd bij zijn.
Ze rijdt Jamaica nu 2x in de week, daar heeft ze toch nooit genoeg aan als ze wil gaan starten?

Wie geeft adviezen/meningen? (gaat trouwens om starten bij de pony's, aangezien Romy 15 is)

SaskiaB

Berichten: 3278
Geregistreerd: 28-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 12:07

2 keer in de week oefenen is denk ik wel genoeg, maar dan moet je die tijd wel nuttig besteden.

qua verzekering weet ik het niet, is het niet zo dat als je een startkaart hebt, een beetje verzekerd bent, net als met een srr ruiterbewijs.

ik weet t niet hoor, dus misschien is dit wel helemaal verkeer

Firesolo
Berichten: 186
Geregistreerd: 29-03-04
Woonplaats: gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 17:56

is je paard helemaal niet verzekerd dan? Zou ik wel doen, als hij naar Utrecht moet ofzo kun je het anders nooit betalen. Ik heb een verzekering bij Amev, je kan zelf het bedrag bepalen en je kan kiezen uit verschillende soorten

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 20:31

2x in de week rijden is genoeg lijkt mij. Ik neem aan dat ze niet gelijk elke week op wedstrijd wil en zo snel mogelijk naar de Z Haha!.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-04 21:19

Ik heb het niet over ziektekosten verzekering, maar aansprakelijkheidsverzekering.
Ziektekosten verzekering was ik niet van plan. stop het geld dat ik dan aan premie betaal liever zelf in een potje, mocht ik het ooit nodig hebben. Maar dat is ieders eigen keus.

Of ze elke week op wedstrijd wil weet ik niet, weet wel dat ik dat niet wil, ben ik elk weekend mijn paard kwijt

fresco

Berichten: 4163
Geregistreerd: 23-07-04
Woonplaats: Akersloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 21:48

Bij ons heeft er ook een meisje onze merrie uitgebracht in de sport.
Dit ging alles in goed overleg, 't is gewoon belangrijk dat je goede afspraken maakt.
En je kan je pony gewoon WA verzekeren, alleen moet je wel doorgeven aan je verzekeringman dat er een ander op rijdt.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-04 21:59

Pony is via mij idd extra verzekerd, dus ik moet dan alleen even doorgeven dat ze door iemand anders uitgebracht wordt? Of valt dit automatisch onder haar (ouders) verzekering?

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 23:37

De combinatie western/dressuur is geen probleem zolang je geen Z dressuur wilt rijden. Tot en met de M moet het kunnen i.i.g.

Ik ken meerdere paarden waarop beide rijstijlen gecombineerd worden en zonder problemen.

Zo heeft een vriendin van mij (start proffesionals sr. reining) ook dressuur gereden met haar paard, rij ik dressuur met lan (wel met stiekum westernhulpen), rijdt de bijrijdster van mijn vriendin springwedstrijden met haar westerngereden pony.

qua wedstrijd is ze op het wedstrijdterrein volgens mij verzekerd via de organiserende vereniging.

Voor het rijden thuis en de rit naar de wedstrijd ben jij als eigenaar in principe aansprakelijk. Je kunt het wel opgeven bij je verzekering, meestal verhogen ze daar de premie niet voor...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 10:34

De combinatie dressuur/western is wel te doen, MITS de basisafrichting van het paard er toppie inzit en je voor geen van beide disciplines topprestaties verwacht.

Gezien het niveau van paard en ruiter(s Verward ) zou ik het in dit geval van harte afraden, want het paard snapt er vooralsnog lang niet alles van wat er gevraagd wordt, en de ruiter ook nog lang niet altijd. Dat dier weet straks absoluut niet meer wat nou de bedoeling is.

Ik kan me best vinden in het bericht van Anya, maar het ligt er zooooo sterk aan wat paard en ruiter aankunnen. En dat niveau hebben jullie voorlopig echt nog niet bereikt volgens mij.

Sorry, klinkt misschien hard, maar je vraagt (eerlijke) adviezen en ik zie hier al gefrustreerde berichten van komen voor de toekomst.

Qua verzekeringen: jij bent aansprakelijk als er wat met het paard en/of de bijrijdster gebeurd, dus neem even contact op met je eigen WA-verzekering om goed te overleggen wat de situatie gaat zijn en of je basisverzekering dat dekt.

mylo

Berichten: 748
Geregistreerd: 15-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 10:50

Als ik jou verhaal zo lees dan lijk het wel of je er niet voor 100% achter staat dat de bijrijder ook gaat starten.
Misschien heb ik het wel helemaal mis hoor!! Maar als je er zelf niet helemaal achter staat zou ik het zeker niet doen. Je krijgt dan alleen maar ergenissen naar elkaar toe. Als ik het mis heb en je staat er wel echt achter zorg dan in ieder geval voor hele goede afspraken!!
M.b.t. verzekeringen valt een paard onder de huisdieren. Dus je bijrijdstrer moet melden dat ze een paard van een ander rijd en jij bij je verzekering melden dat er ook iemand anders op rijd dan ben je volgens mij helemaal gedekt!
Succes en denk heel goed na of je dit wel echt wilt!

PeppySan

Berichten: 3088
Geregistreerd: 19-11-02
Woonplaats: Gieterveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 11:37

Ik sluit me aan de de vorige mensen, maar wil wel nog even toevoegen dat een verzekering lang niet alles dekt.
Denk er bijvoorbeeld aan wat er zou gebeuren als je pony een gekke bok geeft of wegrent en het meisje raakt gewond of gehandicapt? Jij ben ten aller tijden verantwoordelijk voor het gedrag van je paard. En kan dus aansprakelijk gesteld worden voor haar letsel.
Hebben haar ouders verstand van paarden? of geef je je paard mee aan een 15 jarig meisje die zich er dan maar mee redden moet? Wie brengt hem naar het concour terrein?
Allemaal vragen die ik mee zou laten wegen en denk er goed over na of je dit echt wel wilt.
succes met je beslissing

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-04 12:24

Nouja, het is eigenlijk heel simpel.
Ik ben zelf absoluut geen wedstrijd mens, maar als zij het wil ben ik de moeilijkste niet. Ik ga haar alleen dus niet naar elke wedstrijd brengen (heb zelf geeneens een rijbewijs)
Heb het buiten de paarden om ook druk zat, dus wil er gewoon geen "last" van hebben.
Nogmaals, ik ben niet de moeilijkste, maar wil wel weten wat er allemaal bij komt kijken. Ze zal bijv. ook bij de pc moeten gaan rijden denk ik, moet ze dus weer ergens heen.
Er zitten best haken en ogen aan, en die wil ik weten voor ik een gesprek met haar en haar ouders aan ga

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 12:25

Het klinkt misschien hard, maar wat Sonja zegt was eigenlijk ook het eerst wat in mij opkwam. Is het paard (ongeacht of er dressuur of western of beide mee gereden wordt) wel wedstijdklaar?
Als ik zie/lees dat jullie er af en toe nog genoeg moeite mee hebben om haar een nette volte te laten lopen, moet je dan wel aan wedstrijden beginnen. Helemaal niet erg dat ze nog er misschien nog niet klaar voor is, of dat nog niet alles lukt. Maar imo kun je er beter voor kiezen om thuis nog wat verder te trainen voordat je haar meeneemt.
Verder vind ik dat PeppySan ook met een paar goede punten komt

Succes met je keuze!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-04 12:41

Het zou zowiezo pas per 2005 gaan, en ik neem toch aan dat ze zelf dan ook gaat lessen.
Een B proefje kan ze prima lopen. Tja, ze breekt weleens uit, doe je weinig aan

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 12:51

Persoonlijk zou ik het uitbreken e.d. er thuis toch uit willen hebben vooor ik op wedstrijd ga Lachen Maar dat is je eigen keuze natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 21:15

stef schreef:
Het zou zowiezo pas per 2005 gaan, en ik neem toch aan dat ze zelf dan ook gaat lessen.
Een B proefje kan ze prima lopen. Tja, ze breekt weleens uit, doe je weinig aan


Vergis je niet in het wedstrijdniveau van tegenwoordig Stef. Een pony die niet nagefelijk loopt en zo nu en dan nog flink uitbreekt, maakt echt geen schijn van kans op een puntje. Dus uitkijken dat het niet een frustratie wordt voor je bijrijdster...
Waarom laat je haar anders niet eerst lekker een seizoen onderlinge wedstrijden starten in je regio?

Overigens het PC-verhaal hoeft natuurlijk niet, ze kan ook individueel lid worden zodat ze niet vastzit aan rijvereniging-verplichtingen.

jameyskatje

Berichten: 4242
Geregistreerd: 19-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 21:15

ik heb dit forum even doorgelezen. ik wil alleen even zeggen dat ik puur voor de gezelligheid ga en ook vooral om ervaring op te doen! natuurlijk ga ik weer les nemen en idd een B-proefje ken ze wel aan

dat idee over die onderlinge wedstrijden vind ik geen slecht idee Lachen

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 21:24

Sonja schreef:
Overigens het PC-verhaal hoeft natuurlijk niet, ze kan ook individueel lid worden zodat ze niet vastzit aan rijvereniging-verplichtingen.

Idd, wij hebben ook leden die alleen 'lid' zijn voor de startkaart en verder niets.

Met 2 keer per week rijden kun je er best komen hoor, onze pony's die onder anderen in de wedstrijdsport gereden worden worden door die ruiter cq. amazone ook maar 2 keer gereden, soms een week voor de wedstrijd 3.

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 07:56

Maar juist een pony en een ruiter die geen wedstrijdervaring hebben zou ik aanraden om WEL aktief bij de PC te gaan rijden. Wennen aan een ander terrein, andere instructie, onderlinge wedstrijden, ervaring opdoen met proeven en tussen andere pony's. Zoals hierboven al gezegd is, de lat ligt tegenwoordig best wel hoog. Je doet het er niet meer "even erbij"