inzakken van tempo zodra ze de ring inkomt

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
secricible

Berichten: 25695
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

inzakken van tempo zodra ze de ring inkomt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-04 22:53

Hey, ik heb een klein probleempje, en het wordt eigenlijk steeds erger. Ik heb dit in het B heel sterk gehad, en dit is overgegaan toen ik sporen gebruikte, maar ze was toen over het algemeen gewoon sloom.
Nu rijdt ik L1 en onder het inrijden loopt ze echt geweldig, ze showt zichzelf helemaal, loopt totaal ontspannen en ze lijkt wel klaar te zijn voor het M (dat heeft ze vroeger gelopen, met de vorige ruiter). Ik heb nauwelijks kuit nodig om haar vooruit te krijgen en als ze wijkt zet ze haar benen echt over elkaar heen.
Maar, zodra ik in de ring kom moet ik haar echt "aanduwen"om vooruit te gaan, mijn sporen constant blijven gebruiken om haar vooruit te krijgen en als ik bijvoorbeeld bij A stil moet staanen een paar passen voor A ga stappen staat ze dan al bijna meteen stil. Ze blijft dan ook met haar hoofd trekken (niet duiken, echt de teugels proberen te krijgen). Na de galop is het wel altijd een stuk beter!!
Is dit gewoon omdat ze weet dat ik haar in de proef niet zo hard aan zal pakken, of komt het door te lang inrijden (ik rijdt zo'n 35 minuten in, eerst een kwartier tot 20 minuten met halflange teugel blijven stappen, zodat ze goed warm is, anders gaat ze kreupelen en daarna goed rijden en ook geen lange teugel meer geven voor het rijden, anders komt ze niet omlaag bij halsstrekken). Het is namenlijk erg irritant dat mijn staatje constant barst van "Geen impuls".

ingvdh

Berichten: 6370
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 23:34

Ga jij niet anders rijden zodra je de ring binnenkomt? Paarden zijn vrij gevoelig voor stemmingen ed. Het kan zijn dat er iets in jouw houding veranderd zodra je de ring binnenrijdt en dat heeft weer effect op het paard en zijn manier van doen.

Probeer het eens op video te zetten en bespreek het met je instructeur (trice).

Succes

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132045
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 08:48

Het kan inderdaad zo zijn dat je (onbewust) toch anders gaat rijden zodra je de ring binnen komt.
Paarden zijn daar heel gevoelig voor, en met een beetje pech maken ze er ook nog "misbruik" van.
In jouw geval zou ik ook vragen of je instructeur een keer mee wil gaan op wedstrijd.
Die kent jou en je paard waarschijnlijk ten voeten uit en zal vast ook kunnen beoordelen waar het probleem ligt.

picobello

Berichten: 1971
Geregistreerd: 20-04-04
Woonplaats: Barber, Curacao

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 10:50

Kan het ook komen dat je paard bij het inrijden zich een beetje 'showt' met andere paarden erbij? Ik heb daar zelf wel eens last van. Komt nog bij dat ik zodra mijn proef begint, toch net even iets minder streng durf te zijn met een jury erbij.... en een paard heeft dat natuurlijk meteen door.

KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 11:18

Ik denk dat het bij jezelf ligt. Ik heb er ook last van gehad en ik probeer nu wat brutaler te rijden. Ook in de poef kan best eens bijprikken of bijtikken.

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 12:02

Ik heb met mijn oude pony een vergelijkbaar probleem gehad, alleen werd hij niet langzaam, maar schrok ineens overal van en durfde nergens lang. Doordat ik hem niet aanpakte in de ring werd het van kwaad tot erger. Toen ik het zat was heb ik hem tijdens de proef een keer hard aangepakt (dan maar 1 proef helemaal verpest). Daarna nooit meer dat probleem gehad. (Er stond op de coupon wel "niet grof worden onder de jury" maar de punten vielen nog wel mee)

Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 13:01

Ja, aanpakken in de proef werkt echt!! Mijn vorige paard had hier ook last van. Net een plumpudding, zo zakte die inelkaar als die de ring in kwam. 1 x goed aangepakt in de proef, en daarna was het over.

Jnien

Berichten: 2373
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: somewhere in limburg (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 14:17

Ik zit met hetzelfde 'probleem', maar eigenlijk 'pas' vanaf het Z.
Ik ga onbewust spannen.. terwijl ik toch niet zenuwachtig ben.
Hierdoor hou ik hem heel erg tegen in zijn beweging.
We hebben laatst een oefenwedstrijd gehad, hier had ik toen nergens last van!

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 14:21

ik heb hier ook last van, en heb mijn paard afgelopen zondag dus echt aangepakt, resultaaat 125 punten, maar ik vind het niet normaal als ik mijn paard echt een harde pest geef omdat hij simpel weg neit reageert op mijn hulp hij daar niet op reagereert. ik had echt zoiets van ow geageer je nou nog niet. de rpoef was waar de loos maar hij reageerde op het einde wel. (ik dnek dat ik niet concequent genoeg ben geweest in de ring, maar dat is nu dus afgelopen) ik heb het een paar keer zo erg gehad dat het met het losrijden echt super ging en in de ring o ontsettend slecht ging, dit is echt niet fijn.

afgelopen zondag heb ik hem dus aan gepakt of da het geholpen heeft, zien we zaterdag dus wel. ik vind dit best frustrerend, zeker als je weet dat je paard ook zo lekker kan lopen dat je met gemak bij de 1e 3 moet zitten.
op mijn coupon stonden veel 6 jes , veel 5jes , 4e en 3e, onder aan stond, wat was hier de aanleiding voor, de rest spreekt voor zich.

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 19:34

Vaak komt dat idd doordat je te goed wil rijden zodra je de ring in gaat. je wilt je benen en handen stiller houden en gaat zo stil zitten dat je krampachtig gaat zitten. Een beetje een slim paard heeft dit onmiddelijk door en die denken van laat maar dan haha! gewoon lekker door blijven rijden zoals je thuis en op les ook doet!

Mexxuna

Berichten: 5595
Geregistreerd: 13-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 20:35

heb precies hetzelfde!! Ik wil TE netjes rijden en doe dan ook TE voorzichtig, geloof me daar hebben ze profijt van!! Nu laat ik een spetterendere proef zien door gewaagder te rijden.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 20:42

een van mijn paarden valt ook dood in de ring
ik begin iig met vlot de ring inrijden
dus in middendraf rijd ik de ring in en rijd gauw een rondje voor ik moet beginnen .
dat helpt een beetje zodat ze weet dat ze niet met me moet sollen !
denk dat je dus ook idd moet proberen om ze van te voren al wat aan moet porren dat ze de proef wat vlotter begint

frunnik
Berichten: 1810
Geregistreerd: 05-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 14:51

Ik doe met mijn paard net voor ik de proef in moet even goed schakelen in draf, zodat hij super aan mijn been is. Dit doe ik ook tijdens de ring verkennen en dan blijft hij veel beter aan mijn been en veel voorwaartser. Ik denk toch dat het probleem bij jezelf ligt (onbewust) en dat je daar eens goed op moet letten. Wat ook een probleem kan zijn is dat je zo gaat zitten schoppen en duwen tijdens je proef om hem vooruit te krijgen dat je hem juist in zijn bewegingen tegenwerkt. Probeer toch vooral stil te blijven zitten.

Succes!!

patos

Berichten: 4502
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 19:09

Die van mij heeft halverwege de M1 zo'n periode gehad. Toen heb ik mijn knopspoortjes van 1cm tijdelijk verruilt voor sporen met klein wiel van 4cm. Het heeft maar 1 wedstrijd geduurd, toen was het probleem weer uit de wereld. Op die manier kon ik haar eens duidelijk laten merken dat ik het niet pikte dat ze inzakte in de ring, zonder dat ik een proef hoefde te verkloten: op het moment dat ze op de rem ging draaide ik lekker mijn sporen in. De jury complimenteerde mij nog dat mijn paard met zoveel ruimte en afdruk liep Haha!

INkie

Berichten: 4651
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 19:28

Ook gewoon aan pakken tijdens de proef.
Waarschijnlijk wil je t allemaal netjes oplossen in de proef en dat weet je pony/paard.
Schop haar gerust een keer naar voren en pak haar aan in de proef. Dan heb je misschien wat mindere punten maar de volgende wedstrijd/ proef weet je pony/paard ook dat je haar aanpakt in de proef als het nodig is.

boemel

Berichten: 8387
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 21:14

Mijn paard heeft dat probleem ook.
Tijdens het losrijden echt super, maar in de proef niet lekker voor het been. Mijn instructrice zei dat ik haar echt hard aan moest pakken en er dan maar een paar hard in moest komen met mijn spoortje.

Afgelopen zondag weer 2 proeven gereden en inderdaad een paar keer hard met spoortje gewerkt op momenten dat ze gigantisch terugviel.
Resulaat: wel een paar keer een galoppas op het moment dat ik het niet wilde, maar wel een 3e en 5e plaats.

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 22:31

Als je gaat losrijden kun je alle oefeningen doen op het gewenste moment. Dus als je bijv. wilt aangalopperen, maar hij is er nog niet klaar voor, dan rij je nog een volte ofzo, zodat hij er wel klaar voor is.
Of een overgang met veel tempowisselingen om hem scherper aan je hulpen te krijgen.
In de proef kun je niet meer kiezen wanneer je paard ergens klaar voor is. Je moet gewoon bij een bepaalde letter een oefening doen. En dat is ws waarom het bij jou misgaat.
Samengevat denk ik dat je paard nog niet helemaal goed aan de hulpen staat. Gewoon lekker dooroefenen dus.

frunnik
Berichten: 1810
Geregistreerd: 05-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 22:42

INkie schreef:
Ook gewoon aan pakken tijdens de proef.
Waarschijnlijk wil je t allemaal netjes oplossen in de proef en dat weet je pony/paard.
Schop haar gerust een keer naar voren en pak haar aan in de proef. Dan heb je misschien wat mindere punten maar de volgende wedstrijd/ proef weet je pony/paard ook dat je haar aanpakt in de proef als het nodig is.


Ben ik het wel mee eens, maar dan moet je wel zeker weten dat je niet zelf (onbewust) anders, bijv. gespannen, gaat rijden. Want dan is het niet eerlijk tegenover je paard. Vraag anders eens aan je instructrice of ze naar je proef wilt komen kijken en of ze er dan op wilt letten of jij niet gaat spannen waardoor je kunt terugwerken.
Doe je zelf niks verkeerd, geef je paard dan gerust maar eens een flinke por of tik in je proef. Je kunt hem dan ook beter een keer goed naar voren rijden dan continu blijven schoppen. Want dan ga je weer onrustig rijden en haal je de balans weg bij je paard waardoor ze juist langzamer gaat lopen (en terecht, dit is dan jou eigen fout )

Sterkte!!!

_Romana_
Berichten: 3188
Geregistreerd: 01-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 22:45

Ik heb dus een erg slim paard Haha! Doet mijne dus ook, ook al zet ik hem in t begin hard aan t werk, ga hem nog harder aanpakken, dat helpt echt veel beter bij mij, ik was kennelijk niet consequent genoeg..

Osita

Berichten: 154
Geregistreerd: 12-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 01:07

Is wel leuk allemaal.....harder aanpakken en zo.

De meeste ruiters blokkeren in de scharnierpunten van oa. schouder/bekken/knie/enkels. Als je bovenin door spanning blokkeert dan gaat van het bekken ook blokkeren. Wat weer zorgt voor minder vrijheid in de beweging van je paard.

Dit is natuurlijk niets vreemds want wel willen allemaal ons beste beentje voor zetten. Maar dit mag niet ten koste van je paard. Weet dus 10000% zeker dat het niet aan jezelf ligt.

Neem het losrijden en de proef eens op video op. Vaak zie je dan het verschil al. Daarbij wil het wel eens helpen als je de ring binnenkomt een paar keer goed door de buik adem te halen (of tijdens de proef bij het halthouden).

Succes (het overkomt ons allemaal wel eens)

Veronique
Berichten: 191
Geregistreerd: 30-03-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 13:06

Wat een herkenning! Ik heb er ook last van, vooral als ik ook mn zweep nog eens weg doe voordat ik de ring in ga. Ik denk dat ik ook onbewust ga spannen en daardoor Penny hinder. Iemand nog goede tips hiervoor

Martie

Berichten: 2392
Geregistreerd: 17-06-04
Woonplaats: Zuid-oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 17:04

Ook hier herkenning! Mijn pony deed dat ook een tijdje, vooral toen we pas M startten en ik zonder zweep in de proef reed. Ik weet van mezelf dat ik het ook vaak 'te netjes' op wilde lossen. Op een gegeven moment was ik het na de eerste proef zo zat dat ik aan de jury toestemming gevraagd heb de M2-proef met zweep te mogen rijden (en dan buiten mededinging). Ze keek wat afkeurend en zei dat het daar meestal niet aan lag maar gaf wel toestemming. Ik hoefde maar twee keer een tik te geven in de hele proef (in het begin) en hij liep stukken beter! De jury zei wel na afloop dat ik gelijk had gehad maar dat ik het ook op een correcte manier had gedaan. Vaak zag ze heel wat meer 'gezwaai' in zo'n geval. Het kan dus wel eens werken maar weet wel hoe en wanneer je het wil doen.
Sinds die tijd weinig problemen gehad, hij leek te snappen dat ik dus altijd in kon gaan grijpen als het echt te bont werd.... Haha!

frunnik
Berichten: 1810
Geregistreerd: 05-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 16:07

Veronique schreef:
Wat een herkenning! Ik heb er ook last van, vooral als ik ook mn zweep nog eens weg doe voordat ik de ring in ga. Ik denk dat ik ook onbewust ga spannen en daardoor Penny hinder. Iemand nog goede tips hiervoor


Ik doe zelf altijd tijdens het groeten een keer goed uitademen, een soort zuchten zeg maar. Even een seconde helemaal ontspannen en dan de juiste spanning weer opzoeken voor mijn proef en wegrijden. Werkt perfect OK dan!

jipkip

Berichten: 803
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: zeewolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 10:35

ik heb hier ook last van gehad.. bij mij was het ook zo dat ie over de buitenschouder weg viel en dat ie gewoon niet reageerde meer op mijn been.. hij deed alles anders, hij hield de hele tijd in en als ik maar een beetje been gaaf begon te bokken naar mijn been, iets wat ie anders nooit doet.. heel vervelend enzo, totdat het drie keer achter elkaar gebeurde, toen was ik het zat.. ik ben die wedstrijd daarna veel strenger geweest.. ik denk dat hij dacht dat ik hem niet zou slaan in de ring ofzo.. dus ik heb hem met inrijden 1 keer flink geslagen, (klinkt hard weet ik) maar het heeft wel geholpen, ( ik was 2e op de selectie!)
maar het is ook zo vervelend vind ik omdat het thuis hheel goed gaat en op wedstrijd terrein dan heel anders loopt... daar wordt ik altijd heel moe van.. maar sinds hij weet dat ik ook streng voor hem ben tijdens de proef, (dan maar een keer geen winstpunt) doet ie het weer goed..
nou ik hoor dat je hier iets aan hebt.. maar ik weet niet of het het zelfde is.. maarja.. succes!