losrijden met of zonder jasje/plastron??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Michelle77

Berichten: 7632
Geregistreerd: 10-02-04
Woonplaats: Brielle

losrijden met of zonder jasje/plastron??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-04 10:15

Hi,

Ik heb laatst toen ik me verveelde op mn werk het regelement dressuus 2003 (van de KNHS) site gehaald en doorgelezen. Hierin las ik dat het toegestaan is om op het losrijterrein je jasje en plastron uit/af te doen.

Afgelopen week heb ik bij onze vereniging gestart (losrijden in een binnenbak die erg benauwd is....) ik stapte zonder jas met plastron op Oli4 toen onze wedstrijdsecretariaat (die zelf ook aan het losrijden was IN compleet tenue) mij verzocht om in compleet tenue los te rijden. Dit zou in het regelement staan dat ze van de KNHS toegestuurd heeft gekregen. Ik heb (ook in de aanvullingen van 2004) nix gevonden. (ook was er een startster die een dwarslesie heeft, zij reed in haar bodywarmer, maar daar werd nix van gezegd)

Heeft zij nou gelijk en moet je inderdaad losrijden in vol tenue?


(stond er in de aanvullingen dat wanneer je vanaf de M binnenkomt met zweep, je niet uitgesloten wordt, maar -2 krijgt. Ik hoor overal om me heen dat hier veel verwarring over bestaat)

Marije_jiplover

Berichten: 25320
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 10:37

Het klopt hoor, in het reglement staat dat je op het losrijterrein zonder jasje en plastron mag rijden.
KNHS, Disciplinereglement Dressuur schreef:
Het staat de deelnemer vrij op het losrijterrein de plastron en de rijjas/rijrok uit te laten. Het dragen van een
hoofddeksel, zoals deze in de wedstrijdring wordt gedragen, is verplicht.

Er staat niks over kledingvoorschriften veranderd in de aanvullingen van 2004, dus jij had gelijk.

Een tip voor als je in augustus meestart: print dit stukje uit het reglement uit en laat het aan haar zien. Ik heb met haar eenzelfde discussie gehad over het startgeld in april, zij rekende 8,50 per proef, maar had geen prijzenschaal en dat klopte dus niet, maar ze beweerde bij hoog en bij laag van wel (had ze uit de P&S). Nadat ik mijn vader de tabel van de prijzenschaal van internet had laten uitprinten kreeg ik wel mijn gelijk en nu wordt er 7,50 gerekend per proef.
Kortom, deze wedstrijdsecretaresse denkt heel goed de reglementen te kennen, maar dat valt best wel tegen.

Fitzroy

Berichten: 25106
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 10:40

Als het wedstrijdsecretariaat daar beslist dat er met compleet tenue losgereden moet worden, denk ik dat je je daar toch aan te houden hebt, ook al staat het niet in het reglement.
Dat is hetzelfde als dat er per manegebedrijf beslist kan worden dat iemand verplicht een cap moet dragen bij het rijden.

Michelle77

Berichten: 7632
Geregistreerd: 10-02-04
Woonplaats: Brielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-04 10:47

@marije idd ze denkt veel te weten maar soms toch net niet! (net als toen met de opmerking over het dragen van een cap....)

@Fitzroy: ik vind het op zich ook niet erg om in zo'n geval compleet te rijden, maar het gaat me er meer om dat er bij hoog en laag beweerd werd dat het in het regelment staat dat zij toegestuurd heeft gekregen. Ik heb nl (in die verveelde bui... haha) het regelement uitgeprint en ingebonden, dit gaat dus ook mee op wedstrijd, maar ik ging aan mezelf twijfelen of ik wel het goede regelement had, vandaar ook de vraag.

Wat ik dan wel jammer vind, is dat er tegen het meisje met die dwarslesie dan nix gezegd werd en tegen mij (eigen ruiter) wel. Trek dan ook echt 1 lijn

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 12:58

Bij ons reed gisteren ook gewoon iedereen los in blouse (dressuur).

Ben trouwens blij dat je mag springen in je zomertenue.

Marije_jiplover

Berichten: 25320
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 13:11

Michelle77"]
@marije idd ze denkt veel te weten maar soms toch net niet! (net als toen met de opmerking over het dragen van een cap....)
[/quote]
Ja, dat bedoel ik, er zijn meerdere dingen die zij denkt te weten maar die niet kloppen. Maar ze geeft zoiets alleen toe wanneer je met zwart op wit bewijzen komt.

[quote="Michelle77 schreef:
het regelement uitgeprint en ingebonden, dit gaat dus ook mee op wedstrijd, maar ik ging aan mezelf twijfelen of ik wel het goede regelement had, vandaar ook de vraag.

Ik heb dit vorig jaar ook gedaan en heb het dus ook altijd bij me (met de aanvullingen, die print ik ook eens in de zoveel tijd uit.)
Het is best wel nuttig om te weten wat er allemaal in die reglementen staat. En handig om het bij je te hebben, want ik kom wel vaker dingen tegen op wedtrijd die niet helemaal kloppen.
Op Rozenburg mag je bijv. niet de ring in om je proef te beginnen, je moet vanuit de volte voor de A starten, maar je kunt bij hen niet om de ring heen rijden. Nu is Duvel niet zo kijkerig en heb ik er de vorige keer niet moeilijk over gedaan, maar als ik wel een kijkerig paard zo hebben, kun je met het reglement bij je toch wel je gelijk halen.

@Fitzroy: Ik ken het wedstrijdsecretariaat en weet dat als er in de reglementen staat dat je zonder jasje los mag rijden, het bij hen ook mag (het is nl mijn vereniging en ik spreek de mensen van het secretariaat en bestuur vrij regelmatig). Het is alleen een probleem dat degene die het secretariaat doet vrij eigenwijs is en als zij denkt dat iets zo is, is het ook echt zo, ook al weet jij zeker dat je gelijk hebt (zo ook in het voorbeeld over het startgeld). En kennelijk heeft zij dus het wedstrijdreglement redelijk in haar hoofd zitten, maar toch net niet helemaal.

Michelle77

Berichten: 7632
Geregistreerd: 10-02-04
Woonplaats: Brielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-04 13:20

het enige nadeel is, dat wanneer de jury heeft gezegd dat er niet door de ring gereden mag worden voor het starten en jij met je regelement aan komt, je miss de jury op zn tenen trapt.... Wanneer het wedstrijdsecretariaat dit zegt is het anders.

Ik heb het pas zelf gehad op de kringkamp. In de L2 mag je ongeacht de ruimte om de ring ook nog de ring verkennen (vanaf M1 idd alleen indien er geen ruimte is) De jury belde dat ik kon starten, ik zat toch te twijfelen dus ben maar gewoon meteen gestart. Gelukkig zag Oli4 dit keer geen spoken zoals op tinte en groene dak en reed ik 165