Wie rijdt er wedstrijd met afstammeling v Partout

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Liekje1981

Berichten: 2281
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Zuid Holland

Wie rijdt er wedstrijd met afstammeling v Partout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-04 13:06

Beste Bokkers,

Ik vroeg me af wie er onder ons wedstrijden rijdt met een afstammeling van de Hengst TCN Partout.

Heb er zelf ook een en is best een nerveus type.
Ik hoor dit bij meerdere mensen.

1) Hoe gaan jullie met jullie paarden om op wedstrijd terrein.
2) Hoe ga je losrijden en hoelang.
3) Als hij fout gaat, probleem of geen probleem (vanwege karakter).
4) Gaan ze na meerdere wedstrijden te hebben gereden voorruit of blijven ze nerveus?

Ik heb September mijn eerste wedstrijd, en ben eigenlijk nu al nerveus.

Kan iemand mij geruststellen en tips geven voor de wedstrijden.
Ik hoop het wel.

Groetjes

Noureyev

Lydiia

Berichten: 5623
Geregistreerd: 29-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 14:39

Ik denk dat jou gevoel meer invloed heeft op je paard dan zijn vader. Probeer zelf rustig te blijven, en niet te veel waarde aan het resultaat te hechten.
Komt allemaal wel goed Ach gut

marije1987

Berichten: 4489
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 15:18

Gewoon rustig blijven, want als je zenuwachtig wordt, voelt je paard dit en gaat het(nog) minder. Dus gewoon rustig door blijven rijden, ook in de proef: als je een fout maakt, niet denken dat je de hele proef verprutst hebt, maar rustig blijven en netjes blijven rijden. Ik heb zelf geen afstammeling van Partout, maar ik heb wel een pony die enorm druk was op wedstrijden toen ik voor het eerst met haar startte. Ze kon niet goed alleen en is zeer voorwaarts, maar rij vooral je 1e wedstrijden niet voor de punten/prijzen, maar voor de ervaring. De punten/prijzen komen automatisch wel na een tijdje.
Het is ook handig als je alles van tevoren klaar hebt, dat geeft geen extra stress. Dus maak een checklist, vlecht je paard ruim vante voren in(vlechtjes kun je altijd nog controleren), was je paard optijd, poets je spul ruim van te voren, enz... Nog even antwoord op je vragen:
1. Ik ga precies hetzelfde op wedstrijd met mijn paarden om als thuis. Waarom zou je er anders mee om gaan? Je paard snapt er dan niks meer van en je hebt kans dat het rijden dan minder goed gaat. Dus gewoon rijden zoals je altijd doet..
2. Ik rij mijn paard 20 minuten in, omdat mijn paard anders steeds minder op been ed wordt(ze is liever lui dan moe) en zo hou ik haar mooi attent. Mijn pony is altijd fanatiek en moet eerst altijd haar energie kwijt, dus die rij ik meestal een half uurtje in. (hier moet je gewoon wat mee experimenteren.. je komt er vanzelf achter wat het beste voor je paard is..)
3. Als het fout gaat is dat geen probleem, er komen vast nog genoeg wedstrijden dus volgende x beter! (altijd positief blijven en nooit opgeven Knipoog)
4. Mijn pony is nu nooit meer nerveus op de wedstrijd zelf, ze blijft ook tijdens de proef mooi rustig en attent. Je moet zorgne dat je dat zelf ook bent, dan komt het wel goed. Je paard moet waarschijnlijk gewoon ervaring opdoen, dan komt de rust vanzelf.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt, heel veel succes alvast!

risthia
Berichten: 249
Geregistreerd: 21-07-04
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 15:22

Hoi,

ik rijdt ook een hengst van TCN Partout het is een paard van 8 jaar oud en loopt Z2 dressuur. Het is een heel fijn paard maar wel bloederig. Hij is niet gemeen of lastig maar wel erg kijkerig en daarom moet je hem gewoon gelijk aan het werk zetten als je op een wedstrijd komt. Dus opstappen en gaan rijden gelijk overgangen links rechts in buigen en consequent zijn, luisterd hij dan is hij braaf en beloon ik hem doormiddel van stem of nageven en is hij niet braaf dan straffen. Niet gelijk slaan ofzo maar ff meer been of eventeel zweepje er tegaan. Eigenlijk meot je zo niet alleen op wedstrijd rijden maar thuis ook en niet eindeloos oefeningen herhalen gewoon basis aan het been en los door het lijf en af en toe wat oefningen maar niet 10 keer achterelkaar schouderbinnenwaarts of zo. Gewoon aan het werk houden dan heeft hij ook geen tijd om te schrikken of te kijken. En verder proberen zelf niet zenuwachtig te zijn en gewoon netjes rijden. Aan de hand en op stal ook consequent zijn voor hem dan heb je er een super fijn paard aan.

Succes ermee

Liekje1981

Berichten: 2281
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-04 15:33

risthia schreef:
Hoi,

ik rijdt ook een hengst van TCN Partout het is een paard van 8 jaar oud en loopt Z2 dressuur. Het is een heel fijn paard maar wel bloederig. Hij is niet gemeen of lastig maar wel erg kijkerig en daarom moet je hem gewoon gelijk aan het werk zetten als je op een wedstrijd komt. Dus opstappen en gaan rijden gelijk overgangen links rechts in buigen en consequent zijn, luisterd hij dan is hij braaf en beloon ik hem doormiddel van stem of nageven en is hij niet braaf dan straffen. Niet gelijk slaan ofzo maar ff meer been of eventeel zweepje er tegaan. Eigenlijk meot je zo niet alleen op wedstrijd rijden maar thuis ook en niet eindeloos oefeningen herhalen gewoon basis aan het been en los door het lijf en af en toe wat oefningen maar niet 10 keer achterelkaar schouderbinnenwaarts of zo. Gewoon aan het werk houden dan heeft hij ook geen tijd om te schrikken of te kijken. En verder proberen zelf niet zenuwachtig te zijn en gewoon netjes rijden. Aan de hand en op stal ook consequent zijn voor hem dan heb je er een super fijn paard aan.

Succes ermee


Je bedoelt eigenlijk gewoon "brutaal" rijden.
Dat kijkerige heb ik ook.
Dat is echt irritant.

Mijn TCN Partoutje is 9 jaar en er is geen wedstrijd mee gestart.
Hij is daarom ook heel erg kijkerig op vreemde, nieuwe plaatsen.

Ook die oefeningen niet na elkaar oefen heb ik ook last van.
Op een gegeven moment weet hij wanneer hij eruit kan knikken.
Maar thuis rij ik hem ook wel " brutaal" maar nog niet genoeg.
Ze zeggen dat ik er nog meer aan moet rijden.
Maar dan wordt hij heel erg heet, en zo onwijs gevoelig voor been.
Of hij gaat je lopen opnaaien en hoop dat je hem extra been geeft want dan kan hij er van tussen.Hij is ook bijzonder slim met dingen bedenken om eronder uit te komen.

Ik kan niet met zweep rijden want dat gaat hij echt door het lintje.
Ik vermoed dat ze hem, hebben geprobeerd te breken.
Maar dan niet bij de vorige eigenaresse, maar bij de fokker.

Noureyev is echt zeer lastig, maar als ik hem echt weer eens lekker aan het lopen heb, loopt hij echt gaaf .
Helaas zijn het maar dagen in maanden van training.

Maar bedankt voor je reactie.
Want een Partout rijden is wel degelijk anders dan anders rijden.

P.s. geeft die van jou als je eenmaal in een gevecht ben beland snel over of niet.
Noureyev namelijk niet.
Heel erg vermoeiend, achteraf winnnen we geen van beiden.

risthia
Berichten: 249
Geregistreerd: 21-07-04
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 15:42

Inderdaad zo kun je het ook verwoorden gewoon brutaal rijden en aan het werk zetten zorg ervoor dat hij niet kan gaan nadenken wanneer en waar hij narigheid kan gaan uithalen want dan ben je al te laat. Wat ik ook altijd doe als ik aan het rijden ben en hij is braaf en voor het been en loopt lekker dan niet te lang doorgaan, ik weet het dit is erg verleidelijk want dan loopt ie zo fijn. Maar daar wordt die van mij niet beter van na een minuut of 5 a 10 stoppen met iets of wat lange teugel nog ff narijden veel voltes en slangevoltes zodat hij op moet letten en dan lekker uitstappen en goed verzorgen. Dus ff poetsen of afsponzen, benen in de koolinggel enz dus echt het idee geven dat hij het geweldig heeft gedaan en dan ff veel aandacht geven maar hij moet wel luisteren!

Dat gevecht moet je proberen te voorkomen door brutaal te rijden en op plekken waar hij kijkt of weg wil springen en je weet het van te voren een pasje schouder voor en je binnenbeen eraan zodat hij niet naar binnen kan springen. Maar als je eenmaal in een "gevecht" komt dan kun je hem maar beter ff gaan stappen tot 10 tellen en ff lekker na rijden op de volte en hem wegzetten en de volgende dag weer opnieuw beginnen want je wint toch nooit hij geeft niet op. Ik moet wel zeggen dat hij me op wedstrijden NOOIT laat zitten hij is wel kijkerig en ziet alles maar je kunt het hem wel blijven rijden.

Liekje1981

Berichten: 2281
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-04 16:23

risthia schreef:
Inderdaad zo kun je het ook verwoorden gewoon brutaal rijden en aan het werk zetten zorg ervoor dat hij niet kan gaan nadenken wanneer en waar hij narigheid kan gaan uithalen want dan ben je al te laat. Wat ik ook altijd doe als ik aan het rijden ben en hij is braaf en voor het been en loopt lekker dan niet te lang doorgaan, ik weet het dit is erg verleidelijk want dan loopt ie zo fijn. Maar daar wordt die van mij niet beter van na een minuut of 5 a 10 stoppen met iets of wat lange teugel nog ff narijden veel voltes en slangevoltes zodat hij op moet letten en dan lekker uitstappen en goed verzorgen. Dus ff poetsen of afsponzen, benen in de koolinggel enz dus echt het idee geven dat hij het geweldig heeft gedaan en dan ff veel aandacht geven maar hij moet wel luisteren!

Dat gevecht moet je proberen te voorkomen door brutaal te rijden en op plekken waar hij kijkt of weg wil springen en je weet het van te voren een pasje schouder voor en je binnenbeen eraan zodat hij niet naar binnen kan springen. Maar als je eenmaal in een "gevecht" komt dan kun je hem maar beter ff gaan stappen tot 10 tellen en ff lekker na rijden op de volte en hem wegzetten en de volgende dag weer opnieuw beginnen want je wint toch nooit hij geeft niet op. Ik moet wel zeggen dat hij me op wedstrijden NOOIT laat zitten hij is wel kijkerig en ziet alles maar je kunt het hem wel blijven rijden.


Ik ga dit topic zeker even uitprinten Schijnheilig

Dat niet te lang doorgaan doe ik ook al.
Meestal wordt hij er idd niet beter van.
Want als hij dan ineens weer wegschiet ben ik weer bij af.
Die had ik al uitgedoktert Haha!

Dat narijden is een goede sugestie, die ga ik vanavond even uitproberen.
Anders ga ik vlak voor wedstrijd maar een ritje strand.
Dan is hij echt rustig de dag erna Schijnheilig Haha!

Nee zonder gekheid.
Ik vind het bijzonder moeilijk om mijn Partoutje aan het werk te houden.
Ik hoop ook dat hij mij op wedstrijd niet "geheel" laat zitten.

Volgens mij is dat kijken toch echt een karakter eigenschap van Partout.
Als je kijkt bij Arnd.nl en dan zoekt op Partout heb je 1 foto daar zie je Partout zelf ook zo kijken.

Echt super bedankt voor je tips OK dan!

Hoipiepeloii

Berichten: 7295
Geregistreerd: 23-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 18:04

Ik heb zelf geen Partout, maar mijn instructrice rijdt een afstamming van TCN Partout en ik ga vaak mee. Het is een ontzettend LUI paard, die heel braaf is in de ring (dwz hij doet geen rare dingen), maar waarbij het heel veel moeite kost om hem aan het werk te houden... Na 2 proeven valt hij praktisch neer op de grond en het is een slappe Tienus Haha! .

Liekje1981

Berichten: 2281
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-04 08:14

sjaantje schreef:
Ik heb zelf geen Partout, maar mijn instructrice rijdt een afstamming van TCN Partout en ik ga vaak mee. Het is een ontzettend LUI paard, die heel braaf is in de ring (dwz hij doet geen rare dingen), maar waarbij het heel veel moeite kost om hem aan het werk te houden... Na 2 proeven valt hij praktisch neer op de grond en het is een slappe Tienus Haha! .


Dat is echt voor het eerst dat ik zoiets hoor.
Dit van mij is echt een TANK af en toe.
En het blijft maar rennen en trekken.
Gisteren liep hij een half uurtje echt braaf, en toen was hij het blijkbaar zat.
Ik vroeg buiging rechtsom en toen begon de ellende.
Hij bleef maar zachtjes op de plaats galopperen.
Elke keer als ik buiging vroeg op Links of rechts, en ik maar drijven.
Dit heeft zeker nog een half uur geduurt.
Toen was ik kapot en ben ermee gestopt.

Vandaag nieuwe kansen.

OnTime

Berichten: 139
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 08:30

Mijn vriendin heeft ook een Partout en ik heb zelden zo'n braaf en lief dier meegemaakt. De paar keren dat is ze is gestart ging het ook echt super. Het paard raakt nergens van onder de indruk, het is gewoon een schatje.
Ze is trouwens een Partout x Rossini.

Maak je niet te druk over die wedstrijd, dat voelen ze en dan worden ze zelf ook gespannen.

Liekje1981

Berichten: 2281
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-04 08:55

OnTime schreef:
Mijn vriendin heeft ook een Partout en ik heb zelden zo'n braaf en lief dier meegemaakt. De paar keren dat is ze is gestart ging het ook echt super. Het paard raakt nergens van onder de indruk, het is gewoon een schatje.
Ze is trouwens een Partout x Rossini.

Maak je niet te druk over die wedstrijd, dat voelen ze en dan worden ze zelf ook gespannen.


Mijn Partoutje is echt alleen super braaf en lief als we maar niet in een bak rijden.
Hij weet dat hij dan aan het werk moet, en daar heeft hij waarschijnlijk geen zin in Cool

En is van van alles onder de indruk
Die van mij is een Partout x Symfonie

michele
Berichten: 2133
Geregistreerd: 25-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 09:17

ik heb een patent (afstamming van TCN Partout X zelhemZ farn), het is een merrie. Thuis en buiten kan het echt een heethoofd zijn, maar heb haar nu een paar keer meegenomen op concour en daar is ze de rust zelve (soms zelfs te traag ), ze kijkt dan eigenlijk nergens naar en vindt het alleen maar leuk met al die paarden, hoe drukker hoe leuker ze het vindt.
Gewoon niet te druk maken zelf rij gewoon net zoals thuis tijdens het losrijden en ga er niet extra veel druk opzetten, ik bedoel die bloed paarden kunnen daar echt in het begin niet mee overweg (uitzonderingen daar gelaten natuurlijk)
Veel succes, het lukt jullie echt wel.

Liekje1981

Berichten: 2281
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-04 13:12

michele schreef:
ik heb een patent (afstamming van TCN Partout X zelhemZ farn), het is een merrie. Thuis en buiten kan het echt een heethoofd zijn, maar heb haar nu een paar keer meegenomen op concour en daar is ze de rust zelve (soms zelfs te traag ), ze kijkt dan eigenlijk nergens naar en vindt het alleen maar leuk met al die paarden, hoe drukker hoe leuker ze het vindt.
Gewoon niet te druk maken zelf rij gewoon net zoals thuis tijdens het losrijden en ga er niet extra veel druk opzetten, ik bedoel die bloed paarden kunnen daar echt in het begin niet mee overweg (uitzonderingen daar gelaten natuurlijk)
Veel succes, het lukt jullie echt wel.


Je bent de 2e die zegt traag
Ik kan dat toch niet geloven Verward

maar we zullen zien hoe het afloopt.
Ik hoop in ieder geval dat WIJ rustig blijven,

En idd druk kan ik ook niet zetten.
Dan wordt hij echt heet, en bijzonder sterk

Ik ga gewoon oefenen tot er erbij neervallen Tong uitsteken

michele
Berichten: 2133
Geregistreerd: 25-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 13:19

Noureyev schreef:
Je bent de 2e die zegt traag
Ik kan dat toch niet geloven Verward

maar we zullen zien hoe het afloopt.
Ik hoop in ieder geval dat WIJ rustig blijven,

En idd druk kan ik ook niet zetten.
Dan wordt hij echt heet, en bijzonder sterk

Ik ga gewoon oefenen tot er erbij neervallen Tong uitsteken


Thuis is ze eigenlijk nooit traag hoor, maar doordat ze het zo gezellig vindt en er zoveel te zien is (is ook pas 5 en nog nooit echt veel gezien) let ze eigenlijk niet zo op mij. Ze kan wel harder maar dan gaat ze echt met mij rennnen, en als ik ergens een hekel aan heb is dat een paard met mij gaat rennen, zeker op wedstrijd, want dat is soms nog gevaarlijk ook. In haar geval opzich niet hoor, heb haar wel onder controle alleen wanneer ze rent wordt ze ook vreselijk sterk en wordt ik haast het zadel uitgetrokken, dus ik hou het tempo nu zelf ook nog wat rustig, maar ja als ze dan zo'n bui heeft ja dan is ze echt traag. mede doordat ze dan niet op mijn been reageert, maar een ander moment vliegt ze weer voor mijn been Verward
Ach ja met training komen we er vast wel.

Liekje1981

Berichten: 2281
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-04 15:03

michele schreef:
Ze kan wel harder maar dan gaat ze echt met mij rennnen, en als ik ergens een hekel aan heb is dat een paard met mij gaat rennen, zeker op wedstrijd, want dat is soms nog gevaarlijk ook. In haar geval opzich niet hoor, heb haar wel onder controle alleen wanneer ze rent wordt ze ook vreselijk sterk en wordt ik haast het zadel uitgetrokken, dus ik hou het tempo nu zelf ook nog wat rustig, maar ja als ze dan zo'n bui heeft ja dan is ze echt traag. mede doordat ze dan niet op mijn been reageert, maar een ander moment vliegt ze weer voor mijn been Verward
Ach ja met training komen we er vast wel.


Lijkt wel een exact kopietje van Noureyev

Hij trekt mij ook bijna uit het zadel als hij gaat rennen.
Maar bokt nooit.
Alleen die kabouters zijn hele vervelend en super eng Nagelbijten / Gniffelen
Dan schieten we ervandoor en dan is het echt een tank Bloos

Ik hou het tempo ook rustig om het beter te kunnen sturen en in te grijpen.