discussie over wedstrijdniveau

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

discussie over wedstrijdniveau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-04 09:05

ik vind zelf dat de wedstrijden vergeleken met 5 jaar geleden zo moeilijk zijn geworden,het is gewoon veel moeilijker geworden een winstpunt te bemachtigen... Boos!

aantal jaar geleden ben ik met mijn eerste haflinger (tussen paarden trouwens) L2 met 11 winstpunten geweest. iedere wedstrijd,hoe ''beroerd'' we ook gingen,we haalden wel een winstpunt.

*toen kwam de splitsing in de L-dressuur en omdat ik toen L met 9 wintspunten was werd ik automatisch L2.
dus moest er weer 5 gehaald worden omdoor te kunnen naar de M1.

*na de splitsing van de L,kwam éen poosje geleden de nieuwe PROEVEN...
het was dus weer moeilijker gemaakt.

ondertussen was ik met mijn tweede haflinger B met 5 winstpunten.

*toen kreeg de jury cursussen om strenger te leren beoordelen om zo niet te snel ruiters te laten promoveren...

*toen werd het winstpuntensysteem verandert!
10 winstpunten moest je gaan halen om te promoveren...

het lijkt ook wel of het ligt waar je start,een ''kak''manege hoef ik niet heen te gaan met mijn haflinger en ook niet de meeste kring/selectie wedstrijden...bij voorbaat met een haflingerpaard is het dan al moeilijker.

ik hoor iedereen klagen om me heen,wedstrijden zijn zo niet leuk meer.
het neemt het plezier weg bij de hobbyruiters..

in de B-moet je paard nu algeheel nageeflijk lopen,vroeger niet.
in de L1 loopt je paard op de voorhand,opmerking veel op protocol.
in de L2 willen ze een opgericht,verzameld paard zien.

als ik nu vergelijk:met mijn haf van vroeger die L2 was had nu IN DEZE TIJD nooit de L1 uitgekomen qua niveau..

wat is jullie mening?
vinden jullie het moeilijker geworden vergeleken met vroeger??
(dus voor ruiters die vroeger ook al minimaal l-geklasserd zijn geweest)
hebben jullie nog plezier?
slaan jullie bepaalde maneges ''over'' om daar niet te rijden bij voorbaat?

Katja
Blogger

Berichten: 42176
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 09:19

Verplaatst van VMR naar WD.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 09:29

Citaat:
in de L1 loopt je paard op de voorhand,opmerking veel op protocol.
in de L2 willen ze een opgericht,verzameld paard zien.


Ze willen geen voorbeenpaarden meer zien ,maar achterbeenpaarden. Knipoog

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 09:58

Ik vind het eigenlijk wel meevallen. Die extra klassen vind ik fijn. Je gaat geleidelijker omhoog. En doordat je minder snel winstpuntem krijgt kom je ook niet zo snel in een klasse terecht die je niet aankan. Anders gaat het ooit zo snel.

Vajramani

Berichten: 3934
Geregistreerd: 04-07-04
Woonplaats: Bakkeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 10:19

Ze hebben het een en ander veranderd om de paarden te sparen. Veel combinaties gingen met vijf winstpunten al over. En ik denk dat veel combinaties dat nu nog steeds doen. Je ziet er veel die grote problemen hebben als ze een klasse hoger zijn gestart en tijden geen winstpunt rijden. Juryleden zijn ook een tijd heel royaal geweest met het geven van winstpunten. Ik heb het zelf ook wel meegemaakt dat ik winstpunten kreeg die ik totaal niet verdient had. Wat dat betreft vind ik het wel meevalen.

Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 10:39

Dat maakt het toch juist spannender, en je moet er wat voor doen om er te komen! Want zoals je al zegt, je had op elke wedstrijd een winstpunt, dan gaat de lol er volgens mij ook vanaf, want je hoeft dan nog amper te "trainen" als je toch elke keer wel ene winstpunt krijt.

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 11:16

Ik reed in de L2 echt niet verzameld, nu nog steeds niet trouwens. Er word niet voor niets arbeidsdraf etc. gevraagd Knipoog
Ook liep hij nog lang niet voldoende opgericht, waar ik nu in de M1 weleens voor wordt afgestraft, want ik krijg m nog niet elke keer goed voor elkaar. Is hij wel meer opgericht dan scheelt het zo 10 pnt Knipoog

Tmoet ook niet te makkelijk worden, ik zie nu ook combinaties in de M1 waarvan ik me echt afvraag hoe die er komen. Dus doorstroming genoeg Knipoog

Liza_vL

Berichten: 17549
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 11:38

Ik vind het goed dat het systeem strenger is geworden, zo weet je tenminste dat je het echt waard bent om steeds in een hogere klasse te starten. Lijkt me helemaal niks als je paard bagger loopt en dat je dan gewoon hoge scores haalt. Zo kan er natuurlijk moeilijk onderscheid worden gemaakt tussen "normale"paarden en paarden die echt de Z verdienen.

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 11:40

Mjah moet je niet kijken wat er vaak in t Z loopt :S Daar word je ook niet blij van.

Ik vind die 10 wp regeling wel erg jammer, duurt allemaal zo lang.

Hoipiepeloii

Berichten: 7295
Geregistreerd: 23-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 11:42

Het is zeker strenger geworden en dat vind ik echt niet erg.. Het niveau wordt in de hogere klasses veel hoger en dat is wel nodig, want toen ik met mijn vorige pony in het Z reed was het niveau in de M bijvoorbeeld echt beroerd... Dan snap je waarom het systeem veranderd is. Maar je hebt wel gelijk hoor, mijn moeder zei in het begin ook wel, pff in de B moeten ze nu zelfs al het liefst aan de teugel lopen! Toen zij nog wedstrijden reed hoefde dat helemaal niet.

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 12:37

Ik jureer, geef les en rij zelf ook wedstrijden, maar ik kan de bovenstaande mening niet delen.

Citaat:
ik vind zelf dat de wedstrijden vergeleken met 5 jaar geleden zo moeilijk zijn geworden,het is gewoon veel moeilijker geworden een winstpunt te bemachtigen... Boos!

5 jaar geleden reed ik nog met een ander paard. Ik kom nog steeds heel gemakkelijk aan mijn punten. Hier in de regio mag je altijd maar 1x starten per wedstrijd. En zelfs dan kom ik meestal met 2 winspunten per proef terug. Een paar weken geleden was er een meerdaagse wedstrijd. Daar kon ik dus 2x starten op aparte dagen. In 1 weekend dus weer met 3 wp teruggekomen.

Citaat:
*toen kwam de splitsing in de L-dressuur en omdat ik toen L met 9 wintspunten was werd ik automatisch L2.
dus moest er weer 5 gehaald worden omdoor te kunnen naar de M1.

In de periode dat het L1 en L2 werd afgeschaft is het moeilijker geworden. Het L1 bestond eigenlijk niet meer en je moest meteen op L2 niveau starten. In mijn ponytijd heb ik nog nooit L gereden dus het was nieuw voor mij. Maar ook daar vlogen de winstpunten mij om de oren. Het M1 vond ik ook heel moeilijk. Daar ging het iets minder hard. Toen zat er nog Travers en contragalop in het M1.
Citaat:
*na de splitsing van de L,kwam éen poosje geleden de nieuwe PROEVEN...
het was dus weer moeilijker gemaakt.

Vanaf de tijd dat het L is opgesplitst is het gemakkelijker geworden en niet moeilijker. Het L1 is een overgang van de B naar de L2. Het M1 is ook veel gemakkelijker geworden. Geen travers meer, en de contragalop zit er niet meer in. Een soort verkapte L2 vind ik het meer, behalve dat je paard iets meer verzameld mag lopen.


Citaat:
*toen kreeg de jury cursussen om strenger te leren beoordelen om zo niet te snel ruiters te laten promoveren...

Hier is mij echt NIKS van bekend. Ik heb de opleiding zo'n 6 jaar geleden gedaan. In die tijd ben ik ook naar alle bijscholingen geweest, en er is nooit iets over gezegd dat het strenger zou moeten. Dan zou dat dus alleen in andere regio's moeten zijn? Verward
Citaat:

*toen werd het winstpuntensysteem verandert!
10 winstpunten moest je gaan halen om te promoveren...

In de meeste regio's van Nederland (tenminste wat ik zo van Bokt opmaak) mag je 2 proeven per wedstrijd rijden. Dat zou in mijn geval betekenen dat ik zo'n 4 wp per wedstrijd ga halen. Dus met 2,5 keer starten zou ik dan al mogen promoveren. Dan heb ik mijn paard nog helemaal niet klaar voor de volgende klasse.
Hier mag je zoals eerder gezegd maar 1 proef per wedstrijd. Ik kan me wel voorstellen met degenen die wat moeilijker aan hun winstpunten komen hier wel van balen. Ik heb ook nog een ander paard die wat wisselvallig kan lopen. Daar gaat het dan ook niet zo snel mee. Ik weet dat ze al M1 klaar is, maar ik heb de punten gewoon nog niet bij mekaar. En dit jaar is er vanwege de SGW's en andere oorzaken gewoon niet genoeg ruimte om nog 'gewone' wedstrijden te rijden.

Citaat:
in de B-moet je paard nu algeheel nageeflijk lopen,vroeger niet.
in de L1 loopt je paard op de voorhand,opmerking veel op protocol.
in de L2 willen ze een opgericht,verzameld paard zien.

Ik weet niet wat je precies met vroeger bedoelt. 20 jaar geleden reed ik ook al bij de pony's en toen moesten ze in de B ook al nageeflijk lopen. Ik vind dat ook een normale zaak. Als ze nog niet nageeflijk lopen ben je gewoon niet klaar voor een B wedstrijd. (ik bedoel natuurlijk niet de hele kleine pony'tjes). In de B wil ik ook geen paard zien wat heel erg op de voorhand loopt en op de teugel hangt.
Als het paard in de L2 opgericht en verzameld is, dan is dat mooi meegenomen, maar het is niet verplicht. Staat ook nergens in het boekje hoor. Maar er zit ook wel een heel groot verschil tussen op de voorhand hangen en helemaal opgericht en verzameld lopen.

Dit is dus mijn mening. Ik sla alleen wedstrijden over waarvan ik weet dat het gewoon kl*te georganiseerd is, of waarvan ik weet dat de bodem heel erg slecht is.
Het is me wel bekend dat er in sommige regio's iets minder streng gepunt wordt. Er zijn mensen uit mijn regio die elders in Brabant gaan rijden, omdat ze dan altijd met 20 punten meer terugkomen dan dat ze hier zouden hebben gehaald. Ik heb daar zelf verder geen ervaring mee. Ik heb mijn jurycursus ook in Wanroy gedaan, en ik moet zeggen dat de mening daar hetzelfde was als tijdens de bijscholingen in mijn eigen regio.

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 13:29

Ik denk dat de schoen wringt in het feit dat:
1: je het dubbele aantal winstpunten moet hebben om te mogen promiveren
2: de inschrijving ook dubbel zo duur is geworden, oosterwolde€10,00 voor een B proef.
3: De jury wel degelijk in de B een volledig nageeflijk paard verwacht en een paar jaar geleden was braaf en voorwaarts al voldoende voor, in ieder geval, een winstpunt. Als de jury een nageeflijke overgang ziet dan presteren ze het nog om een 6 te schrijven in de B.
5: er veel te veel 5en en 6en geschreven worden op kleine puntjes in de proef, maar dat heb ik al eens opgemerkt. Beoordelen moet de jury en niet schrijven.

Voor mij mogen ze dan ook de promotie regeling gedeeltelijk terugdraaien. In de B en de L1 met 5 winstpunten promoveren en daarna pas met 10. Houden we het financieel ook wat aantrekkelijker.

Sall

Berichten: 6706
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 13:56

Het is financieel idd een ander verhaal geworden, nou denk ik nog vanuit mijn oude situatie (met pony bij paarden starten) ik ging pas starten als we er aan toe waren en reed in een aantal wedstrijden mijn punten bij elkaar, ging dan weer thuis trainen tot we het vereiste niveau haden.
Zo was het allemaal nog te doen (was ook afhankelijk van chaffeur en trailer) we reden nooit mega punten, maar reden meestal wel in een aantal wedstrijden de vereiste punten bij elkaar.

Ik weet nog niet hoe dat met dit paard zit, ik wil toch pas weer gaan starten als stap/draf/galop lekker bevestigd zijn en dan zien we het wel. Ook wil ik mijn E gaan halen, scheelt toch weer afhankelijk zijn.
Maar het is idd een stuk kostbaarder geworden (maar ja, wat niet..)

Jasmijn

Berichten: 3757
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 14:01

Ik ben het met Scum eens. (Alleen haal ik zelf niet 2 winstpunten per proef meer Haha! )

Sommige proeven zijn wat moeilijker geworden sinds de nieuwe proeven. Een heel groot struikelblok is voor veel mensen bijv. de overgang draf/stap tijdens het halsstrekken. Maar dat pleit alleen maar voor de nieuwe proeven vind ik!!
De oefeningen zijn niet zwaarder geworden, maar de 'truukjes' ruiters vallen eerder door de mand.
(Waarmee ik natuurlijk niet zeg dat jij daar onder valt!!)

Het feit dat juryleden te horen zouden hebben gekregen dat ze strenger moeten punten is echt een fabeltje. Daar klopt niets van.

En er worden inderdaad veel 5en en 6en gegeven, maar dat komt vooral omdat er veel 5en en 6en proeven gereden worden...

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 17:33

Is de verdubbeling van het aantal benodigde winstpunten en de splitsing van de diverse klasses, niet voornamelijk bedoeld om de paarden te sparen?

Om te voorkomen dat 5 of 6-jarige al helemaal kapot worden gereden in het Z?

Ik snap best dat het moeilijker is om je punten te halen, maar je hebt van die talentvolle paarden die zo door al die klasses fietsen en vele mensen geven zo'n paard niet de tijd om zich lichamelijk of geestelijk te ontwikkelen en dan is de Z gewoon te zwaar. Die paarden gaan al heel jong van alles mankeren. Gelukkig niet altijd, maar men wil het toch voorkomen.

Asmila

Berichten: 518
Geregistreerd: 15-10-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 17:51

Ik vind het eigenlijk erg goed dat het strenger is geworden! Zo kun je nogbeter oefenen en wordt het geen eitje meer om wedstrijd te rijden. Dat lijkt me nogal saai als je altijd maar een winstpunt hebt hoe slecht je ook hebt gereden, dan streef je niet echt ergens naar. en met die winstpunten vind ik al helemaal goed omdat bijvoorbeeld mensen die nog in de B thuishoren en 5 winstpuntjes bij elkaar gesprokkelt hebben gelijk door kunnen naar de L1. Zo is het wedstrijdniveau ook niet hoog en heb je bijna nooit goede concurrentie. En de concurrentie vind ik juist leuk omdat je dan beter en beter wilt presteren. Als je helemaal geen goede concurrentie hebt vind ik het gewoon niet leuk omdat je dan al weet dat je de hoogste punten kunt halen. met goede concurrentie blijft het tenminste nog spannend! dus de regels van nu vind ik goed!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 17:54

Citaat:
Om te voorkomen dat 5 of 6-jarige al helemaal kapot worden gereden in het Z

Als je 2x Z bent geweest mag je hem als 5 jarige zo Z starten zonder ooit voorgaande klasse te hoeven zien, dus daar kan het niet voor zijn.

persoonlijk vind ik het niet strenger geworden de laatste jaten (ja misschien met 20 jaar geleden of zo)
Wel vind ik het gelklopperij, meer wp's verplicht met promoveren, inschrijfgeld duurder, coupons duurder enz.

verder moeten ze eens heel Nl rechttrekken, want dat is nog steeds niet zo.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 18:00

Ik heb alleen de makkelijke periode meegemaakt Haha!

Zoals ik het hierboven lees zal ik er misschien nog wel een harde dobber aan krijgen met mijn haf als ik nu weer begin.

Geweldig toch? *of ligt dat aan mij*
Moet eerlijk zeggen dat vroeger de uitdaging zo weg was, haalde mijn winstpunt toch wel als we gewoon rustig reden Haha!

Ben juist stiekum wel een beetje blij dat het strenger is, weet je iig zeker dat je je winstpunt dubbel en dwars verdiend hebt
Alhoewel ik me je irritatie ook wel wat kan voorstellen hoor.

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 18:46

Als je nu een paard snel hogerop wilt laten lopen dan moet hij wel iedere week op wedstrijd, rij je hem m.i. nog veel sneller kapot.
Sily, als je 10 proeven á € 8 verder bent en je hebt met je brave netjes voor je been lopende Haf 1 winstpunt dan ben ik bang dat je anders piept.

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-04 19:02

als ze de winstpuntenregeling gedaan hebben om paarden te sparen snap ik het niet,want nu starten juist meer mensen juist 2 x zoveel als eerder.

hoe het in de ponysport was heb ik nooit ervaart want ik ben als volwassene pas wedstrijd gaan rijden.

ik heb een aantal keren in brabant gereden en het niveau daar vind ik veel lager dan in zuid holland!
zouden dan er toch provincieverschillen zijn?

over het op de voorhand rijden:ieder paard rijdt op de voorhand tot het paard sterker word en de achterhand meer en meer kan dragen,toch?
dan mag je toch in de b niet verwachten dat het sterk genoeg is?
B staat voor beginners toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 19:06

ligt eraan waar in brabant, west brabant misschien, maar oost brabant weer niet, hier gaan ze weer naar andere plaatsen om snel wp's te halen.

Pugi

Berichten: 1205
Geregistreerd: 10-06-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 19:08

Er is ook nog een heel groot grijs gebied waarin je het horizontaal evenwicht hebt, dus en niet op de voorhand en niet op de achterhand.

Dit wordt naar mijn mening verlangt in de B en L klassen.
Mijn paard loopt de meeste tijd ook niet op het achterbeen maar ik heb toch de eerste 2 x L2 starten direct 2 winstpunten.
Wel vind ik het wedstrijd rijden veel te duur worden.
Je moet idd al 10 wp hebben voordat je mag promoveren en de proefjes worden alsmaar duurder.
Als ik uitreken wat ik kwijt ben als ik een dagje op wedstrijd ben dan is dat zo 40 euro ongeveer. (inclusief diesel, inschrijfgeld en wat te eten en te drinken).
En dan ga ik nog maar 1 x in de maand weg...

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 12:29

amondi schreef:
Als je nu een paard snel hogerop wilt laten lopen dan moet hij wel iedere week op wedstrijd, rij je hem m.i. nog veel sneller kapot.
Sily, als je 10 proeven á € 8 verder bent en je hebt met je brave netjes voor je been lopende Haf 1 winstpunt dan ben ik bang dat je anders piept.


Hahahahaha grote kans op ja, maar ben dan ook alleen nog maar bekend met de oude zooi, toen vond ik het soms gewoon te snel gaan.

Ik denk ook wel dat ik Prinsenstad moet gaan ontwijken nu ik er bij na denk....die dachten vroeger al zo min over manege paarden....laat staan als ik met mijn haf tussen de paarden ga staan daar.

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 12:44

Er zit nog steeds contragalop in de M1, alleen tis n miniem stukje Knipoog

Zaterdag had ik anders n 4en en 8en jury Knipoog Alleen moet je zorgen dat je de dingen ook voor n 8 rijd ( liever niet voor n 4, maarja dat waren 2 onderdeeltjes Knipoog )

Ga eens schrijven bij n jury, en je ziet dat er nog niet zo gek word gejureerd...je ziet erg weinig mensen die de onderdelen voor een 8 rijden.

Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 13:22

Citaat:
toen kwam de splitsing in de L-dressuur en omdat ik toen L met 9 wintspunten was werd ik automatisch L2.
dus moest er weer 5 gehaald worden omdoor te kunnen naar de M1.

*na de splitsing van de L,kwam éen poosje geleden de nieuwe PROEVEN...
het was dus weer moeilijker gemaakt.



Waren de spliting L1/L2 en de nieuwe proeven niet tegelijk?