[JV] Paar vraagjes aan de collega's ;)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fitzroy

Berichten: 25104
Geregistreerd: 11-01-01

[JV] Paar vraagjes aan de collega's ;)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-04 19:51

1. Volgens het reglement mag je niet jureren bij familie in de rechte lijn, in de verhouding eigenaar-paard of instructie-leerling verhaal.
Als nu blijkt dat je toch een van die gevallen in de ring hebt volgens de startlijst, hoe los je dit dan op of hoe wordt het opgelost door het wedstrijdsecretariaat?
Ik kan me voorstellen dat het voor de prijzen consequenties kan hebben als iemand dan 2 x in dezelfde ring moet starten.

2. Hoe strikt controleren jullie papieren/entingen?

Beide vragen mogen uiteraard ook per PB beantwoord worden Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 19:55

even iets wat er zijdelings mee te maken heeft:

Fitzroy schreef:
1. Volgens het reglement mag je niet jureren bij familie in de rechte lijn, in de verhouding eigenaar-paard of instructie-leerling verhaal.

dat wist ik niet. Ik heb wel eens meegemaakt dat een jury-lid daar juist om geselecteerd werd. En ja, iedereen ging met minimaal 4 tot 6 wp naar huis. Had ik daar een zaak van kunnen maken?

KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 19:55

Papieren controleer ik zelden, aan het begin van het buitenseizoen doe ik het wat vaker en in controleer dan voornamelijk of de entingen kloppen.

Je vraag bij punt 1 is voor mij niet relevant, ik heb geen familie in de wedstrijdsport en ik geef ook geen les.
Ik denk dat je daar weinig aan kunt doen, anders wordt het wel erg moeilijk om bij je in de buurt te jureren als je ook veel lesgeeft. (Ik heb het wel eens andersom gehad een paar jaar geleden en dat vond ik niet prettig...) Je zou kunnen proberen om in zo'n geval van ring te ruilen met een ander, maar dat lost het probleem niet altijd op.

michele
Berichten: 2133
Geregistreerd: 25-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 19:56

Sorry ben geen jury, maar ik vindt dat sommige nier erg strikt zijn in het niet jureren van familie, leerlingen e.d. familie zie ik niet zo vaak maar ik zie vaak zat leerlingen bij hun instructeur starten. Nou lijkt me dat persoonlijk voor zowel ruiter als jury erg lastig.

En punt twee ik wordt bijna nooit gecontroleerd op inenten.

Martenique
Berichten: 1606
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 21:31

1hmm ken een moeder heeft 2 dochters *zijn al wat ouder hoor* zijn alle 3 jury, en hun mening:
1. de moeder heeft wel eens gehad dat ze een van de dochters moest jureren(nog in de ponytijd) heeft dat door een ander laten doen. Ze zei ik weet hoe die pony kán lopen,(bv. kan namelijk ook negatief zijn als zij vind dat dochter prut proef neerzet in haar ogen omdat het veel beter kan krijgt ze misschein wel hele lage punten terwijl andere jury het een aardige proef vind en wel nog 156 kwijt raakt(die jury kan immers niet weten dat pony makkelijk 170 kan lopen)) dus je bent dan toch subjectief hoe je het ook wend of keert.
dit zelfde geld in al de gevallen

2. ben laatst wezen schrijven bij "de moeder" en zij keek niet heel streng ze keek alleen of ergens een "chipnummer" stond vermeld en dat de papieren van dat paard waren. ze hield papieren wel tijdens proef in auto na de proef konden ze het terug krijgen sommig controleerde ze strenger. is gewoon steekproefsgewijs

judithh

Berichten: 3348
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 21:42

familie die rijden heb ik niet, ik ben de enige die zich bezig houd met de paardensport.

wat betreft leerlingen...zij weten altijd wel waar ik moet jureren en ik weet waar hun gaan starten, na de les is er altijd wel een praatje van waar ga jij starten/jureren, blijkt dat we op dezelfde wedstrijd zitten meld mijn lesklant zich af, zo hebben we dat afgesproken, moet zeggen dat ik het nog niet heb meegemaakt.
Ikzelf zou ook geen leerling van mezelf in de ring willen hebben, je weet hoe dat dier kan lopen en dan kijk je er toch anders tegenaan.

wel heb ik af en toe wel eens iemand van stal in de ring, daar heb ik totaal geen moeite mee, die beordeel ik net als ieder ander, afgelopen weekend had ik nog 3 stalgenoten in de ring, er was er 1 met winst de andere 2 niet.

ART_UMA

Berichten: 2112
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 22:26

In het buitenseizoen controleer ik eigenlijk altijd het paspoort en de entingen, eigenlijk omdat me tegenvalt hoe vaak er iets niet in orde is
De laatste 3 wedstrijden bij elkaar iets van 6 fouten (entingen niet in orde, geen startkaart mee of geen meetbewijs).
Wat ik eerst niet wist is dat de ruiters dan eigenlijk niet mogen starten, wat doen jullie??
Tot nog toe laat ik ze wel rijden omdat er regelmatig "iets is vergeten" en dat wordt dan na de proef weer gevonden, of omdat ze de eerste proef (bij een andere jury) wel hebben gelopen, ik heb ook geen idee wat de KNHS ermee doet.

WestBest
Berichten: 2458
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: A1-lokatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 22:52

Het is slechts 2 keer gebeurd, dat een leerling van me ook in de ring moest rijden waar ik moest jureren. Ik heb bij het secretariaat dat tijdig aangegeven (en bij de leerling natuurlijk) en ze heeft 2 proeven bij de andere jury kunnen rijden.

Papieren controleer ik eigenlijk alleen als ik een interessant paard zie (leuk, effe snuffelen in de papieren) of als ik w.b. tijd erg inloop, zodat het niet ten koste gaat van de tijd.

Fitzroy

Berichten: 25104
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-04 22:56

ART_UMA schreef:
In het buitenseizoen controleer ik eigenlijk altijd het paspoort en de entingen, eigenlijk omdat me tegenvalt hoe vaak er iets niet in orde is
Wat ik eerst niet wist is dat de ruiters dan eigenlijk niet mogen starten, wat doen jullie??


En dat valt mij dus ook op. Hoe vaak het niet gebeurt dat paarden geen basisenting of geen regelmatige enting krijgen, pfff... ik zou al die paarden niet op stal willen hebben. Formeel moet je die mensen uitsluiten, maar ik vind die maatregel nogal hard.
Aan de andere kant: als je wedstrijden gaat rijden behoor je gewoon te zorgen dat je papieren in orde zijn.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48387
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 23:26

ik schrijf regelmatig bij jury's, als er wedstrijden zijn bij ons op stal.... ik heb nog nooit meegemaakt dat iemand de papieren moest laten zien.

Ik groom ook regelmatig stalgenootjes, en alleen bij de finale kring-kampioenschappen heb ik 1x de papieren van de combi moeten laten zien.. bij de 2e ring liet ik ze zelf al zien toen hoefde het niet "Je hebt ze net ook al moeten laten zien, ik neem aan dat alles in orde is"

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 23:36

Artikel 24 - Juryleden
1. Juryleden zijn officials, die als zodanig erkend zijn door de KNHS en onder vermelding van hun
bevoegdheid voorkomen op een lijst voor de desbetreffende discipline.
2. a. De juryleden worden vanaf een door het Federatiebestuur vastgesteld wedstrijdniveau
centraal aangewezen door een commissie.
b. Als de jury uit meer personen bestaat wijst de organiserende vereniging een voorzitter
van de jury aan, tenzij dit in het disciplinereglement anders is vastgesteld.
3. De eigenaar van een deelnemend paard en de bloed- en aanverwanten in de rechte lijn en
echtgenoten / levenspartners, alsook de instructeur van de deelnemer en omgekeerd, en
bestuursleden van de wedstrijdgevende organisatie zijn niet gerechtigd als jurylid op te treden
in de rubriek waarin het paard en/of de deelnemer start(en)


Artikel 25 - Taak en verantwoordelijkheid jury
.....................
2. De jury houdt toezicht op de naleving van de reglementen en is verantwoordelijk voor de
beoordeling van de deelnemers aan en het behandelen van problemen voor, tijdens en na de
rubrieken waarvoor hij is aangewezen.

fokfanaat

Berichten: 20212
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 23:59

Ken een ZZGP jury die zijn eigen pupil in de lichte tour jureerd, dus echt opgelet wordt er zowiezo niet!

Fitzroy

Berichten: 25104
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-04 06:53

Fab, dat het niet mocht, dat was mij bekend, maar mijn vraag is hoe het opgelost wordt. Zeker bij een niet zo groot concours met maar 1 rubriek wordt het volgens mij een lastig verhaal.

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 08:40

Ik ben geen jury, maar ik zat wel een keer bij mn instructrice in de ring. Dat wou ik zelf al niet eens ( ze jureert zo streng Tong uitsteken ) omdat je dan toch gezeur krijgt, wat voorn punten je ook hebt.

Wij hebben opgebeld en eerst wou t secretariaat t zo laten, later heeft ze geregeld dat ik 2x bij dezelfde jury( zelfde ring) zou starten. Maar ik deed dan maar 1x voor de prijzen mee.
Dat vond ik persoonlijk niet zo'n ramp.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 08:41

Ik heb het laatst meegemaakt bij een Kür,
bij 1 van de deelneemsters werd omgeroepen wie verantwoordelijk was voor het maken van de Kür en dat was dus de jury...
Over het algemeen willen de meeste mensen niet voor zeikerd aangezien worden en daar hoor ik ook bij, ik heb hier dus niets van gezegd en zover ik weet zijn er helemaal geen klachten binnengekomen.
Wel moest ik even slikken toen die deelneemster er dus goed mee in de prijzen viel. Scheve mond

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 08:49

1. Het jury-leerling verhaal moet je nemen met een aantal korrels zout.
Op de laatste bijeenkomst werd EXPLICIET het volgende gezegd:
Jan Enne Kloosterboer schreef:

(nou ja, hij schreef het niet, hij zei het....... Knipoog ........kl#tesysteem hier.......)

"Het jureren van leerlingen is eigenlijk geen probleem. Vaak is het van te voren niet bekend wie je in de ring krijgt en het is niet altijd mogelijk om daar op in te spelen. Daarbij ontkom je er niet aan dat de beste juryleden vaak veel lesgeven."


2. Het jury-familie verhaal komt veel minder voor. Ook daar loop je er tegenaan dat je niet van te voren weet welke personen je moet jureren. Vaak kun je wel van ring wisselen als ZEER NAASTE familie meerijdt.
Persoonlijk zou ik een dergelijke jurering ook liever niet doen, en in het uiterste geval de ruiter wel gaan punten, maar in overleg diegenen uit de uitslag verwijderen. Desnoods gewoon "buiten mededinging" punten.
Het inschrijfgeld mag van mij dan geretourneerd worden, aangezien die ruiter ook niet wist dat broer of zus moest punten.

3. Het jury- eigen paard vehaal is voor mij van geheel andere orde. Als jury weet ik drommels goed waar en wanneer mijn eigen paard de ring betreedt. Juridisch is het nagenoeg niet aan te tonen wie de eigenaar is van een paard op het moment dat die de ring betreedt, maar zelf zou ik het in geen geval doen. Mocht ik ooit de behoefte voelen om te gaan punten op een concours waar mijn eigen paard meeloopt en ik 1 van de 2 jury's ben die de Z mogen punten, dan ga ik de 2e proef punten en laat het paard volledig buiten mededinging zijn proef lopen (wat duidelijk bekend gemaakt dient te worden bij de uitslagen door de organisatie, alleen al om geroddel te voorkomen) zodat ik met jury-ogen mijn eigen paard eens kritisch kan bekijken.

In alle gevallen zou ik dus gevoelsmatig voor een oplossing kiezen waarbij IK in ieder geval niet geschaad kan worden met betrekking tot mijn integriteit........... Schijnheilig

CynthiaV
Berichten: 2988
Geregistreerd: 11-07-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 09:00

Ik heb wel eens bij een kennis in de ring gereden waarvan haar oom jury was. zij moest als 1 van de eerste en kon me voordat ik gereden had al vertellen dat ze eerste was in die ring. Verward
Dan klopt er iets toch niet vindt ik.

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 09:06

Anky weet van te voren ook meestal al dat ze wint, dus misschien een nieuwe Anky.....

judithh

Berichten: 3348
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 09:58

[quote="CGJ12"]


2. Het jury-familie verhaal komt veel minder voor. Ook daar loop je er tegenaan dat je niet van te voren weet welke personen je moet jureren. Vaak kun je wel van ring wisselen als ZEER NAASTE familie meerijdt.
Persoonlijk zou ik een dergelijke jurering ook liever niet doen, en in het uiterste geval de ruiter wel gaan punten, maar in overleg diegenen uit de uitslag verwijderen. Desnoods gewoon "buiten mededinging" punten.
Het inschrijfgeld mag van mij dan geretourneerd worden, aangezien die ruiter ook niet wist dat broer of zus moest punten.


ik neem aan als het ZÉÉR naaste familie is dat je met elkaar over de paardensport/wedstrijden praat, dus ook van elkaar weet waar je gaat starten/jureren.

Ragne
Berichten: 1931
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 12:26

Fitzroy schreef:
En dat valt mij dus ook op. Hoe vaak het niet gebeurt dat paarden geen basisenting of geen regelmatige enting krijgen, pfff... ik zou al die paarden niet op stal willen hebben. Formeel moet je die mensen uitsluiten, maar ik vind die maatregel nogal hard.
Aan de andere kant: als je wedstrijden gaat rijden behoor je gewoon te zorgen dat je papieren in orde zijn.


Op onze kringkampioenschappen van 3 juli werd er flink gecontroleerd op inentingen. Nu heb ik in mijn paspoort de basisenting staan, maar mensen die dat niet hebben moeten het beruchte zinnetje 'aan basisenting voldaan' erin hebben staan.
Er zijn wel 5 mensen in de B de ring uitgestuurd die dat zinnetje er niet in hadden staan...Keihard!
maar het zijn de regels... (wel heel sneu voor een clubgenote van mij)

Fitzroy

Berichten: 25104
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-04 12:37

CGJ12 schreef:
1. Het jury-leerling verhaal moet je nemen met een aantal korrels zout.
Op de laatste bijeenkomst werd EXPLICIET het volgende gezegd:

Jan Enne Kloosterboer schreef:

(nou ja, hij schreef het niet, hij zei het....... Knipoog ........kl#tesysteem hier.......)
"Het jureren van leerlingen is eigenlijk geen probleem. Vaak is het van te voren niet bekend wie je in de ring krijgt en het is niet altijd mogelijk om daar op in te spelen. Daarbij ontkom je er niet aan dat de beste juryleden vaak veel lesgeven."


In alle gevallen zou ik dus gevoelsmatig voor een oplossing kiezen waarbij IK in ieder geval niet geschaad kan worden met betrekking tot mijn integriteit........... Schijnheilig


Dan vind ik je laatste opmerking in tegenspraak met de uitspraak van J.E. Kloosterboer. Zodra jij een leerling zit te jureren komt toch al gauw je integriteit in het gedrang Verward

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 12:41

Het was ook ZIJN uitspraak............. niet de mijne. Knipoog
Maar als van de 18 deelenemrs in de Z2 er 8 bij je lessen ligt het er zo dik bovenop dat je wel uitkijkt om die te bevoordelen denk ik.

Van de andere kant af bekeken is het voor mijn instructrice dus bijna ONDOENLIJK om nog ergens in de 4 noordelijke provincies te jureren.
De kans op een leerling is zowat 100%.
Moet die dan maar stoppen met jureren?
Ik dacht het niet.

Fitzroy

Berichten: 25104
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-04 12:47

Ik ben het met je eens dat het een moeilijke kwestie blijft, zeker in het geval van iemand die veel leerlingen heeft.
Niet in de omgeving jureren zou een oplossing kunnen zijn maar verenigingen kiezen toch vaak de juryleden die in de buurt zitten.

Amarie
Berichten: 1565
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 13:06

ik controleer met enige regelmaat en alleen als ik de eerste jury ben (dus als ik de 2e proef van de rubriek doe dan controleer ik niet maar laat dit aan de eerste jury over. Ik maak eigenlijk niet mee dat er iets niet in orde is wel dat ze de spullen niet bij hebben in het begin was is vrij schappelijk maar nu is niet kunnen tonen niet starten.

Vwb bekende of familie jureren, moest laatst de eigenaar van de paarden waar ik op rij beoordelen, nou dat doe ik toch niet, ik ben niet in overtreding als ik het wel zou doen maar toch, het is niet eerlijk.
Als bestuurslid mag ik op onze wedstrijden niet jureren maar mocht de nood aan de man zijn dan doe ik toch (jury ziek of niet op komen dagen). de KNHS heeft hier als het netjes vermeld wordt alle begrip voor.

En voor diegene die bewust bij een familiejury of zo gaan rijden, heel veel succes en bedenk als is de leugen nog zo snel de waarheid achterhaalt hem wel.

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 13:07

Fitzroy schreef:
Ik ben het met je eens dat het een moeilijke kwestie blijft, zeker in het geval van iemand die veel leerlingen heeft.
Niet in de omgeving jureren zou een oplossing kunnen zijn maar verenigingen kiezen toch vaak de juryleden die in de buurt zitten.

Daar kun je als jury wel op inspelen en dat doe ik vaak ook wel.
Ik jureer niet bar vaak, maar ik zorg er in ieder geval voor dat ik niet te vaak achter elkaar binnen het zelfde gebied jureer. Meestal krijg je dezelfde rubrieken, met dús dezelfde ruiters.
Die ruiters zitten daar ook niet altijd op te wachten en willen ook wel eens een keer een andere jury.
Ik heb een mening over bepaalde combinaties en steekt die tijdens het jureren absoluut niet onder stoelen of banken. Maar ik gun de ruiters heus een beoordeling van iemand anders.

Ik maak zelf te vaak mee dat we elk weekend weer dezelfde jury hebben in de M2 omdat die man / vrouw gewoon niks beters te doen heeft en de Z niet mag doen.
Ik vind dat niet altijd plezierig of ik nu 190 punten rijd of 130.