Welke sporen in de B?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BJuwel

Berichten: 979
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: culemborg

Welke sporen in de B?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-04 11:23

Hallo,

Ik heb een vraagje welke sporen zijn toegestaan in de Klasse B paarden? Mag er bijvoorbeeld worden gereden met gladde wielen.
Je ziet namelijk zoveel verschillende sporen. Maar weet eigenlijk niet goed welke zijn toegestaan.

Djaleesa

Berichten: 4432
Geregistreerd: 15-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 11:29

ik geloof dat je tot de 3cm mag maare ik weet niet met wielen
ik zal het nog wle een keer navragen

sjokkemeule

Berichten: 1012
Geregistreerd: 01-06-04
Woonplaats: Geesteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 11:30

Staat bij dressuurregelementen op site van knhs geloof ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 11:33

zo ongeveer alles is toegestaan bij de paarden
belachelijk, maar helaas waar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 11:36

Citaat:
Sporen mogen uitsluitend zijn vervaardigd uit metaal. De tand dient vanuit het midden van de spoor recht of gebogen naar achteren gericht te zijn. Wanneer voorzien van een wieltje, dient dit vrij te kunnen draaien. De takken van de spoor dienen glad te zijn.

Indien ter bescherming van het paard, takken en steel vanuit de fabriek onlosmakelijk zijn omwonden met een bescherming, is dit eveneens toegestaan. (Dit laatste niet op internationale wedstrijden


Afbeelding

Sannie1980

Berichten: 1744
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 11:45

Sporen moeten ze in de B maar eens gaan verbieden! Als je ziet wat er soms al met wieltjes rijdt!

BJuwel

Berichten: 979
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-04 12:09

Het is verschrikkenlijk wat voor sporen je tegenkomt en of dat ze er goed mee omgaan kunnen gaan is nog maar de vraag. Ik rijd soms met gladde wielen, omdat dat beter gaat. Want met knop spoortjes wordt ze zeurderig. Maar dat is een keer in de zoveel tijd en niet op wedstrijden. ik kan ook gewoon zonder sporen rijden en veel mensen kunnen dat al niet meer als ze lang met sporen rijden.

MsMarit

Berichten: 2452
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 13:08

Ik ben wel blij dat ik dit nou eens even heb gezien en gelezen want wij waren van de week op wedstijd en daar werd ook gezegt dat wij niet met een wieltje mochten rijden maar ik was der heilig van overtuigt dat het dus wel mocht bij de paarden.. bij de pony's mag het niet in het B.

*Ff mijn Ego gestreeld door dit te lezen Knipoog:D*

Samantha_

Berichten: 10807
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 13:09

Sannie1980 schreef:
Sporen moeten ze in de B maar eens gaan verbieden! Als je ziet wat er soms al met wieltjes rijdt!

Dat vindt ik dus ook.
Leer eerst maar eens goed rijden zonder sporen.

Bashuk

Berichten: 771
Geregistreerd: 13-03-04
Woonplaats: omg.breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 17:55

samantha23 schreef:
Dat vindt ik dus ook.
Leer eerst maar eens goed rijden zonder sporen.

groot gelijk, maar bij sommige paardjes is het gewoon nodig, want tenslotte ( ik zelf ook) gebruik het spoort niet voor de aandrijving, alleen om een hele kleine correctie te geven en om 'moeilijkere' oefenningen te ondersteunen. Nou is dit niet echt in de B nodig, maar toch.

VValar

Berichten: 6579
Geregistreerd: 05-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 18:15

Sommige mensen overdrijven echt zo veel als het gaat om sporen en het rijden hiermee. Nee, het is niet zielig. Als je er goed mee kan omgaan vergemakkelijkt het je hulpen. Lees; de hulpen moeten ook goed opgevolgd worden door het paard zónder sporen. Maar er is helemaal niks mis mee om met sporen te rijden hoor! Zolang je er maar goed mee omgaat, maar dat is met alles eigenlijk zo.

Bashuk

Berichten: 771
Geregistreerd: 13-03-04
Woonplaats: omg.breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 18:54

VValar schreef:
Sommige mensen overdrijven echt zo veel als het gaat om sporen en het rijden hiermee. Nee, het is niet zielig. Als je er goed mee kan omgaan vergemakkelijkt het je hulpen. Lees; de hulpen moeten ook goed opgevolgd worden door het paard zónder sporen. Maar er is helemaal niks mis mee om met sporen te rijden hoor! Zolang je er maar goed mee omgaat, maar dat is met alles eigenlijk zo.

precies Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 20:56

VValar schreef:
Sommige mensen overdrijven echt zo veel als het gaat om sporen en het rijden hiermee. Nee, het is niet zielig. Als je er goed mee kan omgaan vergemakkelijkt het je hulpen. Lees; de hulpen moeten ook goed opgevolgd worden door het paard zónder sporen. Maar er is helemaal niks mis mee om met sporen te rijden hoor! Zolang je er maar goed mee omgaat, maar dat is met alles eigenlijk zo.

idd precies
waarom zie je dan zo vaak wat anders
dat ze bv wel gebruikt worden om een paard voorwaarts te houden

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 21:02

Een paard moet voorwaards zijn (liefst van zichzelf maargoed) op je kuit en buigen op je spoor........... zo ongeveer.

Een spoor is niet voor de vooruit, een spoor is voor de grootte van je volte, of de mate van zijgang. Of om in galop aan te springen ipv een zijgang........... een spoor is voor alle andere redenen dan de vooruitknop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 21:08

dus met wijken en schiuderbinnenwaarts heb je een spoor nodig

sorry kim, ben het altijd met je eens, maar nu ff niet Lachen

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 21:14

Nee heb je geen voor spoor nodig, niet als je paard gewoon aan het been is.......... helaas zijn er weinig paarden aan het been Haha! Haha! Haha! Haha!

Heel veel mensen denken dat een spoor net zo een wonder middel is als de slof........... maar vergeten dat de basis is een trensje met je kuit eventueel in combinatie met je lijf.........

Goede doorgereden paarden zijn zeker met trens en kuit te rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 21:15

Hoe moet ik je bovenstaande stukje dan lezen?
help ik word echt blont Blond

daar lees ik dat kuit voor voorwaarts is
en spoor voor zijwaarts

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 21:20

Ik heb niet zoveel tegen op 'spoor in de B'. Immers: die ruiters komen toch ooit in de M terecht en zullen dan met spoor moeten rijden. Beter nu gelijk goed geleerd dan plots met spoor moeten rijden terwijl ze dat nooit eerder gedaan hebben.
Ik zie daarin wel een duidelijke rol voor de instructie: geen spoor bij ruiters die continue hun paard zitten te porren, wel spoor bij ruiters die dat niet doen Haha!.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 21:22

Ik bedoel dat een spoor een verfijning van je hulp is..... en geen vooruitknop.

De bedoeling van een spoor is dat je de hulp zo kan verfijnen dat er (voor het paard) een groot verschil is tussen bijvoorbeeld het aanspringen in galop of een zijgang....... ook al doe je natuurlijk al heel veel met je lijf.

je kan het ook lezen dat wij mensen niet qua lijf zo sensibel zijn als een paard en een soort van verlengstukje nodig hebben om onze bedoeling duidelijker te maken naarmate er meer knoppen op een paard zitten........

Zoiets?? Haha! Haha! Haha! Haha!

ik kan dat soort dingen ook zo boers omschrijven Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 21:24

begin het idd beter te snappen Haha!
Thanks voor je nieuwe uitleg

En ik ben ook niet tegen sporen in het b Apple
net zoals je al zegt, ligt eraan bij wie
ik ben bij sommige ook tegen sporen in het Z Haha!

Mews

Berichten: 5500
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Kopenhagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 21:30

Apple schreef:
Ik zie daarin wel een duidelijke rol voor de instructie: geen spoor bij ruiters die continue hun paard zitten te porren, wel spoor bij ruiters die dat niet doen Haha!.


Tja, dit zou eigenlijk wel moeten, maar je moet toch een grens trekken. Knipoog En al die wetten met 'gelijke behandeling' en 'gelijkheid' enzo zijn er ook nog... Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 21:33

Roskur schreef:
Tja, dit zou eigenlijk wel moeten, maar je moet toch een grens trekken. Knipoog En al die wetten met 'gelijke behandeling' en 'gelijkheid' enzo zijn er ook nog... Tong uitsteken

behalve voor paardjes Verdrietig

ja ben zielige penny miep Tong uitsteken
Zeg het zelf maar voordat iemand me voor is Knipoog

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 21:36

Roskur: hoe bedoel je 'gelijke behandeling' en 'gelijkheid'? Pietje rijdt met spoor dus Jantje wil, moet en zal ook met spoor? (ondanks dat de instructie dat wellicht afraadt?)

BJuwel

Berichten: 979
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-04 12:03

runningkawa schreef:

En ik ben ook niet tegen sporen in het b Apple
net zoals je al zegt, ligt eraan bij wie
ik ben bij sommige ook tegen sporen in het Z Haha!


Ik ben het daarmee eens, want je kan het beter vroeg leren. Maar wel goed onderhouden en niet fouten bij leren.

LindaT

Berichten: 134
Geregistreerd: 09-06-04
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 17:32

Als een spoortje op de juiste manier gebruikt wordt, kan het inderdaad geen kwaad. Maar als ik in de B ruiters met scherpe wieltjes zie rijden, denk ik toch: Is dat nou echt nodig?

Laatst had ik een wedstrijd. Paard had al onder een andere ruiter 2 proeven gelopen, en mijn ring was een half uur uitgelopen. Resultaat: arme paardje had al 2 uur gelopen voordat ik mijn eerste proef kon rijden, en dat terwijl het voor het eerst sinds weken weer lekker warm was... De eerste proef nog enigzins weten te redden, maar de tweede proef was de pijp echt leeg. Dus op de voorhand, impulsverlies, te weinig middenstap/-draf/-galop laten zien. Krijg ik als commentaar op mijn protocol: met sporen rijden voor impuls.
Ik weet best dat ik slecht gereden heb, maar het probleem is echt niet dat ik geen sporen omhad. Ik vind ook niet dat een jury dat moet adviseren omdat het paard te weinig voorwaarts is. Het paard hoort voorwaarts te zijn voor mijn kuit. Als hij dat niet is, kan ik dat wel proberen te verbergen met een spoortje, maar daar los ik het probleem toch niet mee op?