Wat verwachten ze van jouw en je paard in de L1?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Wat verwachten ze van jouw en je paard in de L1?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-04 10:12

Aangezien we nu best snel gaan met punten in de B komt er een moment dat we echt L moeten starten. Ik heb me vanaf 11 september al ingeschreven voor de L1 en was van plan de B uit te rijden tot de 20. Iedere wedstrijd haal ik tot nu toe wel winstpunten en prijzen en ik rij om de week een wedstrijd dus ik ga ervan uit dat ik 11 september wel ongeveer aan de 20 zit Lachen

Maar ik heb nooit eerder wedstrijden gereden, het paard ook niet. Dus ik vroeg me af, wanneer ben je nou echt L klaar. Ryan heeft nog wat moeite in de galop maar kan opzich best rondkomen met een 6 of 7 voor de galop onderdelen.
Stelling en buiging kan nog iets beter, maar dat is meer mijn idee want vaak staat het niet eens op de coupons vermeld.
Hij loopt gauw wat te diep en vooral als hij moe wordt, dus we zijn al bezig met wat meer conditie te trainen.
Wijken gaat nog ver beneden maat, hij moet nog beter op de kuit leren reageren hiervoor.
Kleine voltes doorzitten in draf gaat ook best redelijk.
De middenstap, middendraf en middengalop (op de lange zijde) gaan ook wel redelijk. De middengalop in de volte is een stuk moeilijker voor Ryan.

Ik zou niet weten wat ze allemaal in de L van jouw en je paard verwachten. Hoe ging het bij jullie en welke punten zijn erg belangrijk om in de L extra aandacht aan te schenken?

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 10:37

Mij valt het alles mee in de L1, ik zit binnen 3mnd al op 7 wp (en ben echt geen natuurtalent met een topfjord Haha! ).
Wat ze belangrijk vinden.... tsja das bij iedere jury weer anders.
Doorzitten op kleine voltes is nog helemaal niet aan de orde, alleen de L+R omkeert moet je doorzitten maar dat lijkt me niet echt een probleem.
Wijken is wel een punt van aandacht en ook de middengalop op de volte is een veelvoorkomende oefening die niet echt makkelijk is.
Zorg voor regelmaat in je gangen en voldoende impuls voor het been en een rustige aanleuning en je bent al een heel eind op weg. Ook je overgangen worden beter onder de loep genomen.

Waneer ben je er klaar voor? In mijn opinie als je op je sloffen door de B fietst zoals jij nu.
Verder zal je adhv je protocollen in de L wel zien wat er verbeterd kan worden. De L is echt niet zo moeilijk als het lijkt, ik vind deze proeven veel fijner te rijden en ik vind eigenlijk dat we te snel gaan. Tjootje heeft nu dus 2 maanden vakantie waarin ze dr zonden kan overdenken, hihihii
In september pakken we de dressuur weer op voor de laatste wp naar de L2.

Dus gewoon die sprong maken en zien waar het schip strand, zal echt wel goedkomen in de L1 met jullie, veel succes!!! OK dan!

Kitty

Berichten: 7697
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 10:57

Ik heb gemerkt dat als je in een klasse regelmatig rond de 165 punten rijdt, je een kleine winstpunt in de volgende klasse kunt rijden.
En natuurlijk moet je de oefeningen in die volgende klasse thuis goed kunnen rijden.

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-04 16:01

Kitty schreef:
Ik heb gemerkt dat als je in een klasse regelmatig rond de 165 punten rijdt, je een kleine winstpunt in de volgende klasse kunt rijden.
En natuurlijk moet je de oefeningen in die volgende klasse thuis goed kunnen rijden.


Tsja, ik rij regelmatig boven de 160 en al een aantal keer boven de 170. Maar ook een aantal keer net een winstpunt of net niet... Dus wat dat zou worden in de L1 dat weet ik ook niet..
Ik had nooit verwacht dat alles zo snel zou gaan. We zijn pas eind maart begonnen met wedstrijden.

Stinkmodder

Berichten: 7975
Geregistreerd: 24-08-02
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 20:33

*handig topic voor mij Haha!*

Ik heb met Hof alleen nog een probleempje, op wedstrijden wil hij niet nageeflijk worden... Dat is denk ik wel een 'groot' probleem in de L1? Ach, wij gaan voor in de 140 Haha!

Fitzroy

Berichten: 25106
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 20:41

Hoffieeeh schreef:
*handig topic voor mij Haha!*

Ik heb met Hof alleen nog een probleempje, op wedstrijden wil hij niet nageeflijk worden... Dat is denk ik wel een 'groot' probleem in de L1? Ach, wij gaan voor in de 140 Haha!


Ik neem aan dat je dan nu nog geen wp in de B hebt? Of rijd jij met een niet nageeflijk paard je punten bij elkaar Verward

Iig voor de L is dat zeker een vereiste als juryleden dat bij jou nu nog door de vingers zien.

Voor Manda: zoals jij het hier schetst denk ik dat je zeker wel L1 kunt gaan rijden.
Denk eraan bij de middengalop om vooral de overgang weg en terug goed te markeren.
Let idd op te diep lopen, dit wordt in de L1 weer wat sneller afgestraft dan in de B.

Stinkmodder

Berichten: 7975
Geregistreerd: 24-08-02
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 20:43

Fitzroy schreef:
Ik neem aan dat je dan nu nog geen wp in de B hebt? Of rijd jij met een niet nageeflijk paard je punten bij elkaar Verward

We hebben nu 11 wp's. En Hof loopt de laatste tijd steeds vaker de paardjes eruit die wél aan de teugel lopen.

Het is ook niet dat hij sterrenkijkt, maar hij zit er zo tegen aan te hikken zeg maar... Er niet helemaal lekker doorheen.

maessie

Berichten: 5745
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Hurdegaryp/Bornwird

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 20:52

Ehm Fitzroy t stond ook in dr onderschrift Tong uitsteken Denk wel dat Hof t makkelijker krijgt als mij tussen de paarden, heb wel het idee dat ze daar bij de paarden strenger in zijn als bij de ponies...

Stinkmodder

Berichten: 7975
Geregistreerd: 24-08-02
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 20:53

maessie schreef:
Ehm Fitzroy t stond ook in dr onderschrift Tong uitsteken Denk wel dat Hof t makkelijker krijgt als mij tussen de paarden, heb wel het idee dat ze daar bij de paarden strenger in zijn als bij de ponies...

Maar Maes is ook meer dressuurpony dan Hoffie Haha!

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 20:58

Vippie schreef:
Doorzitten op kleine voltes is nog helemaal niet aan de orde, alleen de L+R omkeert moet je doorzitten maar dat lijkt me niet echt een probleem.


Kleine voltes met doorzitten komen wel degelijk in de L1 voor. Ik heb daar dit jaar zelfs een fout op gemaakt. Moest bij E kleine volte en doorzitten. Dus ik geef iets meer druk met mijn binnenbeen en vraag een beetje meer linkerstelling voordat ik de volte inmoest en.... voila hij sprong heel mooi in de galop aan. Boos!

Voor de rest is het L1 echt niet zo moeilijk hoor.

mickey1989

Berichten: 4773
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 21:02

niet iedereen rijd zijn paard aan de teugel met een proef. Je moet gewoon goed op de letter rijden, dat scheelt je al heel veel minpunten! en als je een beetje kan wijken komt dat ook goed van pas! en zo zijn er nog meer dingetjes.. maar je kan het altijd een keer proberen! wie weet vind je het wel heel makkelijk.. ook moet je natuurlijk op het goede been rijden en in de goede galop aanspringen Tong uitsteken maar dat spreekt voor zicht

Fitzroy

Berichten: 25106
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 21:03

maessie schreef:
Ehm Fitzroy t stond ook in dr onderschrift Tong uitsteken Denk wel dat Hof t makkelijker krijgt als mij tussen de paarden, heb wel het idee dat ze daar bij de paarden strenger in zijn als bij de ponies...


Oeps Bloos! , echt overheen gelezen over haar onderschrift. Oke, als het bij de ponies is kan ik me er idd nog wat bij voorstellen. Bij de paarden wordt het wel een ander verhaal.

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 21:06

Mickey, vanaf het B wordt toch echt wel verwacht dat je je paard aan de teugel rijdt. Een combinatie die niet aan de teugel gaat krijgt bij mij echt geen winstpunt.

Stinkmodder

Berichten: 7975
Geregistreerd: 24-08-02
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 21:15

Scum schreef:
Mickey, vanaf het B wordt toch echt wel verwacht dat je je paard aan de teugel rijdt. Een combinatie die niet aan de teugel gaat krijgt bij mij echt geen winstpunt.

Ook niet als alles netjes op letter gereden is etc.?
En als de pony dus in de proef niet aan de teugel loopt, moet je hem dan soms zagend naar beneden trekken ofzo, krijg je dan wel een wp??....

Jits

Berichten: 1165
Geregistreerd: 08-01-03
Woonplaats: nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 21:16

Citaat:
vanaf het B

Ik denk dat je vanaf de L bedoelt? In de B hoeft je paard nog niet aan de teugel te lopen.

bokkertje
Berichten: 1169
Geregistreerd: 25-11-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 21:17

t gaat er toch niet altijd om dat een paard netjes aan de teugel loopt... wat mij (en zowiezo in de B) belangrijker lijkt is of het paard met stelling wordt gereden... dat aan de teugel rijden komt later wel lijkt mij...

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 22:46

Hoffieeeh schreef:
Ook niet als alles netjes op letter gereden is etc.?
En als de pony dus in de proef niet aan de teugel loopt, moet je hem dan soms zagend naar beneden trekken ofzo, krijg je dan wel een wp??....

Vindt jij een pony naar beneden zagen iets met aan de teugel lopen te maken hebben dan??? Da's gewoon in de krul trekken.
En ja, dat zie je heel veel, helemaal bij de pony's.
Aan de teugel lopen doet een paard wat lekker door zn lijf, goed aan de hulpen en nageeflijk is. Dan heb je je paard voor elkaar, en dan verdien je een winstpunt.
Want hoe je het ook wend of keert, als je paard niet nageeflijk is ga je onwijs vastlopen in je 'dressuur'. Dan kunnen ze je dus maar beter in de B laten zitten dan dat ze je aan laten prutsen in de L oid.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 07:07

Hoffieeeh schreef:
En als de pony dus in de proef niet aan de teugel loopt, moet je hem dan soms zagend naar beneden trekken ofzo, krijg je dan wel een wp??....


Nee dan moet je thuis beter oefenen of een andere instructuer nemen Haha! In de L mag je toch wel verwachten dat je paard nagefelijk loopt

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 07:18

Scum schreef:
Kleine voltes met doorzitten komen wel degelijk in de L1 voor. Ik heb daar dit jaar zelfs een fout op gemaakt. Moest bij E kleine volte en doorzitten. Dus ik geef iets meer druk met mijn binnenbeen en vraag een beetje meer linkerstelling voordat ik de volte inmoest en.... voila hij sprong heel mooi in de galop aan. Boos!

Voor de rest is het L1 echt niet zo moeilijk hoor.


ohja sjips L 15 ofzo toch? (lang geleej dat ik die gereden heb hihii)

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 08:55

Ik lees het hier wel eens vaker (in de B hoeft een paard niet aan de teugel te lopen). En ik vraag me af wie dat verzonnen heeft. Ik kan me niet voorstellen dat het een jurylid geweest is.

IN het B wordt verwacht dat je je paard voorwaarts/neerwaarts (en dus AAN DE TEUGEL) hebt lopen. Met stelling en buiging. In de B hoef je juist niet op de letter te rijden. De meeste overgangen vinden plaats tussen 2 letters in. In het L mag je paard al een beetje meer opgericht lopen (natuurlijk nog steeds aan de teugel) en is het ook wat meer op de letter. Maar neem nou het wijken. Je hebt een hele lange zijde te tijd om maar 5 meter te wijken. Dus ook hier nog speling.

Een combinatie die dus niet nageeflijk/aan de teugel loopt, krijgt bij mij (en de meeste andere juryleden) echt GEEN winstpunt.

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 08:57

Vippie, dat zou best eens kunnen ja. Rekenreken. Het was in april. De B gaat t/m proef 12 ,dus het L1 begint in januari bij 13. Dus in april moet het dan proef 16 zijn geweest.
Er is ook een proef bij waar je een gebroken lijn moet maken en dan op de x een kleine volte maakt, en dan de gebroken lijn weer afmaken. Alles doorzitten.

Fitzroy

Berichten: 25106
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 08:57

En daar sluit ik me volledig bij aan OK dan!

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 10:19

Scum schreef:
Vippie, dat zou best eens kunnen ja. Rekenreken. Het was in april. De B gaat t/m proef 12 ,dus het L1 begint in januari bij 13. Dus in april moet het dan proef 16 zijn geweest.
Er is ook een proef bij waar je een gebroken lijn moet maken en dan op de x een kleine volte maakt, en dan de gebroken lijn weer afmaken. Alles doorzitten.


FF getsjekt idd L15 en 16 zijn de boosdoeners te rijden in Maart en September, hiii Haha!

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-04 10:25

Nou lekker, die moet ik nou juist rijden als ik voor het eerst L1 wil starten Knipoog

Nog even oefenen en dan denk ik dat we het wel kunnen proberen Lachen

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 10:49

Joh t is nog geen september, tis pas juni. Gewoon thuis doornemen en dan komt het echt wel goed, ook in de L1 hoef je nog geen Anky te zijn.
Aldoende leert men zeg ik altijd maar, hihihi