2 vraagjes: zweep en overgang in proef

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MvdB_

Berichten: 710
Geregistreerd: 18-06-01

2 vraagjes: zweep en overgang in proef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-04 15:57

Zondag had ik een wedstrijd. De jury in ring 1 kwam half uit de auto hangen om te vertellen dat ik mijn zweep in mijn linkerhand moest houden. Ik gebruik mijn zweep in mijn proef eigenlijk zelden, maar om de een of andere reden houd ik hem graag in mijn rechterhand. Ik start nu al een jaar en nog nooit commentaar gehad. Met groeten houd ik de teugels en zweep gewoon met links vast. Weet iemand of dat nou echt waar is dat je, je zweep met je linkerhand vast moet houden. In mijn tweede proef stond op het protocol bij de overgang draf-halt dat dat via stap was gegaan. Dat doe ik eigenlijk altijd (ik start L1), omdat hij anders zijn rug wegdrukt. Maar in de M hoef je toch pas van draf patsboem stil te staan?

Hoipiepeloii

Berichten: 7295
Geregistreerd: 23-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 16:00

Waarschijnlijk zei de jury dat, omdat je als je hem in je rechterhand hebt, met de zweep in de hand moet groeten en dat wil hij denk ik niet zien... Maar als jij hem dan gewoon in je linkerhand hebt, snap ik het eigenlijk niet zo! Ik heb geen idee wat nou het juiste is... Ik kreeg ook vaak te horen dat hij in de binnenhand moest, maar uiteindelijk heb ik gewoon maar wat gedaan en nog nooit commentaar gehad.

Het halthouden waar jij het over hebt, heb jij helemaal gelijk! In de B en L moeten je overgangen prgressief zijn, dus je mag wel stappen tussendoor hoor!

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 16:05

Die van de zweep klopt idd niet helemaal, want alleen met groeten ben je verplicht hem in je linkerhand te houden.
maar misschien bedoelde de andere jury dat je er teveel stap had tussen zitten, het mogen nml maar een paar passen zijn.

Elenriel
Berichten: 53
Geregistreerd: 29-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 16:13

Eigenlijk is het verplicht van hem in je linkerhand te houden, maar de meeste jury's vinden het niet zo belangrijk...

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 16:26

sjaantje schreef:
Het halthouden waar jij het over hebt, heb jij helemaal gelijk! In de B en L moeten je overgangen prgressief zijn, dus je mag wel stappen tussendoor hoor!


Dat ligt er helemaal aan hoe lang je stapt voor het halthouden Knipoog

joke20

Berichten: 11092
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: Hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 16:55

idd met links vasthouden ja je zweep

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 17:40

Uit het reglement:
Citaat:
Groeten
Bij het halthouden voor de jury neemt de deelnemer de teugels en eventueel de zweep in de linkerhand.


Bij het groeten links houden dus. Daarna wisselen naar rechts is niet verboden, maar geeft wel onrust, ook voor het afgroeten moet je dan weer terug wisselen.

Wat betreft je overgang draf-halt:
Citaat:
Alle overgangen tot en met de M2 proeven dienen progressief te zijn. De overgangen in de M2-proeven
mogen al minder progressief gereden worden. Mits goed uitgevoerd dienen deze, naarmate de overgangen
minder progressief uitgevoerd worden, hoger gewaardeerd te worden. De overgangen vanaf de
klasse Z1 mogen niet meer progressief zijn.

Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 18:29

Ja maar als je je zweep in je linkerhand pakt met groeten hoeft deze niet naar de andere kant van het paard toch? Als je met je rechterhand de teugel weer pakt, kan je gelijk de zweep er weer bijnemen, ik zie het probleem niet zo.

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 08:58

Dat is juist Misser. LinkerKANT en linkerHAND worden hier door elkaar gehaald. Je mag de zweep gerust aan je rechterkant houden, maar tijdens het groeten even in de linkerhand nemen. Dat doen de meeste ruiters en het ziet er ook niet onrustig uit.

Tody

Berichten: 995
Geregistreerd: 02-06-03
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 00:28

Ik krijg in de L2 juist commentaar dat de overgangen te abrupt zijn. Kan ik ook inkomen i.v.m. eventueel wegdrukken rug enzo.

Al is het dus wel zo dat als ik het bewust via de stap rij (en dat is dan echt maximaal 2 passen) krijg ook ik de opmerking dat het weer te progressief is.

Het zal er dus wel ergens tussenin moeten zitten. Moeilijk punt vind ik. Scheve mond