Vraagje over kleur tuig

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Beinvloed het?

Ja
6 (40%)
Nee
9 (60%)

Totaal aantal stemmen: 15


Abercrombie

Berichten: 8388
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: *******

Vraagje over kleur tuig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-04 22:06

Zal een jury beinvloed worden door een 'andere' kleur tuig.
En dan wel dit

Afbeelding

Kan me voorstellen dat er mensen zijn die het afschuwlijk vinden en mensen zijn die het prachtig vinden. Zal iemand hierdoor beinvloed worden in zijn mening over een proef?

Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 23:19

Dressuur rijdt ik in het zwart, springen in dezelfde kleur als die van jou.
Als het goed is, maakt het geen verschil wat voor kleur je hebt, maar ja, jury he? Dan weet je het maar nooit!

sandra1977

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-03-03
Woonplaats: Dedemsvaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 00:05

Dat zou niet het geval moeten zijn, maar zoals je zelf al zegt is en blijft het een jury-sport.
Ik vindt iig de kleur wel erg apart, staat wel mooi bij je paard.

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 11:04

Natuurlijk niet. Je krijgt toch geen extra punten vanwege de kleur??? Persoonlijk vind ik de bruine kleur niet zo mooi, en zeker al niet bij een vos. Maar ik zal er echt niet anders door punten.

gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 11:05

Ik vind het er zelf een beetje rommelig uitzien. Je hoofdstel is een andere kleur als je zadel (kan ook door de foto komen).
Maar een jury mag zich er niet door laten beiinvloeden van dat hij het geen mooie kleur vindt, maar als het er rommelig uitziet kan het punt van de verzorging wel naar beneden gaan natuurlijk.
Is dat een Euroriding zadel?

Abercrombie

Berichten: 8388
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: *******

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-04 11:41

gabyfedde schreef:
Ik vind het er zelf een beetje rommelig uitzien. Je hoofdstel is een andere kleur als je zadel (kan ook door de foto komen).
Maar een jury mag zich er niet door laten beiinvloeden van dat hij het geen mooie kleur vindt, maar als het er rommelig uitziet kan het punt van de verzorging wel naar beneden gaan natuurlijk.
Is dat een Euroriding zadel?


Nee het is een Kentaur. En mijn hoofdstel is dezelfde kleur als mijn zadel alleen mijn zadel heeft 2 tinten, het zweetblad is echt 'londen' en de kniewrong is meer richting 'tabacco'.. (Weet niet of het je wat zeg maargoed Knipoog )

Het is ook niet een allercharmantste foto want op een 'rijfoto' ziet het er al veel mooier als geheel uit al zeg ik het zelf. Het is een kwestie van smaak.

Zeker als je kijkt naar een van de reacties hierboven "Vind het niet mooi en zeker niet op een vos".. Hier heb ik het idee dat het gaat om iemand die ook niet zo van vossen houd en ook nog eens niet van gekleurd tuig, dus 1+1 = 2.. Puur een kwestie van smaak, en smaak beinvloed denk ik onbewust toch de gedachten over een proef.

Abercrombie

Berichten: 8388
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: *******

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-04 11:42

Scum schreef:
Natuurlijk niet. Je krijgt toch geen extra punten vanwege de kleur??? Persoonlijk vind ik de bruine kleur niet zo mooi, en zeker al niet bij een vos. Maar ik zal er echt niet anders door punten.


Ik heb het hier niet specifiek over extra punten maar meer over een mindere beoordeling omdat iemand het niet mooi vind.. Zoals jou reactie..

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 11:54

Zou niet uit moeten maken, bij een dressuurproef heeft een dressuurmatige uitrusting de voorkeur, maar dat heb (op de mexicaanse neusriem misschien na). Maarja, een jury zal misschien ook zijn voorkeur laten blijken, wat je bij de een punt meer oplevert en bij de ander een punt minder. Een ding is zeker je valt wel op!

Ik vind het trouwens erg mooi.

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 11:55

Al zou het niet moeten ben ik bang dat sommige jury's het 'afkeuren' of niet positief beoordelen.
Ik vind het wel apart, maar vind een donkerbruine tint zelf mooier Knipoog.

GeJe

Berichten: 2493
Geregistreerd: 12-06-04
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 12:02

Wow... vind vooral je zadel erg mooi! Alleen de combinatie dressuurzadel en hoofdstel met mexicaanse neusriem vind ik niet bij elkaar passen.. sorry. Denk als je een gecombineerde neusriem gebruikt het er fantastisch uitziet. Als je dan in de proeven gebruik maakt van zachtere kleuren dan witte broek en wit zadeldek (en dan bedoel ik creme of beige) het een super combi is!

SplashIsLief

Berichten: 33030
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 12:07

het mag eigelijk geen invloed hebben, maar in de praktijk zie je meestal dat het toch invloed heeft

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 12:13

CielitoLindo schreef:
Hier heb ik het idee dat het gaat om iemand die ook niet zo van vossen houd en ook nog eens niet van gekleurd tuig, dus 1+1 = 2.. Puur een kwestie van smaak, en smaak beinvloed denk ik onbewust toch de gedachten over een proef.


Je bent erg snel met je oordeel. Ik heb zelf ook een vos....
Dan zou ik ook weer kunnen zeggen dat jij ws niet tegen kritiek kunt, maar dat slaat ook nergens op... Verward
Laatst bijgewerkt door Scum op 16-06-04 12:16, in het totaal 2 keer bewerkt

ylva

Berichten: 1745
Geregistreerd: 08-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 12:14

Ik denk niet dat het echt uitmaakt, de meeste jury's geven toch een standaard cijfer voor verzorging. Maar is het eigenlijk wel toegestaan om met bruin tuig dressuur te starten? Laarzen mogen alleen zwart of blauw, net als je jasje, geld er ook niet zoiets voor het tuig?

Abercrombie

Berichten: 8388
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: *******

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-04 13:29

GeJe schreef:
Wow... vind vooral je zadel erg mooi! Alleen de combinatie dressuurzadel en hoofdstel met mexicaanse neusriem vind ik niet bij elkaar passen.. sorry. Denk als je een gecombineerde neusriem gebruikt het er fantastisch uitziet. Als je dan in de proeven gebruik maakt van zachtere kleuren dan witte broek en wit zadeldek (en dan bedoel ik creme of beige) het een super combi is!


Ik heb ook voor de wedstrijd een gecombineerde neusriem hoor, ik rij normaal dagelijks met mijn springzadel maar die is nu bij fugers om te vermaken. Vandaar de wat vreemde combi Knipoog

Abercrombie

Berichten: 8388
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: *******

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-04 13:30

ylva schreef:
Ik denk niet dat het echt uitmaakt, de meeste jury's geven toch een standaard cijfer voor verzorging. Maar is het eigenlijk wel toegestaan om met bruin tuig dressuur te starten? Laarzen mogen alleen zwart of blauw, net als je jasje, geld er ook niet zoiets voor het tuig?


Nee heb niets kunnen vinden in het regelement over het kleur van je tuig, en daarbij, tineke bartels rijd ook op een rood/bruin zadel viel me laatst op.

Abercrombie

Berichten: 8388
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: *******

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-04 13:32

Scum schreef:
Je bent erg snel met je oordeel. Ik heb zelf ook een vos....
Dan zou ik ook weer kunnen zeggen dat jij ws niet tegen kritiek kunt, maar dat slaat ook nergens op... Verward


Ik geef jou opmerking alleen maar als voorbeeld voor mijn stelling.
Daarbij merkte ik ook op dat ik 'het idee had dat'.. Dat betekend dat ik er niet per definitie van uit ga. Ik kan niet weten dat jij een vos hebt.
Het is geen aanval naar jou toe, maar jou reactie was een mooi voorbeeld van wat ik bedoel.

En kritiek, ik vind het geen kritiek dat jij het niet mooi vind.. dat is jou mening..

Jasmijn

Berichten: 3757
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 13:54

Ik vind het niet mooi, maar voor de punten maakt het helemaal niets uit.
kan me niet voorstellen dat dat bij iemand wel het geval zal zijn.

patos

Berichten: 4502
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 14:44

Ik vind het niet erg mooi, maar een jury hoort objectief te zijn.
Heb zelf trouwens ook een vos. Ik weet niet welk nivau je rijdt, maar na de L2 maakt het toch niet meer uit, dan krijg je geen cijfer voor verzorging meer. En het moet wel een heel slecht jury zijn, wil hij/zij op elk onderdeel minder punten.

Danielle14

Berichten: 1334
Geregistreerd: 24-09-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 15:56

Ik vind t juist super mooi! Ik heb ook een springzadel, is die kleur die jij ook hebt.. Maar geven bij jou je laarsen dr niet aan af?! Bij mij wel namelijk..

Abercrombie

Berichten: 8388
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: *******

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-04 15:56

Ik rij nog gewoon B, ik was gewoon erg benieuwd naar de reactie van mensen van buitenaf als je wedstrijd gaat rijden met 'ander' tuig dan standaard.

Zoals ik al zei, je vind het mooi, of je vind het afschuwelijk.. Ik heb nog nooit iemand meegemaakt die zei.. "mwah.."..
Ik kan me heel goed indenken dat mensen die niet anders gewend zijn dan zwart leer, er heel erg aan moeten wennen. Maar bij mij op stal kennen ze Cielito niet anders dan met licht bruin tuig en als ik soms mijn zwarte hoofdstel gebruik bij het longeren krijg ik zelfs wel eens reacties van Verward Raar gezicht, Cielito met zwart tuig Verward Het is maar net wat iemand gewend is *LOL*

Abercrombie

Berichten: 8388
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: *******

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-04 15:59

Danielle14 schreef:
Ik vind t juist super mooi! Ik heb ook een springzadel, is die kleur die jij ook hebt.. Maar geven bij jou je laarsen dr niet aan af?! Bij mij wel namelijk..


Nee mijn laarzen geven niet af, maar ik heb donkerbruine laarzen van Reqtiligne die gemaakt zijn van 'vet leer'.. Is dus anders dan gewone zwarte wedstrijdlaarzen..

gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 18:26

CielitoLindo schreef:
Nee heb niets kunnen vinden in het regelement over het kleur van je tuig, en daarbij, tineke bartels rijd ook op een rood/bruin zadel viel me laatst op.


Ze staat nu ook weer in de Phryso (blad van het Friesch Paarden Stamboek) met een lichtbruin zadel, zwart hoofdstel en een Fries. Dat vind ik niet mooi.

patos

Berichten: 4502
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 18:53

Het moet wel een setje zijn iig, als je gaat voor een bruin zadel, vind ik dat je er ook een bruin hoofdstel bij moet hebben.

Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 19:00

CielitoLindo schreef:
Nee mijn laarzen geven niet af, maar ik heb donkerbruine laarzen van Reqtiligne die gemaakt zijn van 'vet leer'.. Is dus anders dan gewone zwarte wedstrijdlaarzen..


Ik wou net zeggen; jammer dat je er geen bruine laarzen bij hebt, maar die heb je dus wel Haha! Jammer dat die op dressuurwedstrijden niet mogen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 19:03

persoonlijk vind ik het niet mooi, maar gelukkig heeft iedereen een andere smaak Lachen
Zeker voor de dressuur hou ik er niet van.
Maar het zou voor de punten, als het er allemaal netjes gepoetst uitziet, niks moeten maken.
Juist omdat je als jury weet dat iedereen een andere smaak heeft Lachen