Middenstap?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Stinkmodder

Berichten: 7975
Geregistreerd: 24-08-02
Woonplaats: NL

Middenstap?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-04 19:01

Hey!

Waarschijnlijk gaan Hof en ik 26 juni voor het eerst L starten, ik zat de proeven ff door te lezen, en ik zie dat je ook middenstap moet... Hoe moet je dat precies doen?
Want Afke had in de proef gewoon iets meer ruimte in de hals gegeven, en toen had ze een 7!
Maar waar let de jury dan precies op? En hoe kan je hem precies ruimere passen laten maken dan?

Ik heb deze week geen les, vandaar dat ik het ff vraag Haha! Voor de wedstrijd gelukkig wel les, maar dan kan ik maar 2x ff proberen hoe het ongeveer een beetje moet.... Tong uitsteken


Emeraldo
Berichten: 3024
Geregistreerd: 16-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 19:14

Je moet hem meer ruimte geven in de hals, en de passen moeten ruimer worden. Je kan (als je paard niet zelf ruimer gaat lopen als de hals langer wordt) mee drijven.
Voorin het proevenboekje staan ook alle onderdelen uitgelegd!

Sjoos
Berichten: 6683
Geregistreerd: 10-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 19:24

om en om drijven (als de buik tegen je been aantikt zegmaar Tong uitsteken schopjes geven) en verder doen wat Emeraldo zegt Tong uitsteken

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 19:53

Om en om drijven Verward Denk je dat dat paard zelf niet weet welk been hij neer moet zetten?

De hals moet dalen, het neusje eruit, en de passen langer.

Stinkmodder

Berichten: 7975
Geregistreerd: 24-08-02
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-04 21:01

Oke, bedankt Lachen

En om en om tikken, waarom moet dat dan?

Ow ja Het proevenboekje... Helemaal vergeten! (oeps)

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 07:18

Missouri schreef:
Om en om drijven Verward Denk je dat dat paard zelf niet weet welk been hij neer moet zetten?


Nee om het betreffende been nog verder naar voren te laten zetten. Tong uitsteken

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 10:11

Doe ik ook altijd, om en om drijven + mijn teugels langer maken waardoor de hals langer wordt.

Frankinero

Berichten: 2779
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Rozenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 11:18

Idd iets meer ruimte in de hals geven, gaan ze meestal ook wel wat ruimer stappen ook.

AnoeskaB

Berichten: 544
Geregistreerd: 25-01-04
Woonplaats: Annen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 18:41

Bij het om en om drijven moet je wel op het juiste moment aandrijven. Dat is het moment dat het achterbeen naar voren geplaatst wordt. Voor je gevoel moet je dan net op het verkeerde moment aandrijven, omdat de schouder op dat moment naar achteren beweegt. Dus op het moment dat de linkerschouder naar achteren gaat drijf je met je linkerbeen aan. Als het goed is zet je pony dan je linkerachterbeen iets meer naar voren en heb je dus een ruimere stap. Lachen

Om het voor hem ook mogelijk te maken om aan de voorkant te verruimen, moet je hem toestaan om zijn hals iets te verlengen. Wel in de aanleuning houden natuurlijk!

haasier

Berichten: 77
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 19:06

Als je een goed cijfer hebt voor, in vrije stap rijbaan verlaten, dan moet je dat eens aanhouden.
De hals word langer en de pas verruimd, moet jij eens kijken.

Stinkmodder

Berichten: 7975
Geregistreerd: 24-08-02
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-04 19:39

Voor vrije stap hebben we meestal 6en en 7ens, maar dan laat ik hem altijd alleen iets langer in de hals? Dus dat gewoon eerst aanhouden?

Bedankt iig Haha!

gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 19:42

Ik gaaf hem altijd iets meer halslengte. Ook laat ik hem ervoor en erna wat korter stappen, om echt verschil te tonen. Heb ook meestal wel een 7.

joke20

Berichten: 11092
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: Hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 20:25

de middenstap is een gang tussen arbeidsstap en de uitgestrekte stap, waarbij de uitgestrekte stap het meest wordt benadrukt.

haasier

Berichten: 77
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 20:30

Hoffieeeh schreef:
Voor vrije stap hebben we meestal 6en en 7ens, maar dan laat ik hem altijd alleen iets langer in de hals? Dus dat gewoon eerst aanhouden?

Bedankt iig Haha!


En natuurlijk de benen erbij, niet in slaap laten vallen! Knipoog

Stinkmodder

Berichten: 7975
Geregistreerd: 24-08-02
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-04 21:17

haasier schreef:
En natuurlijk de benen erbij, niet in slaap laten vallen! Knipoog

Ja! Knipoog Lachen

En Joke, hoe moet je dan ongeveer de uitgestrekte stap rijden?! Tong uitsteken

joke20

Berichten: 11092
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: Hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 21:32

uitgestrekte stap:

het paard gaat over zoveel moelijk bodem zonder overhaast te worden of zijn ritme te verstoren. hierbij staan we het paard toe zijn hoofd en hals voorwaarts te stekken, maar we verliezen nooit het contact met de mond en onderhouden het impuls. het paard stapt met met achterhoeven ruim over de indruk van de voorhoeven heen.