even een paar vraagjes....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Laulitz

Berichten: 8753
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: Belgiƫ

even een paar vraagjes....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-04 16:42

heb ff een paar vraagjes hoor....
vanaf welk nivau is het handig dat je met een dressuurzadel gaat rijden?
mag je als 12 jarige op een paard (1.63) beginnen met wedstrijden?
moet je met sporen rijden?
en moet je met stang & trens rijden?

Guess001
Berichten: 5160
Geregistreerd: 09-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 16:47

LauEef schreef:
heb ff een paar vraagjes hoor....
vanaf welk nivau is het handig dat je met een dressuurzadel gaat rijden?
mag je als 12 jarige op een paard (1.63) beginnen met wedstrijden?
moet je met sporen rijden?
en moet je met stang & trens rijden?


* Met een dressuurzadel mag/kun je altijd rijden, dus als je alleen maar dressuur rijdt en het fijn vindt is het erg handig natuurlijk! Als je ook nog veel springt/crosst whatever moet je wel 2 zadels hebben of is het handiger om met veelzijdigheidszadel te rijden, maar dresuurzadel mag en kan dus altijd Haha! Het zit gewoon veel fijner bij het dressuren
* Ik weet niet helemaal zeker of je als 12-jarige bij de paarden mee mag doen... Dus dit weet ik helaas niet.. Scheve mond
* Sporen zijn verplicht vanaf M dressuur
* Stang en trens mag vanaf de Z (paarden), nog niet meteen verplicht (weet niet vanaf wanneer wel precies)

Dimpie

Berichten: 264
Geregistreerd: 26-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 16:48

- Je mag natuurlijk zelf weten wanneer je met een dressuurzadel begint, maar ik vind zelf dat wanneer je in de M komt een dressuurzadel veel beter over komt! In het proevenboekje staat ook dat een dressuuruitrusting wordt geprefereerd.

-Je mag, naar mijn weten, altijd bij de paarden starten. Volgensmij mag het zelfs al als je 1 jaar bent! Niet dat dat al kan natuurlijk Tong uitsteken

-Je hoeft in de B en L niet met sporen te rijden. Vanaf de M moet je geloof ik wel met een spoortje rijden.

-In de B, L en M iig niet. Ik dacht dat het wel in de Z moet, of iig vanaf de Z mag. (Bij de pony's is dit geloof ik weer anders.)

manontjuh
Berichten: 36
Geregistreerd: 13-06-04
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 16:49

heey ff wat antwoorden op je vragen.
Als je dressuur gaat rijden is het altijd fijn om een dressuurzadel te hebben, want het zit veel lekkerder. Makkelijker doorzitten enzo.
Ja, je mag wedstrijden rijden met een 12 jarige want het maakt niet uit hoe oud je paard is. Je mag met sporen en zweep rijden, maar vanaf de m1 mag je alleen nog sporen. En je moet niet met stang en trens rijden. Dat mag pas als je Z bent. Groetjes manon

manontjuh
Berichten: 36
Geregistreerd: 13-06-04
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 16:51

sorry, verkeerd gelezen ik d8 ff dat je paard 12 jaar was. Sorry!! Maar volgens mij mag je nog niet bij de paarden starten. Volgens mij vanaf je 13e maar dat weet ik niet zeker

Guess001
Berichten: 5160
Geregistreerd: 09-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 16:51

manontjuh schreef:
Ja, je mag wedstrijden rijden met een 12 jarige want het maakt niet uit hoe oud je paard is.


Volgens mij gaat het om de leeftijd van de ruiter Haha! Tong uitsteken

tam20
Berichten: 1281
Geregistreerd: 07-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 17:50

LauEef schreef:
heb ff een paar vraagjes hoor....
vanaf welk nivau is het handig dat je met een dressuurzadel gaat rijden?
mag je als 12 jarige op een paard (1.63) beginnen met wedstrijden?
moet je met sporen rijden?
en moet je met stang & trens rijden?


- over dat dressuurzadel is al genoeg gezegd denk ik
- je mag vanaf 12 jaar inderdaad bij de paarden starten.
- vanaf de M1 moet je met sporen rijden en mag je niet meer met zweep.
- vanaf het Z1 mag je met S&T, dit is niet verplicht, vanaf ZZ licht is het wel verplicht.

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 18:18

LauEef"]
Vanaf welk nivau is het handig dat je met een dressuurzadel gaat rijden??
[/quote]Je mag zelf weten met wat voor zadel je rijd. Maar een dressuurzadel is altijd wel makkelijk met dressuur. De meeste mensen hebben (bij de paarden) al een dressuurzadel in de klasse B, sommige pas in het L. Bij pony's zie je vaker veelzijdigheidszadels.

[quote="LauEef"]
Mag je als 12 jarige op een paard (1.63) beginnen met wedstrijden??
[/quote]Deelnemers mogen vanaf 1 januari van het jaar waarin de 12-jarige leeftijd bereikt wordt , uitkomen in wedstrijden voor paarden die onder dit reglement worden verreden.
Deelnemers mogen vanaf de dag waarop men 6 jaar wordt tot en met 31 december van het jaar waarin men 18 jaar wordt, met een pony deelnemen aan wedstrijden voor ponyruiters.

[quote="LauEef"]
Moet je met sporen rijden?
[/quote]
nee, dat is pas vanaf het M1 verplicht. Maar je mag ze altijd om hebben.

[quote="LauEef schreef:
Moet je met stang & trens rijden?

Nee, dat mag pas vanaf de klasse Z1 (daarvoor absoluut niet). Vanaf het ZZ-licht is het verplicht.

Tolino
Berichten: 17
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: DR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 18:55

Volgens mij moet je officieel altijd met sporen rijden, maar
in de B en L wordt er door de vingers gekeken ( heb ik pas ergens gelezen)

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 19:38

neeeee, zeker niet. Kijk het regelement er maar op na.

Regelement dressuur:

In de klassen B, L1 en L2 is het gebruik van sporen en karwats of dressuurzweep toegestaan. In de klassen M1 en hoger zijn sporen verplicht en is het gebruik van een karwats of dressuurzweep niet toegestaan op straffe van uitsluiting. Een reserve-karwats of dressuurzweep mag niet worden gedragen.

De maximaal toegestane lengte van de karwats is 75 cm; deze mag aan het uiteinde niet verzwaard zijn. De maximaal toegestane lengte van de dressuurzweep is voor paarden 130 cm en voor pony's 100 cm.

Sporen mogen uitsluitend zijn vervaardigd uit metaal. De tand dient vanuit het midden van de spoor recht of gebogen naar achteren gericht te zijn. Wanneer voorzien van een wieltje, dient dit vrij te kunnen draaien. De takken van de spoor dienen glad te zijn.
Indien ter bescherming van het paard, takken en steel vanuit de fabriek onlosmakelijk zijn omwonden met een bescherming, is dit eveneens toegestaan. (Dit laatste niet op internationale wedstrijden.)

Voor pony's zijn alleen sporen als boven omschreven, waarvan de tand een maximale lengte heeft van 3 cm. en een diameter van 0,5 cm toegestaan. Het uiteinde van de tand moet stomp zijn, d.w.z. zonder scherpe randen en het uiteinde mag ook niet zijwaarts gericht zijn.
Internationaal mag de tand van de (stompe) spoor bij ponyruiters een maximale lengte hebben van 1,5 cm.