Vraagje over uitstrekken in draf

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Liesje_Lover

Berichten: 6861
Geregistreerd: 03-11-02
Woonplaats: Den Bosch

Vraagje over uitstrekken in draf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-04 20:15

Ik heb een keer deze tip gehad voor het uitstrekken:

Neem vlak voor het uitstrekken je paard ietsjes terug, dan lijkt het of je paard nog meer uitstrekt.

Ik vroeg me af of dit waar is of niet Verward kunnen jullie helpen

eefke

Berichten: 864
Geregistreerd: 03-09-03
Woonplaats: Kessel-Eik (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 20:29

ik doe dit ook in een proef.
hierdoor is het verschil van arbeidsdraf tot midden/uitgestrekte draf groter.
en dus lijkt het of het paard nog meer uitstrekt!

Snipsnap

Berichten: 3798
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 21:04

jah dat klopt idd omdat je paard dan lekker verzameld is.. of gewoon wat trager is dan normaal en als je danover gaat naar een midden/uitgestrekte draf lijkt de overgang super mooi.

verwijderd09
Berichten: 1358
Geregistreerd: 18-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 22:26

jah iets terug nemen(niet teveel want in de hogere klassen waarbij je de gehele zijde middendraf moet doen wordt dan de overgang te groot en gevolg daarvan is dat het slordig verloopt)

fokfanaat

Berichten: 20214
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 22:33

Dat is niet de enige reden, als je hem wat meer op het achterbeen zet voordat je wegrijdt krijg je ook een mooiere draf dan dat je hem er zo in laat lopen!

Ragne
Berichten: 1931
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 00:35

Ja het is waar (zie boenstaande antwoorden)

Ik reed een B-proef en Rag zag een spook in de hoek waar ik middendraf naartoe moest rijden! Dus ik heb d'r wat feller door de bocht gereden zodat ze niet stil zou vallen vanwege ehh 'dat spook' }> ...Nou die middendraf mislukte een klein beetje toen en het was dus een 5, commentaar: beter de overgang laten zien.
De tweede middendraf in diezelfde proef reed ik richting een andere hoek. Nu nam ik Ragne terug in de bocht en reed flink weg op de diagonaal, en resultaat: 8!!!

door de jury duidelijk bevestigd, lijkt mij

whaha, die jury moet echt gedacht hebben dat ik tijdens de proef het protocol had gelezen!

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 07:16

MRmichiel schreef:
jah iets terug nemen(niet teveel want in de hogere klassen waarbij je de gehele zijde middendraf moet doen wordt dan de overgang te groot en gevolg daarvan is dat het slordig verloopt)


Ze start L2 dus ze moet al de hele zijde of diagonaal, hihihihi

Maar idd Nien, dit truckje wil wel eens helpen...

Liesje_Lover

Berichten: 6861
Geregistreerd: 03-11-02
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-04 10:24

Oke bedankt allemaal weet ik dat ook weer zeker!!!


Vippie: Wie start er L2?

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 10:30

De bedoeling is meer dat je verschil laat zien. Op de middendraf wordt ook vaak een punt minder gescoord omdat ze het paard meer laten uitlopen ipv een overgang terug naar de arbeidsdraf laten zien.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 12:01

Liesje_Lover schreef:
Oke bedankt allemaal weet ik dat ook weer zeker!!!


Vippie: Wie start er L2?


Oh sjips ik verwar je met iemans anders die bijna dezelfde gebruikersnaam heeft, die start nl L2, sollie!

Mikie
Berichten: 19
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: De heurne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 12:04


is middendraf het zelfde als uitgestrekte draf? wat dat staat bij 1 van de bovenste berichten!! daar staat midden/uitgestrekt!! maar als mij paard in middendraf zit strekt ie tog egt nie zun benen wat doe ik daar aan?
Bloos

Let_be
Berichten: 7796
Geregistreerd: 25-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 16:17

Dit doe ik ook bij de middenstap, iets terugnemen en dan laten gaan, eerste keer dat ik dat deed kreeg ik een 8!

Middendraf is iets minder als uitgestrekte draf. Bij uitgestrekte draf moet hij zich inderdaad meer uitstrekken, meer Z-paard richting zeg maar.
Dit doe je door veel te trainen, je moet je paard in balans houden (als je versneld) en toch tegenhouden, dan voel je hem 'anders' draven.
Dit is heel moeilijk uit te leggen, dus dit kan je beter even vragen of je lesgeefster/lesgever dit wil uitleggen.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 17:09

Ik doe dit ook, dan word én de overgang duidelijker én door wat langzamer te gaan haal je je paard meer op de achterhand en kan hij dus beter vertrekken en strekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 17:13

Hoe dan ook geldt dat je goed moet trainen op het rijden van scherpe overgangen. Dat scheelt je punten op alle onderdelen. Als je heel duidelijk een verschil kunt laten zien is dat voor de meeste jury's al acceptabel. Zo kun je ook punten scoren met een paard dat wat minder spetaculair is.

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 17:17

Met name in de basis-klasses neem je hem in de hoek iets meer terug om het verschil wat duidelijker te laten zien.
Ik neem ze niet zozeer terug maar ik maak ze eerder wat 'heter' of sneller in de hoek, vraag iets meer oprichting, zodat ze echt willen vertrekken.

Annash
Blogger

Berichten: 26511
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 17:26

Nistria schreef:
Met name in de basis-klasses neem je hem in de hoek iets meer terug om het verschil wat duidelijker te laten zien.
Ik neem ze niet zozeer terug maar ik maak ze eerder wat 'heter' of sneller in de hoek, vraag iets meer oprichting, zodat ze echt willen vertrekken.


Dat truukje gebruik ik ook. Alleen dan in combinatie met. Iets terug nemen, en tegelijker tijd wat heter maken. Vooral omdat Boas moeite heeft met strekken. Of hij doet weinig, of heel veel en wordt onregelmatig Tong uitsteken