Hoe snel van B naar Z (dressuur en springen)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pieternel
Berichten: 278
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: groningen en binnenkort weer in brabant

Hoe snel van B naar Z (dressuur en springen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-04 00:56

Hoe snel heb jij erover gedaan om van de B naar de Z te komen ? Deed je dit dan met een groen paard of met een paard wat al verder doorgetraind was. Hoe vaak ging je op wedstrijd en waar liep je tegenaan (mee en tegenvallers)

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 08:04

Ik heb nahmax in 1 jaar van L naar Z dressuur (Z startgerechtigd) gereden. Hij was toen wel al wat ouder en had al springwedstrijden gelopen. De conditie was er dus al.

Ik had met vorige paarden ook al hoger gereden dus ik had/heb wel handigheid in het rijden van wedstrijden.

Het heeft daarna wel even geduurd voordat we een Z proef ook winstwaardig konden rijden hoor, daar is nog een paar maanden overheen gegaan. De oefeningen in de Z vereisen toch wel wat meer verzameling en daar was max na 1 jaar trainen nog niet zo goed in. Hij heeft met name in dat eerst jaar ook een gigantische lichamelijke ontwikkeling meegemaakt, van een lange slungel is hij uitgegroeid tot een mooi gespierd sportpaard, dat kost allemaal tijd.

In feite is het niet zo belangrijk hoe lang je erover doet vind ik, het is belangrijk dat zowel paard als ruiter plezier heeft en houdt in de training en de wedstrijden. Hoe snel het vervolgens gaat ligt zeker in de basis voor een groot deel aan de 'handigheid' van de ruiter, die kan veel kleine probleempjes in de proef redelijk verbloemen. Nadeel is dat je dan winstpunten krijgt terwijl het paard eigenlijk nog niet helemaal klaar is voor de volgende klasse en afhankelijk van de kwaliteiten van het paard strand je dan in de M of in de Z

Maartje__

Berichten: 7413
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Somewhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 08:17

Hangt er vanaf hoe het gaat. Ik ben in 2 jaar van de B naar het Z springen gegaan. Met een groene pony.

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 08:56

Ik ben met Murphy is een kleine anderhalf jaar tijd van B naar Z SGW gegaan. Murphy kende niks toen ik hem kreeg, alleen het zadel en stap draf galop onder het zadel.
Achteraf vind ik dat het wel heel snel is gegaan helemaal als ik naar zijn leeftijd kijk!

Met Lucky ben ik natuurlijk net begonnen dus daar kan ik nog weinig over zeggen (behalve dat ze crossen tot nu toe super aanpakt!, dus als dat zo blijft gaan we ook wel snel!)

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 10:16

Magic was een jaartje of 4 toen we begonnen met wedstrijden (B dressuur) en ze was 5,5 toen ze de punten voor de Z1 had.
Maar dit was wel met oude proeven. Dus B+5, L+5, M1+5, M2+5..Natuurlijk hadden we niet steeds 5 winstpunten maar ik bedoel dat je er geen 10 nodig had om te promoveren en de L2 bestond nog niet.

Trouwens was Magic 8 toen we ook echt voor het eerst Z startte Scheve mond

Hoipiepeloii

Berichten: 7295
Geregistreerd: 23-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 19:00

Ik heb James-ie in 2 jaar van de B naar Z dressuur Overijssels reservekampioen gereden... Hij was mijn eerste pony en hij was 6 jaar toen ik hem kreeg en had nog nooit op concours gelopen... Ook was hij niet lekker doorgereden Haha! .
Ik heb alle klasses uitgereden behalve het L1. Weet eigenlijk niet meer wat voor problemen ik tegen ben gekomen Verward

INkie

Berichten: 4651
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 19:11

Ik heb er met Falcon een 1,5 tot 2 jaar overgedaan van B tot de Z te komen. Hij was al 2x Z dressuur geweest.
Ik was 14 en had nog niets gereden en mn pony was toen 15.

Melanie

Berichten: 2270
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: B en R

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 19:17

met lucky (c-pony) heb ik er 3,5 jaar over gedaan om in het M2 te komen (hij kon ook niet verder, had daar de "kwaliteiten" niet voor.)
lucky had voordat ik hem kocht een paar wedstrijdjes in het B gelopen.

Met chamaya heb ik er 1,5 jaar over gedaan om (nu M2, ga over een maand Z)in het M2 te komen.
pony is nu net 5 en had nog helemaal niks gedaan.

tam20
Berichten: 1281
Geregistreerd: 07-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 19:24

Met Shania ben ik binnen een jaar van het B naar het Z1 dressuur gereden.
Alleen de B was nog in de 5 punten regel, daarna alles minstens tot de 10 gereden. B, L1 ben ik meteen doorgegaan nadat ik de punten had, L2, M1 en M2 heb ik doorgereden tot ongeveer 15 punten. Nu rij ik dus in het Z1 en ben van plan deze helemaal tot de 20 uit te rijden aangezien ik echt merk dat we het allebei nog best moeilijk vinden.
Shania is het 1e paard waar ik wedstrijden mee rijdt, maar rij al een stuk langer ( 16 jaar ) waardoor ik toch al de enige ervaring had. Shania zelf heeft voorheen alleen B dressuur proefjes gereden en veel gesprongen.

liesie
Berichten: 54
Geregistreerd: 23-10-03
Woonplaats: middenmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 19:39

dat ligt aan de pony !!!!!

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 19:43

tobias was 7 en had nog nooit gesprongen, nu is hij net 12 en mogen nu Z paarden(ZZ voor hem) starten
in 3 maand mocht ik al vant M naar het Z..
de B en L heb ik langzaam uitgereden

maar toen reed ik nog niet zoveel wedstrijd

paardjeJarig

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 19:58

JIron was 10 toen ik hem kreeg. Hij was B met wp dressuur en L springen. In anderhalf tot jaar waren we Z1 dressuur met wp. De B L1 en L2 heb ik tot iets van 7 wp gereden (gemiddeld) en de rest gewoon uitgereden.

xxLisaxx
Berichten: 1840
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Zeewolde/Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 13:04

mijn pony was 5 toen ik hem kreeg en had nog geen wedstrijden gelopen en kon nog niet zoveel, ik rijd nu 1,5 bijna 2 jaar ong. wedstrijden met hem en ben nu Z dressuur(5juni voor het eerst gestart) en haalde gelijk een wp dus officieel Z nu Haha!

Gulpje

Berichten: 8071
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 13:07

liesie schreef:
dat ligt aan de pony !!!!!


Gelukkig ligt het nooit aan de ruiter he? Haha!

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 13:37

Ook aan de leeftijd, je mag pas vanaf een bepaalde leeftijd bv Z-springen toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 14:24

Kawa heb ik zelf zadelmak gemaakt.

En ben ik in een jaar tijd van B springen naar het M springen gegaan.
Met daar tussen in nog een volle 3 maanden rust om later weer rustig op te bouwen en nog later weer te gaan starten (alle punten ook helemaal uitgereden)

Toen heb ik een paar jaar geen wedstrijden gereden en ben toen overgestapt naar dressuur.
daar heb ik 3 jaar over B naar Z gedaan.
1 seizoen eruit gelegen door blessure en in totaal in seizoen door varkens pest of bse of wat was het toen allemaal Lachen
ook hier alle punten uitgereden.
En in deze regio is 2 proeven per wedstrijd zeldzaam en ik ben maar 1x in de 2 weken in de zomer weggeweest en in de winter 1 x per maand.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-06-04 14:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 14:24

Marliesje schreef:
Ook aan de leeftijd, je mag pas vanaf een bepaalde leeftijd bv Z-springen toch?

6 mag je Z
5 mag je M springen

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 15:04

Ja dat dacht ik al.

Hoipiepeloii

Berichten: 7295
Geregistreerd: 23-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 15:10

liesie schreef:
dat ligt aan de pony !!!!!


en aan de ruiter Verward

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 22:49

Ik ben met Kyvaso in 2 jaar tijd van B naar Z gegaan waarvan ik 1 heel winterseizoen niet gestart ben en alle klasses tot het laatste winstpunt heb uitgereden (dus dat ik over moest). Kyvaso was groener dan groen, nl. pas 3,5 jaar toen ik hem kocht (ik heb hem zelf zadelmak gemaakt en opgeleid). Hij was net 6 toen we Z reden. Was ook mijn eerste keer Z dus ik was (ben) beretrots op dat resultaat Knipoog.

Wij deden het zo:
4 jaar buitenseizoen B (binnenseizoen niet gestart dat jaar)
5 jaar buitenseizoen L
5 jaar binnenseizoen M
6 jaar buitenseizoen Z

En toen moest ik zelf stoppen met rijden Scheve mond.

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 08:59

mijn tante heeft haar paard in een jaar tijd van het b naar het z gereden, zei heeft dan ook al veel ervaring, ik doe het haar niet na.

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 09:44

Missouri was 4 toen ze zadelmak was (zelf gedaan) en 5 toen ik er een heel uur op kon blijven zitten. Schijnheilig Haha!

Ze was 5 en een half toen we voor het eerst op wedstrijd gingen (B dressuur), en nèt 6 toen ze haar eerste puntje in het Z2 liep (bij de pony's dan he!).
Ik ging 1 keer in de 2 weken op wedstrijd, soms sloeg ik een keer over. En dit was ook nog met de oude proeven/punten (B+5 in 1 wedstrijd, 2 proeven. L+13 in 4 wedstrijden, 8 proeven. M1+7 in 3 wedstrijden, 6 proeven. M2+6 (wat een kl*teklasse is dat!!!) in 2 wedstrijden, 4 proeven. Z1+10 in 3 wedstrijden, 6 proeven. Eerste keer Z2 starten was gelijk 3 winstpunten.).

peggel

Berichten: 1134
Geregistreerd: 12-03-03
Woonplaats: Schijndel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 09:52

ik heb calypso (C-pony) in een jaar van B naar Z gereden (springen). ze had nog nooit wedstrijden gelopen maar was al wel 9 jaar. moest wel snel gaan want ik was er al een beetje te groot voor aan t worden.
Lacas (D-pony) heb ik daarna in een jaar van het L naar het ZZ gereden met springen maar heb er wat langer over gedaan met dressuren (in twee jaar van B naar M2, maar starte niet echt veel).
met Cashmirah (D-pony) ben ik in een jaar van groen (dus ook niet zadelmak) naar het M2 gereden. dit vond ik veel te snel en zal ik nooit weer doen.

pieternel
Berichten: 278
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: groningen en binnenkort weer in brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-04 09:57

Het is mooi om te zien hoe er zowel met pony's als paarden zo'n dressuur of springcarriere word afgelegd. het gaat ook niet alleen om dce prestaties maar zeer zeker om de samenwerking met elkaar, want daardoor gaat dat promoveren van de ene naar de andere klasse natuurlijk ook sneller. Bovendien moet ook de combinatie klikken, is dat niet zo dan kan de pony of het paard nog zo goed zijn maar dan loopt het toch niet lekker en dat is dan ook te zien in de prestaties.
Of een pony die helemaal door niemand te rijden is, maar blijkt bij een bepaald persoon het gewoon geweldig te doen, kijk dan kun je ook zeker snel en gemakkelijk promoveren, omdat die combinatie dan ook klikt.

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 09:58

pieternel schreef:
Of een pony die helemaal door niemand te rijden is, maar blijkt bij een bepaald persoon het gewoon geweldig te doen, kijk dan kun je ook zeker snel en gemakkelijk promoveren, omdat die combinatie dan ook klikt.


Haha! Haha! Haha! Schijnheilig