Doorzitten of lichtrijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
liousca
Berichten: 935
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: West Brabant

Doorzitten of lichtrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-04 10:48

Hallo,

Ik rijd L2 dressuur met mijn paard en heb een probleempje; nl:

Mijn paard gaat op concours altijd tijdens de middendraf in galop!
Of doet pogingen tot aanspringen.
Ik heb alles al geprobeerd, qua benen op verschillende plaatsen aanleggen. Ik drijf ook niet aan 1 kan harder aan dan de andere.

Maar: Als ik blijf doorzitten gaat het prima!

Dus nu vraag ik me af, kan ik niet beter blijven doorzitten? Dan altijd maar 5-en halen wegens tactfouten of zelfs 3-en en 4-en wegens galopperen? Of kost dat veel punten?

En vanaf de M1, toch? Moet je toch doorzitten. Ik oefen al een jaar hem op concours lichtrijdend te laten middendraven, dus dat werkt dus al niet...

Dus weet iemand misschien hoeveel punten het kost als je het commando 'lichtrijden' negeert in je proef? (in mijn geval voor een goed doel Knipoog)

ALvast bedankt!!

Groetjes!!

WestBest
Berichten: 2458
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: A1-lokatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 10:49

1 punt aftrek op je cijfer.

Kun je niet (om te oefenen) vanuit het doorzitten, steeds iets meer gaan lichtrijden?

Dancer_Valou

Berichten: 359
Geregistreerd: 09-02-03
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 12:16

Ik had dit probleem ook altijd, maar bij mij bleek dat Dancer te veel buiging gaf na de bocht zeg maar. En dat hij daarom ging aangalloperen. Misschien kun proberen om hem zo recht mogelijk in zijn lijf de bocht door de laten lopen en dan te kijken hoe het gaat...

hoeft natuurlijk niet te helpen, maar misschien werkt het voor jouw paard ook!

succes

haike
Berichten: 13517
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 12:20

Officieel -1
Had ik eerst met Oki ook vaak, maar als je eens probeert amper omhoog te komen? Werkte bij mij wel goed. Ga nu naar de M dus daar mag ik doorzitten Knipoog

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 12:25

Ik zou het probleem oplossen en niet ontlopen. Als je paard wel kan appuyeren en niet kan wijken dan ga je toch ook niet al appuyeren in je proef terwijl wijken wordt gevraagd.

Je zegt dat je op concours dit probleem hebt. Ik ga er dan even vanuit dat het thuis wel goed gaat. Laat jezelf dan op de film zetten. Oefen thuis je proefjes en zet dat op film. En dan ook op wedstrijd. Want jij zal toch iets anders doen, of je paard is meer gespannen. Maar ik betwijfel het of het dan met doorzitten wel goed gaat.

Dan denk ik ook... het zit hooguit 2 x in je proef. Dus je hebt 2 x een vette onvoldoende. Dan moet je het maar oprijden met onderdelen die wel goed gaan. Beter leren doseren in je proef, dan maar even met minder genoegen nemen.

Maar ik zou dus niet gaan doorzetten. Wat Dancer_valou zegt... meer recht richten vanaf de bocht of vanaf het moment dat je op de diagonaal komt, halsje er iets uit en wegrijden maar. Niet tegenhouden, laat een paard wat zo snel in galop gaat maar losser van voren zodat het ook weg kan gaan vanuit de schouders.

Succes!

liousca
Berichten: 935
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: West Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-04 13:50

Dancer_Valou schreef:
Ik had dit probleem ook altijd, maar bij mij bleek dat Dancer te veel buiging gaf na de bocht zeg maar. En dat hij daarom ging aangalloperen. Misschien kun proberen om hem zo recht mogelijk in zijn lijf de bocht door de laten lopen en dan te kijken hoe het gaat...

hoeft natuurlijk niet te helpen, maar misschien werkt het voor jouw paard ook!

succes


Bedankt voor de tip, maar hij doet het meestal pas midden op de diagonaal, dus dan ben ik al lang recht Knipoog Dus denk niet dat het dat is...

liousca
Berichten: 935
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: West Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-04 13:56

Kleintje schreef:

Je zegt dat je op concours dit probleem hebt. Ik ga er dan even vanuit dat het thuis wel goed gaat. Laat jezelf dan op de film zetten. Oefen thuis je proefjes en zet dat op film. En dan ook op wedstrijd. Want jij zal toch iets anders doen, of je paard is meer gespannen. Maar ik betwijfel het of het dan met doorzitten wel goed gaat.

Dan denk ik ook... het zit hooguit 2 x in je proef. Dus je hebt 2 x een vette onvoldoende. Dan moet je het maar oprijden met onderdelen die wel goed gaan. Beter leren doseren in je proef, dan maar even met minder genoegen nemen.

Maar ik zou dus niet gaan doorzetten. Wat Dancer_valou zegt... meer recht richten vanaf de bocht of vanaf het moment dat je op de diagonaal komt, halsje er iets uit en wegrijden maar. Niet tegenhouden, laat een paard wat zo snel in galop gaat maar losser van voren zodat het ook weg kan gaan vanuit de schouders.

Succes!


Bedankt voor de tip!

Maar even op je verhaal. Als ik blijf zitten gaat ie dus absoluut niet in galop. Zowel thuis niet als op concours. Met lichtrijden thuis af en toe nog en op op concours ALTIJD! :S

Daarnaast worden mijn proeven altijd al gefilmd, dus ik zie precies wat het probleem is, alleen het oplossen lukt dus gewoon niet. Ben al een jaar bezig en mijn instructrice weet het ook niet meer... (thuis word ik ook 1x per 2 weken gefilmd)

En ook als ik 'm meer naar voren rijd met zijn neus, desnoods alles loslaat (ookal geprobeerd) hij blijft het doen...

Maargoed, ik weet dus nu dat het me 1 punt kost. Daar ging het me eigenlijk om Lachen

Ik vind het ook zo zinloos om er nog zoveel op te oefenen, nog 4 winstpunten en ik vertrek naar het M. Dan heb ik heel dat lichtrijden niet meer nodig.. Ieder paard heeft zo zijn dingetjes die m niet liggen, dit ligt de mijne dus duidelijk niet...

TOCH BEDANKT ALLEN!!! IK WEET NU VOLDOENDE Haha!

liousca
Berichten: 935
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: West Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-04 13:58

haike schreef:
Officieel -1
Had ik eerst met Oki ook vaak, maar als je eens probeert amper omhoog te komen? Werkte bij mij wel goed. Ga nu naar de M dus daar mag ik doorzitten Knipoog


Goed idee Knipoog Zouden ze dat niet als doorzitten zien dan? Haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 14:03

Ik heb ook wel eens stiekum doorgezeten Bloos!
kawa kan slecht draven en heeft moeite met middendraf.
Als ik lichtreed, bleef hij wel in draf, maar verruimde te weinig of met taktfouten.
Ging ik doorzitten, verruimde hij wel netjes en bleef netjes in takt.
dit omdat ik hem dan vanuit mijn zit kon laten verruimen en terug komen, beter op de achterhand blijvend.

met lichrijden scoorde ik 4en
met doorzitten meestal een 7, soms een 6
trek daar 1 punt vanaf en ik kom nog hoger uit dan lichtrijdend Slim

alleen heb ik nog nooit de -1 gehad, omdat het blijkbaar geen 1 jury opgevallen is.
rekensommetje voor jezelf, wat je gaat doen.
En uiteraard, waarom hij het doet.

liousca
Berichten: 935
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: West Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-04 14:09

Joepie, iemand die mijn oplossing heeft uitgeprobeerd Haha! Was ik ook al v plan! Ik denk idd dat je met doorzitten meer met je zit kan, en dat ie het daarom beter doet! Nou hopen op alle proeven een winstputje, hoef ik maar 4x stieken door te zitten Knipoog Tnx runnungkawa!!

Dancer_Valou

Berichten: 359
Geregistreerd: 09-02-03
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 15:40

hahaha hou ons op de hoogte Lachen

succes

figora

Berichten: 5405
Geregistreerd: 12-07-03
Woonplaats: bergen op zoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 19:17

Doorzitten lijkt me indd een goede oplossing, of misschien eens proberen met lichtrijden, maar dan niet normaal lichtrijden, maar lichtrijden door amper uit je zadel te komen... zoals haike dus al zei.

liousca
Berichten: 935
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: West Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-04 19:48

Tnx Cyn Knipoog

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 21:39

Helpt t niet als je m iets lager instelt, en je niet blijft drijven over de hele diagonaal??

Anders zou ik ook gewoon doorzitten Knipoog

liousca
Berichten: 935
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: West Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-04 21:49

Lager? Hmm, das misschien ook een idee! Ga ik eens proberen, tnx!!

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 09:28

Ik zou inderdaad ook een gaan doorzitten, dat ene minpuntje is beter als altijd een 4, daarbij komt dat veel jury's heel erg op de verruiming letten van het paard tijdens middendraf en minder op de ruiter.