Eerste wedstrijd met LICOR: hoekspook!! Verslagje

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Eerste wedstrijd met LICOR: hoekspook!! Verslagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-04 20:59

Vandaag was de grote dag: ik zou voor het eerst in heel mijn leven een dressuurwedstrijdje rijden, bij de Barokke paarden, vandaag enkel PRE's en Lusitano's. Niks officieel dus, maar leuk om eens mee te maken. Ik reed de E5 en de A6 mee. (Voor de onbekenden met de Belgische proeven www.vlp.be => disciplines => dressuur => proeven).

Vanmorgen om 7 uur uit mijn bed gesprongen, Licor gevoerd en zelf gegeten. Trailer gaan halen bij Sarah (Saartje39 op Bokt) thuis, Sarah (die mee ging lezen en groomen) is mee in de auto gesprongen, thuis aangekomen was Anja (Anjatjeuh, mijn tweede groom van dienst Haha!) er al, Licor opgeladen (voorbeeldig zoals steeds), hooinet op de trailer gezwierd en vertrokken met volgeladen auto! We waren on the road rond 8u35 denk ik.
Het was minder ver dan we dachten, want om 9u20 ofzo waren we er al, terwijl mijn eerste proef pas om 11 uur was. Rustig alles bekeken, er stonden enkele mooi Lusitanohengsten op die fokkerij!! Aangemeld en startnummer gekregen, Licor opgezadeld en rond 10u10 op mijn paard gekropen. In de inrijpiste ging hij spontaan in een passage van de opwinding Ik heb hem maar meteen in een fiks drafje gezet, en we hebben heerlijk losgereden. Wel maakte hij de eerste 5 minuten nog een vreugdebokje en zwierde hij een smet zijn hoofd, dus hij had er duidelijk zin in!! OK dan! Hij voelde erg soepel aan, dus ik was absoluut niet meer zenuwachtig.

Dan de ring in, eerst een keer alle hoeken verkend, en dat leek allemaal okee. Belletje ging, daar mocht ik beginnen. Het voelde allemaal redelijk goed aan, maar plots zag meneer een spook in de hoek en schoot in galop. Ik heb hem dan teruggenomen op de volte en ben doorgereden. In de rest van de proef zijn alle onderdelen aan die hoek een beetje de mist ingegaan...

Protocol: een 7 voor een overgang naar de middenstap, een 7 voor mijn slangenvolte, een 7 voor mijn halve cirkels in draf, 7 voor arbeidsgalop, een 4 voor het verzet in die hoek en een 4 voor mijn keertwending. Die ging nochtans technisch relatief goed, alleen was ik vergeten halt te houden voor EN na de keertwending. Ik had echt geen idee dat ik erna ook moest halt houden... Staat niet op het papier... Maar goed, dan weet ik dat ook weer. Een 5 voor overgang middengalop-arbeidsgalop en een 5 voor galop draf (was natuurlijk alebei aan de kant van de enge hoek...).

Een vreemd punt: een 5 voor een inzet van de linkergalop, die zou te laat geweest zijn...

Dan heb ik nog wat 6'en voor te weinig buiging in voltes, voor het niet volledig recht zijn op de middenlijn of voor hoeken die ik blijkbaar maak in die voltes Dan weet ik dat ook weer!

Wel fijn: een 7 voor zit en houding van de ruiter en toepassing van de hulpen, een 7 voor gangen en regelmatigheid en een 7 voor impuls.

Ik was het dus wel met de jury eens, enkel die ene 5 begrijp ik niet zo goed.

Resultaat: 60% en een gedeelde 4de plaats. De winnaar had 62%.
Ik won een mooi Portugees halster maar helaas is dat te klein voor Licor (was veulenmaat ofzo) dus dat heeft Sarah gekregen voor haar ponies.


Tweede proef ging eigenlijk slechter. Ik reed hem meteen die hoek in na het losrijden (dat ging ook goed) maar meteen in die hoek sprong hij de andere kant op en zo ben ik er wel 5 keer langs proberen gaan. Telkens draaide hij zich de andere kant op en steiger-sprong hij ervandoor. Toen de jury belde, was hij er nog steeds niet 100% goed langsgelopen, maar ja... ik moest beginnen. In de middendraf durfde ik niet doorvragen omdat hij zo gespannen was (kreeg ik een 5 voor) Mijn eenvoudige galopwissel is omdat hij zich zo sterk maakte van de schrik-hoek, in de mist gegaan (werd een 4). Die ging nochtans erg goed met losrijden!!
Achterwaarts is een erg slecht punt bij Lic, hij wordt er superheet in en gaat veel te snel => 4
Hij viel eigenlijk de hele proef iet meer zo netjes te rijden, maar ik heb nog wel 7's gehad op houding/gangen/impuls en op mijn middenstap (super, want Licor zijn stap is eigenlijk niet goed!!!) en op wat galoponderelen.

Resultaat: 59% maar geen idee waar geëindigd want we moesten naar huis!



Al bij al heeft mijn mannie erg zijn best gedaan en mag ik best tevreden zijn! Als er volgende keer geen spoken meer in de hoek zijn, dan zal het stukken beter gaan!

Ik ben die hoek eens gaan inspecteren, en ik weet meteen waarom Licor het zo eng vond daar: er liep een beek En als e riets is wat Licor niet fijn vindt, is het WATER! Die zal hij wschlk pas opgemerkt hebben bij de 2de keer dat hij er langs liep.... Ik zal toch eens watertraining moeten gaan doen.


Het was een erg fijne dag, heb veel bijgeleerd en veel mooie paarden gezien! Nog eens dank aan Sarah en Anja voor de hulp!!!
Foto's volgen nog....

saartje39

Berichten: 619
Geregistreerd: 20-06-03
Woonplaats: Herent

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 21:10

ik vond het ook echt een super fijne en ontspannende dag Haha!
Licor heeft zich voor de rest echt voorbeeldig gedragen!! *LOL*
alleen het 'beekmonster' moet hij nog leren overwinnen Tong uitsteken

ik heb echt wel genoten van deze dag, en het is altijd super om al die andalousiers en lusitano's aan het werk te zien, dus de volgende keer ben ik zeker graag terug van de partij ze! Haha!

Balte

Berichten: 3550
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 21:12

Ja maar seg, snor ik dadelijk naar dit topic om foto's te zien Scheve mond
In ieder geval Lobke, heb je je hoogste punten op erg interessante basisonderdelen gehaald en daar mag je terecht fier op zijn!

Yasmine

Berichten: 29726
Geregistreerd: 13-04-03
Woonplaats: Melbourne, Australië

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 21:23

Super hè, dat het goed ging!
Vooral al die zevens Bloos!
Als hij volgende keer geen beek- of bakmonsters vindt, gaan jullie zo naar de top Knipoog

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 21:33

Netjes gedaan voor de eerste keer!

Ik heb die proeven net even doorgelezen, moet zeggen dat ik ze redelijk pittig vind! Hebben jullie ook een winstpuntensysteem of heeft het met plaatsing te maken?

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-04 21:37

Het heeft met de plaatsing te maken.
Maar dit is niet officieel, dus heb ik helemaal niks Knipoog

Ik vind het ook wel vreemd dat de makkelijkste federatieproef (ik zeg federatie, omdat wij ook nog LRV hebben, en dat is wèl met B, M, L, Z proeven zoals bij jullie) een E5 is, zitten toch al enkele moeilijkere onderdelen in als de B... Scheve mond
Maar ja... het hele wedstrijdsyteem in België is een soep Haha!

Eilandje

Berichten: 2825
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 21:44

Je hebt "piste" geschreven ipv "bak" Tong uitsteken

Waar blijven de foto's, ik ben benieuwd Lachen

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-04 21:46

Eilandje schreef:
Je hebt "piste" geschreven ipv "bak" Tong uitsteken

Waar blijven de foto's, ik ben benieuwd Lachen


Damned... Haha!

Ik wacht er ook op, Sarah en Anja gaan ze me mailen. Maar het zal wschlk voor morgen zijn...

cinv

Berichten: 2633
Geregistreerd: 01-12-03
Woonplaats: LANDEN (B)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 22:25

TOFFFFFFFFFFFFFffffffff! allez stoem van dat spook!
Maar dat zal beteren , kom eens bij ons rijden en gaan we trainen waar ik met vierno ging die krijg ik nu nie meer uit het water en was zo bang ervoor..dacht dat het hoopeloos ging worden maar neen;-)
In osn crossboske is er een meertje , kun je het hem leren Lachen

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-04 22:26

Goed plan Cindy! MOET ik doen... Hier is nergens in de buurt een stroompje waar ik kan gaan trainen... Boos!

Youko

Berichten: 3021
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Hong Kong

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 22:32

Licor is een knappe man
Supernetjes! Zijn er ook foto's genomen Tong uitsteken?

Jola

Berichten: 2783
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: Kapellen (Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 22:43

Knap gedaan hoor Lobke OK dan! Haha! Op naar officiele wedstrijden zonder water *LOL* Haha!

Halthouden voor een keertwending vind ik trouwens een oefening die nergens op slaat. Het wordt toch hoog tijd dat ze dat eens aan gaan passen Knipoog

Skattie

Berichten: 659
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: Epe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 23:11

Hey Lobke,

Heb net even die proeven gelezen, maar die zijn best pittig!!

Gefeliciteerd met je 4e plaats!!

Ik wil foto's zien!!

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-04 08:52

Jola schreef:
Halthouden voor een keertwending vind ik trouwens een oefening die nergens op slaat. Het wordt toch hoog tijd dat ze dat eens aan gaan passen Knipoog


Idd, want ik heb altijd geleerd dat je ze vanuit stap moet inzetten. Dus ik kwam uit de arbeidsdraf, zette hem stil (maar blijkbaar niet lang genoeg), 1 pas vooruit en dan keertwending, maar dan ben ik onmiddellijk in midenstap verder gegaan. Dat mocht dus niet

Geduld mensen voor de foto's Knipoog Ik heb ze zelf nog niet... Haha!

Anjatjeuh

Berichten: 3598
Geregistreerd: 18-03-03
Woonplaats: Leuven, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 10:17

Het was echt super goed voor een eerste keer hoor Lobke, Licor was echt super rustig.
Hij liep ook echt fantastisch bij het inrijden, jullie hadden echt gewonnen als hij geen schrik had gehad. Knipoog
Ik vond hem trouwens zeker 1 van de mooiste paarden daar, er waren er niet heel veel die ik echt Kwijl vond, maar Licor zeker wel.
Ben nu een beetje ziek me thuis aan het zitten te vervelen, dus zal snel beginnen aan het verkleinen van de 128 foto's. Tong uitsteken
MAAR ik stuur de foto's alleen door als ik volgende wedstrijd weer mee mag gaan als groom... Extreme duivel

Rijo
Berichten: 2670
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 12:37

Gefeliciteerd hoor Lobke. Ook bij Portugees is niet dol op water ik heb hem nu gelukkig wel zover gekregen om hem te mogen afspuiten. Een regenbui dat vindt hij ook verschrikkelijk.

Ik ben erg benieuwd naar je foto's en hoe mooi hij eruit zag. Heb je ook nog foto's gemaakt van de andere paarden die meededen.

gr Nicole en een knuf voor die gekke spanjaard

Anjatjeuh

Berichten: 3598
Geregistreerd: 18-03-03
Woonplaats: Leuven, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 13:13

Makhali schreef:
Ik ben erg benieuwd naar je foto's en hoe mooi hij eruit zag. Heb je ook nog foto's gemaakt van de andere paarden die meededen.

Ja, die heb ik ook getrokken, maar weet totaal niet wie wie is. Tong uitsteken
Zal sewwes een topic openen met de foto's van de andere paarden,
laat aan lobke de eer om zelf een topic te openen voor de foto's van Licor. Knipoog

Rijo
Berichten: 2670
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 13:31

Ik ben benieuwd of er nog meer knapperts rondliepen

gr

Anjatjeuh

Berichten: 3598
Geregistreerd: 18-03-03
Woonplaats: Leuven, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 14:41


Rijo
Berichten: 2670
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 15:43

GA meteen kijken

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-04 16:06

Damn Anja, ben je echt ziek nu?
Wat jammer zeg... ik wacht met erg veel geduld op de foto's Haha!

Rijo
Berichten: 2670
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 16:46

ik ook

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-04 18:35


DinkeyGirl

Berichten: 3334
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 22:56

Fijn dat het zo goed ging op t hoekspook na Haha!

Nette cijfers en opmerkingen op je protocollen ook, go Lobke!!