1e springwedstrijd, na de 5e hindernis uitgebeld!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
alexandra15

Berichten: 2591
Geregistreerd: 09-05-04
Woonplaats: Zeist (vlakbij Utrecht). Spullen daar op te halen, of in Delft, Leiden, Arnhem,Velp, Den Haag, R'dam

1e springwedstrijd, na de 5e hindernis uitgebeld!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-04 18:19

Hallo jongens, ik had vandaag mijn 1e springwedstrijd op stal groenendaal in bunschoten. Erg mooie manege trouwens en alles was goed geregeld! Wel werd er hoog gebouwd. Mijn paard is voorheen M springen+wp en L+9wp geweest en hij vindt het heel leuk, dus ik d8 dat het wel goed zou gaan. Niet dus, helaas. Op het inrijterrein ging het heel goed, hij sprong alles en was niet kijkerig ofzo. Toen moesten we het terrein op, hij moest even wachten dus stond helemaal te dribbelen. Toen we in galop gingen toen ging hij KEIhard, niet meer te houden gewoon, echt heel hard, wat ik op zich niet zo heel erg vond, maar het was natuurlijk ongecontroleerd. Toen ging ik groeten en weg, ik reed op de 1e hindernis af, hij ging keihard, maar sprong goed, de 2e ging ook goed en de derde, toen stopte hij 3 m voor de hindernis, ging opzij en schrok zogenaamd van iets en toen gaf ik m een schop en toen ging hij wel weer, maar toen kwam de 4e en daarbij gebeurde hetzelfde, hij ging er heel hard langs en irritant doen, hij weigerde dus niet maar was gewoon vervelend. Hindernis 5 ging ook goed (wel echt in volle vaart) en bij hindernis 6 (was vlakbij het oefenterrein) ging hij kleven dus wilde niet meer verder. Wat ik ook deed, het had geen zin. Toen ben ik dus maar terug naar het oefenterrein gegaan, heb daar nog 1 sprong gedaan en stopte toen maar. Ik heb zijn vorige baasje Lotte koekman opgebeld en zij zei dat zij altijd alleen op concours ging (ik ging nu met een vriendin, dus paard stond ook samen op de trailer) en dat ik midner lang moest inrijden en het gewoon vaak doen. maar ik heb ook meegedaan aan de cross in de Doorn en toen kleefde hij daar ook. Met dressuur doet hij dit niet. Hoe leer ik dit af? En vinden jullie dit heel slecht voor een eerste keer? Hebben meer mensen dit meegemaakt dat ze heel vaak uitgebeld zijn ofzo, of dat het in een parcours helemaal verkeerd ging? IK hoop het wel, want ik voel me zo'n beginner!! Volgende week ga ik naar manege Hagenauwe in Leusden, wie nog meer? Ik hoop dat ik een winstpunt heb, dan! Maar daar geef ik nog wel verslag van! Enb is het zo, dat als ik de volgende keer naar ditzelfde terrein op wedstrijd ga, dat hij dan waarschiijnlijk weer op dezelfde plaatsen vervelend zal gaan doen?

Pinacolada

Berichten: 4082
Geregistreerd: 04-05-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 19:14

Haha....nou dan zal ik mijn springcarriere eens beschrijven. Mijn pony is L springen geweest, ik start tussen de paarden..zelfde hoogte dus. Eerste parcour ben ik bij 7 erafgevallen, was ook mijn 3de weigering. Ik zeg er even bij dat het totaal mijn eigen schukd was.

Week later, eerste buitenwedstrijd..inrijden ging goed, het stond vet laag. En ik kreeg hem niet over 1 heen, ik lag er ook meteen naast en hij was maar aan het steigeren. Toen weer naar inrijterrein en daar was het goed.

Twee weken later, weer buitenwedstrijd. Inspringen gign weer super en hindernis 1 en 2 ook echt super. Drie was de muur en hij wilde er echt niet over..was ook bangig..terwijl ik wel eens eerder een muur heb gesprongen, al was deze wel wat forser. Nou ja, over 3 weken gaan we weer proberen. De aanhouder wint!

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 19:37

Bij mijn eerste springwedstijd een paar maanden geleden viel ik er na de 1e hindernis vanaf. Hij schrok van een reclamebord en draaide om. Dat was balen, 1 hindernis gesprongen en dan naar huis!!! Nu inmiddels al 4 winstpunten.

andrea16

Berichten: 6239
Geregistreerd: 26-03-04
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 19:43

Ik denk dat je je niet teveel zorgen moet maken. Was het ook jouw eerste wedstrijd? Ik denk dat je er ook niet teveel van moet verwachten. Als je dat doet dan ga je heel anders rijden en valt het resultaat meestal tegen. Verder thuis veel oefenen en veel ervaring opdoen door veel parcoursen te rijden. Je leert het niet door alleen een hindernis in de bak te springen. Je zult zien dat als je zelf beter bent in parcoursen rijden dat het dan vanzelf goed gaat komen!

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 19:43

dat komt allemaal wel joh!! ik heb er helaas geen ervaring mee, mijn vorige had nog nooit gesprongen en ben uiteindelijk M springen mee geworden(zelfs 3e van Ned) en Tobias had ook nog nooit gesprongen en daar spring ik nu Z mee(M paarden) maar die weigerde ook wel eens, dan deed ik gewoon rustig aan, anders verkloot je het helemaal!!! gewoon 2 maand niet op concours en daarna was die er weer helemaal!
eerlijk gezegd heb ik nooit wat raars meegemaakt, ja ben er 1 x afgevallen, zo stommmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm!! op de laatste hindernis, domme ik, kom mezelf wel een klap verkopen!maja oliebol happens, die dingen horen er nu eenmaal bij!
nu loopt hij overigens Super, tussen de paarden, we mogen al bijna Z starten(ZZ voor Tobias)

alexandra15

Berichten: 2591
Geregistreerd: 09-05-04
Woonplaats: Zeist (vlakbij Utrecht). Spullen daar op te halen, of in Delft, Leiden, Arnhem,Velp, Den Haag, R'dam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-04 19:59

Haha pinacolada, ik ben blij dat ik dus niet de enige ben die het zó erg verprutst heeft! Nog meer verhalen, reacties, tips?

andrea16

Berichten: 6239
Geregistreerd: 26-03-04
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 20:01

Ik ben er ook es afgevallen, op zo'n dom moment!! Het waren de kringkampioenschappen en ik stond ongeveer 5e na de 1e manche, val ik er in de 2e dus af!!! Uitsluiting en geen regiokampioenschappen...

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 21:01

Nou volgens mij ben ik met me pony vroeger nooit tot 5 gekomen, dus heeel goed gedaan!! Knipoog Volgende keer wel helemaal rond??

Pinacolada

Berichten: 4082
Geregistreerd: 04-05-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 22:18

Ach, ik wist gewoon dat het mijn schuld was de eerste keer. Zou toen het 2de parcour nog rijden, maar kreeg nog ff een trap van een ander paard dus dat kon ik vergeten. Tweede wedstrijd snap ik niet, toen wilde ie helemaal niks...maar dat kan snel weer veranderen. Probeer hetzelfde te rijden als thuis..uit je verhala op te merken ging het helemaal niet zo..tempo heb ik het dan over. Dat is gewoon oefenen..ervaring scheelt al een hoop! Komt vanzelf goed!

Pinacolada

Berichten: 4082
Geregistreerd: 04-05-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 22:18

Ach, ik wist gewoon dat het mijn schuld was de eerste keer. Zou toen het 2de parcour nog rijden, maar kreeg nog ff een trap van een ander paard dus dat kon ik vergeten. Tweede wedstrijd snap ik niet, toen wilde ie helemaal niks...maar dat kan snel weer veranderen. Probeer hetzelfde te rijden als thuis..uit je verhala op te merken ging het helemaal niet zo..tempo heb ik het dan over. Dat is gewoon oefenen..ervaring scheelt al een hoop! Komt vanzelf goed!

alexandra15

Berichten: 2591
Geregistreerd: 09-05-04
Woonplaats: Zeist (vlakbij Utrecht). Spullen daar op te halen, of in Delft, Leiden, Arnhem,Velp, Den Haag, R'dam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-04 20:11

Maar ik ben bang dat hij het niet meer afleert, maar ik vraag me af of het ook met vetrouwen te maken heeft en dat het misschien 'ineens' over zal zijn als ik hem langer heb. Ik weet het echt niet.

Kim1986

Berichten: 726
Geregistreerd: 04-08-02
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 20:18

Iedereen word wel eens uitgebeld! Mijn 1e wedstrijd ging wel heel goed(foutloos en 2x 2e) maar ik heb na een poosje gehad dat hij in een weigerperiode was. Dit heeft hij een week of 2 volgehouden.
Hou vaker je springt, hoe beter dat gaat. Dus gewoon volhouden en thuis goed oefenen zodat hij wat rustiger wordt in het parcours en je zult zien dat het de volgende keer veel beter gaat .

JollyJumper

Berichten: 1325
Geregistreerd: 17-12-02
Woonplaats: Vortum Mullem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 21:43

Nou, ik kan ook nog wel even meepraten. Jumper is ZZ springen geweest, nederlands kampioen en al (met zijn vorige baasje, dat wel Haha! ). Maar vorige week ben ik dus ook uitgebeld (ik was net ietsje verder, hindernis 8...). Ik ben vorig jaar begonnen met springen, lekker geoefend, een maal in de week springles, en toen op concours. De eerste keer was ik stikzenuwachtig maar ondanks 16 strafpunten (twee weigeringen en vette tijdsoverschrijding) kwam ik wel rond. Van de winter oefenparcours gesprongen in Wanroy, ging super goed. Netjes foutloos ondanks mijn eigen zenuwen (aan het eind van het parcours heb ik geen lucht meer, ik vergeet vaak gewoon adem te halen... Haha! ).
Dus drie weken geleden weer op concours. Ging op zich al een stuk beter, maar het programma was heel erg uitgelopen en Jumper was het wel een beetje zat dus was ie een beetje drammerig, maar ik kon hem er wel gecontroleerd doorheen rijden (Jumper probeert ook altijd te scheuren...) en ook hier kwam ik rond en ik vond het eigenlijk best goed gaan ondanks de strafpunten (hij had een balk nota bene!).
Maar vorige week ging het dus helemaal niet. Met inspringen ging ie hardstikke goed maar in het parcours, strontvervelend, hard aanlopen en dan op het laatste moment voorbenen in het zand en kop omlaag. Ik was er twee keer bijna afgedonderd maar het ging nog net goed. Maar ja, na hindernis 7 was het dus afgelopen. Helaas mag je alle hindernissen geen twee keer aanrijden Schijnheilig . Eerst maar weer flink oefenen dus en een keer een A parcoursje springen voor we er weer voor gaan. Want als die olifant van mij zijn eigen ideen gaat opdringen dan blijf ik nergens... Tong uitsteken .

alexandra15

Berichten: 2591
Geregistreerd: 09-05-04
Woonplaats: Zeist (vlakbij Utrecht). Spullen daar op te halen, of in Delft, Leiden, Arnhem,Velp, Den Haag, R'dam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-04 22:25

Maar zou ik een scherper bit in moeten doen?! want ik kan hem zo (met een happy mouth stang) echt niet houden maar ik vind een scherper bit zo zielig. en ga nou niet zeggen teugels korter en naar achteren zitten want dat helpt niet!

Pinacolada

Berichten: 4082
Geregistreerd: 04-05-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 10:32

Ik zou het niet doen... Die van mij was echt niet te houden in het begin..kwam er in stap op af en dan ontplofte ie en na hindrnis waren we nog 3 rondjes aan het crossen. Heb je goede spring- en dressuurles? Dressuur is toch de basis..en daar leer je de controle. Met die van mij is het met oefenen en goed les al stukken beter geworden....

Met een scherper bit werkt vaak niet....daar lopen ze ook wel doorheen als ze willen.

Anjatjeuh

Berichten: 3598
Geregistreerd: 18-03-03
Woonplaats: Leuven, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 10:57

Mijn eerste springwedstrijd ben ik er 3 keer af gevallen bij het inrijden,
en heb me dan maar uitgeschreven want had niet echt veel zin meer om zo een parcours te springen.

Pinacolada

Berichten: 4082
Geregistreerd: 04-05-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 12:16

Wanneer heb je je volgende springwedstrijd?

Pinacolada

Berichten: 4082
Geregistreerd: 04-05-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 12:17

Wanneer heb je je volgende springwedstrijd?

alexandra15

Berichten: 2591
Geregistreerd: 09-05-04
Woonplaats: Zeist (vlakbij Utrecht). Spullen daar op te halen, of in Delft, Leiden, Arnhem,Velp, Den Haag, R'dam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-04 13:17

Mijn volgende springwedstrijd is 20 juni op stal brons, ik heb er helemaal geen zin in en ben bang dat het weer verkeerd gaat maar als ik wil dat het goed gaat zou ik het toch moeten doen, want als je het helemaal niet doet, kan het ook nooit goedgaan Knipoog

KeeK

Berichten: 3748
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: Huis ter Heide

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 18:32

Lalala, blablabla, Alexandra gaat gewoon even een 1e prijs met Jurriepurrie binnenslepen, dus ze moet gewoon niet zo zeuren Knipoog Het gaat vast goed, hoor Lachen

xxx Co

alexandra15

Berichten: 2591
Geregistreerd: 09-05-04
Woonplaats: Zeist (vlakbij Utrecht). Spullen daar op te halen, of in Delft, Leiden, Arnhem,Velp, Den Haag, R'dam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-04 20:53

Altijd fijn, als een vriendin van je je de moed inspreekt Haha!
Dankjewel Co, ik ga zeker mijn best doen (hoop dat Jur ook mee wil werken Knipoog )

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 15:31

Succes! Het zal wel loslopen. Niet teveel denken gewoon rijden.