Losrijden thuis of op de wedstrijd?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tamara

Berichten: 10444
Geregistreerd: 20-07-01

Losrijden thuis of op de wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-04 16:55

Ik ga zaterdag mn eerste wedstrijd starten, niet officieel en hij wordt gehouden in het weiland praktisch naast de stal waar Louna staat. Nou zat ik te denken, wat zou het handigst zijn, thuis losrijden met als voordeel dat ze (als het goed is) lekker los is en dan naar de wedstrijd stappen? Of daar losrijden (op gras) met als voordeel dat ze alvast kan wennen aan de omgeving, andere paarden enzo? Ik ben bang dat als ik met veel paarden aan het losrijden ben, dat ze dan zo aan het kijken gaat (weet niet hoe ze op wedstrijd is) dat ik haar niet lekker los krijg en dus niet echt goed mn wedstrijd in ga. Maar aan de andere kant is het ook wel goed om daar los te rijden zodat ze vast kan wennen aan de drukte, de geluiden, de paarden... Wat denken jullie?

HedwigG

Berichten: 1403
Geregistreerd: 05-07-02
Woonplaats: Aalzum, Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 17:00

je kan ook eerst even thuis rijden tot ze lekker les is en daarna nog even op het wedstrijdterrein. dat ze daar ook even went voor je de proef in gaat.

New-Forest

Berichten: 5463
Geregistreerd: 27-07-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 17:07

Ik zou gewoon daar op het gras losrijden. Vanaf het begin. Zo kan ze goed wennen want stel als de volgende wedstrijd op een andere locatie is, dan zal je daar ook moeten losrijden. Zo heb je voldoende tijd om haar te laten wennen en om los te rijden.
Het is onderling dus juist een goeie oefening Dus dat zal ik doen OK dan!

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 17:21

gewoon daar. oetje is heel heet dus die rijd is soms voor de wedstrijd nog even thuis, of even longeren maar ook gewoon op het wedstrijdterrein
met Tobias zou ik het nooit doen, die is anders bekaf!

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 18:01

Je zou thuis even kunnen rijden tot ze lekker er door is en dan naar de wedstrijd stappen. Gewoon de tijd nemen, zodat je daar eerst goed rond kan kijken en eventueel een drafje of galopje meenemen op het inrijterrein

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 18:43

HedwigG schreef:
je kan ook eerst even thuis rijden tot ze lekker les is en daarna nog even op het wedstrijdterrein. dat ze daar ook even went voor je de proef in gaat.


Mijn idee als het toch om de hoek is, zorg in ieder geval dat je hoe dan ook ook op het terrein los rijdt, anders moet ze meteen in een vreemde omgeving dr proef in en das ook niet handig want dan creeer je juist spanning.
En ach, een eerste wedstrijdje is toch altijd spannend....

Tamara

Berichten: 10444
Geregistreerd: 20-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-04 20:37

Vippie"]
[quote="HedwigG schreef:
je kan ook eerst even thuis rijden tot ze lekker les is en daarna nog even op het wedstrijdterrein. dat ze daar ook even went voor je de proef in gaat.


Mijn idee als het toch om de hoek is, zorg in ieder geval dat je hoe dan ook ook op het terrein los rijdt, anders moet ze meteen in een vreemde omgeving dr proef in en das ook niet handig want dan creeer je juist spanning.
En ach, een eerste wedstrijdje is toch altijd spannend....
[/quote]

Dat was ik idd wel van plan, ga nog ff met de eigenaresse overleggen wat het handigst is maar ik zorg sowieso dat ik daar ruim op tijd ben, dat ik tijd heb om haar te laten wennen.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 20:39

Thuis alvast losrijden, dan lekker daarheen stappen/draven, net doen alsof het een gewoon buitenritje is. En dan daar weer lekker verder gaan met losrijden en dan je proefje(s)

valencia
Berichten: 562
Geregistreerd: 14-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 18:18

hay, ik zou gewoon lekker thuis losrijden en dan rustig daar heen stappen, vervolgens daar nog even rijden en je bent er klaar voor.

voor elke wedstrijd laat ik mn paardje die ochtend even aan de halster en lijn lekker der eigen gang gaan in de longeerbak (zolang als zij wilt, als ze stopt dan is het ook gewoon klaar, dan niet doorgaan, worden ze weer opgefokt van), zodat ze even de meeste energie kwijt is, dan weer op stal/was/poetsplaats helemaal mooi maken en wegwezen!!

het werkt altijd, mel is altijd zo druk, maar zo heeft ze nog genoeg energie over om te presteren, maar is ze niet meer zo druk om mij de hele bak 10x te laten zien!!