Losrijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Effy

Berichten: 1280
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: Schiedam

Losrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-04 23:31

Wil graag jullie visie op het losrijden voor een wedstrijd. Hoe lang rijd je je paard los? Wat voor dingen doe je met hem/haar? Waarom? Heb je in de loop der tijd je technieken veranderd?

Verder alles wat je kwijt wil Haha! Ben nieuwsgierig.

Shanina

Berichten: 206
Geregistreerd: 28-02-04
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 00:08

Ik rijd meestal een half uurtje los ongeveer..Op het begin laag en naar beneden en daarna wat oprichte..Veel voltes en slangenvolte om hem echt goed los te make..En dan als hij goed soepel begin ik met de oefeningen die in de proef zitte nog een keer te oefene

Jaydee

Berichten: 1576
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: Meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 09:17

Met springen rijd ik een half uurtje los en maak dan een paar sprongetjes.
Dressuur rijd ik meestal iets langer los Haha!

Kim1986

Berichten: 726
Geregistreerd: 04-08-02
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 09:23

Met springen rij ik een half uur los. Eerste 5 minuten zijn altijd voor hem. Dus aan de lange teugel losstappen. Hierna heleboel voltes en overgangen in stap, draf en galop. Daarna ga ik meestal 3x kruisje springen. Daarna lage steil. Hierna oxer. Afgewisseld met een steil. Ik spring niet zo heel veel meestal maar tien sprongen voordat ik de ring in moet. Je ziet wel eens mensen 100x springen voordat ze de ring in moeten maar volgens mij is het paard dan al moe voordat hij moet beginnen.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 09:28

als ik 1 proef rijd, dan 3 kwartier tot een uur.

Eerst werk ik laag en rond, zodat hij zijn rug beter gebruikt. Tegelijk probeer ik de gangen te ontwikkelen. Kan oa ook door overgangen.

Ik stap ook veel tussendoor. Heel belangrijk om even die spanning af te vloeien.
Na het loswerken, gaan we werken aan de verzameling en het controleren voor het been. veel schakelen in draf bv, met de nadruk op het verkleinen en aktiveren van het achterbeen. Datzelfde ook voor de galop.

Hierna oefen ik wat gedeeltes uit de proef, die nog even gecheckt moeten worden. Daarna is het een kwestie van het toppunt vinden in de gangen, om vervolgens volledig geconcentreerd de ring in te gaan.

INkie

Berichten: 4651
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 09:47

Ik rijd meestal een half uurtje van te voren los....
Vooral overgangen en laag en rond om hem lekker over de rug te rijden.
Dan ga ik wat oefeningen doen uit de proef.

Pinacolada

Berichten: 4082
Geregistreerd: 04-05-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 09:49

Klein half uurtje, veel voltes en dergelijke. Ook even de overgangen en een paar keer stap-galop etc. om m goed aan het been te krijgen.

peggel

Berichten: 1134
Geregistreerd: 12-03-03
Woonplaats: Schijndel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 10:03

hoe ik los rijdt is totaal afhankelijk van het paard waar ik mee start. met sommige reed ik maar 10 minuten los (aangezien ze anders het eind van de tweede proef niet haalde) met andere een uur (om echt goed los te zijn, en alle rare streken eruit te halen).
voor het springen rijdt ik meestal een half uurtje los. wat ik dan spring is weer paard afhankelijk. de een sprong ik alleen laag in (dan had hij meer respect voor de hindernissen tijden sde wedstrijd aangezien die een stuk hoger stonden) de ander juist hoog (moetst hem altijd ff duidelijk maken dat hij het makkelijk kon).

Marije_jiplover

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 10:09

Tegenwoordig rijd ik ongeveer een half uur tot maximaal drie kwartier voor de eerste proef los met Duvel. Ik begin met stappen (vaak niet eerst aan de lange teugel omdat hij zo kijkerig is en we anders niet stappen maar rondracen). Dan een kwartiertje ongeveer lekker naar voren en beneden werken, lekker galoperen en overgangen enzo, ook met steeds even een (half) rondje stap met dan wel vrije teugel tussendoor. Dan ga ik hem wat meer bovenin rijden en meer sluiten en eventueel wat oefeningen uit de proef, wat pasjes travers, wat pasjes draf uitstrekken etc. Dan mag hij nog 5 minuten stappen en ongeveer 5-10 minuten voor ik aan de beurt ben (als degene voor mij de ring in gaat) pak ik hem helemaal bij elkaar en zorg dat hij netjes aan de hulpen en scherp is als we aan de beurt zijn.

Tussen twee proeven in ga ik meestal een poos met lange teugel stappen (hangt er ook vanaf hoe hij zich in de ring gedragen heeft (heet of sloom) en hoeveel tijd er tussen de proeven zit. Ook dan weer pak ik hem zo'n 5-10 minuten voor we weer moeten bij elkaar en maak het attent op mij om weer actief en fit de ring in te kunnen als we moeten starten.

Liza_vL

Berichten: 17549
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 11:16

Maximaal een half uur, anders wordt hij te sloom in mijn proef. Ik rij dan stap, draf, galop. Daarin veel tempoveranderingen en onderdelen van de proef.

SnelleMarz
Berichten: 8846
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 11:20

Ik neem altijd voor om een half uur van te voren in de bak te staan.
Maar aangezien het bijna altijd uitloopt zit ik er dus al weer 3 kwartier op.
Ik hobbel gewoon rond, netzoals ik normaal doe. Niet speciaal andere oefeningen.. Ik rij zowiezo veel figuren en verander vaak van hand en vaak overgangen.. Dus tja.. ik weet eigenlijk niet of ik égt iets anders doe..Haha!

Effy

Berichten: 1280
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-04 11:37

Bij mijn eigen paard is het altijd zo: ze doet het of ze doet het niet. Meestal de dag voordat ik een wedstrijd heb maak ik een buitenrit, dan is ze de volgende dag een stuk losser en ontspannener. Ik ga meestal ongeveer 3 kwartier van tevoren losrijden, om er zeker van te zijn dat ik genoeg tijd heb (er vallen nogal eens combinaties uit). Dan eerst losstappen natuurlijk, zo'n 5 minuten. Dan ga ik draven en op dat moment weet ik al wat voor bui ze heeft en of ik haar extra moet buigen en extra attent moet maken, of dat ik aan een kwartiertje draven en galopperen genoeg heb en er zeker niet meer aan moet doen. Als dat laatste het geval is dan stap ik de rest van de tijd en zo'n 10 minuten voordat ik de ring in moet pak ik haar weer op. Ik oefen trouwens nauwelijks dingen die in de proef voorkomen.

Het andere paardje dat ik start is nogal een heethoofd. Ik moet nog de goede balans voor het losrijden zien te vinden bij hem. Ik heb pas 3x een wedstrijd gestart, dus ben er nog niet helemaal uit. Rijd ik hem te lang los dan gaat het hem vervelen en doet hij in de ring ook vervelend. Rijd ik hem te kort los dan blijft hij fris en probeert in de ring onder het werk uit te komen. Heel moeilijk, want ook zijn bui verschilt per dag. De ene dag moet je hem met een zweepje achter z'n broek aan zitten, de andere dag is het kleinste beetje kuit al te veel Verward

SnelleMarz
Berichten: 8846
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 11:40

Ja, Tom = Vaag Tong uitsteken
De ene dag zie je hem echt letterlijk vliegen.. en de andere dag denk je 'Uh Uh.. wat een Lui beest'
Hehehe..
Combinaties uitvallen? Mja, soms bij ons é..
Maar afgelopen zaterdag liep het 50 minuten uit.. (bij mijn groepje dan)
Daar zit je dan op je paard Tong uitsteken

Hoipiepeloii

Berichten: 7295
Geregistreerd: 23-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 12:06

Ik rijd bij 1 proef ongeveer 40 minuten los. Bij 2 proeven begin in de eerste proef met 30 minuten losrijden. Maar bij mij is het losrijden niet zo intensief. Ik stap eerst een hele tijd aan de lange teugel.. Dat heeft Mazzel echt nodig, hij moet zelf ook even de omgeving verkennen. Vervolgens pak ik de teugels op en stap in nog een tijdje lekker rond en losmakend. Daarna draaf ik aan en laat ik hem een tijdje lekker rond op zijn eigen benen lopen, niet teveel eraan zitten. Daarna pak ik hem echt op en galoppeer wat. Dan stap ik weer even. Vervolgens stel ik hem bovenin en rijd overgangen en tempowisselingen. En dan ga ik zo de proef in! En bij Mazzel werkt het super. Ben er heel erg tegen om nog heel veel oefeningen te gaan rijden op het losrijterrein. Als hij het thuis niet beheerst, dan op concours ook niet... Natuurlijk kan 1 of 2 keertjes een zijgang geen kwaad!

Mazzel is verschrikkelijk lui, dus vandaar dat ik zo rustig aan doe altijd.

Effy

Berichten: 1280
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-04 12:09

Hahaha ja Tom is vaag ja... Maar wel lief Knipoog

En ja, bij mij liep het ook een uur uit. Met Jo tenminste. Maar die had dus zo'n relaxte bui dat er weinig hoefde te gebeuren, en aangezien de bodem (letterlijk!) bagger was, heb ik een beetje gedraafd en ben toen naar de anderen gaan kijken. En toen de ring in en voor m'n gevoel ging het lekker, op wat schoonheidsfoutjes na. En we werden beloond met een winstpunt, dus das mooi, we zijn officieel L2 Haha!

Met Tom zou het ook een uur uitlopen werd me verteld, dus ik dacht dat ik ruim van tevoren aanwezig was op het bagger (losrij) terrein. Bleek dat er ook weer mensen tussenuit waren dus ik had in totaal een kwartier voor m'n eerste proef en als er iets is dat je met Tom niet moet doen, dan is het wel haasten. Proef was dus te vergelijken met de bodem: bagger. En ook de 2e proef was geen succes, want eenmaal op z'n teentjes getrapt blijft meneer dat ook volhouden en tsja, kijken naar de witte hekjes van de ring, de bloemen, de jury-auto en al het andere dat nooit interessant is maar dan wel, is natuurlijk veeeeeeeeeeeeeeel leuker dan gewoon netjes lopen.

SnelleMarz
Berichten: 8846
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 13:18

Haha, snelle vond jury-auto ook niet echt geslaagd Haha!

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 13:23

Paard1: rijd ik meestal niet langer dan 20 minuten los. Dan luistert hij fijn. Langer rijden betekent alleen maar impulsverlies. Hij wordt dan ook te braaf (tikkeltje lui aangelegd Haha! ). Het liefst zoek ik vlak voordat ik de ring in ga nog even een plekje op waar hij zich flink gaat aanstellen. En dan de ring in. Hij toont zich dan net iets mooier.

Paard2: zeker 3 kwartier tot een uur. Is nogal een heethoofd en heeft echt tijd nodig om aan het terrein te wennen en te gaan ontspannen. Loopt dan ook iets beter als ze wat moe is.

Anne

Berichten: 1367
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 14:19

Ik rij voor dressuur een half uur tot 3 kwartier los, eerst lekker stappen en draven aan een lange teugel, dan pak ik haar op en ga veel overgangen temopwisselingen en voltes rijden om Kim goed aan mijn been te krijgen.
Ook het wijken en het achterwaarts doe ik een keertje ( rij L2 ).
Dan ga ik de ring in, in de ring rij ik haar lekker voorwaarts en doe ook nog even een tempowisseling, dan ben ik ( meestal Tong uitsteken ) klaar om te beginnen Lachen

Margon

Berichten: 19689
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 14:29

Voor het springen rijd ik altijd een half uur los..... eerst 15 a 20 minuten gewoon wat je met de dressuur ook doet en dan nog een stuk of 8 sprongetjes en dan is het weer goed!

schoentje1
Berichten: 8
Geregistreerd: 28-04-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 15:16

ik rijd mijn paarden meestal een kwartier los. spring een aantal keer over een steil en een paar keer over een oxer. aantal sprongen verschild per paard en klasse, maar zeker nooit te veel!
met sommige paarden begin ik op een heel laag oxertje...

Bayja

Berichten: 4268
Geregistreerd: 07-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 15:25

Ik rij gemiddeld een half uur tot 40 minuten los. Verken eerst aan lange teugel het terrein een beetje. Daarna stel ik hem rond en laag over de rug in, rij wat voltes links, rechts en rij veel voorwaarts.
Daarna even lange teugel. Pak hem iets meer op en schakel veel. Lichte oefeningen als schoudervoor, enkele keren keertwending. Achterhand er een paar keer behoorlijk onderzetten door te halthouden en begin dan aan de verzameling te werken.
Dan even weer lange teugel.
Ongeveer 5 a 10 minuten voor de proef pak ik hem helemaal op met zweepje erbij en dan moet hij er zijn. Rij nog wat oefeningen, paar keer goed terug laten komen in galop etc en dan lever ik zweepje weer in en dan gaan we ervoor in de proef.

Marije_jiplover

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 18:21

schoentje1 schreef:
ik rijd mijn paarden meestal een kwartier los. spring een aantal keer over een steil en een paar keer over een oxer. aantal sprongen verschild per paard en klasse, maar zeker nooit te veel!
met sommige paarden begin ik op een heel laag oxertje...

Nee, daar kan ik me echt aan ergeren, van die mensen die op het losrijterrein hun paard nog aan het lreen springen zijn Die zie je een half uur lang alleen maar over de oefensprongen gaan, keer op keer er weer over.
Dat doe ik dus ook niet, ik rij eerst dressuurmatig los en spring dan een paar keer en dan is het wel goed, het echte springen mag hij in het parcours doen.

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 18:39

Meestal een kwartiertje... Ik stap rustig in (lange teugel), doe wat voltes e.d. in stap hetzelfde in draf. En de galop natuurlijk ook. En daarna ga ik weer stappen aan lange teugel tot ik aan de beurt ben. Als ik in de ring ben pak ik hem weer op en draaf een rondje en een volte en dan beginnen we (als de jury klaar is natuurlijk)
Hij is eigenlijks altijd lekker te rijden, nooit stijf e.d. dus heeft ook geen nut om hem helemaal het zweet in te jagen. Als ik sommige zie op concour Lips are sealed

Kim1986

Berichten: 726
Geregistreerd: 04-08-02
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 19:12

Marije_jiplover"]
[quote="schoentje1 schreef:
ik rijd mijn paarden meestal een kwartier los. spring een aantal keer over een steil en een paar keer over een oxer. aantal sprongen verschild per paard en klasse, maar zeker nooit te veel!
met sommige paarden begin ik op een heel laag oxertje...

Nee, daar kan ik me echt aan ergeren, van die mensen die op het losrijterrein hun paard nog aan het lreen springen zijn Die zie je een half uur lang alleen maar over de oefensprongen gaan, keer op keer er weer over.
Dat doe ik dus ook niet, ik rij eerst dressuurmatig los en spring dan een paar keer en dan is het wel goed, het echte springen mag hij in het parcours doen.
[/quote]

Weet je waar ik me aan erger in het losrijterrein? Aan die mensen die een half meter hoger springen bij het inrijden dan wat in het parcours staat. Daar snap ik het nut ook niet van. ALs ik mijn pony over 1,20 laat springen en hij moet in het parcours opeens maar 1 meter wordt hij alleen maar onvoorzichtig. En wat is er mis met een gewoon kruisje?

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 20:45

Een klein half uur. Ik stap eerst lang los iets laag ingesteld en probeer vooral ontspanning te vinden. Tussendoor nog een poos stappen lange teugel en dan rustig oppakken en "in de houding"
Ff kijken of ie dan aan de hulpen staat, zo niet overgangen rijden en schakelen. Ook veel zijwaarts om m aan me hulpen te krijgen en soepel te maken. Verder niet teveel galloperen, want vooral op een losrij terrein is het vaak erg druk en heb ik geen zin om noodstops of krappe bochten te moeten draaien, want daardoor gaat ie vaak erg vasthouden in zijn rig en dat willen we natuurlijk niet
Wat ik met me pony heel erg heb geleerd is zo los rijden dat ie los is, maar zeker niet zoveel dat het flitsende eraf is. Soms zie je mensen met losrijden nog ploeteren op een bepaalde oefening en dan denk ik van dit had je thuis voor elkaar moeten hebben en met losrijden doe je het nog 1 a 2 keer als check, maar niet om m nog te verbeteren want dat lukt je nooit!
En gewoon leren, thuis ook in de gaten houden, hoelang je ongeveer nodig bent dat ie voor een proef goed loopt. Op een gegeven moment weet je wat voor jou en je paard het beste is. Succes! OK dan!