Tinkers op een dressuurwedstrijd??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SaskiaB

Berichten: 3278
Geregistreerd: 28-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 18:43

oja dit is pas de 3e wedstrijd en heb 5 WP binnen

Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 22:25

Ik heb niet het hele topic doorgelezen, maar heb wel een aantal berichten gelezen.
Ik vind het knapper dat een tinker, fjord, haflinger, welsh (of andere niet-dressuur types) hoog komt, dan een KWPN-er, omdat de KWPN-er de voordelen beschikt om makkelijker met de dressuur om te gaan.

Nobby

Berichten: 248
Geregistreerd: 08-01-04
Woonplaats: Brecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 22:51

Lovely"]
[quote="grid schreef:
Ziek Party!! DAT DOEN ZE DUS WÉLLLLLL, daar zie jij het dus verkeerd écht waar!! (elk paard kan namelijk alleen kracht zetten als het achterbeen er goed ondergezet wordt !!!!!!!!!!!!!!!!!!!)

Helaas, maar je hebt niet helemaal gelijk .
[/quote]

Ze heeft wel gelijk!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
De achterhand van het paard is de motor.
Wil je hebben dat een paard voor de kar goed nageeflijk loopt en versnelt wanneer jij dat zegt, dan heb je wel degelijk de achterhand daarvoor nodig. Niet een klein beetje, maar zelfs nog meer dan bij een gewone dressuurproef.

Nobby

Berichten: 248
Geregistreerd: 08-01-04
Woonplaats: Brecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 22:53

Lovely schreef:
Trekpaarden brengen volgens mij hun voorbenen juist iets onder, als ik het wel heb Verward.


Nee hun achterbenen (achterhand)

Nobby

Berichten: 248
Geregistreerd: 08-01-04
Woonplaats: Brecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 22:59

rockey schreef:
ik vind persoonlijk, dat tinkers, fjorden, haflingers, friezen, en heel die rassen, niet echt op wedstrijden thuis horen, ik vind het meer paarden voor gezellig naar de bossen te gaan, en thuis lekker te oefenen, ik vind het ook meer paarden voor in een show ofzo, dan vind ik ze echt geweldig *LOL* maar met deze uitspraak zal ik half bokt wel over me heen krijgen Bloos! maar ja het ging er hier om van wat je vond


Wat je hier zegt is hetzelfde als:

"Alleen tuigpaarden horen in de aangespannen sport, rijpaarden of KWPN'ers niet"

Klinklare onzin en vreselijk egoïstisch.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 00:12

Nobby"]
[quote="Lovely"][quote="grid schreef:
Ziek Party!! DAT DOEN ZE DUS WÉLLLLLL, daar zie jij het dus verkeerd écht waar!! (
elk
paard kan namelijk alleen kracht zetten als het achterbeen er goed ondergezet wordt !!!!!!!!!!!!!!!!!!!)

Helaas, maar je hebt niet helemaal gelijk .
[/quote]

Ze heeft wel gelijk!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
De achterhand van het paard is de motor.
Wil je hebben dat een paard voor de kar goed nageeflijk loopt en versnelt wanneer jij dat zegt, dan heb je wel degelijk de achterhand daarvoor nodig. Niet een klein beetje, maar zelfs nog meer dan bij een gewone dressuurproef.
[/quote]
Dat mag waar zijn, maar dat ze daarbij de achterhand onderbrengen, is weer niet waar.

Nobby

Berichten: 248
Geregistreerd: 08-01-04
Woonplaats: Brecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 00:46

Lovely,

Wat bedoel jij dan met "achterhand onderbrengen"?
Nu graag een goede onderbouwing.

Ik rij zelf aangespannen. Marathon en dressuur.
Ik zie hele duidelijke verschillen tussen paarden die meer op de voorhand lopen en paarden die duidelijk op de achterhand lopen.

Door die achterhand kunnen ze sneller schakelen naar een hoger tempo in dezelfde gang; stap, draf of galop.
Door die achterhand komen ze ook sneller tot stilstand.
Door die achterhand zijn ze wendbaarder.
Door die achterhand zijn ze ook nog eens sterker.

Daarnaast rij ik ook 1x per jaar mee met het tuigpaardengala in Chaam (NB) en als er iets is wat ze willen zien, is een duidelijke achterhand die eronder wordt gebracht zoniet, dan kun je na 2 minuten al naar huis!


Maar misschien begrijp ik hetgeen jij zegt verkeerd, dus graag even wat meer uitleg van jou kant a.u.b.
Laatst bijgewerkt door Nobby op 28-04-04 00:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 00:51

Zoals een paard doet als hij leert om zich wat meer op achter te dragen. Als een paard dus in horizontaal evenwicht loopt, of het evenwicht op de achterhand draagt.
Een trekpaard hoeft dat in het werk niet te doen, die hoeft ook niks te dragen, maar duwt zichzelf en zijn lading vooruit.

Nobby

Berichten: 248
Geregistreerd: 08-01-04
Woonplaats: Brecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 00:59

Een trekpaard duwt niks voorruit, die trekt alles voorruit.

Nobby

Berichten: 248
Geregistreerd: 08-01-04
Woonplaats: Brecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 01:02

Om de kar met lading voorruit te laten gaan, trekpaard, tuigpaard of kwpn'er welk paard dan ook, daar heeft hij zijn achterhand voor nodig om het werk zo licht mogelijk voor te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 02:03

Nobby, we hadden het hier over koudbloeden eigenlijk. Ik begrijp dat jij marathons rijdt en dat waarschijnlijk doet met warmbloeden? Die paarden zitten dus heel anders in elkaar dan de trekpaarden die ik bedoel, koudbloeden dus. Tuigpaarden worden trouwens ook bij het KWPN gefokt.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 02:09

er is zeker een verschil in bouw van warm en koudbloeden
de warmbloeden fokkerij is toegespitst op de sport , de koudbloedenfokkerij vaak op trekwerk
bij trek en draagwerk word de achterhand idd anders gebruikt
als er gedragen word an moet het dier gewicht van bovenaf op de achterhand gaan nemen(tillen zogezegd)
bij trekken moet het dier zich met de achterbenen naar voren duwen en op die manier de lading naar voren trekken


dat wil niet zeggen dat anders dan warmbloeden geen dressuur kunnen , maar wel dat de niet specifiek gefokte paarden vaak iets meer moeite hebben om de achterhand op de juiste dragende manier onder het lichaam te plaatsen

dressuur is niets meer of minder dan africhting

een gezond paard wat niet kreupel loopt zou op zich de Z moeten kunnen halen , mits de bouw er redelijkerwijs voor geschikt is zodat het dier ook in staat is om gevraagde bewegingen te maken

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 02:12

fjorden worden tegenwoordig steeds rijtypischer gefokt,
wat ik soms een verlies van ras en type ten gevolg vind hebben ,
tinkers, tja daar zit zo een gevarieerde achtergrond achter, de ene is net een bels terwijl de ander eruit zite al een paard met erg veel warm en of volbloed erin , dat kan alle akne op naar gelang het type
alleen veel mensen hebben bij een tinker het beeld in het hoofd van de halve bels

hafjes zijn ook vaak niet meer de bergpaardjes die ze ooit waren maar worden ook steds luxer gefokt

Nobby

Berichten: 248
Geregistreerd: 08-01-04
Woonplaats: Brecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 08:16

Lovely schreef:
Nobby, we hadden het hier over koudbloeden eigenlijk. Ik begrijp dat jij marathons rijdt en dat waarschijnlijk doet met warmbloeden? Die paarden zitten dus heel anders in elkaar dan de trekpaarden die ik bedoel, koudbloeden dus. Tuigpaarden worden trouwens ook bij het KWPN gefokt.


Eigenlijk ging dit topic over paarden die anders zijn dan de KWPN rijpaarden.
Een niet altijd even vriendelijk woord is over die andere rassen duidelijk geschreven geweest.
Het gaat eigenlijk niet om koud of warmbloed paarden in dit topic, maar meer over een afwijkend beeld t.o.v. hetgeen wij allemaal voor ogen hebben.

Of ik nu warmbloed of koudbloedpaarden heb, het interesseert mij eerlijk gezegd geen bal!
Ik rij tweespan met een tuigpaard en een volbloed. Door heel veel mensen is deze combinatie afgeraden geweest omdat er teveel verschillen zijn zoals: kleur (zwart en bruin), bouw, gangen, grootte (1m72 en 1m67).

Nou, ik vertik het om een paard dat even niet aan het stereobeeld voldoet te verkopen omdat ik het dan misschien wat makkelijker heb in de marathon of meer eenheid kan laten zien in de dressuur. Ik vind dat echt BULLSHIT. Voorlopig had ik bij de eerste dressuurwedstrijd met dit span wel een 7 voor de eenheid van het span en 155 punten (ofwel winstpunt!).

Kijk, de paardensport kost al geld genoeg, de één is rijk en kan zich alles veroorloven, de ander is gewoon een normaal hardwerkend mens die het moet doen met het materiaal wat in zijn of haar bereik ligt.
De één wil persé een KWPN dressuurgefokt paard hebben, ieder vanwege persoonlijke redenen, de ander ziet iets in een tinker, fjord of haflinger en zijn daar helemaal weg van.
Zijn dat soort mensen daarom minder dan anderen?
Het antwoord lijkt mij duidelijk, NEE.

Ik heb het meegemaakt op landelijke wedstrijden dat je bijna van je paard wordt afgekeken als het geen fastoenlijk papier heeft (alsof dat zo belangrijk is???), of als je met iets anders dan normaal op een wedstrijd verschijnt.
De felle discussie in dit topic heeft juist hiermee te maken, en zo is het misschien niet bedoeld, maar zo is het wel overgekomen.

We beleven allemaal op ons eigen manier heel veel plezier aan de paardensport, en nogmaals, we mogen God op ons blote knieën dankbaar zijn dat we onszelf met deze dieren mogen bezig houden.
Dus we moeten gewoon iedereen in zijn waarde laten, ongeacht met welk soort paard iemand op een wedstrijd rijdt. Van mijn part komen ze met een ezel, en als Anky van Grunsven in de ring daarnaast zou rijden, ga ik kijken bij die ezel OK dan!

Stephanie

Berichten: 11654
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 08:31

ik heb dit topic even snel doorgelezen...
ik vind zelf ook dat je met de tinker dressuur kunt gaan rijden...
waarom zou je het immers niet doen...
als diegene het leuk vind moeten ze dat vooral doen....

ik rijd ook met mijn shet in de l1...
heel veel die dat geen gezicht vinden en de pony te lomp vinden etc.
maar je moet rijden waarmee je je prettig voelt denk ik Haha!
ookal wil het oog wat anders Haha!

Barb

Berichten: 12082
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 08:39

ik denk dat hier mensen in de war gaan raken over het dragen en stuwen Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 09:15

Barb, dat denk ik ook wel. Geeft verder niet, behalve dat het wel nogal wat uitmaakt voor het paard hoe die gebouwd is.

Barb

Berichten: 12082
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 09:22

ja ik begrijp je.

Verder vind ik dat iedereen wel eens even relax mag doen Haha! Sommige Tinkers, Fjorden, Haflinger en Friezen hebben gewoon tekort komingen om op hoog nivo te presteren in de dressuursport.
Dat is nou eenmaal zo, en ik mag dit zeggen want ik start zelf met een Fries Haha! en ik zie wel waar we stranden daar ga ik me nu nog niet druk om maken Schijnheilig

gilian
Berichten: 303
Geregistreerd: 06-12-03
Woonplaats: hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 10:02

ik vind tinkers heel mooi

happyjoyce

Berichten: 4495
Geregistreerd: 01-06-03
Woonplaats: Stuifzand

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 13:14

Ik vind dat een Tinkers, Fjorden enz net zo goed in de dressuursport mogen. Als jij maar plezier hebt met je paard toch? Ik vind alleen dat een Tinker of id net zo goed de oefeningen moet laten zien dan bijv een kwpn'er. Dus als een Tinker bijvoorbeeld niet zo goed zo kunnen wijken dat een jury dan niet denk van oh dat is best goed voor een tinker doe maar een 7 terwijl ze bij een wpn'er bijv een 5 hadden gegeven.

SaskiaB

Berichten: 3278
Geregistreerd: 28-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 15:31

even tussendoor: iedereen doet het toch voor zichzelf!

dus dan kun je je er aan gaan ergeren als er een fjord, tinker, fries of iets anders door de bak rijd, maar je schiet er niets mee op

astridastrid

Berichten: 5792
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Warmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 16:10

Soeskia schreef:
even tussendoor: iedereen doet het toch voor zichzelf!

dus dan kun je je er aan gaan ergeren als er een fjord, tinker, fries of iets anders door de bak rijd, maar je schiet er niets mee op


Dat vind ik ook! Laat iedereen zich maar lekker ergeren aan de Fjielinkers in de sport, daar hebben die mensen alleen zichzelf maar mee Misselijk. Ik ga er echt niet voor stoppen met rijden, sorry. En ik vind het ook niet knapper als een Fjord beter rijdt als een KWPN, volgens mij komen bij niemand de punten aanwaaien, en doet iedereen even hard zijn best, Tinker of niet. En of de achterhand nou beter of niet meekomt, laat dat de jury maar beslissen Knipoog.
Ik heb slechts een keer een malle ervaring gehad op wedstrijd, dat iemand zei: "wat belaaaaaaaachelijk, een PONY bij de paarden, en dan nog wel een FJORD! Hahahahaha". Bij de prijsuitreiking begreep ik wel waarom ze het zo belachelijk vond . Heb lol en respecteer elkaar !

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 16:18

er word niet de gezegd dat de achterhand niet meekomt, er word gezegd dat het voor een stuwend paard moeilijker is om de achterhand er dragend onder te brengen
niet dat het niet kan

ik wil ook gewoon met fjord de dressuursport in , maar ik houd gewoon rekening met de bouw, je kan van een stuwer niet verwachten dat ie net zo makkelijk gaat dragen als een drager

ik ga misschien straks ook met ijs de dressuur in , ook gangenpaarden hoor je dressuurmatig te gymnastizeren
kan de jury me vertellen wat ik goed en fout doe

maar weer houd ik rekening met zijn bouw,
en gangen aanleg, de galop zal bij ijs niet zo gesprongen zijn als bij een warmbloed

en idd laat de jury beslissen of de achterhand wel of niet goed eronder komt
maar houd wel rekening met je paard zijn bouw

Mar__
Berichten: 6656
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: There's no place like home

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 16:26

Soeskia schreef:
even tussendoor: iedereen doet het toch voor zichzelf!

dus dan kun je je er aan gaan ergeren als er een fjord, tinker, fries of iets anders door de bak rijd, maar je schiet er niets mee op


daarom. OK dan!

pferdtje
Berichten: 688
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 17:25

Supertje"]
[quote="pferdtje"][quote="Marrie schreef:
Beter buigen zou ik niet zeggen!! Ik zie hoe die paarden los gereden worden dat is echt te erg!!!


Precies! Wel eens in een inrij ring gestaan? Ik een keer toen moest ik me inhouden om zo'n ruiter niet van dr paard te trekken omdat ze zo waanzinnig grof was totaal niet stil zat en de verkeerde dingen deed En wie wint er Die muts terwijl haar paard totaal niet lekker liep hij liep dan wel in de krul geschopt maar daar was ook alles mee gezegd!
[/quote]

Dit slaat dus als een tang op een varken.... Zowel de opmerking van Marrie als die van Pferdtje.
Dus mensen met KWPN'ers o.i.d. rijden allemaal zo los? Wat een onzin....
Of iemand eerlijk rijdt heeft niets met het soort paard te maken, maar met de persoon. En als ze eerste werd zal ze toch wel iets goed gedaan hebben Knipoog Denk dat de jury het verschil wel weet tussen een in de krul geschopt paard, en een paard wat gewoon lekker loopt.
Maar ja, jij kunt het natuurlijk veeeeeel beter..... pffffffffft penny-geleuter
[/quote]

Tuurlijk niet dat is het zelfde als dat alle buitenlanders stelen en slecht zijn Maar het geen wat ik zie gebeurt wel allemaal op KWP'Ners en dat komt waarschijnlijk omdat er bijna niks anders op een dressuur wedstrijd rondloopt.
Nee de jury weet niet altijd het verschil tussen een paard wat in de krul geschopt loopt en een paard wat lekker loopt dat is nog altijd een kwestie van persoonlijke smaak van de jury en daar gaan er dingen niet altijd goed
En wat betreft jouw laaste opmerking Nee ik kan niet veel beter dresuur rijden Want ik geef er geen bal om ik vind het absoluut niet leuk!
Maar ik vertel alleen wat ik zie en ik zie dat Andere rassen in een dresuur ring niet geaccepteerd wordt! enne de penny ben ik inmiddels al voorbij hoor weet niet wat jij doet?