kreupelheid..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Aman__
Berichten: 1510
Geregistreerd: 18-02-03

kreupelheid..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-04 09:24

Hallo,

Als er blijkt in je proef dat je paard niet goed loopt..En je word uitgebeld krijg je dan wel je coupons en je startgeld terug..Toen ik in augustus met me wedstrijd een ongelukje kreeg en naar het ziekenhuis moest kreeg in niet me geld terug maar wel ne startcoupons.. Is dat bij kreupelheid ook zo

Ik ga op 25 april starten maar omdat ze een onsteking in der been heeft gehad..Wil ze op een zware boden wel eens met dat been trekken omdat we spul hebben dat dat vocht wegtrekt.. Zou je hier voor uitgebeld kunnen worden..

AnoeskaB

Berichten: 544
Geregistreerd: 25-01-04
Woonplaats: Annen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 14:58

Als je je afmeldt na de sluitingsdatum van een wedstrijd moet je altijd je inschrijfgeld betalen, wat de reden van afmelding ook is. Dus als je tijdens de proef van de jury te horen krijgt dat je moet stoppen, krijg je niet je inschrijfgeld terug. De organisatie kan er immers niets aan doen dat je pony kreupel is geworden. Als de startcoupons niet gebruikt zijn krijg je die in de meeste gevallen uiteraard wel terug.

Als je nu al verwacht dat ze kreupel zal gaan lopen, moet je je mischien nog even afvragen of het wel verstandig is om naar de wedstrijd toe te gaan.

Overigens is het 'mijn' wedstrijd ipv 'me' wedstrijd en 'haar' been ipv 'der' been, maar dit terzijde.

ART_UMA

Berichten: 2112
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 18:03

Als je kreupel de bak uit wordt gestuurd, wordt dat op het protocol vermeld. Je krijgt het dus niet blanco terug.

Melissamanda schreef:
Wil ze op een zware boden wel eens met dat been trekken omdat we spul hebben dat dat vocht wegtrekt.. Zou je hier voor uitgebeld kunnen worden..

Vraag is of het verstandig is om te gaan als je zo twijfelt, een gezond paard loopt ook op de zware bodem rad! Ga je toch, dan is het een goed idee om de jury te vragen (voor je start) goed op kreupelheid te letten, want dat het nu wel hersteld is maar dat je extra voorzichtig wil zijn. Dan zal de jury je denk ik eerder uitbellen ipv laten doorrijden. Er zijn zat ruiters die zwaar protesteren en daar zit de jury ook niet op te wachten, en bestaat de kans dat je "niet rad" toch door moet rijden. Als je paard echt kreupel is, wordt er wel gebeld. In het ergste geval moet je zelf stoppen.

Aman__
Berichten: 1510
Geregistreerd: 18-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-04 19:37

ja dat weet ik ook ik zit heel erg te twijfelen maar Als me paard weet dat ze op wedstrijd is gaat ze helemaal der best doen en dan laat ze het waarschijnlijk niet merken... Ze is niet echt heel erg kreupel ze maakt dat gewoon kortere passen met haar ene been..het is dus meer onregelmatigheid...

Gjilke

Berichten: 4695
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 19:45

Je krijg je coupon terug met daarop vermeld dat je paard kreupel werd. Je startgeld krijg je denk ik niet.
Ik zou er ook nog maar even heeeel diep over nadenken of je wel gaat. Ik zou wel nog even wachten met afmelden, tot een dag voor de wedstrijd. Bij twijfel, blijf nog lekker even thuis...

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 19:59

AnoeskaB schreef:
Als je je afmeldt na de sluitingsdatum van een wedstrijd moet je altijd je inschrijfgeld betalen, wat de reden van afmelding ook is. ]


Ik dacht als je een bewijs heb, van een veearts, dat het paard niet rad loopt, dat je je startgeld terug krijgt, maar dan denk ik dat je beter gewoon je startgeld kan betalen ipv veearts een keuring te laten doen...

Verder zal ik ook niet heen gaan, wacht eerst dat het voor de volle procent over is. Daarbij duurt het nog 2 week voordat je wedstrijd is... er kán nog een helehoop verbeteren.

gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 20:38

Als je je hebt ingeschreven en je paard blijkt kreupel dan blijft het startgeld altijd verschuldigd.
En als ze op zware bodem onregelmatig is is ze toch niet 100% goed.

LadyLuna

Berichten: 3681
Geregistreerd: 09-02-04
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 10:34

Dan is ze inderdaad nog niet helemaal hersteld lijkt mij Scheve mond

AnoeskaB

Berichten: 544
Geregistreerd: 25-01-04
Woonplaats: Annen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 16:31

kimmy schreef:
Ik dacht als je een bewijs heb, van een veearts, dat het paard niet rad loopt, dat je je startgeld terug krijgt

Nee, dat is een misverstand. Ik merk bij onze wedstrijden vaak dat er mensen zijn die dat denken. Met een dierenartsenverklaring kun je een boete voorkomen. Deze boete kan opgelegd worden als je je niet tijdig (max. 24 uur voor het begin van de wedstrijd) afmeldt voor de wedstrijd. In de praktijk komt deze boete meestal alleen voor als je je helemaal niet afmeldt.

visca

Berichten: 449
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: Ochten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 22:14

Je mag ten eerste nooit de ring uitgestuurd worden door de jury als je paard onregelmatig is want een jurylid is geen veearts. Wel mag hij/zij jou er wel op aanspreken en het aan jou de keus laten of je je paard start of niet. Het is niet verstandig als je dan toch start want dan kom je het vanzelf tegen op je protecol. Het startgeld blijft altijd verschuldigd aan de organiserende vereniging behalve als jij afzegd voor de sluitings datum.

AnoeskaB

Berichten: 544
Geregistreerd: 25-01-04
Woonplaats: Annen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 22:50

Artikel 137 disciplinereglement dressuur:

"Kreupelheid
In het geval van uitgesproken kreupelheid van het paard deelt de (voorzitter van de ) jury de deelnemer direct mee dat deze wordt uitgesloten. Tegen deze beslissing is géén geroep mogelijk en de deelnemer dient onmiddelijk af te stijgen en met het paard de ring te voet te verlaten."

De jury mag de deelnemer bij kreupelheid dus wel uitsluiten, maar bij lichte onregelmatigheid niet. Daarbij blijft het (naar mijn mening) onverstandig om met een onregelmatig paard een wedstrijd te willen rijden.

visca

Berichten: 449
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: Ochten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 00:17

Sorry hoor ik bedoelde ook onregelmatigheid en geen kreupelheid.

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 09:13

Idd Visca, zo doe ik het tegenwoordig ook. Ik laat de combinatie op een rechte lijn aan een lange teugel draven. Als ik ze dan nog niet goed vind, roep ik persoon bij mij en geef hem/haar zelf de kans om door te rijden met de bemerking dat als ze doorrijden ze niet veel punten zullen scoren.

Ik zou dus als ik jou was Melissa, mijn pony nog maar iets langer thuis houden. Wat heb je er aan om of de ring uitgestuurd te worden of met 130 pnt. thuis te komen?
Het startgeld blijft overigens altijd verschuldigd.